Jag köpte en ny Audi A4 i april i år. Jag har problem med ett klonkande ljud från trakten av b-stolpen på vänster sida, som bara blir värre och värre. Första 2-3 månaderna hördes det bara lite grand och inte så ofta, så det var svårt att avgöra varifrån det kommer. Men nu låter det rätt mycket. När jag kör över små ojämnheter, så små att jag knappt känner dem, och speciellt i hastigheter mellan 10-50 km/h, så låter det som något i b-stolpen åker ner en bit och slår i. Ibland slår det i så hårt att det låter som det studsar och den blir ett andra slag efter det första. När det slår i hårt så låter det oftast som det kommer från 3 ställen, dels b-stolpen ungefär i axelhöjd, dels strax bakom och lite längre ner och dels från bakkanten på vänster bakdörr. På senare tid har jag börjat höra detta ljud även från högra sidan av bilen. Audi verkstad har felsökt, men har ingen aning om vad det kan vara.
Jag har också problem med ett högljutt knäppande ljud från bakänden på bilen, från området kring reservhjulsbaljan, men oftast från en punkt något till vänster om mitten på bagagen. I somras när det var 25-30 grader varmt så var det bara några sekunder mellan knäppningarna, men sedan temperaturen gick under 20 grader så hörs det ungefär 15-20 gånger per mil när jag kör på normala stadsgator. Även detta ljud exiteras av små ojämnheter i vägen. Audi verkstad har felsökt detta tre gånger, men har ingen aning om vad det kan vara.
Är det någon som har haft liknande problem och vet vad det skulle kunna bero på?
Kommentarer
Vänd dig till en annan verkstad och låt dom ge ett omdöme och det behöver ju inte nödvändigtvis vara en Audiverkstad, du måste få en utomstående att verifiera dina åsikter för att man ska ta en eventuell reklamation på allvar.
Märkligt, men endast den som vet exakt hur dessa områden är byggda och vad som döljer sig bakom ytan kan besvara det - om man dessutom är bered att acceptera möjligheten att bilen helt enkelt är illa hopmonterad så att saker inte sitter fast - att detta kan förekomma om bilen är ordentligt byggd och hopskruvad som den ska är uteslutet.
Audis bilar de senaste åren är inte så illa gjorda, men med detta eviga strävande efter lägre kostnader och lägre vikt som även de lönsammaste och rikaste företagen ägnar sig åt, så minskar felmarginalerna hela tiden och risken för att man ska överskrida gränsen vid även de obetydligaste missar i monteringen så att delarna inte håller ihop, ökar.
Det är knappast någon tvekan om att det är det, det är frågan om.
För flera år sedan hade jag en Peugeot 407 sedan och efter en tid började jag höra knäppande ljud bakifrån. Mycket svårlokaliserat men verkstaden upptäckte att det var en felaktig punktsvets på höger C-stolpe och de fick bort oljudet.
Låter som en knäpp förklaring!
Dom brukar vara knepiga Audi verkstäder så länge det finns nybilsgaranti kvar. Fast så fort den slutat gälla hittar dom alla fel direkt och du får betala ganska saftigt. Vibrerande bromsskivor fram på vår Audi 100 CC som köptes ny skulle bara svarvas. Detta gjordes 3 gånger utan lyckat resultat. När nybilsgarantin var slut byttes dessa och problemet upphörde. Sedan när vi frågade varför dom inte bytt bromsskivorna under garantitiden fick vi till svar att det fick dom inte göra av Audi. Man kan ju börja undra hur mycket dessa nybilsgaranti är värda egentligen?
Audi 100 cc? När kom den? Tycker du att ditt bemötande av Audi verkstaden för 20 år sedan känns upp to date?
Kör fortfarande Audi och mycket sämre bemötande nu än då säger väl ganska mycket tycker jag. Mycket inkompetenta tyvärr. Jag beskrev en händelse som tydligt visar hur dom var på dom bra tiderna. Nu är det kalla handen på det mesta tyvärr.
