Vi Bilägares forum

Avensis 2015

Avensis 2015

Så fick jag fram lite nya bilder där även den nya inredningen finns med

Uppdaterat: 2015-09-16 16:24

Kommentarer

Blev inte många bilder där inte :) Gör ett nytt försök

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-03-03 00:05

Intressant att få se lite bilder på bilen, speciellt på interiören. Tack! Stolarna ser verkligen sköna ut! Hoppas dom är lika sköna som dom ser ut. Hoppas att även dom enklare versionerna får ta del av dessa... Jag hoppas även att dom fått mer inställningsmöjligheter än vad dom idag har, även på passagerarsidan och gärna en längre rattstång. Men det är sånt som snart lär visa sig! Även spännande att få höra mer om motorerna! Såg filmen Vi bilägare lagt ut, men där nämns än så länge inga detaljer om motorerna... Återstår även att höra hur mycket priset stiger...

Uppdaterat: 2015-03-03 12:31

Det ser lovande ut, väldigt intressanta bilder. Interiören ser bra ut, jag hoppas att den håller lite klass med så bådar det gott inför val av tjänstebil.

Uppdaterat: 2015-03-03 12:50
Power to the people

Stort lyft mot den gamla

Uppdaterat: 2015-03-03 13:24
Pär

Snygg panel och interiör,även exteriört ett lyft.

Aurisen behöver verkligen en likadan uppfräschning av panelen,nuvarande ser 80talsaktig ut.

Uppdaterat: 2015-03-03 14:01

Tyvärr verkar bara turbomotorn hittat ner i Auris när de kommer ut på marknaden, men de har sagt at det ska komma 14 nya motorer under 2015 så förhoppningsvis kommer det även turbomotorer till Avensis, för övrigt har man gjort om i princip allt, chassi, ljuddämpning, styrning, förbättringar på motorer och växellådor mm

Stolarna verkar mycket bra och deras säkerhetssystem gör det ju intressant att uppgradera, återstår att se om det dyker upp någon mer motor :)

Uppdaterat: 2015-03-03 14:05

Tänkte också på att interiören känns lite "gammal".

Dom kan ju och har en massa kul på lagerhyllan iochmed Prius, så varför inte låna över lite personal och blanda friskt.

Å andra sidan så kanske det skrämmer bort avensisköparna som är ute efter något mer traditionellt än t.e.x Prius.

Uppdaterat: 2015-03-03 14:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
ENTJ1 skrev:

Snygg panel och interiör,även exteriört ett lyft.

Aurisen behöver verkligen en likadan uppfräschning av panelen,nuvarande ser 80talsaktig ut.

Den verkar bli snarlik: http://www.salon-auto.ch/en/photos/toyota-auris-7085

Uppdaterat: 2015-03-03 18:10
Simon no1 skrev:

Tyvärr verkar bara turbomotorn hittat ner i Auris när de kommer ut på marknaden, men de har sagt at det ska komma 14 nya motorer under 2015 så förhoppningsvis kommer det även turbomotorer till Avensis, för övrigt har man gjort om i princip allt, chassi, ljuddämpning, styrning, förbättringar på motorer och växellådor mm

Stolarna verkar mycket bra och deras säkerhetssystem gör det ju intressant att uppgradera, återstår att se om det dyker upp någon mer motor :)

Om Auris sägs på filmen: "en ny lite turbomotor, bensin". Hur liten då? Är det den där 1.2T då tro? :( Tycker dom skulle peta ner i varje fall en 1.6T, eller varför inte den där 2.0T, så det blir lite körglädje! ;-) Skulle väl inte skada med en GTI-modell av Auris. Nya interiören ser trevlig ut och jag gillar bättre fronten på Auris än den på Avensis. I varje fall såhär på bild... Kan ju bli annorlunda i verkligheten.

Ang. Avensis sägs bara "uppgraderade bensinmotorer", så det sa ju inte så mycket... Men ska det komma 14 (!!!) nya motorer under 2015 så ska det väl förhoppningsvis komma NÅT roligt! Ska bli intressant att få provköra dom när dom kommer hit! När ska vi gissa - till sommaren?

Uppdaterat: 2015-03-03 19:13

Tror faktiskt inte att Toyota kommer att peta ner någon särskilt körglad motor i Avensis eller Auris och dessutom handlar det ämnet ju om så mycket mer än om ren motorkraft. Det blir nog nya motorer med det största fokus att vara snåla på pappret.

