Vi Bilägares forum

Det blev återigen en Volvo

Det blev återigen en Volvo

Minin har fått en ny ägare och jag har ingen aning om vad jag ska köpa(långsiktigt). Har inte fått tummen ur röven för att testa nya Civic än. Jobbar hemifrån 50% av tiden och mitt kontor ligger bara 5km bort så cyklar dit för att slippa trängselskatt, svindyr parkering och för att få motion på köpet. Finlandsfärjan jag köpt får duga tills jag bestämt mig för vad jag vill ha.



Lånade kompisens S80 2.5ft någon vecka sen och blev lite smått sugen på en sån. Vet inte varför men det är något med Volvos gamla femmor som jag gillar trots att det verkligen inte är min typ av bil. Den är fantastiskt klumpig för en bil som bara väger 1600kg men väldigt skön att köra på motorväg/landsväg. I stan känns det som att den väger 3 ton.

Hittade hur som en på blocket för 35000 med ny koppling, ny vindruta och stor service gjord. 2008 med 30000 mil på mätaren i en snygg blå färg. 3 ägare, välservad och välvårdad. Det är något från motorrummet som viner, den har en lackskada på bakre stötfångare, förardörren ”hänger” lite för lågt och yttertemperaturen går inte att se. Blev en affär för 30000. I övrigt så fungerar allt på bilen, det är bara ACn som är ett frågetecken. 

En polare som är mekaniker ska kika på den under helgen. Är det någon som vet hur man lägger in bilder? 

Uppdaterat: 2023-01-26 18:18

Kommentarer

Det som viner kan vara aggregatremmen, kolla den, det är något som ofta glöms bort, men den är lika viktig på alla bilar.

Kolla också när kamremmen byttes, det är viktigt när man köper en gammal bil.

För övrigt är det väl bara de usla framhjulslagren som S80 är ökända för, men efter 30000 mil är de säkert bytta några gånger till den senaste varianten istället för de handknackade från Asien.

Den går säkert många mil utan större problem.

Det otrevligaste med de här bilarna är väl egentligen den ohemula vägskatten och den höga bränsleförbrukningen, men jämför man det med värdeminskningen på en dyrare bil blir det ju ändå en låg milkostnad.

Uppdaterat: 2023-01-26 18:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det som viner kan vara aggregatremmen, kolla den, det är något som ofta glöms bort, men den är lika viktig på alla bilar.

Kolla också när kamremmen byttes, det är viktigt när man köper en gammal bil.

För övrigt är det väl bara de usla framhjulslagren som S80 är ökända för, men efter 30000 mil är de säkert bytta några gånger till den senaste varianten istället för de handknackade från Asien.

Den går säkert många mil utan större problem.

Det otrevligaste med de här bilarna är väl egentligen den ohemula vägskatten och den höga bränsleförbrukningen, men jämför man det med värdeminskningen på en dyrare bil blir det ju ändå en låg milkostnad.

Min kompis har stenkoll på Volvo, han kommer garanterat veta vad det är som viner. Kamremmen är bytt på auktoriserad verkstad 2015(kan ha varit 2016). Eftersom det är en 2.5ft så är skatten låg, ca 1500kr/år. Den är manuell också så man sparar någon dl per mil jämfört med automat. På motorväg i 120-130 nöjer den sig med 0,75-0,85L/mil, i stan drar den säkert en bit över litern. Kör inte så mycket nu så kan leva med förbrukningen. Den mysiga gången, driftsäkerheten och kraften väger mer än bränsleförbrukningen. Dock är 200hk löjligt lågt effektuttag från en 2.5 liter stor femma med turbo.

Uppdaterat: 2023-01-26 18:53

5'an är mysig och S80 är klart trevlig.

Volvo var på höjden enl mig under dessa åren.

Du kan tuna motorn om du vill ha mer effekt.

Uppdaterat: 2023-01-26 20:16
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

5'an är mysig och S80 är klart trevlig.

Volvo var på höjden enl mig under dessa åren.

Du kan tuna motorn om du vill ha mer effekt.

Vågar man trimma en så gammal bil? Tveksamt. Den bjuder ändå inte in till någon aktiv körning och kraften som finns räcker.

Uppdaterat: 2023-01-27 12:05

Det är multiremspännaren som låter. Spännare, multirem och ac-rem ska bytas nästa fredag. Bakre bromsklossar hade 20-30% kvar så byter dom också. I övrigt såg bilen lika fin ut underifrån som den gör exteriört och interiört.

Dörren kan bli jävligare att fixa. Glapp och rost på nedre gångjärn verkar vara vanligt. Volvo har en repsats, funkar inte den så måste man såga och svetsa i karossen för att byta gångjärnet..

Uppdaterat: 2023-01-28 10:42

Var precis hos ÅF. Han kikade snabbt på min dörr och är 100% säker på att repsatsen kommer lösa problemet.

Uppdaterat: 2023-01-28 13:29

Är det en FT med 231hk så var noga med servicen och ventiljusteringen. Missar man där kan det bli jobbigt.

