Då har jag idag lämnat tillbaks en Kia EV9 GT som jag haft på lån sen i torsdags kväll. Så hunnit provköra den ordentligt både igår på jobbresa till Skåne samt igårkväll och i förmiddags på lite blandade körningar här hemomkring i både stadstrafik, små landsvägar, sämre grusvägar m.m.
Kan redan nu säga att villhabegäret är riktigt riktigt stort! :) Detta måste verkligen vara den ultimata familjeelbilen om man bortser från pris, och att den är lite väl stor bitvis.
Nu ska jag bara försöka finna några bra motiveringar till varför jag behöver en så stor bil så att jag kan övertala mitt sunda förnuft att titta bort lite vid nästa bilval. ;)
Om vi börjar med det negativa, den drar lite mycket ström. Men med tanke på storlek, prestanda och utrymmen så nja, kanske inte ändå. Men jämför jag med min Model Y så drar den 0,5-0,8 kWh/mil mer utan tvekan. Och den har laddporten på fel sida. Och ljudet i stereon var långt ifrån så bra som i Teslan. Men alltså det tar emot att skriva såhär om en Kia, men där slutar mer eller mindre det negativa för min del....haha
För helt ärligt, jag har kört otroligt många bilar i mitt liv, allt från riktiga lyxbilar till svenssonbilar till sportbilar men det är få bilar som slår EV9 komfortmässigt. Nu var denna utrustad med de bästa stolarna vilket det såklart blir om jag slår till med, men oj så bra de är!! Med riktigt bra massagefunktion, och ventilation på 4 sittplatser som standard, det har väl knappt ens S-klass...
Och nog en av de tystade bilar jag kört med, vet inte hur de lyckats, eller jo, de har gjort den tung som satan med massa ljudisolering bland annat. Men jag har kört Ioniq 5, Kia EV6 m.fl och de är ju som popellerplan i jämförelse med denna. Min EQE med akustikpaket var mycket mer högljudd.
Men komforten, utrymmena, dragvikten och mångsidigheten gör att jag vill ha en....men behöver jag en? Nja, det beror lite på.
Utseende är alltid en vattendelare och ingen fakta, men jag tycker den är så sjukt fulsnygg och cool. Den har pondus som få andra nybilar idag som säljs här. Absolut ingen statusvagn men du åker kungligt utan att sticka ut.
Mer positivt överraskande, har läst om många Kia/Hyundai som har dåligt ljus som standars så det var kul att se hur sjukt bra ljuse denna hade när man körde genom småländska täta granskogar med våt vägbana sent på kvällen.
Förbrukning på lugn långfärd på 80-90-100 väg landade på 21,1 såhär års. Gör ändå att jag tror man fixar wltp utan problem sommartid vid lugn körning. Men ja, stampar man på och lägger sig på 130-140 på motorväg då krymper räckvidden rejält. Då är det laddags igen efter 30-35 mil. Men ska man nu ladda ofta är det ju bra med rejäl laddhastighet, och det har denna klump utan tvekan vilket vi ju iofs visste redan innan med denna plattform. Men att se över 200 kW med en SoC på över 55-60 % förväntade jag mig inte.
Vad gäller saker som jag tyckte var sämre än Teslan men kan leva med så är det såklart infotainmentsystemet, där är det fortfarande ingen som kommer i närheten av smidigheten och snabbheten. Ljudet var som sagt sämre i stereon men kanske är lite inställning med som kan göra skillnaden mindre iaf. Att de envisas med en knapp för att starta eller stänga av bilen var sjukt ovant med, så jag lämnade bilen olåst ett antal gånger då den inte låser sig om man inte "stänger av" bilen. Teslan går man bara ur så stänger den av sig själv och låser sig samt när man öppnar bilen och sätter sig startar den upp av sig själv. Men vanesak, så ska inte säga det är en dealbreaker.
Nej det som tål att funderas på inför nästa bilbyte är hur kommer mina kommande 2-3 år se ut behovsmässigt?
