Vi Bilägares forum

Bmw 330 sedan

Bmw 330 sedan

Hej!

Vill gärna veta vad folk här tycker om en sport sedan som Bmw 330. Finns det liknande sport sedaner med 240+ hästar i marknaden som matchar kvaliteten?

Skulle ni valt bensin eller diesel modell av en sådan bil?
Priset ligger runt 450k, är det helt rätt eller för högt pris satt?

(Ni som kör Bmw, dela gärna med er om hur ni upplever era bilar i allmänt :)

Uppdaterat: 2019-12-26 17:00

Kommentarer

Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.

Alfa Romeo Giulia är i mitt tycke men betydligt fräckare bil. BMW har gått kräftgång de sista tio åren. Jag känner mig inte alls lockad av en 3-serie. Skulle hellre ta en Volvo S60, MB 300 C-klass eller en Alfa.

Visst är det bra sprutt i 330 motorn men nej den gav inga större känslor när jag testade.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.

Alfa Romeo Giulia är i mitt tycke men betydligt fräckare bil. BMW har gått kräftgång de sista tio åren. Jag känner mig inte alls lockad av en 3-serie. Skulle hellre ta en Volvo S60, MB 300 C-klass eller en Alfa.

Visst är det bra sprutt i 330 motorn men nej den gav inga större känslor när jag testade.

Mycket bra info!

Ska defenitivt ta en titt på de nämnda bilarna. Håller med om att körkänslan och just den aggresiva utseendet hittar man nog bara på Bmw:n.

Uppdaterat: 2019-12-26 17:41
Suv_crown skrev:

Guran wrote:Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.

Alfa Romeo Giulia är i mitt tycke men betydligt fräckare bil. BMW har gått kräftgång de sista tio åren. Jag känner mig inte alls lockad av en 3-serie. Skulle hellre ta en Volvo S60, MB 300 C-klass eller en Alfa.

Visst är det bra sprutt i 330 motorn men nej den gav inga större känslor när jag testade.

Mycket bra info!

Ska defenitivt ta en titt på de nämnda bilarna. Håller med om att körkänslan och just den aggresiva utseendet hittar man nog bara på Bmw:n.

Tja BMW har ju snarare blivit fulare med senaste modellerna med Kina grillarna som går upp på motorhuven. Men däremot uppskattade jag de nya stolarna i nya 3-serien. Äntligen har dom blivit bekväma även för mig som är lång.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Glömde bort Mercedes 250 CLA i uppramsningen.

Den är enligt mitt tycke snyggast av alla.

CLA har växt till sig med nya modellen så jag som är 192cm ryms fint i bilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.

Alfan är både snygg som bara den och riktigt härlig att köra. Jag personligen anser att BMW helt tappat det designmässigt.

Uppdaterat: 2019-12-26 18:31
Henrik M skrev:

Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.

Alfan är både snygg som bara den och riktigt härlig att köra. Jag personligen anser att BMW helt tappat det designmässigt.

Henrik, jag är enig. BMW har tappat på alla fronter.

Skulle tro att alla fossila premium Tyskar sliter sitt hår i förtvivlan över hur dom bommade på den snabba utveckling som skett med Tesla i spets. Vad har dom presterat, stora elektriska SUV:ar som är både dyra och törstiga på ström. Volvo är ju lika mycket på efterkälken.

Det går väldigt fort nu i bilbranschen.

Jag tror att bensinbilar enkom kommer finnas kvar i A och B segmentet eller som rena prestandabilar en stund till.

Diesel kommer fortleva då det snart kommer beskattas annorlunda om bilen kan köras på HVO100.

Så i dag om man vill ha en sedan med prestanda och som håller värdet en stund till så är troligen en Tesla 3 det bästa valet.

Men snart kommer Polestar mm och utmanar.

Men en potent bensindriven sedanbil är nog det sista jag skulle köpa i dag. Hellre en hyfsat potent dieseldriven bil.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.

Alfa Romeo Giulia är i mitt tycke men betydligt fräckare bil. BMW har gått kräftgång de sista tio åren. Jag känner mig inte alls lockad av en 3-serie. Skulle hellre ta en Volvo S60, MB 300 C-klass eller en Alfa.

