Tänkte höra ifall någon har erfarenhet av Dieselkrafts chiptrim för bensinbilar.
Specifikt Golf VII TSI 1.2 motorn på 110 hk. och med Nm 175.
Deras Bensin Trimbox höjer effekten till 135 hk och Nm 210. Pris just nu 5,895 kronor.
Chiptrim VW Golf TSI
Uppdaterat: 2018-07-12 11:52
Kommentarer
Mitt råd är att kika på BSR istället där mjukvara flashas in i bilens ECU.
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3048/volkswagen-golf-vii-12tsi-110hp-2014-2017-cjzd-cyvb
Jag hade nog pratat med Stertman som gör sånt seriöst.
...eller kanske köpt en Golf med lite mera hk redan ifrån början...:)
+135
Skillnaden i pris är marginell i totalen för bilägandet. Ett trim kan aldrig uppväga effekten av en lite större motor, speciellt inte en effektbox som bara höjer laddtrycket och pytsar i ner soppa.
Hur tänker du Göran? Tex. Volvo har nästan samma hårdvara men annan mjukvara i alla sina motorer idag. Blocket är samma oavsätt diesel eller bensin. En V40 T2 på 122 hk dubblar Bsr effekten på med enbart mjukvara. Det tro f-n att man inte behöver en större motor för att få ut mer effekt. Annan mjukvara i likadana motorer har man använt sig av i många år.
Jag ser inga konstigheter med att utöka effekten i sin motor med annan mjukvara, men man ska vara medveten om påföljderna, som KAN bli. Försäkringsbolaget kan krångla, speciellt på 1,2tsi om det är kamkedjemotorn. Polisen kan ha åsikter om man blir vållande i en olycka.
Man kan således läsa ut värdena i motorns ECU så även om man har en box som man kopplar in så kan man läsa ut laddtryck osv. och se i efterhand att motorn har varit "chippad". Men den diskussioen är en helt annan. Dom "samvetshindren" har man nog passerat när man gått så långt som att man eftersöker åsikter om trim på ett forum. Och jag skulle nog hävda att BSR är en av dom bästa i Sverige på att uppdatera mjukvara. Dom har väl funnits i typ 30 år.
Enkelt uttryckt är det (märkligt nog) lagligt att sälja s k trimboxar, men olagligt att helt enkelt montera en och börja använda.
Posten har levererat brev och paket längre än så. ;-)
Volvos dieslar är samma motor ja, finns flera som är mjukvarumässigt nedtrimmade. Så där funkar det, men du får ju inte uppgraderade bromsar mm, med et trim.
Hade BSR trim på en Saab 9-5 2,0t, det fungerade bra. Men det blev ingen Aero av den. Men bättre prestanda helt klart.
Posten var ett fint välfungerande företag. Men det finns tyvärr inte längre ;-)
Okej, är det olika bromsar på V90 D3 och D4? Är det olika bromsar på Mazdas C5 2,2D med den högre effekten? Är det andra bromsar på VW Golf 1,2 och 1,4?
På Volvo har man i dom flesta fallen ansett iaf. att det blir produktionsmässigt billigare att ha likadana bromsar på bilarna så länge det inte är Polestar osv. Min V40 T4 hade samma bromsar som den slöaste med Mitsubishis 1,8GDI-motor på 120hk.
Finns det fler praktiska användningsområden för trimboxar till bilar än att montera dem i bilen och köra? I så fall skulle det vara spännande att höra. Kanske att en trimbox tack vare att den kan användas på många olika tidigare okända sätt, t o m kan bli årets julkapp… = )
En trimbox förändrar en bils ursprungliga typgodkännande och därmed är bilen inte längre laglig att använda (om den inte registreringsbesiktigas och intyg fås från biltillverkaren). Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Olika-slag-av-typgodkannanden/
Chip trim är roligt. Minns när jag chippade min 850 Turbo och åkte ifrån en 850R som fick lång näsa.
Jag luskade i detta då jag hade en SEAT Toledo 1.2TSI.
En seriös trimfirma rekommenderar angående 1.2TSI och chip en effektökning till 120hk, då kan man garantera att inget ont händer då SEAT ställde in motorn till att ge 118 hk för att få till sin egen image.
Min SEAT Toldeo-16 kom med 118 hk och skulle ej chippas enligt seriösa aktörer och visst gjorde det skillnad då t ex Skoda ligger lite under 110hk och återigen för karaktärens skull, familjebil och en eftersträvad låg förbrukning.
En firma gick ut med att kunna chippa140 hk ur 1.2TSI vilket är fullt möjligt då motorn till grunden är den samma konstruktion som 1.4 TSI men att då tar man på sig en stor risk.
Option finns givetvis hos dem seriösa trimmarna men då blir det även tilll andra ingrepp och kostsamt.
