Råkade läsa denna annons och undrar om Robert Serwanski sålts sig eller om han menar vad han säger och om han har rätt om Mazda.
http://weekend.di.se/sponsrad/mazda/korgladje-ar-som-en-karleksrelation--det-ar-helheten-man-faller-for
Råkade läsa denna annons och undrar om Robert Serwanski sålts sig eller om han menar vad han säger och om han har rätt om Mazda.
http://weekend.di.se/sponsrad/mazda/korgladje-ar-som-en-karleksrelation--det-ar-helheten-man-faller-for
Kommentarer
Klart han har sålt sig, till viss del i alla fall. Men kör han Mazda privat ligger det säkert en del i det. Tycker själv att Mazda är trevliga och körglada bilar, men bullriga och verkar rostbenägna, det jag har sett. Har aldrig ägt någon, så får uttala mig i andra hand här.
BBT6, tror detta handlar om senaste generationen Mazda, verkar ha hänt än hel del där. Alltså typ dom modeller som har skyactive-motorer. Även Mazdas nya formspråk, nya design, har ju fått en hel del beröm. Alltså att bilarna är snygga.
Det faktum att hela "artikeln" är en annons från Mazda kanske ger en hint....
Självklart var det en annons, därav min fundering, snälla avstå dumdryga kommentarer i fortsättningen. Det ger ingenting och du framstår inte alls så cool som du vill verka.
Jodå. Jag är jätte-cool.
Han vet åtminstone hur man kör hyfsat fort med en enkel bil: https://www.youtube.com/watch?v=tQ3x462rlmg
För egen del tycker jag Mazda har gjort en hel del för körglädjen genom åren med wankelvagnar, MX-5 och MPS.
Antifeminsisten, från 2012, dvs typ alla nya modeller så ska det vara bättre om man får tro rostbetygen, 4/5 alt 3/5. Tror i alla fall att rost är ett mindre problem idag än förr på Mazda, så även där kan det vara frågan om en förbättring.
Nja, min chef hade en Mazda 6 -12 och den rostade förfärligt - men det kan ha varit en -11 uttagen 12, chefen själv visade sig vara osäker... Grannen har en Mazda 3 som han gillar skarpt, det är en -08 och ingen rost alls.
Utgår jag från mig själv kan det nog stämma. Är inne på min andra Honda, men har svårt att se att det blir en tredje. Mazda verkar i alla fall i dagsläget utvecklas mer i min smak än vad Honda gör.
Jag har bara erfarenhet från 6: an i modern tid och bara med stora dieseln. Den var kul, varvar nästan som en bensinare och den inbjöd till lite kul buskörning.
Men sedan, efter några mil kom problemet, vid lugn körning, bullret!
Varför i h- e kan de inte dämpa bullret? Ok, vid aktiv körning tänker man inte så mycket på det, det har man inte tid till, men vid motorvägsmalande blir det påfrestande och för mig med bullerskador närmast outhärdligt.
saabnisse, vet inte hur senaste generation 6:a är men kanske bättre. Men rätt fråga är snarare varför i h-e man inte kan lägga vettig asfalt i Sverige. Till och med norrmännen klarar det.
Har nyss bytt till Mazda igen!
Ber om ursäkt för den halvdana mobilbilden. Färgen är sanslöst svår att få bra på bild.
Det är nåt speciellt med dom. Iallafall för mig. Allt känns så sympatiskt. Snygg som få, ekonomisk att äga, löjligt kul att köra, kvalitet över snittet, rätt praktisk och välutrustad. Vad mer behöver jag? Inte mycket!
Japp - Soul Red är det!
Kände aldrig riktigt det där "bandet" till BMWn. Dessutom, nu när den hade gått 8600 mil och passerat gränsen för försäkringens maskinskadegaranti gått ut kände jag att det var allt för mycket lotteri att behålla den. Närmade sig 10 000 mil med... Värdefall. Sista året funkade den dock utan anmärkning egentligen.
Alla tre Mazdor jag ägt har jag dock känt nåt speciellt till. Svårt att beskriva men det är en fin känsla xD Man liksom ler inombords varje gång man kör den. Ibland utombords med! Och då är detta en 150 hästars diesel! :P
Grattis till Mazdan Roger, ser mycket fin ut!
Förresten, vilken typ av automat har Mazda, är det CVT?
Och har man automat både till bensin och diesel?
Bland bilar från öster, är nog mazda dom med snyggaste formspråket, mazda 6 är riktigt grann....
Fick för övrigt en reservbil gratis av sonen, när vi mekade med passaten.
Han hade bytt in den för skrotpengar, en 323 1,5 -99.
Bara rostig i bakskärmskanterna, annars helt ok.
Har kört lite med den, när det nu var tid för besiktning körde jag in, utan förväntningar......
Blankt protokoll!
Ingen kul bil att köra, men bara går när den ska, billig att hålla och drar knappt nån soppa.......