Angående effekten så når du 231 ha med etanol. Och BSR säger sig kunna få ut 270hk(oklart hur de får fram bränsle till så många kusar).

Det borde väl räcka?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-28 14:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Är det en FT med 231hk så var noga med servicen och ventiljusteringen. Missar man där kan det bli jobbigt.

Angående effekten så når du 231 ha med etanol. Och BSR säger sig kunna få ut 270hk(oklart hur de får fram bränsle till så många kusar).

Det borde väl räcka?

MVH AL

Läst att Volvo tagit bort ventiljusteringen från serviceprotokollet.

Ja även de 200hk som finns nu räcker. Menade mer att det är lite effekt i förhållande till motorvolym och antal cylindrar. Dessutom överladdad.

Uppdaterat: 2023-01-28 14:42

Har man? Från vilken årsmodell då?

Det sitter ett mindre aggregat i den motorn än i T5. Laddar 0,7. Har för mig det är ett Mitsubishi. Därför ger den inte lika hög toppeffekt.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-28 15:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Har man? Från vilken årsmodell då?

Det sitter ett mindre aggregat i den motorn än i T5. Laddar 0,7. Har för mig det är ett Mitsubishi. Därför ger den inte lika hög toppeffekt.

MVH AL

Togs bort för alla 2.5ft oavsett årsmodell. Finns att läsa i massa trådar på jagrullar. På MY08-09 har det aldrig behövts, först för MY10 det infördes då motorn uppdaterades.

Ett ex från en tråd: ”Pratade med min PST på Volvo angående just ventiljustering, då bilen skall in på storservice med kamrem på fredag.

Numera så gör man bara ventiljusteringen på polis och taxibilar.

Det slopades på privata bilar, då det inte fanns belägg för att det var nödvändigt med justering.”

Ventiljustering kostade drygt 10000.

Uppdaterat: 2023-01-28 19:13

Aha ok. Tack för info.

Då känns en FT som klart prisvärd eftersom den har högre effekt, lägre skatt och inköpspris.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-01-29 13:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Beställde delar på autodoc.

- Multirem/Ac remspännare

- Multirem

- Ac-rem

- Bromsbelägg fram och bak

- Monteringssats till bromsok fram och bak.

Allt för 1627 kr inkl frakt och ”säkert köp” för gratis retur. Delarna är från Valeo, Bosch och Skf.

På mekonomen kostar samma delar 4621 kr.

Uppdaterat: 2023-01-31 20:54

Fixat alla fel(repsatsen för dörren fungerade klockrent) och gjort en hjulinställning fram, nu återstår besiktning som ska göras senast i april. I övrigt inget nytt att rapportera förutom att det ibland är immigt på insidan av bilen när den stått några dagar. Både vindruta och instrumentpanel, någon som har tips? Funderar på att lämna den över natten i brorsans garage med en luftavfuktare i bilen.

Köpt en ny cykel som använts en hel del så det har bara blivit 45 mil i februari. Tankade 48 liter så den drar strax över litern.

Uppdaterat: 2023-03-01 23:23

Upptäckte för någon vecka sedan att manövrering, uppvärmning, blinkers och markbelysning inte fungerade i vänster backspegel. Konstigt nog så funkade den elektriska infällningen.

Letade länge men hittade inga kabelbrott som är ett vanligt fel. Först när jag beslutade för att plocka ner hela backspegeln så upptäckte jag att kontakten bakom dörrpanelen lossades alldeles för lätt. Tryckte ditt den ordentlig och vips så fungerade allt. Det är en svårslagen känsla när man lyckas laga något själv :)

Bytte även regskyltsbelysning och monterade dragkroken, nu är den redo för besiktning.

Ska byta en klämma till avgassystemet och på längre sikt även behållaren till servooljan(och själva oljan såklart). Den börjar bli lite brun och i behållaren finns ett filter som med tiden täpps igen.

Uppdaterat: 2023-04-02 21:37

Sånt är kul när man hittar, enkla fel.

Uppdaterat: 2023-04-02 23:09

Då var den besiktigad med blanka papper :)

Uppdaterat: 2023-04-24 08:59

Trevligt.

Tänkte på att du frågade om servoolja i en annan tråd.

Skruva av locket och lägg en droppe på en vit yta, då ser man om den är helt klar, eller om det finns partiklar i den.

Uppdaterat: 2023-04-24 09:20
Rikard skrev:

Trevligt.

Tänkte på att du frågade om servoolja i en annan tråd.

Skruva av locket och lägg en droppe på en vit yta, då ser man om den är helt klar, eller om det finns partiklar i den.

Smart, tack för tipset. Jag tror det är dags för ett byte. Styrningen är lite trög, servopumpen låter lite och vätskan såg inte bra ut när jag lyft på locket och kollat. Sen om det hjälper återstår att se, kan lika gärna vara så att pumpen är på väg att ge upp. Ska även byta behållaren, finns tydligen ett filter i den som kan bli igentäppt.

