Jag har en Toyota Auris och på frågan till Toyota varför Toyotas farthållare inte fungerar under 42 km/h svarar ansvarig hos Toyota i Sverige: "Därför", ett svar som knappast är värdigt ett företag som tillämpar lean. Farthållaren på vår VW Passat fungerar från 20 km/h och det blir därmed mycket enklare att hålla ner hastigheten i 30-zoner.
Därför fungerar inte Toyotas farthållare under 42 km/h
Uppdaterat: 2017-01-20 21:49
Kommentarer
Håller med dig helt och fattar inte denna begränsning.
Trobomono, vem är denne ansvarige hos Toyota som svarar "därför" ? Det verkar väldigt märkligt och låter mer som någon fjunig kille på verkstadsgolvet än någon ansvarig på Toyota...?
Samma med mig Toyota Auris minst 42 km/h eller över fungerar farthållare.
Snart jag ska hämta nya Opel Astra 1.0 Turbo under en vecka och har hastighetsbegränsare från 25 km/h till 195 km/h och farthållare från 30 km/h till 195 km/h. Det har 2 st olika strömbrytare med valfri som hastighetsbegränsare eller farthållare.
Min lilla Golf SV har adaptiv farthållare. Går att "låsa" ner till ca: 25 km/t vilket räcker bra men mitt krav är att den i alla fall skall klara 30 km/t. Tyvärr finns det flera asiater än Toyota som tydligen inte tycker att man skall använda farthållare när man kör långsammare än 42 km/t - vill minnas att t ex Nissan Pulsar hade motsvarande begränsning.
Äh, det är så på gamla bilar. Min 740 -87 går heller inte ställa under 40 km/h.
Min merca går att farthålla från 30 och begränsa har jag inte kollat hur lågt det går.
På gamla bilar - och på nya Toyota och Nissan. Bl a....
Efter att haft adaptiv farthållare som fungerar ner till 0 och i kökörning följer efter framförvarande bil nu på mina 2 senaste bilar och 20.000 mil så kan jag inte tänka mig något annat. Ni som är i bilbytartankar till en fabriksny bil rekomenderar jag er att testa detta, ni kommer inte vilja ha nå´t annat efter.
Håller med Henrik, det är skönt att ha, men den måste även gå att låsa på 30 utan att någon är framför anser jag. Volvon går att låsa från 30 men hänger med ner till 0 och igång igen om det ligger någon "pacesetter" framför
Fartbegränsare däremot, men inte heller dom fungerar alltid så lågt...
Pi, Dom kanske är nygamla? ;)
Partikel, varför skulle man inte använda farthållare på 30-sträcka? Fattar inte
Partikel: Kommer man och kör på farthållaren på en väg med högre skyltning och passerar en 30-sträcka så är det väldigt smidigt bara ställa ner farthållaren till 30 och sen upp igen efter sträckan....
På en 30-sträcka finns det ofta annat som är bättre att fokusera på än att hålla hastigheten så där är väl allra viktigast att kunna ha farthållare. Det vore tråkigt att bli av med körkortet för att man undviker att köra över en barnvagn eller en treåring.
Partikel får gärna utveckla sina tankar om att det är "osmart" att använda farthållare på en 30-sträcka. Skall bli mycket intressant att läsa hans smarta synpunkter. Håller med Mäkinen till fullo i denna fråga och det är också orsaken till mitt krav på en farthållare som fungerar ner till 30 km/t.
Ja visst är det kung. Jag kör ofta med farthållaren i stan med den på och fungerar så sjukt bra.
Likadant fungerar det ju i t ex Golf med automatlåda - då fungerar det ner till stopp, t ex vid rödljus, och sen följer den bilen framför upp till inställd hastighet. För manuellt växlade bilar är det lite annorlunda eftersom det också finns en varvtalsgräns på motorn men det viktigaste för mig är att jag kan låsa den på i alla fall 30 km/t så Toyotas och andra asiaters begränsning till 42 km/t är oförståelig. Och visst använder man farthållaren väldigt mycket - speciellt när det är en adaptiv farthållare. Sen är det ju enkelt att anpassa till högre eller lägre hastigheter för på i alla fall Golfen finns ju knappar för +- 10 km/t "hopp" och när man minskar så bromsar ju bilen dessutom så gas- och bromspedalen används helt klart mindre numera. Visst kan man klara sig utan men som vanligt - har man upplevt och vant sig så känns det konstigt när man kör en bil som saknar denna funktion.
Har man vant sig med farthållare o automatlåda då vill man inte vara utan tyvärr går inte min i 30 km ,kör ofta genom en by 2,5 km 30 km gräns,,där kan man tillockmed åka fast med traktorn
Varför det inte går kan vara så enkelt att motorstyrningen inte klarat av reglera gas själl och hastighet i det området.
Det är riktigt komplicerat att få en motor styrning att fungera och reglera i låga hastigheter.
Det kommer nog framöver då man hela tiden uppgraderar dom bitarna på varje årsmodell
Konstigt att ganska många tillverkare klarar det, min gör det och kör helt själv i bilköer.
...och att det till största delen dessutom är asiatiska tillverkare som har dessa svårigheter...
Simon och Partikel.
Varje anställd, avlönad av Toyota är ansvarig. Så enkelt är det.
Klart som attan att farthållare ska fungera i 30 såsom i 110. Gärna också i 20.
Speciellt i vanliga 30 är det väldigt bra att kunna koncentrera sig på omgivningen medan man kör bilen Partikel. Saknas den funktionen är farthållare inte en egentlig funktion i modellen.
Kan det finnas någon koppling till 30 mph som är vanligt i ammerrikatt?
Tveksamt - 30 mph motsvarar ju inte 42 km/h. Och även om så var fallet så borde man väl kunna anpassa bilarna till Europa-marknaden i detta avseende.
Min bil Opel Astra 1.0 Turbo manuell har både hastighetsbegränsare och farthållare. Hastighetsbegränsare är från 25 km/h till 195 km/h och farthållare är från 30 km/h till 195 km/h.
Beaktat tio procent felvisning i beräkningarna (mätarna visar ju typ alltid för mycket) när de programmerar så blir det 47 mph vilket blir 30. Bildatorn på min förra Mazda visade otroligt rätt (obd), medan mätaren visade kroniskt fel ett antal procent. Spontant känns det inte jätteavigt tänkt tycker jag. Att de inte anpassar? Det kostar ju pengar. :-P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.