Jag har en Audi A4 som jag köpte ny i april förra året. Efter 200 mil kom ett klonkande ljud vid b-stolpen på vänster sida. Efter ytterligare någon månad började det höras även kring b-stolpen på högra sidan och båda c-stolparna. Det har hörts ungefär 20 gånger per mil och bilen har nu gåt 1700 mil, så jag hört det ungefär 30 000 gånger nu. Enligt Audi Göteborg är det helt normalt att Audibilar låter så här.
Så här låter det, länk till ljudfil: https://drive.google.com/file/d/1XgpP4Fj-iZ3t4-OiPKUS-5vkHaJBjNFZ/view?usp=sharing
Detta är 6 minuter inspelat under ungefär 2km körning i Göteborg city. Mikrofonen höll jag precis under vänster öra.
Ljudet hörs vid tiderna 2.05, 2.16, 2.30, 3.16, 5.58.
För att inte få alltför mycket brus, så är inspelningsvolymen låg, så dra upp volymen en bit. Efter varje gång klonket hörts så säger jag att där hördes det, så min röst utgör volymreferens.
Lap-top högtalare återger inte ljudet särskilt bra, så jag rekommenderar att lyssna med hörlurar. Behövs inget avancerat. Normala hörlurar till mobiltelefon går bra.
Alltså, en ny Audi för 500 000 låter så här 30 000 gånger per år och Audi Göteborg säger att det är helt normalt.
I januari gjorde Audi Göteborg något som nästan fick tyst på högra sidan av bilen. För några veckor sedan frågade jag vad det var de gjorde och fick då svaret att det vet inte, för mekanikern som gjorde jobbet har slutat.
Kommentarer
Det finns nån tråd här på forumet om samma sak tidigare. Var det din tråd, eller nån annan med samma problem ??
Gå till en Audiverkstad på annan ort och begär en ordentlig felsökning och sen en oberoende allmärkesverkstad där du begär samma felsökning, om ingen av dem hittar nåt fel så har Audi faktiskt rätt och det är en egenskap hos bilen.
Köp Mercedes nästa gång.
Eller en Honda
Nä, de gör ju så erbarmligt tråkiga bilar.
Inte provat Civic Type R märker jag....;)
Kommentarer som "Köp en *** nästa gång" är så otroligt ogenomtänkta och hjälper ju inte trådskaparen för fem öre så den lilla avslutningen kan man hoppa över nästa gång.
Varken Mercedes eller Honda är felfria och nu handlar det om Audi.
Håll er till att hjälpa TS med sitt problem istället. (Som Vor gjorde innan sitt lilla inlägg)
Tycker det är lite svårt att identifiera efter genomlyssning.
Kan inte höra ifall det är metalliskt eller mer dovt.
Är det när du svänger, höger eller vänster, eller kan det komma när du kör rakt fram?
Hade en ny Seat som kunde klonka lite. Där identifierade jag att framvagnsbussningarna var så nya och tajta att det uppstod klonk när det rörde sig. Det försvann efter en tid.
Ja det är svårt med ej frekventa tysta ljud som bara hörs när radion är stängd och man anstränger sig för att höra.
Det är nog många som åberopat garanti och fått nobben efter ett par felsökningar på sånt som inte märks i den normala vardagskörningen utan bara svagt ibland och när allt är tyst.
Och det gäller nog på dom flesta märken tyvärr.
Om Audi Göteborg säger att "klonket" är helt normalt så borde de även berätta vad det beror på. Sedan kan man själv ta ställning till ev åtgärd.
Själv kan jag höra ett kluckande ljud när jag fyllt tanken. Det försvinner ganska snabbt och jag accepterar att det ljudet kan höras inne i bilen t ex när jag knixar och vänder bilen. Vet man orsaken lyssnar man inte efter ett specifikt ljud tror jag.
rnilson har en tråd om samma problem på samma bil skapad för lite mindre än ett år sen, han kan kanske ge lite feedback på om han gjort något mer än att lämna in bilen på samma verkstad gång efter gång. Det kanske går att ringa verkmästaren på Audi Göteborg och fråga efter ett namn eller telefonnummer till mekanikern som till synes fick bukt med problemet, ringa upp denne och artigt presentera sig, förklara problemet och fråga vad han gjorde för åtgärder.
Alla märkesverkstäder är inte jämlika i kunnande även om biltillverkarna gärna vill få oss att tro annat så mitt första tips i inlägg #3 kvarstår. Jag minns en Saab jag hade i slutet på 90-talet där den auktoriserade märkesverkstaden trots två besök inte fick till hjulinställningen ordentligt, det fanns ingen annan Saabverkstad på samma ort så jag lämnade in bilen på allmärkesverkstaden i samma kvarter, en halv arbetsdag senare var bilen klar och gick efter det som en dröm på vägen.
Nu anser ju tydligen Audi inte att det är ett fel utan "helt normalt'' så då kan det väl vara bra med tips på märken där dyl. inte anses vara normalt inför nästa köp?