Visst är det bra sprutt i 330 motorn men nej den gav inga större känslor när jag testade.

Vart har den fått kritik för nervösa köregenskaper? Har fått toppbetyg för just köregenskaper i varenda test jag har läst. Har dock fått kritik för hård fjädring.

Men jag hade också testat S60 och MB C klass, även om jag inte gillar växellådan i S60. Den kompenserar med annat

Glömde Alfa Giulia. Snyggast och den med bäst köregenskaper i klassen.

Uppdaterat: 2019-12-26 19:51
Apex skrev:

Guran wrote:Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.

Alfa Romeo Giulia är i mitt tycke men betydligt fräckare bil. BMW har gått kräftgång de sista tio åren. Jag känner mig inte alls lockad av en 3-serie. Skulle hellre ta en Volvo S60, MB 300 C-klass eller en Alfa.

Visst är det bra sprutt i 330 motorn men nej den gav inga större känslor när jag testade.

Vart har den fått kritik för nervösa köregenskaper? Har fått toppbetyg för just köregenskaper i varenda test jag har läst. Har dock fått kritik för hård fjädring.

Men jag hade också testat S60 och MB C klass, även om jag inte gillar växellådan i S60.

Då har du inte läst Teknikens Världs tester, enligt dom så är den allt för nervös instyrningen. Dom trodde först att det var dom hemska RFT däcken men även efter senaste testen med en bil utan dessa däck så var slutsatsen den samma, något stämmer inte riktigt. Men just den delen kan jag inte ge en egen erfarenhet om då jag bara testat den rakt fram på landsväg, men den kändes som en BMW och var kul att köra.

Och den är fortfarande hård i fjädringen och tar upp vägljudet allt för mycket enligt min smak. Jag provkörde en 330i M-Sport med onödigt feta 20’’ hjul. Det jag tyckte var positivt var nya bekväma stolar, men fortfarande väldigt mycket däcksljud och en hysterisk filhållnigsassistent, men motorn är pigg. Men den försvann i min radar. En MB CLA är betydligt trevligare enligt mina provkörningar.

Men allt är så individuellt och jag börjar närma mig 60-års åldern så det spelar så klart in i min värdering.

Men ingen bil jag vill köra dryga 3000 mil/år i. Då prioriterar jag annorlunda. Men kul och fräck att provköra.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Henrik M wrote:Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.

Alfan är både snygg som bara den och riktigt härlig att köra. Jag personligen anser att BMW helt tappat det designmässigt.

Henrik, jag är enig. BMW har tappat på alla fronter.

Skulle tro att alla fossila premium Tyskar sliter sitt hår i förtvivlan över hur dom bommade på den snabba utveckling som skett med Tesla i spets. Vad har dom presterat, stora elektriska SUV:ar som är både dyra och törstiga på ström. Volvo är ju lika mycket på efterkälken.

Det går väldigt fort nu i bilbranschen.

Jag tror att bensinbilar enkom kommer finnas kvar i A och B segmentet eller som rena prestandabilar en stund till.

Diesel kommer fortleva då det snart kommer beskattas annorlunda om bilen kan köras på HVO100.

Så i dag om man vill ha en sedan med prestanda och som håller värdet en stund till så är troligen en Tesla 3 det bästa valet.

Men snart kommer Polestar mm och utmanar.

Men en potent bensindriven sedanbil är nog det sista jag skulle köpa i dag. Hellre en hyfsat potent dieseldriven bil.

Tesla 3 är självklart en grym bil och ett smartare val, men priset är ganska högt jämfört med Alfan eller bmw:n tycker jag.

När det gäller S60:n, jag vet inte om det bara är jag här men jag känner att motorn har alltid de där få sekundernas fördröjning när man trycker hårt på gasen. Känns nästan som att motorn är lite seg med att förstå att man vill gasa hårt. Anyone else?..

Uppdaterat: 2019-12-26 20:05

Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.

Och vill du köra bil med bra chassi är den betydligt mer potent än många tror.

Enklast är att du lånar hem alla intressenterna en kväll var och testar ordentligt och använder som du gör.

Uppdaterat: 2019-12-26 20:11
Suv_crown skrev:

Guran wrote:Henrik M wrote:Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.

