Då har jag idag lämnat tillbaks en Kia EV9 GT som jag haft på lån sen i torsdags kväll. Så hunnit provköra den ordentligt både igår på jobbresa till Skåne samt igårkväll och i förmiddags på lite blandade körningar här hemomkring i både stadstrafik, små landsvägar, sämre grusvägar m.m.
Kan redan nu säga att villhabegäret är riktigt riktigt stort! :) Detta måste verkligen vara den ultimata familjeelbilen om man bortser från pris, och att den är lite väl stor bitvis.
Nu ska jag bara försöka finna några bra motiveringar till varför jag behöver en så stor bil så att jag kan övertala mitt sunda förnuft att titta bort lite vid nästa bilval. ;)
Om vi börjar med det negativa, den drar lite mycket ström. Men med tanke på storlek, prestanda och utrymmen så nja, kanske inte ändå. Men jämför jag med min Model Y så drar den 0,5-0,8 kWh/mil mer utan tvekan. Och den har laddporten på fel sida. Och ljudet i stereon var långt ifrån så bra som i Teslan. Men alltså det tar emot att skriva såhär om en Kia, men där slutar mer eller mindre det negativa för min del....haha
För helt ärligt, jag har kört otroligt många bilar i mitt liv, allt från riktiga lyxbilar till svenssonbilar till sportbilar men det är få bilar som slår EV9 komfortmässigt. Nu var denna utrustad med de bästa stolarna vilket det såklart blir om jag slår till med, men oj så bra de är!! Med riktigt bra massagefunktion, och ventilation på 4 sittplatser som standard, det har väl knappt ens S-klass...
Och nog en av de tystade bilar jag kört med, vet inte hur de lyckats, eller jo, de har gjort den tung som satan med massa ljudisolering bland annat. Men jag har kört Ioniq 5, Kia EV6 m.fl och de är ju som popellerplan i jämförelse med denna. Min EQE med akustikpaket var mycket mer högljudd.
Men komforten, utrymmena, dragvikten och mångsidigheten gör att jag vill ha en....men behöver jag en? Nja, det beror lite på.
Utseende är alltid en vattendelare och ingen fakta, men jag tycker den är så sjukt fulsnygg och cool. Den har pondus som få andra nybilar idag som säljs här. Absolut ingen statusvagn men du åker kungligt utan att sticka ut.
Mer positivt överraskande, har läst om många Kia/Hyundai som har dåligt ljus som standars så det var kul att se hur sjukt bra ljuse denna hade när man körde genom småländska täta granskogar med våt vägbana sent på kvällen.
Förbrukning på lugn långfärd på 80-90-100 väg landade på 21,1 såhär års. Gör ändå att jag tror man fixar wltp utan problem sommartid vid lugn körning. Men ja, stampar man på och lägger sig på 130-140 på motorväg då krymper räckvidden rejält. Då är det laddags igen efter 30-35 mil. Men ska man nu ladda ofta är det ju bra med rejäl laddhastighet, och det har denna klump utan tvekan vilket vi ju iofs visste redan innan med denna plattform. Men att se över 200 kW med en SoC på över 55-60 % förväntade jag mig inte.
Vad gäller saker som jag tyckte var sämre än Teslan men kan leva med så är det såklart infotainmentsystemet, där är det fortfarande ingen som kommer i närheten av smidigheten och snabbheten. Ljudet var som sagt sämre i stereon men kanske är lite inställning med som kan göra skillnaden mindre iaf. Att de envisas med en knapp för att starta eller stänga av bilen var sjukt ovant med, så jag lämnade bilen olåst ett antal gånger då den inte låser sig om man inte "stänger av" bilen. Teslan går man bara ur så stänger den av sig själv och låser sig samt när man öppnar bilen och sätter sig startar den upp av sig själv. Men vanesak, så ska inte säga det är en dealbreaker.
Nej det som tål att funderas på inför nästa bilbyte är hur kommer mina kommande 2-3 år se ut behovsmässigt?
Just nu velar jag mellan välsigt olika typer av bilar, är egentligen riktigt sugen på en Model 3 Performance med då den är riktigt nice i Highlandutförande. Men det är så galet olikt EV9 man kan komma, och mer körbil än åkbil. Och jag tror det är komforten som vinner i längden, det är egentligen det enda jag har att säga negativt om min Model Y, den kunde vara bekvämare.
Kommentarer
Tack Gaston för ett intressant och välskrivet inlägg. Mycket bättre essä än vad de andra två långskrivarna i forumet brukar åstadkomma...
Tänk på att du får nycklar som bör läggas i plåtlåda ;-)
Tack! :) Kul att höra.
Som jag skrev, tar emot lite att skriva att den var så sjukt bra när det "bara" var en Kia. Det är ju inte så många år sen det var en pappig budgetbil på vår marknad.