Jag har ju fler problem med bilen än klonkande och knäppande ljud och som Audiverkstaden inte lyckas lösa och alla har varit med från början.
Centrallåset beter sig slumpmässigt. Det fungerar som det ska när jag låser och låser upp med nyckeln. När jag efter färd stannat och öppnar förardörren med vredet på insidan, så ibland låses bara förardörren upp och ibland låses alla dörrar och bagage upp. Verkstaden har tittat på detta tre gånger och har fortfarande ingen lösning. Jag har tre gånger frågat hur låset borde bete sig, men jag får inget svar.
Lane Assist vill ofta styra ut ur filen när jag kör mitt i filen. Jag kör samma väg varje dag och upptäckte efter ett tag att detta händer på exakt samma ställen varje gång. Om vägen svänger svagt så försöker Lane Assist styra över till filen bredvid. Efter svaga krön försöker också Lane Assist styra över till filen bredvid. Det här är så trafikfarligt att jag blev tvungen att stänga av Lane Assist. Verkstaden har tittat på detta men hittar inga fel.
En sak som inte verkar vara något fel, men som ändå inte är bra är att när man stänger av motorn när DPF:en regenererar så fortsätter regenereringen en lång stund även efter att man låst bilen. Jag hade en Volvo tidigare. Den stoppade regenereringen så fort man stängde av motorn.
Än en gång, byt verkstad!
Vilken Audi verkstad är det som kollat bilen om jag får fråga?
Ivarsson, ja generellt är det ju bra att regenereringen kör klart, men jag tycker inte om att den fortsätter en lång stund efter att jag kört in bilen i garaget, stängt av och låst bilen och stängt garageporten. Så därför tycker Volvos lösning är mycket bättre.
Jodå, jag har läst instruktionsboken och jag har ställt in låset så att när jag avlarmar bilen öppnar med ett tryck på nyckeln så låses bara förardörren upp. Det fungerar som det ska. Problemet är efter körning, när jag öppnar förardörren för att kliva ur. Det är då centrallåset beter sig slumpmässigt.
Minimats1, det är Audi Göteborg.
Ivarsson, han skriver ju att verkstan har tittat på låset tre gånger!
Men de har kanske inte läst instruktionsboken?
Ja, Audi har också svårt att förstå det här med låset. Inställningen gäller bara hur man avlarmar och låser upp bilen utifrån. När man väl satt sig i bilen och kör i väg så finns två alternativ. Låsa allt med centrallåsknappen (den som sitter på insidan av förardörren), eller låta Autolock funktionen låsa när hastigheten går över 15km/h (Autolock funktionen går inte att stänga av). Manualen säger att om bilen låses med Autolock så låses allt upp om man öppnar någon dörr från insidan. Manualen säger också att om man låser med centrallåsknappen så ska man sedan innifrån kunna öppna varje dörr för sig. Det är här låset beter sig olika från gång till gång, dvs ibland låses bara förardörren upp (när förardörren öpnnas från insidan) och ibland låses allt upp (när förardörren öppnas från insidan). Jag tycker Audi borde kunna svara på vilket som är det korrekta beteendet och vilket som är det felaktiga, men det kan de inte.
Nu kanske jag missat något här men måste inte motorn vara igång för regenereringen? Parkerar du verkligen bilen i garaget och stänger porten när motorn fortfarande går? Motorfläkten på våran Golf med 2,0 tdi brukar snurra en bra stund efter att den precis har regenererat, men det är ju för att temperaturen höjts.
FXX, du har nog rätt, jag brukar få radera fem-sex dubbelpost varje dag!
FXX, jag har frågat Audi om detta, men de sa att regenereringen kan fortsätta en stund efter att man stängt av motorn. Och nej, jag stänger inte garageporten när motorn fortfarande är igång, jag stänger av motorn så fort jag kört in i garaget.
Det är inte så att du har en nyckel som är programerbar med tanke på centrallåsets beteende? Comfortnyckel eller vad Audi kallar den.