Alfan är både snygg som bara den och riktigt härlig att köra. Jag personligen anser att BMW helt tappat det designmässigt.

Henrik, jag är enig. BMW har tappat på alla fronter.

Skulle tro att alla fossila premium Tyskar sliter sitt hår i förtvivlan över hur dom bommade på den snabba utveckling som skett med Tesla i spets. Vad har dom presterat, stora elektriska SUV:ar som är både dyra och törstiga på ström. Volvo är ju lika mycket på efterkälken.

Det går väldigt fort nu i bilbranschen.

Jag tror att bensinbilar enkom kommer finnas kvar i A och B segmentet eller som rena prestandabilar en stund till.

Diesel kommer fortleva då det snart kommer beskattas annorlunda om bilen kan köras på HVO100.

Så i dag om man vill ha en sedan med prestanda och som håller värdet en stund till så är troligen en Tesla 3 det bästa valet.

Men snart kommer Polestar mm och utmanar.

Men en potent bensindriven sedanbil är nog det sista jag skulle köpa i dag. Hellre en hyfsat potent dieseldriven bil.

Tesla 3 är självklart en grym bil och ett smartare val, men priset är ganska högt jämfört med Alfan eller bmw:n tycker jag.

När det gäller S60:n, jag vet inte om det bara är jag här men jag känner att motorn har alltid de där få sekundernas fördröjning när man trycker hårt på gasen. Känns nästan som att motorn är lite seg med att förstå att man vill gasa hårt. Anyone else?..

Troligen växellådan. BMW:s ZF låda är grymt bra med programvaran BMW har i den.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Henrik M skrev:

Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.

Och vill du köra bil med bra chassi är den betydligt mer potent än många tror.

Enklast är att du lånar hem alla intressenterna en kväll var och testar ordentligt och använder som du gör.

Ännu en gång så är jag enig, en M3 är absolut tveklöst bästa valet.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Henrik M wrote:Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.

Och vill du köra bil med bra chassi är den betydligt mer potent än många tror.

Enklast är att du lånar hem alla intressenterna en kväll var och testar ordentligt och använder som du gör.

Ännu en gång så är jag enig, en M3 är absolut tveklöst bästa valet.

Toppversionen M340i är galet bra!

Uppdaterat: 2019-12-26 20:37
Suv_crown skrev:

Guran wrote:Henrik M wrote:Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.

Och vill du köra bil med bra chassi är den betydligt mer potent än många tror.

Enklast är att du lånar hem alla intressenterna en kväll var och testar ordentligt och använder som du gör.

Ännu en gång så är jag enig, en M3 är absolut tveklöst bästa valet.

Toppversionen M340i är galet bra!

Jo då jag har provkört, och galet dyr och turbomotor med allt det innebär.

Men en M3 är snäppet bättre.

Skulle jag köpa ha en prestanda BMW så vore det i så fall en M3 E90.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Suv_crown wrote:Guran wrote:Henrik M wrote:Skulle man gå fossilt hade jag med tittat på Alfan eller S60 i den klassen.

Alfan är både snygg som bara den och riktigt härlig att köra. Jag personligen anser att BMW helt tappat det designmässigt.

Henrik, jag är enig. BMW har tappat på alla fronter.

Skulle tro att alla fossila premium Tyskar sliter sitt hår i förtvivlan över hur dom bommade på den snabba utveckling som skett med Tesla i spets. Vad har dom presterat, stora elektriska SUV:ar som är både dyra och törstiga på ström. Volvo är ju lika mycket på efterkälken.

Det går väldigt fort nu i bilbranschen.

Jag tror att bensinbilar enkom kommer finnas kvar i A och B segmentet eller som rena prestandabilar en stund till.

Diesel kommer fortleva då det snart kommer beskattas annorlunda om bilen kan köras på HVO100.

Så i dag om man vill ha en sedan med prestanda och som håller värdet en stund till så är troligen en Tesla 3 det bästa valet.

Men snart kommer Polestar mm och utmanar.

Men en potent bensindriven sedanbil är nog det sista jag skulle köpa i dag. Hellre en hyfsat potent dieseldriven bil.