Tyvärr kan man ju tycka men jag undrar hur många nya köpare Toyota kunde skapat med en "familje GT"!?

Uppdaterat: 2015-03-03 20:08

Nu har ju Toyotas VD i nån artikel jag läst påstått nåt i stil med: "en bil utan körglädje är ingen bil", så jag tänkte det var dags nu! ;-) Upp till bevis liksom. Nu vet vi att Toyota tagit fram nya turbomotorer och man har tydligen även gjort om både chassi och styrning, så varför inte... Men även jag vill se det innan jag tror på det, men hoppas kan man ju alltid. ;-) En "familje GT" kanske är just vad Toyota skulle behöva för att stärka sitt varumärke och ta död på ryktet om tråkiga bilar...

Uppdaterat: 2015-03-03 20:35

När man släppte turbofyran till Lexus NX så antydde man att den skulle dyka upp i Toyotas bilar, 2 lite och 235 hkr hade ju suttit fint i en Avensis :)

Rutger det är mycket riktigt en 1,2 liters turbo på 116 hkr och 185 Nm redan från 1500 rpm som dyker upp som första motorn i Aurisen, den ska tydligen ha Atkinson-cykel och uppgiven förbrukning 0,47 ? Vi får väl se och hoppas att fler roliga motorer dyker upp :)

Uppdaterat: 2015-03-03 21:29

Design är något som Toyota inte behöver bry sig om, de säljer ändå, och för att tilltala så många som möjligt får inte designen sticka ut allt för mycket.

Detta gäller även VW-koncernen som är mästare i genren "elegant men ospännande design".

Men de är på rätt väg med denna modellen, speciellt inredningen är ett stort lyft, även om de har en bit kvar till designledande Mazda (när det gäller japanska bilar).

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Hittade bild på en vit som jag tycker var den snyggaste än så länge, givetvis så var jag tvungen att sänka och se hur den skulle se ut med ett par större och snyggare fälgar ;)

Tycker själv att den blev riktigt bra

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-03-04 12:40

Shogun den är vit Pearl så den har en viss metalliceffekt, den silverfärgade ser helt annorlunda ut om du kollar bilderna ovanför

Uppdaterat: 2015-03-04 14:24

Tyckte också att det såg ut som vit pearl. Du gör ju snygga förändringar Simon men jag skulle aldrig vilja åka i en bil med så tunna sulor.

Uppdaterat: 2015-03-04 14:34

Tack Pi, klart du skulle vilja testa, vem vet, sen kanske du bara vill åka lågt och lågprofil ;)

Uppdaterat: 2015-03-04 16:09

Håller med om att du verkar vara rätt flink med Photoshop, Simon.

Det är inte ofta man ser en Avensis Sedan i trafiken i Sverige. Den är klart snyggare än kombin.

Uppdaterat: 2015-03-04 16:56

En Sedan bil ser alltid bättre ut, spelar ingen roll vilket märke det står på bilen.

Uppdaterat: 2015-03-04 20:55
Pär

Oj, oj, så snygg den vita sedanen blev efter Simons fixande! Du är duktig-snyggt gjort! Nu blev jag ju sugen på en sedan... ;P Fast så låg skulle nog inte jag heller vilja ha en bil, med alla fartbulor och tjälskott som nu finns längs vägarna. Därför känns ju en RAV4 eller Outback lite lockande numer... ;-) I så fall skulle man ha gas-/luft-fjädring, så man kunde sänka och höja den efter behov! =)

Uppdaterat: 2015-03-04 22:54

Nja,..själv anser jag att kombiversionen ganska ofta är minst lika snygg samt att det finns en del sedaner som är gräsligt fula.

Megane och C5 är några exempel på detta tycker jag. Dessutom är ju kombin så betydligt mycket mer praktisk och andrahandsvärdet är bättre.

