Då har man även passat på att testa Polestar 4, som jag varit lite nyfiken på inför nästa bilbyte. Blev lite smidigare nu när Polestar med börjat sälja hos utvalda Volvohandlare runt om i landet. :)
Bokade provkörningen hemifrån online, man fick 1 h och 15 min som en första provkörning, lite lagom tid att ändå hinna känna på den på lite olika vägtyper och scenarion.
Detta är en bil jag inte riktigt kunnat bestämma mig för vad jag tyckt om den utseendemässigt när man bara sett den på olika bilder, men nu när man sett en hel del rulla ute i trafiken tycker jag den är riktigt snygg faktiskt.
Men hur var den att köra och åka i då? Jo riktigt bra! Det första som slog mig var hur tyst den gick, och hur fint fjädrad den var. Komforten var väldigt mycket bättre än jag vågade hoppas på, skulle säga att den var bättre än min EQE t.o.m. Och riktigt sköna stolar, där märks det att det finns Volvogener. Nu hade de tyvärr bara singlemotor att provköra, så den kändes lite slö, men det finns ju dualmotor och det är ju utan tvekan den jag skulle gå på om jag beställer en 4:a.
Inredningen var lagom avskalad och stilren, riktigt snygg faktiskt med bra känsla i materialval förutom det absolut längst ner på dörrarna som var hårdplast som på allt nytt idag inkl. MB, BMW, Audi m.fl. Men materialen högre upp kändes direkt lyxiga i flera fall.
Infotainment var snabbt och snyggt upplagt men kändes lite rörigare än Teslas, men mycket är såklart en vanesak med. Riktigt bra ljud stereomässigt.
Det jag inte gillade i inredningen var rattknapparna som kändes dels plastiga men även lite diffust vart man ska trycka, lätt trycka lite snett och inte få reaktion. Där föredrar jag ju Teslas scrollhjul alla dagar i veckan.
Så hur fungerade det utan bakruta? Hur bra som helst, ingen man tänker på ett dugg. Tvärtom ser man ju otroligt mycket bättre i den digitala backspegeln.
Däremot är den ju inte superstor i bagaget, självklart räcker det för de allra flesta förutom de som envisas med stora hundbrurar eller har både hund och barnvagn men då är det ju inte denna biltypen man kikar på ändå troligtvis. Personligen hade jag nog hellre haft 5 cm mindre baksätesutrymme och lite djupare bagage. Då baksätet verkligen är slösande stort och ett av de bättre jag provkört med elektrisk stegles lutning av baksätet med och såklart egen klimatzon m.m.
Bra dragvikt med, 2000 kg på E-kort som jag har.
Jag tyckte de prissatte Polestar 4 lite onödigt högt från start, då tyckte jag inte den var så prisvärd kontra konkurrensen. Men nu när jag provkört säger jag att den är utan tvekan bekvämare än de flesta konkurrenter, och nu när Polestar precis prissänkt dem 130 000 kr anser jag det vara riktigt prisvärda bilar. För egen del seglade den upp riktigt högt på intresselistan inför nästa bilbyte.
Bara fråga på om det är nåt mer ni undrar över. :)
Kommentarer
Vad hade den för klädsel/tyg på stolarna?
Den hade tyvärr inte nappa som jag hade valt utan den lite våtdräktsliknande klädseln som kommer med pluspaketet.
Ja, det är den jag har i min P2. Den är rent av hemsk, hade varit bättre om de hade skippat den och kört på ett snyggt tyg istället. Så går det när man tar en förkonfigurerad bil, får leva med några mindre bra grejer också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.