Tesla 3 är självklart en grym bil och ett smartare val, men priset är ganska högt jämfört med Alfan eller bmw:n tycker jag.

När det gäller S60:n, jag vet inte om det bara är jag här men jag känner att motorn har alltid de där få sekundernas fördröjning när man trycker hårt på gasen. Känns nästan som att motorn är lite seg med att förstå att man vill gasa hårt. Anyone else?..

Troligen växellådan. BMW:s ZF låda är grymt bra med programvaran BMW har i den.

Definitivt växellådan som är boven.

Uppdaterat: 2019-12-26 20:47
Guran skrev:

Henrik M wrote:Är ganska övertygad om att du får en lägre månadskostnad på Model 3 än BMW 330 även om prislappen vid inköp är lite högre.

Och vill du köra bil med bra chassi är den betydligt mer potent än många tror.

Enklast är att du lånar hem alla intressenterna en kväll var och testar ordentligt och använder som du gör.

Ännu en gång så är jag enig, en M3 är absolut tveklöst bästa valet.

Tycker att den är fulast bland bilarna som nämnts och kvalitetskänslan är sådär, men den hade nog ändå varit mitt val. Utan 20”.

Uppdaterat: 2019-12-26 20:50
Guran skrev:

Apex wrote:Guran wrote:Matchande kvalitet finns det absolut och även bättre. Men är bara BMW som har den unika körkänslan. Nu har ju nya 3-serien fått mycket kritik för nervösa köregenskaper, så utifrån den aspekten så finns det flera bättre.

Alfa Romeo Giulia är i mitt tycke men betydligt fräckare bil. BMW har gått kräftgång de sista tio åren. Jag känner mig inte alls lockad av en 3-serie. Skulle hellre ta en Volvo S60, MB 300 C-klass eller en Alfa.

Visst är det bra sprutt i 330 motorn men nej den gav inga större känslor när jag testade.

Vart har den fått kritik för nervösa köregenskaper? Har fått toppbetyg för just köregenskaper i varenda test jag har läst. Har dock fått kritik för hård fjädring.

Men jag hade också testat S60 och MB C klass, även om jag inte gillar växellådan i S60.

Då har du inte läst Teknikens Världs tester, enligt dom så är den allt för nervös instyrningen. Dom trodde först att det var dom hemska RFT däcken men även efter senaste testen med en bil utan dessa däck så var slutsatsen den samma, något stämmer inte riktigt. Men just den delen kan jag inte ge en egen erfarenhet om då jag bara testat den rakt fram på landsväg, men den kändes som en BMW och var kul att köra.

Och den är fortfarande hård i fjädringen och tar upp vägljudet allt för mycket enligt min smak. Jag provkörde en 330i M-Sport med onödigt feta 20’’ hjul. Det jag tyckte var positivt var nya bekväma stolar, men fortfarande väldigt mycket däcksljud och en hysterisk filhållnigsassistent, men motorn är pigg. Men den försvann i min radar. En MB CLA är betydligt trevligare enligt mina provkörningar.

Men allt är så individuellt och jag börjar närma mig 60-års åldern så det spelar så klart in i min värdering.

Men ingen bil jag vill köra dryga 3000 mil/år i. Då prioriterar jag annorlunda. Men kul och fräck att provköra.

Den har jag inte läst, har dock läst från typ 5 andra motortidningar som inte har märkt detta. Har inte kört den själv än. Det är inte många bilar som är bekväma med 20” fälgar, testade en TM3 med 20” och vägljudet var öronbedövande.

Har kört nya A-klass och håller med om att det är en mycket trevlig och snygg bil. Blev besviken på drivlinan(a200 aut) och den är inte speciellt körglad.

Uppdaterat: 2019-12-26 20:50

Kan nämnas pga det du skrev Apex om bullret, att sen ett par månader tillbaks byggs Model 3 med mer/bättre ljudisolering. Körde häromveckan en ny SR+ på 18" dubbfria med skumdämpning i. Väldigt förvånansvärt tyst.

Uppdaterat: 2019-12-26 21:25

Undra varför Tesla inte gör en prestanda version av 3an, det skulle nog sälja som smör om man utmanade och liknade sig de etablerade märkena.

