Vi Bilägares forum

Automat Focus eller Octavia?

Automat Focus eller Octavia?

Hej!
Är i stora funderingar om jag ska välja en Focus 1.5 ecoboost 180 hk powershift (2015-18) eller en Octavia 180 hk tsi med dsg....
Är powershiften i Focusen tillförlitlig?(hört lite om att den inte är den bästa...)
Har en Mondeo med powershift nu som funkat utan några som helst problem i 12000 mil men antar att det kanske inte är samma låda i Focus?
Kan man köpa en Octavia med dsg från 2015 och framåt utan att vara orolig? Eller dras dsglådorna med problem???

Uppdaterat: 2018-07-17 18:33

Kommentarer

Ska jag gissa tror jag det är hugget som stucket. Båda är ju våtlamells DCT och det är väl inga kända krångellådor. Byter man olja enligt intervall minskar det riskerna. I valet mellan dessa två bilar skulle jag låta andra egenskaper avgöra.

Uppdaterat: 2018-07-17 20:24

Rutger ger en bra vink.
Ut och testa och känn efter utifrån dina behov.

Uppdaterat: 2018-07-17 21:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Njäää, inte helt säker på att det sitter våtlamell-DSG i en Octavia 1,8 tsi, vill påstå att det är den torra 7:an och motorn toppar 250nm

Uppdaterat: 2018-07-17 22:04
*Robban

Aj då, du har rätt Robban. Då avråder jag från köp av Skodan. DQ200 har som bekant haft problem...:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-skodaladan-dalig
Grattis, det får bli en Ford igen då. =)

Uppdaterat: 2018-07-17 22:15

Fast DQ200-lådorna fungerar bra numer och om de körs med förstånd.
Ja, man skall inte behöva, men så länge man kör mjukare och med harmoniskt än en genomsnittlig taxi-chaffis så ser jag inga problem med låda i sig. Dessutom går den förträffligt mjukt, mjukare än DQ250

Uppdaterat: 2018-07-17 23:17
*Robban

Octavia med 180 hk 4×4 har väl den våta dsg6-lådan iallafall efter 2017?
Nån som vet när den den våta dsg 7 kom?
Fortsätter gärna med Ford även efter nuvarande 25 år.. men har blivit lite nyfiken på Octavian särskilt efter faceliften...:) sen tänker jag att innermåtten kanske är lite större än på Octavian än Focusen...även prestandan verkar va en aningen bättre fast tror tyvärr kanske körglädjen inte håller Focusklass.... :(
Har alltid trivts med att köra Ford... Focusen är rolig på vägen men känns på gränsen för liten inuti.... Älskar Mondeon jag har nu men känner att den är numret större än vad jag behöver...tyvärr blir nog komforten lite sämre i Focusen och Octavian... :( men antar ändå att den är hyffsad på modellerna efter 2015... :)

Uppdaterat: 2018-07-18 00:36
njo415 skrev:

Octavia med 180 hk 4×4 har väl den våta dsg6-lådan iallafall efter 2017?
Nån som vet när den den våta dsg 7 kom?

2015 i Golf R. 2018 i Alltrack. Skoda RS 245, vet inte årsmodell.

Uppdaterat: 2018-07-18 08:16

Jag tror Octavia 4wd har våtlamells DSG, men du märker ju vid provkörning om den har 6 eller 7 växlar. Ja, Octavian är lite rymligare än Focus, men den senare har mer körglädje.

Det du skriver, att Focus är för liten och Mondeo för stor, har jag tagit upp tidigare. Mellanklassbilen Mondeo har vuxit sig så stor att det numera känns som det saknas en modell mellan den och Focus... Ford har typ en Scorpio och en Escort men saknar Sierra i sitt sortiment idag. Men det löser sig kanske när nästa Focus kommer...

Uppdaterat: 2018-07-18 08:49

Octavian är nog lite mera än "lite rymligare" än Focus. Hittillsvarande Focus, har inte sett den nya ännu, upplevdes av oss som klart trängre i baksätet än den föregående generationen (vi har haft en sån) och var av den orsaken helt ointressant. Sen saknades bl a dubbelgolvet i bagaget vilket gjorde att alla småprylar man vill ha med måste lagras i en låda uppe i bagaget. Nä - ur praktisk synvinkel förlorar tyvärr Focus de allra flesta ronderna mot både Golf SC och Octavia kombi. Sen vet jag inte om Focus generellt har t ex adaptiv farthållare men jag tror inte det.

Uppdaterat: 2018-07-18 08:56

Rutger Jönåker hade hoppats mycket på nya Focus tills jag såg den.... skall vara större än föregående modell men har väldigt svårt att gå igång på den nya designen.... :(

Uppdaterat: 2018-07-18 09:06

DQ200 är 7-växlad torrlamell som sitter i bilar med under 250Nm.
DQ250 är 6-växlad våtlamell som sitter i bilar med över 250Nm.
DQ380 är 7-växlad våtlamell som sitter i 2wd med över 250Nm av senare årsmodell.
DQ381 är 7-växlad våtlamell som sitter i 4wd med över 250Nm av senare årsmodell.

DQ38X är egentligen en klenare/mindre version av Audis DQ500.