Du har även provat att centrallåset inte beter sig olika om nyckeln sitter kvar i tändningslåset eller inte? Jag har autolock på båda mina Vag-bilar och jag vill minnas att dom låser upp alla fem dörrarna först när jag drar ur nyckeln ur tändningslåset. Huruvida bara förardörren låses upp om jag drar i handtaget med nyckeln kvar i tändningslåset har jag dock inte reflekterat över.
FXX, A4:an har inte längre någon nyckel till tändningslåset. Bara en start och stop knapp.
Intressant att höra att alla Vag bilar du haft låser upp allt när du tar ur nyckeln.
Nu har jag haft bilen på verkstaden för fjärde gången hos Audi Göteborg. De lyckades inte lösa något denna gången heller. Verkstaden sa att de inte vill felsöka mer och att jag i så fall får reklamera hela bilen. Så jag gjorde det och begärde att de ska köpa tillbaks den. Servicechefen svarade då att eftersom de inte gjort några reparationer så kan jag inte begära att de köper tillbaks den. Så, de kommer inte fortsätta felsöka och de tänker inte köpa tillbaks den. De tänker bara strunta i att min nya A4:a låter fördjävligt. Budskapet från servicechefen var klart och tydligt: Är jag så dum att jag köper en ny bil hos Audi Göteborg så får jag skylla mig själv. De tar inget ansvar.
Helt otroligt! De struntar fullständigt i kunderna.
De har haft bilen där 4 gånger, totalt 11 dagar, men de har tydligen då inte utfört några reparationer. Man kan ju undra vad de hållit på med i 11 dagar, för de har inte åstadkommit någonting.
Jag är tyvärr inte förvånad. Tycker man får ett väldigt oseriöst bemötande hos Audi numera (tyvärr). Dom har bytt tanklucka på min Audi A6 och den sticker ut lite från karossen men de hittar på en massa saker som att luckan ser skev ut och så vidare. De menar indirekt att jag skulle ha gjort något med den. Fast jag fick tillbaka den så efter byte då den förra knappt gick att öppna. Jag orkar inte tjafsa så det är bara att bita i det sura äpplet och vara glad att den åtminstone fungerar och det går att tanka. Nästa bil blir inte någon Audi i alla fall. Kastar in handuken efter 22 år med Audi och totalt 38 år med Audi i familjen. Har faktiskt ingen aning om vad nästa bil blir?
Precis som Minimats känner med Audi känner jag också med VW - det känns som att de blivit grinigare att åtgärda även mindre fel som tidigare skulle åtgärdats omgående som goodwill och utan knot. Dessutom har servicepriserna dragit iväg - inte minst med detta otyg som kallas "inspektioner". Så även här blir det med stor sannolikhet nåt utanför VAG-sfären nästa gång även om jag gillar många av deras bilar på många sätt. Inte heller jag har den blekaste aning om vad det kan bli vid nästa bilbyte.
Tråkigt när dålig service medför byte av ett märke man gillar.
Det är vad som hände Volvo för femton år sedan när taxi lämnade Volvo, inte för att de var sämre, men blev det något fel kunde åkarna få vänta flera veckor på att en speciell del skulle dyka upp till deras arbetsredskap!
Många bytte till ett konkurrerande märke där de alltid hade förtur och fick det mesta reparerat omgående.
Det dröjde några år innan Volvo fattade missen och fick tillbaka kunderna.
För privatbilister verkar de inte fattat det än på vissa orter.
Hur kan ni inte veta vilken bil ni skall ha? Finns ju bara en......
Jag köpte en Merca, har aldrig haft en förut. Får se hur det kommer funka och kosta. Att den är dyrare i inköp betyder inte per automatik att milkostnaden blir nått högre.
Efter att Saab försvann så har jag prövat Audi, BMW, Mazda och nu Mercedes.