¤Bort med Kalle Anka fronten och dit med nått som utstrålar "Flytta på dig, här kommer jag"

¤Bort med TV spelet, in med en konventionell förarplats.

¤Fixa väghållningen, tyngdpunkten och viktfördelningen borde reda vara bra, kanske ta in Öhlins eller liknade för att fixa resten.

¤Upp med laddstationer där alla gasglada vill husera, tex vid racingbanor, fri laddning vid ringen borde locka.

Uppdaterat: 2019-12-26 21:53

Rikard, räcker inte Tesla 3 Performance som redan rastar M3 på bana?

Uppdaterat: 2019-12-26 22:13
*Robban

Rikard: Finns redan en Model 3 Performance som spöar det mesta.

T.ex. 3.4 sek till 100....

Trackmode som tillåter mer avancerad körning och tål bansmiskande utan tendenser till överhettning etc.

Du skriver fixa väghållningen, har du kört Tesla?

Supercharger från Tesla finns vid Ringen.....

Så, tja, vad mer?

Uppdaterat: 2019-12-26 22:14

Har provkört nya 330:n på kurvig väg. Tycker inte den kändes nervös alls, köregenskaperna var direkta som de ska vara på en BMW. Dock hade provbilen friktionsdäck som kan ta udden av styrningen en del. Men bilen gav inget habegär alls för mig. Stolarna kändes hårda jämfört med dem jag har i min X3:a. Bilen kändes också hård i fjädringen och stolen förmedlade för mycket vibrationer från vägbanan. Är, mycket nöjd med min nuvarande X3:a, men skulle jag byta bil idag så vete sjutton om det skulle bli en BMW. Jag gillade nog faktiskt nya Volvo V60 bättre än BMW:n överlag. Den enda jag gillade bättre i BMW:n var styrningen.

Uppdaterat: 2019-12-27 21:40
Skodaägare skrev:

Har provkört nya 330:n på kurvig väg. Tycker inte den kändes nervös alls, köregenskaperna var direkta som de ska vara på en BMW. Dock hade provbilen friktionsdäck som kan ta udden av styrningen en del. Men bilen gav inget habegär alls för mig. Stolarna kändes hårda jämfört med dem jag har i min X3:a. Bilen kändes också hård i fjädringen och stolen förmedlade för mycket vibrationer från vägbanan. Är, mycket nöjd med min nuvarande X3:a, men skulle jag byta bil idag så vete sjutton om det skulle bli en BMW. Jag gillade nog faktiskt nya Volvo V60 bättre än BMW:n överlag. Den enda jag gillade bättre i BMW:n var styrningen.

Det är ju inte på kurvig väg som den anses nervös, utan på vanlig körning på landsväg rakt fram. Troligen så är fokus på just de egenskaperna. Men då blir vardagen lite jobbigare.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag har aldrig provkört en tesla, men däremot bmw i3 som är deras elbil nu. Elbilarna har fantastisk acceleration och är roliga att köra, men för mig känns det lite som att de saknar den där tuffa karaktären som jag gillar. Kanske är det pga nästan obefintlig ljud?

Jag skulle tro att det är huvudanledningen för de andra också som skulle välja en bmw 330 över en tesla model 3?

Uppdaterat: 2019-12-28 03:30
Suv_crown skrev:

Jag har aldrig provkört en tesla, men däremot bmw i3 som är deras elbil nu. Elbilarna har fantastisk acceleration och är roliga att köra, men för mig känns det lite som att de saknar den där tuffa karaktären som jag gillar. Kanske är det pga nästan obefintlig ljud?

Jag skulle tro att det är huvudanledningen för de andra också som skulle välja en bmw 330 över en tesla model 3?

Till att börja med, du kan inte jämföra en i3 med en Model 3 i hur de är att köra. Innan du sågar Model 3, ut och testa, och jo, jag lovar den har en betydligt tuffare karaktär än en 330, särskilt om du ger dig ut på lite kurviga vägar med. Tyngdpunkten och den chassit bettar på ett helt annat sätt, sen den direkta responsen som gör att du kan gå på perfekt ut ur apex och hålla bilen på exakt den kraft du vill utan några fördröjningar eller annat. Jag har tidigare haft väldigt potenta fossilbilar genom åren men vågar säga att min Model S jag har nu vågar och kan jag köra fortare med på samma kurvsträckor, det är otroligt potenta bilar så sätt, betydligt mer än man tror.