Ja, men jag behöver inte ta dem i och ur den lådan varje gång jag vill köra, den har en väl fungerande mobilnyckel med. :)
Och nej, jag kommer i så fall inte lägga nycklarna i en låda....har inte så orolig själ utan de får i såfall ligga i nån skrivbordlåda. :)
Trevlig läsning. Och även jag gillar bilens utseende, inte konstigt då den är asiatisk och dom vågar på ett helt annat vis ta ut svängarna designmässigt.
Och som du nämner är E-GMP plattformen vanebildande med den laddprestandan den har.
Men för mig är den både på tok för dyr och sedan var det så klart storleken.
Men fräck är den och så klart ypperlig för familjer eller ägare av större husdjur, kanske en liten häst får plats i den.
De ger rejäla rabatter på den till företag iaf, anar man privat kan pruta rätt bra med, det är ju ingen kioskvältare försäljningsmässigt. Men ja, den kostar en del. Men beroende på vad man jämför med så är den ändå prisvärd. Rusta upp en EX90, BMW IX, Mercedes EQS, Tesla Model X eller liknande stor elsuv till samma utrustningen så är Kian ett kap. Men nej, behöver man inte utrymmena och inte värdesätter komforten så då är den dyr, utan tvekan. Jag har dock lite på gång som gör att jag är lockad av flexibiliteten, dragförmågan och utrymmena utöver komforten som jag som sagt väldigt gärna skulle ha. Som sagt en av de skönaste bilar jag kört, och det sagt av en som haft körkort i 30 år, kört minst 6000 mil om året de senaste 20 åren och haft/brukat minst 75 bilar.
Och ja, en mindre häst är nog inga problem. :)
Kanske Ioniq 5 2025, kan vara något. Ungefär samma storlek som MY. Skjutbart baksäte för att få plats med mer last. Bekväm och inte allt för törstig på el. Finns inte i Sverige än, men släppt i Danmark och Norge.
Björn Nyland har fått låna en Ioniq 5 N-line och har publiserat range testen. Han har också testat Ioniq5N.
ok, ska pallra mig bort o testa en KIA då tid medges.
Av de storsuvar jag kört gillar jag iX och EQC, gillar inte alls EQS medan XC90 är helt ok men långt efter EQC och iX.
Räknar inte in LandRover Defender som farsgubben hade...skitcool.
P-I H: Aldrig i livet. 😊 Säkert en vettig bil men den är inte i närheten av EV9 komfortmässigt och om jag inte minns fel så får den inte heller dra så mycket. Och utrymmen så är den ju inte större än jag har idag. Nej, skulle jag skaffa bil i samma storlek jag har idag så väntar jag in Model Y Juniper, trots allt är Teslan det mest prisvärda i den klassen av mellanstora suvar/crossovers.
Ska du jämföra rätt får du ju jämföra EX90 mot IX och EQ-serien, inte XC90, blir lite orättvist.
Sen EQC går ju inte längre köpa nytt.
IX går bort för mig då den är ful som stryk i mina ögon. Enda BMW som är på min radar är i5 touring.
1600kg får Ioniq 5 dra.
Men den uppfyller på inget vis dina högt ställda krav på en bil, även om den råkat vara komfortabel och skall ha fått ett lyft med faceliften som ännu inte finns i Sverige, samt adaptivt helljus
Kul läsning.
EV9 är på tok för stor för mina behov. EV3 passar bättre men förmodligen långt ifrån samma komfort som EV9.
Samtidigt är den bara nån cm längre än en V90, men den ser så galet stor ut med den designen. Men ja, den är stor och känns stor när man kör den.
Jag ska bara fundera klart först på vilka behov min nästa bil måste fylla innan jag minskar ner mina alternativ på min shortlist. Just nu är där allt från mindre men kul Model 3 Performance, i5 Touring som jag har bokat in provkörning på i morgon em en längre sväng, Polestar 4 som är så mycket snyggare i verkligheten än på bild, EV9 såklart, Model Y Juniper om den behagar komma nån gång, EQE suv mest för att de verkar vilja rea bort dem rejält så den ska provköras med, ID7 GTX om jag ska va tråkig men kanske förnuftig, begagnad Taycan är på ett hörn på listan men faller egentligen bort på allt utom att den är snygg som bara den. Så vi får se, det tillkommer säkert nån mer och faller bort nån under de månader som är tills jag ska byta.
Samma som Model Y då, och det räcker ju för de flesta helt klart. Däremot om en sak jag funderar på blir verklighet under 2025 så kan jag ha nytta av att kunna dra runt 2500 kg ibland och då minskar min shortlist väldigt rejält. :)
Är väl inte du som skall byta Henrik. Företaget skall väl införskaffa en ny bil till dig.