BMW har haft ett väldig bra bemötande om något krånglat kostade inte på en krona i service eller reparationer på två bilar på totalt 17000 mil. Total milkostnad strax över 40kr. Även på Mazda var det inget tjafs om garanti eller inte. Fick en ny ratt (den som satt i bilen fick psoriasis) nya bromsskivor och belägg bak, tyckte att dom skulle hålla mer än dryga 3000 mil.
Så nu återstår att se vad MB har att erbjuda.
Min gamla Opel Astra fick en ny växellåda strax efter jag köpt den och bilen var 4 år och 11 månader. Vattenpumpen som läckte ville dom inte ta sig an då det var en slitdel. Men blev inkallad för nån kompletterande rostskyddsbehandling som dom upptäckt var dålig. Då var bilen sju år. Även nya kablar till kylfläkten byttes på en serviceåtgärd.
Så utifrån dom erfarenheterna och hur trevlig nya Astra K är så lutar det åt en bättre beg Astra Dynamic med när den nuvarande andrabilen skall bytas ut. Alternativt en Astra J GTC som jag tycker är riktigt snygg.
("Alternativt en Astra J GTC som jag tycker är riktigt snygg."
Jag skulle välja den bara för känslan i växelspaken, sedan har den ju andra tekniska fördelar som en annan framaxel HiPerStrut än vanliga Astra.)
"Centrallåset beter sig slumpmässigt. Det fungerar som det ska när jag låser och låser upp med nyckeln. När jag efter färd stannat och öppnar förardörren med vredet på insidan, så ibland låses bara förardörren upp och ibland låses alla dörrar och bagage upp."
De Golfar jag åker i varje vecka har haft lite konstigheter för sig, plötsligt fungerar inte elfönsterhissen för föraren för att efter en stund fungera igen, centrallåset har låst sig utan orsak en gång för att lika plötsligt öppna sig igen efter fyra ryck i handtaget och elektriska handbromsen slog plötsligt till under bakning för tre veckor sedan med tvärnit som följd och släppte först efter tre tryck på knappen.
Inget jättestort, men inte inger det precis förtroende.
Märkligt att en som är så förtjust i Opel alltid råkar ut för fel på andra bilmärken... Jag har som sagt kört Golf 7 under flera års tid och aldrig råkat ut för de egenheter som N-iklas tydligen råkar ut för lite då och då... Sen om P-bromsen låser sig när han bakar (!?) är väl inget problem - då kan man ju istället njuta av den härliga doften av nybakat ifrån ugnen...:)
Eftersom Audi Göteborg försöker svära sig fria från alla fel som är på min bil så skickade jag ett mail till VD:n för Din Bil Sverige AB (Audi Göteborg ingår ju där). Han svarade inte, men efter två dagar kom i stället ett svar från platschefen för Audi Göteborg. Hon sa precis som deras servicechef att de helt och hållet tänker strunta i felen på min nya bil. Det är fortfarande 1½ år kvar på garantin, men de tänker inte uppfylla det. Tydligen har VD:n för Din Bil Sverige AB inga invändningar mot att de beter sig på det sättet mot kunderna. Det innebär ju att denna totala nonchalans mot kunderna genomsyrar hela VAG's verksamhet i Sverige. Det är fruktansvärt!!!
Jag har frågat både Audi Göteborgs platschef och servicechef om de själva vill höra hur djävligt min bil låter. De svarar inte ens på det. Helt otroligt!
Det finns ett skäl till varför jag inte vänder mig till Audi Gbg. rnilson bekräftar detta. Jag utnyttjar Audi i Kungälv (Bilab) och där är kundbemötandet på en helt annan nivå. Om jag var rnilson skulle jag ta en vänd dit.....
Nästa bil kan mycket väl bli en MB, men det är ju Hedin bil som har "monopol" där och de är ju inte kända för något bra.....
Du får åka till Roy Andersson bil i Mellerud
En tidigare kollega till mig har haft för vana att handla Audi hos Börjessons i Alingsås. Där har bemötandet varit exemplariskt. Att åka från Stockholm och dit för service har också varit hans melodi.