Går det att nämna ordet seriös i samma mening som trimfirma, då företagen är väl medvetna om att i stort sett alla kunderna kommer plugga in trimboxen och börja köra? Med trimbox riskerar man bl a förvandla sin bil till ett riktigt miljösvin.
Är det verkligen så? Jag skulle nog påstå att det inte är så självklart om man ser till alternativet att kliva upp i motorstorlek. Nu har jag inte svart på vitt skillnaden i förbrukning mellan en 1,2tsi och 1,4tsi. Det är väl dessa som låg närmast till hands som nya. Men om man leker med tanken att det skiljer x i förbrukning i originalutförande och den mindre motorn drar lite mer än original när den utnyttjar sin potential av effektoptimeringen. Tiden då man utnyttjar den extra effekten brukar vara så liten att den nästan inte påverkar i långtidsprespektivet. Medans den större motorn redan från början har en högre förbrukning i originalutförande.
Jag höjde effekten på en Volvo T4 med 50% och jag kunde knappt påvisa en högre förbrukning. Uppgiven deklarerad var 0,89 från Volvo, jag låg runt 0,9 för det mesta, 0,93 nån enstaka gång.
Så "miljösvin" låter som ett ganska starkt uttryck från nån som inte är så insatt i motoroptimering.
Stertman är det som gäller. Bara chippa kommer inte hända något med motorn förutom att den kommer gå bättre och dra mindre bensin. Brukar dock krävas 98 oktan då program varan optimeras efter detta. Dessutom bör motoroljan bytas oftare. Finns inte superchip bluefin kvar? Där kan man med fjärrkontroll välja om du vill köra med original eller chipp. Fast någon jätte stor skillnad kommer du förstås inte märka.
Låt vara att förbrukningen kanske kommer vara skapligt den samma som innan, men ingen människa vet om avgasrening på den aktuella bilen kommer fungera optimalt, alltså som det var tänkt från början när den var i typgodkänt utförande.
Eftersom det är sånt otroligt fokus på bränsleförbrukning så har jag svårt att tro att en "garage-firma" skulle ha större möjligheter än biltillverkaren själv med att trimma in mjukvaran så att motorn går optimalt snålt. Däremot finns det väl diverse möjligheter att öka effekten men jag tror inte mycket på att det skulle resultera i bränslebesparingar.
Jo avgasreningen fungerar precis som innan. På en bensinbil har du två lambdasonder, en reglersond och en diagnossond, en sitter fram och den andra längre bak i avgassystemet, efter katalysatorn. Vid vissa intervall så skickar spridarna på en extra dos bränsle, då jämförs värdet mellan främre och bakre sond. Fungerar inte avgasreningen så tänds MIL-lampan i instrumentet.
Att den "fungerar" i princip tror jag absolut på men billtillverkarna jagar ju hela tiden små förbättringar för att deras bilar bl a skall bli snålare och inte minst beskattas lägre och på den nivån tror jag inte man befinner sig när mindre trimföretag börjar skruva i programvaran. Men det är som sagt bara mina egna gissningar...
Jag delar inte din uppfattning, men jag kanske har lite annan "insyn" då två bekanta arbetat på BSR med just avkodning av ECU i nya bilmodeller och utveckling av ny programvara till dessa. Samt att jag själv har programerat lite själv.
Men jag förstår att det är lätt för många att tycka och tänka som tex. John som inte verkar ha en susning hur lamdareglering av en motor fungerar.
FXX - helt OK med olika uppfattningar men jag personligen har ändå svårt att tro att företag som t ex BSR bemödar sig om lägsta utsläppsnivåer på samma sätt som tillverkarna vilka måste stå för sina "synder" i samband med de tester bilarna måste genomgå för bl a bränsleförbrukning/utsläppsnivåer. BSR och alla andra har ju inte direkt dessa krav på sig utan kan jobba mera för att ta ut mera effekt och vridmoment. Om t ex BSR kan förbättra alla parametrar i en motor utan nackdelar så blir man ju å andra sidan lite förvånad över varför inte tillverkarna själva gör detta... Men visst kan det finnas förklaringar även till detta - det skall inte förnekas.
Pi>I nästan alla motorer så lämnas utrymme för prestandaökning. Man plockar medvetet inte ut max möjlig effekt kontra hårdvara. Det beror på hållbarhet, garantier, och att effektavvikelserna måste ligga inom en toleransnivå för certifiering osv. Alla dessa parametrar behöver en eftermarknadsaktör som BSR m.fl, inte ta hänsyn till. Och det är detta utrymme som man utnyttjar.
När det gäller avgasnormer så kan du mycket väl köra en "chippad" bil med samma utsläppsnivåer inom samma testförfarande. Det är väl detta som det varit sådant väsen om när biltillverkarna haft en adaptiv mapp som kännt av att det är certifiering på gång och då har motorn gått över på en mapp avsedd för detta.