En bil som du fullständigt kan skita i vad eventuellt andrahandsvärde eller andra kostnader innebär.
Himla enkelt att klanka ner på de som inte har de förutsättningarna att helt fritt välja sig det man känner för.
Blir faktiskt lite patetiskts hur du tycker 40-talisten som köpt sig en för honom ypperlig bil har köpt en dålig fjuttbil.
Din lista innehåller bara bilar som är näst intill ouppnåeliga för pensionären eller medelinkomsttagaren som själv skall finansiera sin bil 😉
Då kan jag tala om för dig Snoid att det inte alls är så som du tror och förutsätter. Bara för att jag haft förmånsbil genom anställning fram tills nu är det väl inte tvunget att jag kommer ha det upplägget framåt? ;)
Och nej, även som anställd med bruttolöneavdrag baserat på TCO kan man inte skita i kostnader som du vill få det att låta som. Ju högre TCO bilen ger företaget desto högre bruttolöneavdrag, och du vet mycket väl om att förmånsvärdet med är ganska så baserat på bilens pris så nej, bara för man har förmånsbil kan man inte skita i vad det är för bil och vad den kostar företaget.
Men nej, jag kommer ha en betydligt större påverkan denna gång av bilens kostnader. MEN, jag har råd och jag tycker det är värt det. Har jag jobbat hårt kanske jag tycker att jag förtjänar att ha det lite bra. :) Är det ok för dig?
Jag har inte sagt att 40-talistens bil är dålig, har sagt att det är en för liten bil för en modern barnfamilj vilket han inte verkade kunna ta. Jag sa att det säkert är en fullt duglig pensionärsbil. :) Men nej, den är för liten enligt mig som barnfamiljsbil och med litenheten så faller den även på komfort och säkerhet i jämförelse med en större bil. Det är fakta, inget nedklankande. En liten bil blir aldrig lika bra som en stor på utrymme, komfort och säkerhet.
Du ska inte testa Polestar 3? Min granne jobbar på polestar och kör en sån ibland. Så jäkla snygg.
Henrik så klart vet jag att förmånsvärde baseras på inköpspris -350kkr på elbil.
Löneavdrag baserat på TCO och självklart skall man få kosta på den bil man vill. Men inte för den skull racka ner på de som gläds av att ta sig råd att köpa en ny bil.
Och nog har du då påpekat att 40-talisten är van vid dåliga bilar 🤣
Och absolut ok för mig om du vill glädjas av en stor dyr komfortabel bil 👍
Själv har jag blivit för snål att lägga en årslön på en bil.
Nej, jag tycker att den är jätteful i fronten och den kostar betydligt mer än EV9 utan att ha samma praktikalitet.
Enda Polestar som lockar är iså falla Polestar 4 som sagt, den är skitsnygg IRL, särskilt bakifrån eller snett bakifrån.
Nja, jag skrev att om han anser att i20 är bra nog så har han troligtvis kört sämre bilar innan dess. För de som kört bättre bilar så är det svårt att byta sig neråt, nåt sånt tror jag att min andemening var.
Jag har sen jag tog körkort haft stort bilintresse, alltid prioriterat att ha bra, kul, fina bilar, när barnen kom så blev prio säkra, komfortabla bilar. Blev mycket Volvo, SAAB, Mercedes, BMW, Jaguar, nåt snedsteg med Passat, ja då vänjer man sig vid säkerhet, komfort etc.
Men ja, bryr man sig inte lika mycket om säkerhet, komfort och sådant för sin familj, självklart duger då en sämre bil.
40-talisten får gärna vara supernöjd med sin bil, den är som jag skrev säkert ett bra val för ett pensionärspar. Som kanske inte kör så mycket. Men när han skrev att den är en bra familjebil för en barnfamilj, nej, där höll jag inte med, jag tyckte det var lite löjligt.
Gaston
Man byter väl alltid till en bättre bil? Den gamla ska ersättas, då av en eller flera anledningar. Åtminstone är det så för oss som betalar med egna pengar. Den gamla blir ju då den "sämre."
Barnfamiljer finns i många konstellationer. Hyundai i20 kanske inte passar för dem med tonårsbarn, men för en småbarnsfamilj kan den räcka. Behoven kan skifta. Tycker att du är lite arrogant i dina avfärdanden...
Henke, det är en jäkla gris den där 9:an… vi har några i grannskapet som kör 9:a och jag vet inte… men om du gillar den, kör på!!!
Ja, den är nog en sån man älskar eller hatar. :) Jo jag gillade den väldigt mycket, mer än jag trodde. Men vad jag kommer välja beror på ett par andra saker med, sitter och velar mellan två olika spår framåt i jobb etc med.
i20 passande för en småbarnsfamilj? Hmm, vi har tydligen väldigt olika syn på vad en bra familjebil för en småbarnsfamilj ska ha för egenskaper.