Vet inte var du bor, men Upplands motor säljer också MB. Finns, namnet till trots, i Södertälje, Sthlm och Uppsala.
Audi bor nog bra mycket längre västerut..:)
("Märkligt att en som är så förtjust i Opel alltid råkar ut för fel på andra bilmärken... Jag har som sagt kört Golf 7 under flera års tid och aldrig råkat ut för de egenheter som N-iklas tydligen råkar ut för lite då och då... Sen om P-bromsen låser sig när han bakar (!?) är väl inget problem - då kan man ju istället njuta av den härliga doften av nybakat ifrån ugnen...:)"
Det är nog inte så märkligt eftersom det inte är enorma jättefel utan mindre störningar och olägenheter, och där kommer den inställning man har in i bilden, om man stortrivs och tycker att allt är toppen och man älskar något så finns tendensen att inte se och inte registrera mindre fel och brister, de liksom bara rinner förbi som om de inte fanns, däremot är man hela tiden kritisk och uppmärksam och hugger direkt när något dyker upp, då är det lätt hänt att fel och brister radar upp sig.
Det man inte vill hitta, hittar man inte och söker man så finner man vanligen.
Vilket inte innebär att bra saker saknas.
Den höga Golfen är betydligt trevligare än de vanligare med bättre inredning, fast efter en timme stönar man av tristess, hemskt tråkig bil.
En släkting har nämligen en 2016 så även den finns det erfarenhet av, vilket gör 4 olika Golf på listan, alla samma generation.
Som även den haft en liten obetydlig... miss med backsensorerna som inte varnade en gång med skrapad stötfångare som resultat.
Har dessutom upplevt autobromsen i den och nyligen i en av de andra, att den avbryter bromsningen snabbt när den inte behövs är bra.
Å andra sidan varnar den för halka vid 4 grader när det nästan aldrig är någon, vilket gör att man till slut tröttnar på varningarna och struntar i dem, dumt.
Opel varnar vid 3 grader då halka är betydligt mer sannolikt så den tröttnar man inte på.
Sedan är det ju så att man aldrig ska lägg så stor vikt vid JAG, alla vet att bara för att en bil krånglar så innebär inte det att ALLA krånglar, omvänt "jag har aldrig haft några problem" innebär inte att fel på andra bilar är en omöjlighet.)
N-iklas - påstå inte att jag är blind för fel som inträffar för det kan jag garantera att jag inte är - så märkesblind är jag definitivt inte men som man känner sig själv tror man sig kanske också känna andra...
Beträffande att elhandbromsen inte släppte vid en backning så kan det ju helt enkelt vara så att föraren inte hade säkerhetsbältet på sig för då ligger bromsen kvar.
Golfen är definitivt inte perfekt men passar mig bra bl a avseende insteg och sitthöjd men nästa byte blir det säkert också byte av märke igen - inte ovanligt när jag byter bilar.
Nja man kan ju tro annat när du ännu inte erkänt ett enda fel eller en enda brist eller en enda nackdel på Golf.
Det påminner om en viss fransk entusiast.
Att svepande såga att det inte är perfekt men inte kunna uppge ett enda exempel på detta är lite svagt.
Handbromsen släppte som den ska direkt men kopplades åter in efter 2 meter utan orsak.
Jag har då och då räknat upp fel och brister i vissa Opel jag inte gillar, orsaken till att det händer sällan är att det inte behövs, den saken sköter ju andra om med stor entusiasm, så brist på exempel saknas knappast, så det som blir över är det bra som ingen är speciellt intresserad av att ta upp.
Inte stor vits att instämma i kören, även om kören skulle välkomna ett så "lovvärt initiativ"...
När du räknar upp en lista på dåliga saker i VW blir det intressant, men du har sagt att något sådant kommer du aldrig att göra - alltså...
Viv la France igen.