Du har ju x antal mappar i en motors ECU, tex. en kallstartsmapp där motorn går i sk. open lopp, oreglerat läge utan sondstyrning för snabbast möjliga varmkörning. Sedan har du olika mappar för låglast, dellast, fullast osv. Dom flesta motorerna har bara smalbandslamda som styrning och detta gör att motorn kan enbart gå i cloosed loop med sondstyrning på låglast. Så vid del eller fullast så jobbar motorn i open loop utan lambdareglering. Mao. då skickar motorn ut mängder med skitiga avgaser rent ut sagt, något som många inte är medvetna om.
OK FXX - tack för förklaringen. Men helt utan konsekvenser är inte prestandaökningarna trots allt när jag läser dina förklaringar. Om inte annat så kan hållbarheten påverkas och definitivt tillverkarens garantier och ev goodwill-åtaganden.
Och VolvoXC90 - jag har aldrig påstått att ni trimmar för att skryta men däremot har jag varit skeptisk till att dessa "programvaru-trimmare" skulle kunna få ut mera av motorn och fortfarande hålla sig inom bl a certifieringsvärdena för utsläpp.
Jag tänkte att hålla tyst om detta men jag har ju svårt för att hålla klaffen.
Jag vet tre ägare vars chippade bilar plötsligt misständer och en bil där slocknar även motorn lite då o då.
Det är den samma firmans chip i bilarna och märket är stort och känt.
En annan sak är också att det finns en mängd chip att köpa ifrån Kina även så till min Auris hybrid till min Dacia så kostar ett chip 57kr där jag sedan väljer effektuttag i steg.
Jag kan tänka mig att det finns aktörer som köper där och säljer här med sin egen logga påtryckt och det är precis det enda som de gör.
Tror jag då att den typen av tillverkare och aktörer i gamet bryr sig om den balans som biltillverkaren har tagit fram och programmerat in?
Näpp utan det handlar om hack, Quick fix och händerna fria, kunden tar smällen.
Självklart kan garantier försvinna, goodwill likaså, försäkring likaså, det klargjorde jag på första sidan vill jag minnas. Jag skulle idag inte trimma min bil, men det var inte TS fråga. Jag försöker enbart reda ut sakfrågan, den moraliska och lagliga aspekten är nog alla vuxna här inne på det klara med:-)
Du kanske ska säga till dina kompisar att sluta handla trim på Wish :-)
Personligen har jag enbart goda erfarenheter av 2 st chiptrimmade bilar. Inga som helst problem, varken med förbrukning eller besiktning. Och en betydligt trevligare bil att köra. Faktum är att den här "gamla gubben" har slutat "busköra" för länge, länge sen, har faktiskt endast testat 0-100 med chippad bil några gånger för 8-10 år sen. Men det man uppskattar är den mycket fina och trygga omkörningsaccelerationen som alltid finns tillhands. Och jag struntar blankt i dom som provocerar och utmanar till race.
På tal om Wish, jag beställde för några år sen från Aliexpress ett "powerchip" och ett "ekonomychip", en liten "databox" som pluggades in i OBD-kontakten. Dom var så löjligt billiga att jag inte kunde låta bli fastän jag visste med största sannolikhet att dom skulle vara verkningslösa. Man skulle "köra in" dom några hundra km innan dom skulle ge effekt. Som väntat uteblev effekten... :)
Skall man trimma skall det vara av tillverkaren godkänd, som Polestar till Volvo. Då behåller man alla garantier etc.
Helt riktigt! Eller BMW som inkluderar bromsar i deras motoruppdateringar. Eller Hirsch, men det är en annan historia:-)
Hellre så köper jag ett chip på Wish för 57kr än ger 6000kr till någon smarting som vet att utnyttja fårskocken med samma prylar som denne köper in i gross via Alibaba.
Den samma skit.
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du skriver om och det lyser igenom ganska väl också.
Steg 1 är knappast någon trimning utan snarare en optimering åt 98 oktan och går därför snålare vid normal körning en ett fabriks chipp som måste kunna fungera optimalt även med 92 oktan som finns i Danmark och Polen. Därför är effekt ökning relativt liten också. Märkte knappt någon skillnad på min förra Audi A3 1.8T 150 hk original men 193 hk med superchip.
Det jag gjorde var att prova toppfart på natten med original gjorde den 220 km/h på mätaren med chip gjorde den 240 km/h. Fast det var ganska dyrt närmare 7 K betalade jag väl då i slutet på 90-talet.
John2008 wrote: Låt vara att förbrukningen kanske kommer vara skapligt den samma som innan, men ingen människa vet om avgasrening på den aktuella bilen kommer fungera optimalt, alltså som det var tänkt från början när den var i typgodkänt utförande.
