...och adaptiv farthållare - så på Berlingon gick det bra. Den kanske har den nyaste plattformen - vad vet jag ? I så fall känns det lite som en miss att släppa helt nya C3 och C3 Aircross, som rimligen borde gå att sälja i större volymer, byggda på en gammal och uppenbarligen oflexibel plattform.
Pi, nya Berlingon bygger på EMP2 plattformen som är samma som finns under C4 Picasso/Grand Picasso, Peugeot 308, 3008/5008 med flera. Bilarna på EMP2 plattformen har adaptiv farthållare och elbroms mm... Den plattformen är för stor för C3 och C3 Aircross.
C3 och C3 Aircross bygger på plattformen PF1 evo, som är en utveckling av PF1 som först lanserades med Peugeot 206 år 1998. Anledningen till att nya C3 och C3 Aircross inte är byggda på den nya CMP/EMP1 plattformen, som ersätter PF1, det är för att CMP/EMP1 blev försenad på grund av PSA-gruppens finansiella svårigheter för några år sedan, då pausade PSA flera utvecklingsprojekt medan de letade en ny partner. De fann en ny partner i Dongfeng som gick in med pengar och nya CMP/EMP2 plattformen är alltså samutvecklad med Dongfeng och finns även i en helelektrisk version e-CMP. DS3 Crossback blir nya bilen ut och premiärvisas i Geneve och försäljningen startar till hösten, sen kommer Peugeot 208, nya Opel Corsa och nästa generation Peugeot 2008 - alla har den nya plattformen.
Om C3 och C3 Aircross hade varit byggda på CMP/EMP2 så hade deras lansering försenats ett år, och Citroën ansåg att de inte hade tid med det. Det skulle även försena Opel Crossland X som också bygger på PF1 evo. Grundtanken var från början att de skulle bygga på den nya plattformen, men när den dröjde så gjorde man några mindre förändringar på PF1. PF1 evo är alltså ett mellanting mellan PF1 och CMP/EMP1.
Sen när det gäller påståendena om att Berlingon inte säljer så mycket, det är faktiskt helt fel. Berlingo är Citroëns näst mest sålda modell och oerhört viktig för företaget! Den säljer i mängder i Sydeuropa och är även populär på flera länder utanför Europa som i Nordafrika, i Mellanöstern m fl marknader. I Sverige är det inte så många som köper den, men längre ner i Europa är den oerhört populär, både i transportversion och som familjebil. Den rymmer ju mer än Picasso-serien som är mer exklusiv finlir. Berlingon är en enklare modell, men "rough and ready" så att säga. En typisk slit-och-släng bil.
Fast när det gäller försäljningsvolym så avsåg jag på den svenska marknaden. Då kanske det får bli en Berlingo för dig själv - den är ju en mera naturlig arvtagare till C3 Picasso kan man tycka även om den är lite större. Dessutom byggd på en nyare och modernare plattform än C3 Aircross.
Pi, men eftersom den svenska marknaden är så liten så tar Citroën ingen hänsyn till den när de bestämmer vilka plattformar som sina bilar ska byggas med. Berlingon är stor som en C4 Grand Picasso (som också bygger på EMP2). Den är alldeles för stor för mig, och om jag skulle köpa en bil i den storleken så är C4 Picasso/Grand Picasso mer lockande.
Jag har inget problem med plattformen i en C3 Aircross, jag väljer inte bil på grund av plattform.
EMP2 - Efficient Modular Platform - ersätter de äldre PF2 (Peugeot 307/Citroën C4/C4 Picasso första generation) och PF3 (Citroën C5/Peugeot 406/508) plattformarna. De första modellerna med EMP2 var C4 Picasso II/Grand Picasso II och Peugeot 308.
CMP - Common Modular Platform -, även kallad EMP1, ersätter den mindre PF1 plattformen (Citroën C2/C3, Peugeot 206/208/2008). PF1 finns även i en förlängd version (Citroën C-Elysée/Cactus/C3 Aircross, Peugeot 301). Första modellen med CMP/EMP1 blir DS3 Crossback som visas på vårens Geneve salong.
Raphael - plattformen struntar jag också i men moderna funktioner som plattformsvalet diskvalificerar struntar jag inte i när jag skall köpa en ny bil för att äga i minst 4 år. Så visst har plattformen betydelse när konsekvenserna blir dessa. Sen fattar väl även jag att Citroen inte bygger bilarna främst för den svenska marknaden men det borde vara flera marknader som har ungefär samma krav på modern teknik som vår...