Självklart har 330 säkert egenskaper där den är bättre, den finns som kombi t.ex. Men är om du tror att en Model 3 känns för lite tuff, nä, testa innan du säger så.

Uppdaterat: 2019-12-28 10:06

Henrik,

Du kan inte påstå att en Model 3 är lika underhållande att köra som de bästa bilarna på marknaden. Den har inte i närheten av lika bra känsla i styrningen som en Alfa Giulia. Det är möjligt att den är snabbare, men på vägen är känsla viktigare än tiondelar.

Det är det som gjort att jag aldrig gillat Audi. Effektiva och tråkiga.

Uppdaterat: 2019-12-28 10:57

Top gear körde Tesla mot Alfan och Teslan var snabbare men Alfan hade bättre känsla speciellt i kurvor.

Uppdaterat: 2019-12-28 11:11

Mäkinen: Jag skrev inte som de bästa bilarna på marknaden, men om du jämför med standardbilar som 330 m.fl. så jo, då anser jag den vara det. Chassit är förvånansvärt bra, och ställer du in styrningen på sport är den riktigt vass där med. Sen är det ju en fråga om vad som är underhållande för respektive person? För mig är den precision och grepp, och jag har aldrig kört något där du kan ha den kontrollen över effekten i varje givet läge. Hur du verkligen kan gå på perfekt ut ur böjarna, hur du har sjukt med grepp, hur regenbromsningen gör att du i snabbare partier inte ens behöver bromsa utan bara åka på gaspedalen i en perfekt harmoni med bilen.....förstår det är svårt tro när man inte testat, jag blev själv sjukt förvånad att en så tung bil kan gå att åka så fort på såna vägar. Och jag har kört mycket bana, clubracing m.m förr. Jag är inte så lättimponerad.

Håller med dig om Audi dock, ett av bilvärldens mest ointressanta känslolösa märke enligt mig.....

Men du nämner Alfa med, där har du ju ett perfekt exempel på att något inte måste vara bäst för att skapa känslorna man vill ha, tvärtom, riktigt bitvis usla bilar, men så underbara och känsloframkallande.

Ska jag nämna något negativt om Teslorna som kulbilar på kurviga vägar är det att de är för snabba.....man kan verkligen inte på icke avlyst bara ge fullt ut och känna att bilen verkligen arbetar på gränsen......den känns aldrig ansträngd.

Uppdaterat: 2019-12-28 12:45

Det gäller väl egentligen alla bilar som diskuterats i tråden, att man inte kan utnyttja prestandan på allmän väg.

Uppdaterat: 2019-12-28 15:52

Också lite förvånad över ropen på fantastiska köregenskaper - sånt som sen i praktiken bara kan njutas av under t ex bankörning. Vilket nog väldigt få standardbilar kommer att utsättas för.

Uppdaterat: 2019-12-28 16:24

I biltestarna specificeras fortfarande bilens prestanda, dvs toppfart och acc 0-100 km/tim. Finns det fortfarande ett allmänt intresse för dessa siffror? Alla bilar har numera t.ex toppfarter långt över vad som är tillåtet på våra vägar. Känns som om dessa uppgifter är en rest från gångna tider, dvs på frifartstiden för över 50 år sedan...

Uppdaterat: 2019-12-28 16:31

+10 på det, 40-talisten !

Uppdaterat: 2019-12-28 16:34
K_Klabbe skrev:

Det gäller väl egentligen alla bilar som diskuterats i tråden, att man inte kan utnyttja prestandan på allmän väg.

Hihi. Det får du extra plus på.

Uppdaterat: 2019-12-28 16:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med 40-talisten, nuförtiden är det ju ingen bil som är direkt långsam. För ~50år sedan fanns ju faktiskt bilar som hade så låg toppfart att de inte skulle orkat med högsta hastighetsgränsen vi har idag.