Att påstå utan förbehåll att "avgasreningen fungerar precis som innan" man trimmat bilen är klart magstarkt! Hur kan man vara säker på det till 100 %? Att inga lampor tänds i bilen är ju ingen garanti för att allt står rätt till.
Det lagliga sättet att använda trim till bilen är att skaffa intyg från biltillverkaren (lycka till med det) att den aktuella trimningen inte innebär någon negativ påverkan på avgasreningen och att bilen tål den ökade effekten och sedan genomföra en registreringsbesiktning. Läs på https://www.motormannen.se/aega-bil/skoetsel-av-bilen/chiptrimning/
Du visar åter igen på total okunskap i ämnet! Jag har förklarat hur en katalysatordiagnos går till men likt en miljöpartist så har du inte ett enda motargument för funktionen ifråga. Dvs. du har inte en aning om hur det fungerar. Ett tips i all välmening, läs på innan du uttalar dig!
Det är väl ändå ganska många driftfall som styrsystemet i en modern bil betraktar som oreglerade och accepterar ett visst mått av annan avgasblandning.
Enda bilen jag "chiptrimmat" var min Saab 9-5 2.0t som var livsfarlig med original programvara där effekten tog slut ungefär som på en diesel. Efter nån timme på besök hos en firma gick det plötsligt att dra den ett par tusen varv till så man inte höll på att nicka ut vindrutan när effekten försvann.
Annan form av motoroptimering har hänt lite fler gånger med byte av komponenter för ökat flöde genom motorn.
Jag frågade en kamrat som driver en tuningfirma om det här med garantier och om deras ändringar syns.
"Vill man se det så syns det och har man inte råd att vara utan garantin ska man nog låta bli"
Jag besiktigade bilen några gånger åtminstone efter chip trimming och fick inga andra värden på avgasrening än innan utan den blev godkänd. Bilen var årsmodell 98 Audi A3 1.8T som jag köpt ny. Den egentliga orsaken till att jag chippade bilen var att den blev så himla slö med större fälgar och bredare däck. Fast för att få bot på understyrningen var jag tvungen att öka grepp ytan. På årsmodell 98 var man tvungen att löda det nya chippet som gjordes hos ENEM ute i Orminge. Egentligen Opel expert men var återförsäljare åt superchip och kunde givetvis fler bilar än bara Opel. Jan Carneborn en mycket trevlig herre som numera är i pension.
För de stackare som missat grunderna i trimning kan historiken på ENEMs hemsida kanske ge lite tankar kring det.
http://www.enem.se/historia.asp
För oss andra kan det ge en nostalgisk tillbakablick. ;-)
Beror på att den helbilsgodkända bilen är godkänd som en enhet.
Trimmade och reggade om min förra BMW 520d med original trim. Ny programvara till motor och växellåda och större intercooler. Men framförallt papper från BMW som visade ny effekt och avgasutsläpp. Blev en mycket trevligare bil med rappare respons och inte den seghet vid gaspådrag (i comfort läge) som den bilen annars har.
Visst kan du trimma din bil själv, men du måste kunna visa papper på bilens nya prestanda (effekt och emissioner) och regga om den för att den skall vara ”laglig”
Dock så tappar du troligen fabrikagarantierna.
John2008 wrote: Att påstå utan förbehåll att "avgasreningen fungerar precis som innan" man trimmat bilen är klart magstarkt! Hur kan man vara säker på det till 100 %? Att inga lampor tänds i bilen är ju ingen garanti för att allt står rätt till.
Total okunskap är det du som verkar ha, eftersom du inte förstår vad det är för lagar och regler som gäller och vad de beror på. Varför är det då inte tillåtet att själv trimma bilen om det ändå inte riskerar att påverka avgasutsläppen? Säljer du kanske själv trim till bilar och lever i förnekelse av verkligheten?
På https://www.motormannen.se/aega-bil/skoetsel-av-bilen/chiptrimning/
står följande: "Trimningen i sig är laglig, men för att bilen ska få användas på allmän väg som vanlig personbil krävs en registreringsbesiktning av bilen. Vid registreringsbesiktningen måste man kunna visa att den höjda effekten inte innebär att motorn bryter mot avgaskraven samt att bilen tål den ökade effekten (bromsar, hjulupphängningar och så vidare). Sådana intyg får man endast av biltillverkaren. I praktiken innebär detta att bara originaltrimsatser för respektive biltillverkare kommer att godkännas."
Hos BMW gäller fortsatt garanti.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20141027/trimma-din-tjanstebil-utan-att-tappa-nybilsgarantin/
Självklart, annars hade jag aldrig trimmat en helt ny bil för en halv million. Fick det monterat innan jag hämtade bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.