Vi har haft våran Golf Alltrack i 1000 mil nu och jag kan inte påvisa några direkta brister i funktionen. Men visst, alla bilar har sina egenheter och den perfekta bilen är ju ett hopplock av en massa olika egenskaper. Opel har jag bara åkt i vid några tillfällen i början på 80-talet när kompisens morsa hade en kadett sedan, en orange. Men jag tror inte att jag har gått miste om något, dom flesta gånger man ser en Opel brukar vara på ett flak på en bärgare..
FXX. Skulle rekommendera en provtur i nya Insignian. Skulle nästan våga påstå att den totalt sett är bättre och mer prisvärd än en Alltrack, komfortablare och högre kvalitetskänsla. Enda som är sämre är väl dom sämre drivlinorna, förvisso en viktig del i en bil...
Men det kanske kan bli bättre nu med PSA som ägare, infalla fall deras dieselmotorer.
Jag har inte råd med en Gevaliaburk:)
Opel ska tydligen ha samma andrahandsvärde som Smart och Chevrolet. En bil med sämre andrahandsvärde än Renålt är för dyrt för mig. Det spelar tyvärr ingen roll hur bra en bil är, vill ingen betala för den så är den körd.
https://www.expressen.se/motor/lista-bilarna-med-bast-andrahandsvarde/
Då är det ju ett gyllene tillfälle att köpa en begagnad till ett riktigt vrskpris. Borde ju bara absolut bäst och mest bil för pengarna.
Absolut, men passa dig för att använda dig av tillverkarens internkoder, snart har du hela forumet efter dig. Förstår inte att rubriken väckt mer upphetsade kommentarer om denna osed, men kanske för att det är en VAG produkt? Hade det varit en produkt från München hade det helt säkert kommenterats om detta.
Jag har inte råd med en Gevaliaburk:)
Opel ska tydligen ha samma andrahandsvärde som Smart och Chevrolet. En bil med sämre andrahandsvärde än Renålt är för dyrt för mig. Det spelar tyvärr ingen roll hur bra en bil är, vill ingen betala för den så är den körd.
Ja herregud vad skall man säga? Omdömet och erfarenheten har fastnat på 1980-talet och ändå så kunnig om Opel. Bedömer du alla bilmärken likadant utan att provköra? Det trodde jag inte om dig FXX.
Jag förstår att det gör ont i ett Opelhjärta. Men det spelar ingen roll hur bra bilen är, det är marknaden som bestämmer. Och har marknaden bestämt att man inte vill betala för en begagnad Opel så kommer jag således inte köpa en, även om jag hade upplevt den som fantastisk.
Fråga vem som hellst som håller på med investeringar. Det spelar ingen roll hur bra en investering är i dina ögon, håller inte marknaden med dig så förlorar du dina pengar. ”Never bet against mr market”. Även om VW och Volvo är sämre bilar kvalitetsmässigt än Opel, hypoteteiskt, så kommer dess köpkrets och därmed andrahandsvärde vara bättre. Det är marknaden som bestämmer, förstår du bättre nu vad jag menar med att ”jag har inte råd”?
Nu är det dags att gå tillbaka till tråden!
Det finns en annan tråd som gäller Opel.
Oavsett "tråd"... är det alltid nödvändigt att klaga på att människor inte kan se och acceptera sanningen och verkligheten.
Alla anser att det de "tycker" är det enda sanna och verkliga och allt annat är fel.
Just nu går ett inslag om Poliser som anser att det är rätt att döda människor utan legitim orsak med argumentet att "jag vet bäst!", "känner jag att det är rätt att tömma magasinet i någon så är det rätt och det bekräftas av domstolarna som håller med.
De som ifrågasätter detta är idioter."
Jaha...
Nu tappar jag...tråden...lite här. Vem har klagat på vem? Vem har sagt att hen vet bäst?
FXX - tänk på den gamla talesättet "den som först nämnde det klämde det"...:)
Pi, min fru säger alltid "det är inte ens fel när två träter" :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.