Förproduktionsexemplar har provkörts av journalister. Citroën håller fortfarande på och justerar och förbereder bilen för produktion, den börjar tillverkas i sommar och den första leveransen av kundbilar kommer till Sverige mot slutet av augusti-in i september. (Det kommer 50st hit till att börja med).
Journalisterna gillar bilen. Enkel, rättfram, mjuk och komfortabel, och rymlig i förhållande till den lilla storleken. Ja den är inte så snabb men det passar stilen. Fysiska reglage uppskattas.
Den har en släpvagnsvikt på 500 kg.
https://youtu.be/vfAxtuORoIs?si=uwsfjQPpf1zBo-wH
https://youtu.be/2b0I8WJCovo?si=uu0cqKGRYhxhPqGO
https://youtu.be/Rg3jZHPwWec?si=L3uobqmsAaJmUnDx
Kommentarer
Ytterligare en provkörning
https://www.motor.no/bil/provekjort-citroen-e-c3-norges-billigste/275546
Förmodligen kommer svenska motorjournalister att gnälla över att baksätet på 4-metersbilen inte ledigt rymmer tre fullvuxna karlar...
Mycket troligt ja och att det inte ryms så mycket bagage. Men detta är en liten bil. Man sitter högre och rakare än i förra C3 och takhöjden är högre, så den är smart paketerad i förhållande till storleken.
Sen kommer svenska journalister klaga på att fjädringen och stolarna är för mjuka och att styrningen är för lätt, att batteriet är för litet, motorn för seg, och att det inte finns adaptiv farthållare och smart monitoring av förarens ögonrörelser. (Vanlig farthållare finns).
Den har heller inte aktiv styrning, utan en körfältsvarning istället.
Och i detta forum kommer det klagas på att bilen bara klarar av att dra ett släp på 500 kg.
Det jag behöver är ACC och adaptiv farthållare, i övrigt räcker det åt mig.
Håller typiskt sett med Nisse, varför all denna onödiga utrustning i moderna bilar?
Nja instämmer inte. Teknik är aldrig fel om man vill ha en bil som man gillar. Men vill man ha en bil som tar en från A till B så är väl inte teknik prio ett.
Har kollat diverse YT-videor om e-C3, och bilen verkar ha en mycket hög inre lasttröskel i kofferten. Blir jobbigt då, att lyfta frugans alla jordsäckar över denna höga tröskel. Man är van vid det plana lättlastade golvet i vår gamla MPV.
För att adaptiv farthållare, aktiv styrning och övervakning av förarens ögonrörelser är krav för att få 5 stjärnor i Euro NCAP.
Raphael, jag skrev om vad jag behöver, adaptiv farthållare och ACC och jag kan lägga till regnsensor och ljussensor, hyfsat mjuk fjädring, bekväma säten och så bullerfri som möjligt, men antalet stjärnor i Euro NCAP skiter jag i.
Och jag svarade på Swenssons fråga. Euro NCAP testar bilar i grundutförande. Vill man ha 5 stjärnor i Euro NCAP måste man ha adaptiv farthållare, aktiv styrning, aktiv förarövervakning m.m i grundutförandet.
Har man det som tillval eller i högre utrustningsnivåer så får man inte 5 stjärnor i Euro NCAP.
Därför är det många som har det i grundnivån, och det driver givetvis upp priset på bilen.
Nu är idén med C3 att det ska vara en billig bil. Den blir för dyr om den ska ha utrustning för 5 stjärnor.
Så Citroën har valt bort en del utrustning och även möjlighet till en del utrustning för att få ner priset.
En befriande enkel elbil. Och med tanke på hur dåliga vägar vi har i Sverige och många andra länder i Europa så är det trevligt med bilar som fokuserar på bekvämlighet.
Efter att ha kört en 28 år gammal snikdiesel i tre år så saknar jag farthållare och AC.
Handsfree och BT uppkoppling är väl mina andra krav, men de har jag idag.
Adaptiv farthållare tycker jag är halvt irriterande då de är så sega på att reagera på ex 2+1 väg när man lägger sig i vänsterfil för att passera en långtradare. Nä vanlig farthållare duger fint. Man får lätt lite kramp i gasfoten/benet efter 60mil på E4:an
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.