Uppdaterat: 2018-07-18 09:09

Är det en fyrhjulsdriven octavia 1,8 tsi så är det våt 6:a

Uppdaterat: 2018-07-18 09:26
*Robban

FXX rs245 kom samband med faceliften 2017/18... kanske får bli en sådan... dock lite mer effekt än jag behöver... :)

Uppdaterat: 2018-07-18 10:00

Pi har nog helt rätt här angående utrymmen i resp. bil. Länge sedan jag granskade Focus ingående, men du påminner mig om bagaget, som mycket riktigt bara är en matta över en plåtdurk i Focus. På den punkten är Skoda mycket bättre, med fack under golvet. Baksätet har jag aldrig undersökt närmare eftersom det sällan sitter någon mer än vovven där ibland i vår bil. Men är utrymmen en prioriterad punkt vinner helt klart Octavia. Bagaget är t.ex enormt jämfört med många andra, även större bilar.

njo415 - Ja, nya designen på Focus var inte så kul. Octavia har ju en mer "rakryggad" design som är lättare att ta till sig. Ut och provkör, känn och kläm, så klarnar det nog vilken du föredrar. Och skulle ingen av dom falla dig på läppen får du väl leta vidare. ;-)

Uppdaterat: 2018-07-18 10:10

Jag tror att köpa en bil med dsg/dst innebär en större risk mot en konversonell automat och manuell.

Se bara på Subaru och Kia mfl som även dom är drabbade med deras lådor.

Uppdaterat: 2018-07-18 15:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 finns väl inte så många bilar kvar med konversonell automat kvar längre...?

Uppdaterat: 2018-07-18 16:12

@mso (#16): Subaru använder väl CVT?

@njo: konventionell automat (momentomvandlare) tycks vara på väg tillbaka litet tycker jag -- t ex har ju PSA (Peugeot och Citroen) börjat med det i sina senaste modeller.

Vad gäller den torra DSG-7, skall den fasat ut helt och ersättas av den (eller de) våta DSG-7 inom hela VW/Skoda/Seat? Jag har för mig att jag läst det tidigare, men blir litet osäker nu...

Uppdaterat: 2018-07-18 16:29

Momentomvandlarlådor sitter i ganska många bilar... Volvo, BMW, MB, PSA, Opels större, har säkert missat en hel del men... Sedan har de flesta märken en mix, så även VW-gruppen

Uppdaterat: 2018-07-18 16:33
*Robban

Ja det var denna cirkus av DSG-lådor som gjorde att VW-Tiguan och Skoda-Kodiac gick bort när jag köpte Volvo XC60 istället.

Uppdaterat: 2018-07-18 16:42
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Opel har momentomvandlarlådor i alla utom till dom minsta motorerna, typ 3-cyl 1.0T,
där det sitter en robotiserad manuell låda ( Easytronic ).

Så i den här storleksklassen har Astra 1.4T, 1.6T och 1.6 CDTi automat med momentomvandlare.

Uppdaterat: 2018-07-18 16:52
mso 1000 skrev:

Jag tror att köpa en bil med dsg/dst innebär en större risk mot en konversonell automat och manuell.
Se bara på Subaru och Kia mfl som även dom är drabbade med deras lådor.

Tror du inte att man fått bukt med problemen som framförallt DQ200 led av? Fick den uppfattningen i din biltråd iaf.

Annars håller jag med Robban och Tory. DCT verkar inte vara så poppis längre när ZF och AW fått fart på utvecklingen av sina momentomvandlarlådor. Idag ser det ju helt annorlunda ut än när VW kom med sin DSG för typ 15 år sedan. Numera är det lockup på dom flesta växlarna så har man fått rull på bilen så är lådan låst i växeln som en manuell/dct, vilket gör att bränsleförbrukningsmässigt eller prestandamässigt är det inte nån direkt skillnad mellan lådorna.

Men VW verkar ändå hålla fast vid sin DSG. Fabriken i Kina ska bygga 1,2 miljoner/år av den senaste DQ380/381, samtidigt med DQ200. Man har investerat 6 miljarder Euro i en fabrik där.

Uppdaterat: 2018-07-18 16:59

FXX. Jag tror att det är ganska safe med dsg dq200 dom sista åren.

Skillnaden på en torr dsg mot våt eller turbin är att dessa automater har större förluster och kanske framför allt på kalla årstiden.
Vilket innebär x antal ml mindre bränsle.
Min dq200 är markant smidigare än andra dsg/automater jag testat på vintern.
Det som är med den dq200 är att den inte tål att misshandlas hursomhelst.

Jag har en äldre kollega som kör lill Opel suven med 4wd och automat och han kör aldrig under 0,7 samtidigt som han aldrig kör över 90 någonsin så jag är helt övertygad om att är det den biten man tittar på så är det skillnader på automat och automat.

Uppdaterat: 2018-07-18 21:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Som många andra skriver octavia ner utrymme än Focus.
Detta framför allt i baksätet för knäna.
Focus väldigt liten bak. Andra utrymmen är också mindre.

Focus mer körglädje, roligare att köra och sitta i som förare. Jag är lång med LÅNG överkropp. Ser bättre i alla vinklar och vrån i Focus än octavia.

Uppdaterat: 2018-07-19 09:57
Patrik Österberg skrev:

Som många andra skriver octavia ner utrymme än Focus.
Detta framför allt i baksätet för knäna.
Focus väldigt liten bak. Andra utrymmen är också mindre.
Focus mer körglädje, roligare att köra och sitta i som förare. Jag är lång med LÅNG överkropp. Ser bättre i alla vinklar och vrån i Focus än octavia.

Om man vill ha exempel enbart VAG som bästa motor 1.0 TSI och DSG7 gäller golfklassen, Seat roligare att köra, VW medel god att köra och Skoda trist att köra.

Uppdaterat: 2018-07-19 15:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Skulle inte valt något märke med 1 liters motor och automat....
Minst 1.5 liter och 150 hk...

Uppdaterat: 2018-07-20 10:26
njo415 skrev:

Skulle inte valt något märke med 1 liters motor och automat....
Minst 1.5 liter och 150 hk...

Såklart finns 1.5 TSI ACT från VAG.

Uppdaterat: 2018-07-20 11:45
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html