Har inte råd att köpa en bil som är mindre praktisk för mer pengar. ( eller hur man nu skall formulera sig ) :)

Uppdaterat: 2015-03-05 13:25

Tackar, jo fjädringen är alltid ett bekymmer och ställer till det ibland, jag hade en Starlet för många år sedan som byggdes om rejält, frontspoilern var 8cm från backen och sidokjolarna 12cm, den var knepig att ta sig fram med :) Till och med sidokjolarna tog i en brant garagenerfart och man fick vända vi farthinder, bilbesiktningen blev inte så nöjda då de fick lyfta på bilen för att få under deras domkraft :)

Ja, ja, visst önskar man att det fanns ett billigt system där man kunde via en knapptryckning höja bilen kanske 5 cm vid vägbulor och gupp, på min polares Lamborghini finns den funktionen men det är ju en liten annan prisklass :) Jag höll på med ett stort projekt i mitten på 90-talet där vi skulle ta fram en luft/hydralisk fjädring till ett bilbygge, men tyvärr las det på hyllan, att köpa ett färdigt kostar ju runt 20000:- idag och då är det mycket jobb att montera där man måste borra hål i karossen och det känns kanske inte så kul med garantier och sånt :)

Som jag kör min nuvarande Avensis så har jag den ungefär 60mm sänkt och det funkar bra, inga problem trots att jag kör husvagn på sommaren, nu bor jag ju i Skåne så vi är ju ganska försonade från snö här nere...

Jag håller helt med er att sedaner är snyggare och jag har faktiskt aldrig ägt en kombi (hundbuss) just på grund av det ;)

I mitt fall kostade kombi 16000:- extra så jag köpte en liten obromsad släpkärra med kåpa för strax över 10000:- istället så sparade man några kronor och så slipper man lasta massa saker i bilen, problemet löst :)

Uppdaterat: 2015-03-05 13:31

Finns massor av eftermarknadssystem för nivåreglering och luftdämpning.

RPI t ex, här på en Audi Q5: http://youtu.be/1BcDC1g0OLc

Uppdaterat: 2015-03-05 13:33

Jag valde en sedan/halvkombi som lastar som en kombi.

Körde hem en ny tvättmaskin häromdagen i min bil och jag behövde inte ens fälla baksätet. Tog bort hatthyllan bara.

Det går att klara sig bra utan en helkombi. Jag anser att sedan alltid är snyggare än en kombi.

Uppdaterat: 2015-03-05 14:36
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Swemba dom där systemen är inte gratis, det är inte RPI som säljer systemen utan de bygger väl bilar om jag förstått det rätt, på denna Audi sitter det ett Accuair system och det vore ju drömmen att montera ett sådant system, frågan är hur bra väghållningen blir med tanke på att sänkningen påverkar hjulinställningen...

https://accuair.com/late-model/products/vehicle-kits

Uppdaterat: 2015-03-05 18:33

När man köper en bil så ska man ju inte köpa bilen till nästa köpare, utan bilen man själv vill ha.... Köper alltid Sedan bilar eftersom jag tycker i regel alltid dom är snyggare, hade ett undantag när jag köpte en Kombi och det var när vi fick barn och då ägde jag en Peugeot 508 SW i ca 2,5 år och det är min första och sista kombibil kan jag ärligt säga.

Uppdaterat: 2015-03-05 21:18
Pär

Lite synd att det bara blev en facelift, men den är å andra sidan ett stort lyft. Har en 2011 års idag som jag är supernöjd med. En sådan här har nog ett för mig passande pris om 2-3 år. Hade ju varit läckert med 1,6 T och automatlåda. Kanske skulle funka med en sedan nästa gång. De är ju faktiskt snyggare.

Uppdaterat: 2015-03-05 21:28

@Simonno1 Hjulinställningen bör väl inte påverkas? Finns ju massor av bilar som har nivåreglering som standard. Hur fungerar det där?

Uppdaterat: 2015-03-06 09:33

Juppe nivåreglering eller sänkning bak påverkar minimalt då bilarna inte styr bak, men framvagnen blir lite annorlunda, den undre länkarmen rör ju sig inte bara upp och ner utan i en kurvrörelse, oftast är länkarmen lite svagt vinklad neråt, om du nu sänker bilen rätas länkarmen ut och då behöver man justera styrstaget i detta fall förlänga lite grann, annars äter bilen däck och blir spårig, det är dock möjligt att det finns någon konstruktion där styrstag och länkarm sitter precis i centrum med varandra och har exakt samma längd, då skulle det teoretiskt kunna funka utan att behöva justera men det är nog inte så vanligt

Uppdaterat: 2015-03-06 09:55