Just nu velar jag mellan välsigt olika typer av bilar, är egentligen riktigt sugen på en Model 3 Performance med då den är riktigt nice i Highlandutförande. Men det är så galet olikt EV9 man kan komma, och mer körbil än åkbil. Och jag tror det är komforten som vinner i längden, det är egentligen det enda jag har att säga negativt om min Model Y, den kunde vara bekvämare.
Kommentarer
Tack Gaston för ett intressant och välskrivet inlägg. Mycket bättre essä än vad de andra två långskrivarna i forumet brukar åstadkomma...
Tänk på att du får nycklar som bör läggas i plåtlåda ;-)
Tack! :) Kul att höra.
Som jag skrev, tar emot lite att skriva att den var så sjukt bra när det "bara" var en Kia. Det är ju inte så många år sen det var en pappig budgetbil på vår marknad.
Ja, men jag behöver inte ta dem i och ur den lådan varje gång jag vill köra, den har en väl fungerande mobilnyckel med. :)
Och nej, jag kommer i så fall inte lägga nycklarna i en låda....har inte så orolig själ utan de får i såfall ligga i nån skrivbordlåda. :)
Trevlig läsning. Och även jag gillar bilens utseende, inte konstigt då den är asiatisk och dom vågar på ett helt annat vis ta ut svängarna designmässigt.
Och som du nämner är E-GMP plattformen vanebildande med den laddprestandan den har.
Men för mig är den både på tok för dyr och sedan var det så klart storleken.
Men fräck är den och så klart ypperlig för familjer eller ägare av större husdjur, kanske en liten häst får plats i den.
De ger rejäla rabatter på den till företag iaf, anar man privat kan pruta rätt bra med, det är ju ingen kioskvältare försäljningsmässigt. Men ja, den kostar en del. Men beroende på vad man jämför med så är den ändå prisvärd. Rusta upp en EX90, BMW IX, Mercedes EQS, Tesla Model X eller liknande stor elsuv till samma utrustningen så är Kian ett kap. Men nej, behöver man inte utrymmena och inte värdesätter komforten så då är den dyr, utan tvekan. Jag har dock lite på gång som gör att jag är lockad av flexibiliteten, dragförmågan och utrymmena utöver komforten som jag som sagt väldigt gärna skulle ha. Som sagt en av de skönaste bilar jag kört, och det sagt av en som haft körkort i 30 år, kört minst 6000 mil om året de senaste 20 åren och haft/brukat minst 75 bilar.
Och ja, en mindre häst är nog inga problem. :)
Kanske Ioniq 5 2025, kan vara något. Ungefär samma storlek som MY. Skjutbart baksäte för att få plats med mer last. Bekväm och inte allt för törstig på el. Finns inte i Sverige än, men släppt i Danmark och Norge.
Björn Nyland har fått låna en Ioniq 5 N-line och har publiserat range testen. Han har också testat Ioniq5N.
ok, ska pallra mig bort o testa en KIA då tid medges.
Av de storsuvar jag kört gillar jag iX och EQC, gillar inte alls EQS medan XC90 är helt ok men långt efter EQC och iX.
Räknar inte in LandRover Defender som farsgubben hade...skitcool.
P-I H: Aldrig i livet. 😊 Säkert en vettig bil men den är inte i närheten av EV9 komfortmässigt och om jag inte minns fel så får den inte heller dra så mycket. Och utrymmen så är den ju inte större än jag har idag. Nej, skulle jag skaffa bil i samma storlek jag har idag så väntar jag in Model Y Juniper, trots allt är Teslan det mest prisvärda i den klassen av mellanstora suvar/crossovers.
Ska du jämföra rätt får du ju jämföra EX90 mot IX och EQ-serien, inte XC90, blir lite orättvist.
Sen EQC går ju inte längre köpa nytt.
IX går bort för mig då den är ful som stryk i mina ögon. Enda BMW som är på min radar är i5 touring.
1600kg får Ioniq 5 dra.
Men den uppfyller på inget vis dina högt ställda krav på en bil, även om den råkat vara komfortabel och skall ha fått ett lyft med faceliften som ännu inte finns i Sverige, samt adaptivt helljus
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.