Jag köpte en ny Toyota Avensis av sedanmodell 2011 med manuellåda som jag snart ska byta ut mot en ny bil. Bilen har snart rullat 3100 felfria mil. Tanten vill ha en Volvo V60 och jag vill bara ha en funktionell bil. Vad göra?
Jag köpte en ny Toyota Avensis av sedanmodell 2011 med manuellåda som jag snart ska byta ut mot en ny bil. Bilen har snart rullat 3100 felfria mil. Tanten vill ha en Volvo V60 och jag vill bara ha en funktionell bil. Vad göra?
Kommentarer
Enkelt, köp en V60 ;-)
Välj en T3 eller T4 så får ni en vettig och säker bil och inte minst, tanten får det hon vill och då inte bara välja färg...
En Avensis med 3100 mil är väl såpass fräsch att det bästa kanske vore att behålla den några år till. En V60 är inte speciellt rymlig och därtill tämligen låg så jag hoppas att ni provkör om ni ändå funderar på en sån.
Håller med EnannanRobban. Köp en bil, köp en V60.
Bättre att köpa en ny Toyota Avensis än Volvo V60. Eller att behålla den gamla Toyotan. 3100 mil är ju ingenting, varför då byta bil överhuvudtaget? Speciellt till en krångel Volvo med svindyr service.
Synd att du har haft problem med dina Volvo, Mats. Vi andra nöjda Volvo:iseter som har haft tur kan bara beklaga.
Självklart är det Ebberöds Bank att byta bort en 3100-mils bil, den har många mil och år kvar att leverera, men ibland vill man ju byta för att man kan och ibland vill man ändra perspektiv i livet.
Stoor - du rekommenderar andra att köpa en likadan bil som du har (i en annan tråd) så vad är det som gör att du själv inte vill fortsätta köra med Avensisen - speciellt eftersom ni kör så lite ? Och vilka krav har ni egentligen på den nya bilen ?
En V60 är väl trots allt ett lyft ur flexibel transportsynpunkt? Kanske där skon klämmer.
V60 är väl ganska trång och inte speciellt rolig att köra, vilket iofs inte Toyota är heller.
Jag tycker det framgår klart i #1 vad som gäller!
Ja? Funktionell ur lastsynpunkt kanske. Jag vet inte.
Skulle tro att Volvon blir billigare i slutändan.
Avensis hade ju riktigt dyr mil kostnad i vib långtidstest.
pinjong, bättre svar än vad Robban ger i #2 går inte att få.
Personligen tycker jag det finns många trevligare alternativ, men det är en helt annan sak.
OK, saabnisse.
Är Stoor möjligen från Motala...:)
Previa har väl inte funnits i Sverige sedan tidigt 2000-tal??
Jag trodde det var klart vilken bil tanten hade bestämt!
Previa?.... Rattväxel, det är ju det enda rätta!
Se till att det blir sol modellen med dubbla AC och tonade rutor, finns sex och sjusittsig. Milantalet behöver inte avskräcka, det står en Previa som gått 55 000 mil här vi bor.
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Toyota+Previa&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=2001&mye=2007&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&fu=&gb=&ca=11&is=1&l=0&md=th
Tråden har blivit alltmera oseriös i o m att den började med att byta en Avensis 2011 till en V60 till att det nu diskuteras en 12--15 år gammal Previa som ersättning till den betydligt nyare Avensisen. Som jag nämnt - jag tror att Stoor bor i Motala...
Märkligt att köra så få mil per år och ändå vilja ha diesel!
Och tydligen gärna en Toyota som väl inte direkt legat i framkanten när det gäller dieslar.
Men jag har ju ingen personlig erfarenhet av Toyotaägande, jag har bara kört dem.
??????
Evidens behövs för detta påstående.....
Dieslar köps vanligtvis av de som kör mycket, alltså rullar de mycket på kort tid, vilket är gynnsamnare ur slitagesynpunkt "tidens tand".....
Så har det varit, nu köper alla diesel, för bilförsäljaren säger att det är bäst.....
Jag har haft bensinare som gått väldigt långt, över 70k på en audi, ex-taxi, och sett utslitna dieslar på 30....
Jag tror att det är djupt rotad fördom som säger att dieslar håller längre.