När jag hade småbarn, vilket jag haft i två omgångar då det skiljer 7 år på mina barn, så var egenskaperna jag prioriterade och såg som "måsten": Att ihopfälld barnvagn gick att rulla in på längden utan att plockas isär. Att det förutom barnvagn i bagaget fick plats packning med alt. rejäl storhandlning. Att det är bra plats för en stor och säker bilbarnstol samt att det antingen framför eller bakom denna, (beroende på om den är fram eller bak), går att sitta ordentligt för en vuxen. Att det är en riktigt säker bil för mig och min familj. Att det är bra komfort. Samt fler saker såklart men dessa är viktigaste typ. Och tyvärr 40-talisten. i20 faller genom på det mesta där, det tror jag du med inser.
Helt klart passade i20 inte dina föräldrabehov, men de är inte de enda som finns.
Men seriöst, varför är det så viktigt att få bekräftat att en i20 är en bra familjebil?
Varför bara inte inse att olika bilar är bra på olika saker?
Men ok, du själv skrev att den kan passa en småbarnsfamilj, så svara ärligt, får du verkligen in bra och rejäl liggvagn i bagaget samt storhandling eller packning för att åka iväg? Kan du samtidigt som du har en bra och säker barnstol i den sitta vettigt framför eller bakom? Är den en bra och krocksäker bil om den smäller med snittbilen här i Sverige?
Tydligen har kraven höjts med åren. Vi, jag syrran mor och far, rymdes fint i en Volvo Amazon.
Bilbarnstol, sicket trams. Man stod fint på kardantunneln med bra utsikt eller satt i baksätet. Det var ju supersäkert, men framsätet var farligt 🤣
Vet dock inte hur stor plats en barnvagn tar, men är väl lika med dom som med bilar. Växer väl på alla ledder och måste klara EuroNcap för att få säljas 🤣
Men visst är det bekvämt med en hyfsat rymlig bil. Hade Saab 9000 CD när sonen var nyfödd och bytte till en CSE 2,3Turbo som vi hade under några år, en ypperlig dragbil till husvagn och enkel att packa.
Lagom stor familjebil. Får nog hålla med om att en I20 blir i minsta laget, går nog inte att packa ner en barnvagn i bagaget på den.
Men en ypperlig bil för två personer är det.
Du utgår hela tiden från dina egna behov, och är blind för att andras behov finns. Under vår tid som småbarnsföräldrar, så hade vi aldrig bilar i D-segmentet, vilket du tycks mena är minimum storlek för barnfamiljer. Våra Kadett, Corolla, 307 räckte väl till, och någon stor Volvo eller Saab fanns inte på önskelistan. En i20 hade självklart räckt då också.
Med detta avslutar jag mina inlägg i denna debatt.
Snoid: Håller helt med, i20 är säkert en bra pensionärsbil eller för ett bilointresserat yngre par i staden om man inte kör så mycket långkörning.
Men som sagt, jag förstår inte varaför 40-talisten måste få genom att det är en bra barnfamiljebil.
Ja säkerhetskravet har ju höjts lite sen vi var unga, medvetenheten är ju större idag. När jag var barn åkte jag heller aldrig i barnstol, mina föräldrar hade en Opel Rekord kombi, och vill minnas det inte ens fanns bilbälten bak?
När min dotter föddes hade jag en Volvo S80, riktigt rejält bagage som faktiskt var bättre för barnvagn på längden än V70 av samma generation. Bytte till en 525 touring när hon var runt 1 år. När sonen föddes hade jag en XC70 av generation II, väldigt bra allroundbil, inte bäst på nåt men hög lägstanivå och som sagt välldigt allround. Bytte till V90 när han var runt 2 år, rymligare för barnstol vilket blev tajt i XC70 om man ville sitta vettigt bakom.
Och du inser inte att tider ändras? Vilket vi ju helt klart såg i Snoids balanserade inlägg med. Jag utgår såklart från nutid, inte hur det var på 60-70-80-talet.
Idag använder man bra barnvagnar, man har barn i säkra bilbarnstolar, man är rädda om sina barn och vill sätta dem i en säker bil, etc....
Men Henrik, jag är hyfsat bilintresserad och finner faktiskt ettnöje i att köra med vår I20, 84hk utan turbo, inga körhjälpmedel förutom servo och ABS/Antisladd och 5-växlad manuell låda.
Körde ett par hundra mil med den i somras medan jag väntade på C-HR.
Helt ok bil för 130kkr
Och skulle nog kunnat tänkt mig en I20N.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.