Uppdaterat: 2023-04-24 09:45

Bytt servoolja, superenkelt bara man kan lyfta båda framhjulen. Servopumpen har slutat låta och visst är styrningen lite bättre men fortfarande periodvis trög. Hittar inget mönster heller, det kommer och går helt random.

Får se om jag orkar gräva vidare eller om jag låter det vara, jag kör den så lite så det är inget som irriterar speciellt mycket. Har även märkt att den börjat rosta lite i taket precis ovanför vindrutan. Ett bromsok låter ibland och man ser att fälgen är smutsigare än övriga.

Annars är jag nöjd med bilen. Den låter så gött så när jag väl kör den så kör jag den rätt hårt, färddatorn indikerar 1,1L/mil. All elektronik fungerar, stereon låter bra, ACn kyler riktigt jävla bra(luktar dock lite illa i början), den sväljer ojämnheter och är tyst. Förra ägaren bytte koppling så den är väldigt förlåtande och lättkörd(bortsett från styrningen ibland).

Svårt att åka bättre för 30000. Testade nya Civic och den kändes som en bullerburk efter Volvon.

Uppdaterat: 2023-09-10 20:39

Byt till nytt kolfilter i ACn, det är det värt!

Uppdaterat: 2023-06-18 22:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade samma lukt i min V40.

Köpte nån burk man tömde i kupen med ACn, recirkulation och full fläkt på, sen stängde dörrarna och väntade 10 minuter.

Det hjälpte en sommar, nästa år var dock lukten tillbaka, men inte lika kraftig.

Uppdaterat: 2023-06-18 23:04

Hade kört min bil en gång sedan semestern. Cyklat eller gått överallt. Idag körde jag den till föräldrarna bara för att jag saknat att köra bil. Glömmer av att fixa sånt som behöver fixas, har ett bromsok som legat i bagaget två månader.

Funderar på att byta ut den mot något roligare. En Coupe med en V8, typ Audi S5 eller BMW 645/650. Kommer nog dröja tills jag får ett bättre tillfälle för det.

Uppdaterat: 2023-09-10 20:36

Farsans XC70 har drabbats av det kanske mest irriterande felet på P3 plattformen: Kupéfläkten har lagt av. Det är nästan som om Volvos ingenjörer placerade fläkten i rymden och byggde hela bilen runt den. Sanslös placering.

Har inte sålt S80:n än och under tiden han väntar på reparation så har farsan kört den. Ställde på den och besiktigade den återigen med blanka papper😊 Han har en gynnsam pendling och i hans ägo nöjer den sig med 0,88(vs 0,77 i XC70). Helt ok för en nästan 5m lång bil med en stor bensinfemma som utvecklades för typ 30 år sen.

Uppdaterat: 2024-10-28 09:52

Av tradition kanske ??

Byta fläkt på 240, där det mesta annat sitter bra till, är en heldag i garaget.

Uppdaterat: 2024-10-29 08:49
Rikard skrev:

Hade samma lukt i min V40.

Köpte nån burk man tömde i kupen med ACn, recirkulation och full fläkt på, sen stängde dörrarna och väntade 10 minuter.

Det hjälpte en sommar, nästa år var dock lukten tillbaka, men inte lika kraftig.

Använt samma antimögelsprej, skitbra!

Uppdaterat: 2024-10-29 19:09
Gillar kurvor och rondeller

Har ett grymt tips om det luktar i bilen oberoende av ACn, som det gjorde i Volvon nu när den stått ganska länge.

- ättika/citronsaft i en kopp, gärna både fram och bak, över natten.

- vädra 1 h

- bikarbonat i en kopp, gärna både fram och bak, som blandas då och då. Låt det stå i bilen tills lukten blir helt neutral.

Fungerar kanon!

Uppdaterat: 2024-10-29 19:34
Rikard skrev:

Av tradition kanske ??

Byta fläkt på 240, där det mesta annat sitter bra till, är en heldag i garaget.

Volvo ska ha ca 20k för byte :) verkar vara ett ganska vanligt fel. Farsan bil är en Classic, så inte ens sista årsmodellen har en fläkt som håller.

Uppdaterat: 2024-10-29 19:37

Inge kul när kupéfläkten går sönder. Hur långt har bilen gått?

På vår toyota 2011 gick klimatanläggningen sönder men den byttes tack o lov via bilens försäkringsbolag, Länsförsäkringar.

Uppdaterat: 2024-10-29 22:33
Swenssons skrev:

Inge kul när kupéfläkten går sönder. Hur långt har bilen gått?

På vår toyota 2011 gick klimatanläggningen sönder men den byttes tack o lov via bilens försäkringsbolag, Länsförsäkringar.

Den är välanvänd. Har det inte i huvudet, men ca 23-24k mil har den gått.

Farsan köpte den ny 2016. Inte haft en enda reparation fram tills nu, så han är väldigt nöjd med bilen ändå.

Uppdaterat: 2024-10-30 08:02