Går man tillbaka ca 50 år höll ju ofta dieslar längre än bensinmotorer, men de hade ju också bara halva litereffekten.
Dagens turboladdade högeffektdieslar i personbilar håller säkert inte längre än motsvarande bensinmotorer.
Har man dessutom bara korta körsträckor med stora mellanrum tror jag det är rena idiotin att välja diesel om man nu inte är tvungen av någon annan orsak.
Vad nu det skulle vara?
När ägde du senast en dieselbil saabnisse?
Säkert tjugo år sedan, men jag kör dem ganska ofta.
Vad nu det har med det här att göra?
saabnisse, det du skriver stämmer inte med min erfarenhet. Jag äger och kör diesel sedan 10 år tillbaka. Min upplevelse är att motorkonstruktionen är synnerligen robust och att det går väldigt bra att köra korta sträckor. Kan tillägga att det inte går att generalisera om ekonomiska brytpunkter utan det beror på bilpris, skattenivå, bränslepris och motorstorlekar som jämförs. Man kan således gilla dieselkraft utan att vara idiot. (Det sista i all ödmjukhet).
Det är väl partikelfiltret på vissa dieselmotorer som inte tillåter att man kör mkt korta sträckor.
Man behöver köra lite längre då och då för att partikelfiltret ska kunna hettas upp och bränna ut de partiklar som fastnat.
Det låter logiskt att låta partikelfällan bli varm lite då och då men det är inget jag påminner mig om från instruktionsboken, dvs att man måste köra bilen på något särskilt sätt. Generellt ska partikelfiltret hålla lika länge som bilen vad jag har förstått. Men, men, det finns folk som täcker däcksidorna med kartong för att inte gummit ska spricka också så...
Så här står det i V90:s användarhandbok:
Och det var vad jag menade i #22 !
Jo men här får man reda på att man ska köra innan ngt illa händer.
Problemet är ju att inte alla känner till det bara för att det står i en bok inte många läser.
Men det är klart, de har ju sig själva att skylla.
Jag tycker ändå att bensinmotor är det rätta för de som ofta bara kör korta sträckor och få mil om året.
I detta fallet står det i klartext på instrumentbrädan.
Ja, det är ju utmärkt!
Om en funktion som att bränna ur partikelfiltret kräver varm motor, så är det väl korkat att köpa en diesel och köra korta sträckor på 1-5 km.(Som mellan Norrsten och Motala) Då väljer den kloke en bensinare eller cyklar.
Men här är ju ett exempel på att det inte räcker med att skriva i användarhandboken:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ska-partikelfiltret-bytas
Undrar om det räcker med att det står på panelen när det är dags?
Fast nu är det ju inte byte det står utan när det är dags att regenerera om man kör mestadels korta turer vanligtvis
Ja det är bra att värma partikelfiltret lite då och då men man behöver inte överdriva och tro att bilen inte går att köra korta sträckor. Jag har som sagt kört i 10 år och inte sett någon gul lampa. Så ta det med ro.
Men har du DPF i din bil pinjong? Om den är 10 år gammal så är den från 06-07 och då var det fortfarande en del märken som inte hade partikelfilter.
Vet inte om det nya addblue Urea additivet gjort så att det är mindre fel på partikelfilter än det varit. Då jag hängt mycket på VW forum så verkar det som det är de mindre motorerna som drabbats vilket kan förklaras av att de ofta sitter i småbilar som åker korta sträckor.
Kan säkerligen vara så att många ignorerar varningar i displayen. Så länge man är medveten om hur det funkar så är det ju inga problem.
Ja RB, de (alltså två bilar) hade/har pf. Men ingen av dem tillhör VAG-sfären. När jag kikar närmare på Länsförsäkringars maskinskaderapport så verkar VAG ha varit extra drabbade när det gäller avgasreningen. Kanske just dessa behöver extra motion/kärlek då för att inte få problem? Jag vet inte.
Adblue har inte med partikelfällan att göra.
Den sprutas in i katalysatorn för att omvandla kvävedioxid till vattenånga....
Ducce, inte enbart vattenånga, vatten innehåller inget kväve.
Om allt fungerar som det ska bryts NOX vid tillsättning av urea ner till vatten och kväve.
H2O och NO2 mm.
Om allt fungerar som tänkt....
Och så länge NO2 mm passerar så är det inte mycket värt med filtret.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.