Uppdaterat: 2019-12-28 21:01

Minns min gamla far som berättade hur han körde vad den gamla Saab 92 klarade, med hel frontruta (tillbehör) och abbarth avgassystem så kom den upp i 130. Den bilen är väl grunden till att jag finns. Morsan minns hur den lät....

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Vi får hoppas TV tar med 3an i Performance utförande på Bankalaset nästa år.

I år kom den ju sist med kommentaren att den inte har på en bana att göra.

Uppdaterat: 2019-12-28 21:17

Det är ju därför en Miata är så bra att ha. Kul att köra i alla hastigheter som inte är höga.

Uppdaterat: 2019-12-28 21:21
L. Mäkinen skrev:

Det är ju därför en Miata är så bra att ha. Kul att köra i alla hastigheter som inte är höga.

Enda problemet med den bilen är när man är 192cm lång :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Rikard skrev:

Vi får hoppas TV tar med 3an i Performance utförande på Bankalaset nästa år.

I år kom den ju sist med kommentaren att den inte har på en bana att göra.

I det kalaset var det många prestandavagnar som inte presterade så bra mer än en kort stund. Men för övrigt så är ju en McLaren ganska långt från en sportig överkomlig vardagsbil.

Där är en BMW 330i eller hellre en M340 mer relevant.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Henrik:

Jag sågar absolut inte teslan på något sätt, grymma bilar är de och jag kan tänka mig hur snabb acceleration de har. Det jag menade dock är att, för mig personligen så upplever jag elbilarnas tystnad samt den känslan av att bilen inte antränger sig och låter aggressiv, att det tar mycket av "fun factor" med att köra bil.

Sen tycker jag att just Bmw designmässigt är en av de få bilmärken som utstrålar den där "lämna fri väg, här kommer jag". Så elbil och fossilbil är både bra bilar, men så mycket skillnad i körkänslan. Håller med om Alfa Guilia exemplet uppe med.

Ni som påstår att man inte behöver siffrorna i vanliga vägar ute..man behöver ofta kör om, köra på tomma vägar, gasa/revva mm...så siffror betyder mycket. Annars hade inte många lagt ut mera pengar för starkare motorer för precis likadan modell av samma bil.

Uppdaterat: 2019-12-29 17:45

"Behovet" att"gasa/revva mm" går över med åldern...:) Och vill man syssla med sånt så är bankörning en mycket bättre arena.

Uppdaterat: 2019-12-29 18:29

Jag tycker inte man behöver köra speciellt fort för att känna ganska stor skillnad mellan bilar på allmän väg. Räcker i stort sett att köra genom en rondell i normal fart för att känna skillnad i hur bilar ligger på vägen och hur de svarar på styrimpulser. För mig är en viktig aspekt med en bil just hur den svara på styrning och hur den ligger på vägen. Hur den accelererar ut ur kurvor är jag inte så intresserad av för så fort kör jag aldrig. Däremot hur den ligger i själva kurvan är viktigt för mig. Gillar inte bilar som kränger mycket t.ex., eftersom man då måste vänta på att bilen krängt färdigt innan den svänger. Gillar heller inte bilar som kränger olika mycket fram och bak så att bilen häver sig över framhjulen i kurvor. Sådana här skillnader kan man utan vidare känna i fullt lagliga hastigheter. Blev t.ex. mycket besviken när jag körde en VW Beetle 2.0 T (den nyss nedlagda modellen). Bilen gav ett ganska sportigt intryck med 19 tums hjul och breda däck. Men känslan när man kör den är allt annat än sportig. Denna känsla är inte relaterad till hur mycket grepp bilen har. Jag vågar inte köra så fort på allmän (torr) väg att bilen börjar sladda. Utan snarare vad som händer när man vrider på ratten.

Uppdaterat: 2019-12-30 13:11

Tur att man inte är en så hyperkänslig bilförare som en del på detta forum... Jag styr min MPV-Toyota genom rondeller i måttlig fart, och har aldrig upplevt obehaglig krängning. Men jag vill ju heller inte ha sportighet eller "rolighet" i min bil...

Uppdaterat: 2019-12-30 14:07

Ja för min del trots jag kört och provat många bilar genom tiderna så har jag aldrig reagerat på att någon bil haft några problem i rondellkörning oavsett hastighet.