Just en sån reservbil man behöver om man kör vw.....
En likadan som Rogers står också på vår garageuppfart men med bensinmotorn - och trängs med en VW och en Kia...:)
Grattis Roger, snygg bil och framförallt färg! :-)
----
Det jag kan sakna hos Mazda är att de inte har något som helst "miljöbilsalternativ" - ingen gas-, el- eller hybriddrivlina att välja på.
Okej, kul för en riktig "petrolhead", men för oss vanliga bilister som vill vara lite miljömedvetna finns inget klockrent alternativ hos Mazda.
Nej, det är AT för momentomvandlare "planetväxeluppsättningar" ny teknik Skyactiv-Drive. Finns på Mazda automatlåda hemsidan: http://www.mazda.com/en/innovation/technology/skyactiv/skyactiv-drive/
GF, ok verkar ju vara en trevlig automat då, för mig är det ett krav. Finns tydligen med 2,2 liters dieseln om man köper kombi eller halvkombi. Dock hamnar man på ca 130 g/km CO2 och inte perfekt skattemässigt. Helst skulle man ju vilja komma ner en bit under 120 så att den klassas som miljöbil och förbrukningen sjunker en del. En lätthybridteknik så den återvann bromskraft och blev snålare i stan vore perfekt. Kan tycka att Mazda borde klara att utveckla det och utan att priset sticker iväg.
Fast den Mazda 3 som vi har med 120 hk bensinaren (2-liters alltså) går riktigt snålt. Jobbresorna (runt 1,5 mil enkel resa) snittas runt 0,5 l/mil om man är lite försiktig med högerfoten. Mest 70--80-väg men även några ljussignaler och andra störningar. Inte så illa med tanke på kallstarter. Går nog t o m aningen snålare än vår Golf SV med 1,2T men de går olika vägar så lite svårt att jämföra.
Vidstige, det var en helt ny 6: a av senaste modellen med 175 hk motor och 6 stegad automat vi hade. Helt klart en väldigt trevlig bil, men betydligt bullrigare än konkurrenterna. Ganska tydligt att Mazda inte lägger något krut på att dämpa ljudet från vår skrynkliga asfalt.
Det kanske är för liten marknad?
Ja, det håller jag med dig att komma ner bit under 120 g/km CO2. Lägsta är 129 g/km CO2 med Mazda 3, bensin 2.0, 120 hk och automatlåda! Men manuell lådan är 119 g/km CO2. Tyckte att AT Skyactiv-Drive är för hög utsläpp 10 gram och drar mycket bensin än manuell typisk :-(
Se på PDF fil och kolla specifikationer: http://www.mazda.se/assets/sweden/cars/pricelist/maz3_2013_v2.pdf?epslanguage=en
Pi och GF, kan säkert vara hyggligt snålt med bensinaren och manuell låda. Nackdelen med automat med momentomvandlare är att förbrukningen tenderar att sticka iväg när man kör mycket tät stadstrafik. När momentomvandlaren är aktiv så blir det en hel del energiförluster.
Ljudisolering är ett problem ofta på icke premiummärken och svensk asfalt. En sak man kan göra är att välja mindre fälgar med högre däckprofil. Och välja dubbfria däck på vintern.
Visst. Skulle skriva lite om detaljer det här om hur kör med automatlåda och bränsleförbrukning. Momentomvandlare är nästan ryckfri krypkörning. Dubbelkoppling är lite rycker krypkörning. CVT = kontinuerligt variabel transmission är ryckfri krypkörning.
Jag skulle välja bästa rank att vara nöjda för överlägsen med automatlåda.
1. kontinuerligt variabel transmission, CVT eller E-CVT, drar mindre bensin.
2. momentomvandlare med ZF låda, drar lite mindre bensin.
3. momentomvandlare med Skyactiv-Drive, drar mer bensin.
4. dubbelkoppling med Aisin, drar mer bensin.
Ytterligare en expert uttalar sig om Mazda:
http://www.di.se/sponsrad/mazda/2016/3/31/jerry-hoffmaestro-kor-mazda-till-spelningarna/
GF, tycker E-CVT (ej vanlig CVT) eller automat med momentomvandlare är att föredra ur hållbarhetssypunkt.
Expert? Körkort snart ett år! :oD
En del är självutnämnda experter på bilar och bilkörning så fort de får "lappen" i handen efter uppkörning.
Trovärdigheten i hans omdömen ligger ändå på samma nivå som de från herr Serwanski's i det här fallet.
Båda är väl lika trovärdiga så länge de valt bilen själva. Troligen ha väl Mazda luskat ut vilka kända personer som har deras bilar. Hos vissa väger nog Hoffmaestros ord tyngre än Serwanski. Jag för min del väljer att lägga vikten på den sistes åtgärder. Och det är nåt speciellt när en testförare väljer en viss bilmodell och vågar stå för det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.