Då kan vi väl tipsa om alla andra märken än Audi då?
Det är EN audiverkstad som anser det, inte Audi.
Seriöst. Sådana kommentarer dyker upp lite då och då när folk vill ha hjälp med sina bilar. Ett sådant svar är inget en bilägare med problem vill ha.
Om det bara är EN Audi-verkstad så undrar jag varför trådskaparen bara inte åker till en annan och får "felet" åtgärdat? Det måste väl finnas fler i Göteborgstrakten eller inom rimligt avstånd?
Vorwärts och Sammen, jag köpte tyvärr bilen hos Audi Göteborg. Visst kan jag åka till någon annan verkstad, men så länge garantin gäller så är det ingen idé. Det normala är att verkstäderna bara får ersättning från biltillverkaren för garantijobb om de byter något. Ljudproblem är svåra och tar tid att felsöka, så det kommer ingen vilja göra. Stället där jag köpt den kan jag ställa krav på.
Axa, ljudupptagningen gjorde jag med en diktafon. Så, på denna ljudupptagning låter det som något rör på sig, men i själva verket är det ganska hårda slag som hörs. Det hörs när jag kör över små ojämnheter och speciellt om bara hjulen på ena sidan åker över ojämnheten, men det hörs även om jag t.ex passerar en vägskarv. Det hörs ganska väl, så jag behöver inte stänga av radion för att höra det. Allra värst är det om det kommer två ojämnheter tätt efter varandra, då blir det ett rejält slag. Jag upplever att ljudet kommer från B-stolpen någonstans mellan underkant på rutan och upp till taket. Men det hörs även runt C-stolparna. Hastigheterna det hörs i är c:a 20-80 km/h. I landsvägsfart hörs det nästan aldrig.
Hur låter det på en dålig grusväg?
Låter som från något i hjulupphängningen.
Min gamla Astra J låter och smäller i låga farter från hjulupphängning men aldrig i landsvägsfart.
Men tror faktiskt du har för höga krav på en A4 och borde testa en A6 eller MB e-klasse.
Guran, jag kör inte på grusväg överhuvud taget med en så ny bil.
Ärligt så tror jag du ställer helt orimliga krav på din bil. För mig så låter ljuden som helt vanliga klonkande från hjulupphängningen.
Skall du slippa det måste du köpa en annan bil än en A4.
Guran, de här ljuden kommer inte från hjulupphängningen. De kommer från någonstans runt dörrarna. Jag har inga ovanliga ljud från hjulupphängningen. Och nej, jag ställer inga orimliga krav på en bil i den prisklassen. Redan från dag ett har det varit mer klonk och gnissel och gnek än på en 10 år gammal Volvo. Dessutom har Audi rykte om sig att bygga väldigt solida bilar, fast vid det här laget så undrar jag hur de någonsin kunnat få det ryktet.
Är det som du säger så är det konstigt att du inte får någon hjälp.
Det är inte något som har med säkerhetsbältena att göra ?
Jag hade ett ljud i min förra bil när jag körde över gupp, fann att det var fästet till säkerhetsbältet som ”smällde”’mot plasten i B-stolpen på passagerarsidan, men det är ju inte fallet på din bil. Kan det vara något nere i mekanismen till förspänning (om du har det) av bältet eller liknande?
Oavsett så kan sådana ljud komma från där man minst anar det.
Se, en tredje person som ger rådet att köpa en annan bil. Dags för forumpolisen att rycka ut igen!
Tycker det är konstigt att TS inte ens försökt med att besöka någon annan Audi-verkstad för att få problemet åtgärdat. Men återigen, anser Audi att det inte är ett fel utan normalt så finns det väl bara en lösning...
Sen vet jag inte om Audi har något rykte om sig att bygga solida bilar? Det är en VAG-produkt i det snofsigaste utförandet och alla vet väl att de dragits med diverse kvalitets och konstruktionsproblem ett bra tag nu.
De har väl glömt en skruv inne i tröskeln när de satte ihop bilen. Som påpekats tidigare, säger de att ljudet är normalt ska de kunna säga vad det är som låter. Hjulupphängningar som är friska "klonkar" inte.
Inget i en ny bil ska sitta så löst att det kan ta i en annan del och skapa ljud.
På grund av området ljuden kommer ifrån så är jag nu hyfsat säker på att klonkandet orsakas av plastkåpan runt dörrutan på insidan (se bifogad bild). Efter att tittat lite noggrannare på det så såg jag att Audi Göteborg också verkar tro det, även om de inte vill tala om det för mig. Tidigare i år glömde de en rulle filttejp i bilen. Häromveckan tittade jag runt dörrarna för att se om de tejpat någonstans. Det sticker fram lite filttejp vid underkanten baktill på den kåpan på båda dörrarna (se bifogade bilder).
Filttejp är ingen långsiktig lösning. På högra sidan, där det hjälpte, börjar ljudet komma tillbaks igen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.