Visst kan det vara roligt att pressa en bil i rondellen i högre hastighet och känslan är som ett strykjärn men det är ingen avgörande faktor.

Uppdaterat: 2019-12-30 14:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja för min del trots jag kört och provat många bilar genom tiderna så har jag aldrig reagerat på att någon bil haft några problem i rondellkörning oavsett hastighet.

Visst kan det vara roligt att pressa en bil i rondellen i högre hastighet och känslan är som ett strykjärn men det är ingen avgörande faktor.

Nej problem har nog mycket få bilar idag. Alla bilar kommer nog genom en rondell utan att åka av vägen. Jag pratar mer om känslan i bilen när man vrider på ratten. Om man tycker det är viktigt eller inte är förstås upp till var och en.

Uppdaterat: 2019-12-30 15:23

Som sagt - forcerad körning hör hemma på speciella banor och inte i vardagstrafiken. Och då kör man nog ändå inte en standardbil.

Uppdaterat: 2019-12-30 18:11

Vi har nog alla lite olika preferenser på det där med "bilkörning". En del rattar sig fram på en rak väg och har inget till övers för styrrespons, den är bara störande. Andra bryter bilen genom en kurva och svär över dess egenskaper. Typ - och allt där emellan. Var och en har nog förmågan (eller för all del inte) att välja bil. Jag gissar att de flesta som inte hittar apex inte har en susning eller känsla för bilkörning i det vi andra kallar njutning.

Men nog med OT - bilen ifråga har jag inte kört, men väl hyrt föregångaren med "samma" motor. Det är min bestämda uppfattning att den motorn inte gör bilen rättvisa. Jämfört med den "riktiga" 330 med rak 6:a, så är motorn ett rejält sömnpiller. Ingen spets, inget kultur, inget.... alls. Liknar i mångt och mycket Audis motsvarande snurra.

Uppdaterat: 2019-12-30 18:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Pi skrev:

"Behovet" att"gasa/revva mm" går över med åldern...:) Och vill man syssla med sånt så är bankörning en mycket bättre arena.

Tja, åldern har föga inverkan på mig;-) Men visst - på bana bör det vara.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-12-30 21:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Vi har nog alla lite olika preferenser på det där med "bilkörning". En del rattar sig fram på en rak väg och har inget till övers för styrrespons, den är bara störande. Andra bryter bilen genom en kurva och svär över dess egenskaper. Typ - och allt där emellan. Var och en har nog förmågan (eller för all del inte) att välja bil. Jag gissar att de flesta som inte hittar apex inte har en susning eller känsla för bilkörning i det vi andra kallar njutning.

Men nog med OT - bilen ifråga har jag inte kört, men väl hyrt föregångaren med "samma" motor. Det är min bestämda uppfattning att den motorn inte gör bilen rättvisa. Jämfört med den "riktiga" 330 med rak 6:a, så är motorn ett rejält sömnpiller. Ingen spets, inget kultur, inget.... alls. Liknar i mångt och mycket Audis motsvarande snurra.

Jag provkörde den nya 320d, men fortfarande inte lyckats hitta nya modellen 330d att provköra. Håller säkert med dig dock om att 330d med raka 6an verkar göra den till en helt annan bil, det fick jag sagt av säljarna och youtube videor.

Uppdaterat: 2019-12-31 00:30
Pi skrev:

Som sagt - forcerad körning hör hemma på speciella banor och inte i vardagstrafiken. Och då kör man nog ändå inte en standardbil.

Vet inte om detta var ett svar på min kommentar, men ska jag tolka detta som att du anser att man inte kan känna skillnad i beteende mellan bilar förrän man kör på bana? Menar du att du inte känner någon som helst skillnad i väghållning mellan en BMW 3-serie och en Toyota Corolla vid körning på allmän väg? Jag menar då alltså hur bilen ligger på vägen, inte dess yttre greppgräns. Man behöver inte alls köra forcerat för att känna skillnader mellan bilar anser jag. Räcker att köra en kurvig väg i fullt laglig hastighet. Skillnader i styrkänsla kan man känna i 50 km/h.

Uppdaterat: 2019-12-31 09:16