Pi, jag vet att du gillar adaptiv farthållare och elektrisk broms, men det är ingen säljfaktor i Sydeuropa på småbilar. En fråga om kulturskillnad. I Sydeuropa är det ju t ex fortfarande ovanligt med automatlåda, många föredrar att spaka manuellt. Man vill känna att man kör bilarna. Sen ska C3 Aircross även säljas i Sydamerika och Nordafrika samt Mellanöstern, som är stora marknader för Citroën. Adaptiv farthållare och elektrisk broms är inga stora säljfaktorer eller dealbreakers där heller. Det är helt enkelt så att Nordeuropa inte är en stor marknad för Citroën. Förhoppningen inom PSA är att Opel ska sälja mer i Nordeuropa. Men, att svenska marknaden skulle ha krav på adaptiv farthållare och elbroms bara för att du har det kravet - det tror jag inte på. Dina personliga önskemål är inte automatiskt samma som marknadens krav.
Det finns massor med modern teknik i en C3 Aircross, man kan t ex låsa farthållare till hastighetsskyltar - den har ju en avläsning av skyltar, och genom en enkel knapptryckning låser man farthållaren eller fartbegränsaren på det avlästa värdet. Finns i både C3 Aircross och uppdaterade C4 Cactus.
Men önskar man mer autonoma funktioner, autonom körning, då är DS det märke inom PSA-gruppen som satsar på detta. DS är ju lyxmärket och ska ligga i teknisk framkant, Citroën är enklare än DS. DS7 Crossback kan köra själv under vissa förutsättningar, typ motorväg. Den håller spåret själv. Men den klarar inte av att köra själv i stan, det kommer senare.
Om man nu inte kan leva utan adaptiv farthållare och elbroms så kan jag trösta med att DS3 Crossback kommer med dessa funktioner. DS3 Crossback bygger alltså på nya CMP/EMP2 plattformen och blir instegsmodellen in lyxmärket DS. Storleksmässigt motsvarar den C3 Aircross, men får mjukare och mer avrundade linjer. DS3 Crossback blir alltså en mini-SUV/crossover. Den ersätter dagens DS3 och DS4/DS4 Crossback.
Är man lite smart så ser man till att man förbereder för allehanda marknader och därmed gör det säljbart även där.
Sedan behöver man inte ha funktionen I bilen som säljs till en viss region, även om jag faktiskt tror att det visst är mycket uppskattat där.
Självklart är inte en plattform helt statisk vilket ju visat sig med att man nu har en kamera för någon form av autobroms samt, som du säger, låsa hastighet till skyltarna.
Varför kunde man då inte montera in elektrisk parkeringsbroms är ju lite av en gåta.
Lika så med radar för adaptiv farthållare. Man satte ju in en kamera där oppe vid spegeln - in med en radar också i samma veva så är det klart?
Det är nog bara det att man lagt energi på andra saker som utseende i stället för funktionalitet. Jag tror faktiskt de skulle sälja än bättre om de satsade på att bli lite mer moderna och lite mindre framtonande.
Låsa hastighet till skyltarna är väl det sämsta av dom sämsta försäljare trick som man satt in på dom riktigt låg budget bilarna från 100 tusen för att locka eller lura eventuella köpare som inte förstår hur B dåligt det är mot adaptiv farthållare och att då ha det som enda val i bilar för 200 tusen känns riktigt B.
Eftersom alla mätare visar allt från 0 fel upp till 10 fel så förstår man problematiken då man sällan är ensam på vägen.
Finner det som riktigt skit och ett riktigt B funktion för den som inte vet.
När jag provade aircrossen kom jag aldrig på funktionen med alla knappar runt satelliten utan ibland låstes hastighet och i bland farthållare.
Och tempmätare är ett krav för att få känslan att allt står rätt till.
Uppdaterat: 2018-02-17 15:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Finner det som riktigt skit och ett riktigt B funktion för den som inte vet.
När jag provade aircrossen kom jag aldrig på funktionen med alla knappar runt satelliten utan ibland låstes hastighet och i bland farthållare.
Och tempmätare är ett krav för att få känslan att allt står rätt till.
Är det 90 grader mitten på mätare nålen uppnås eller inte?
Jag har haft Mabi för lånebil med helt ny bil facelift med Citroën C3 82 hk och inga problem motortemp mätare nålen står mitten betyder 90 grader. Bara ett problem bensinmätare visar 85% pga fabriksfel och var tanken full säger hon från Mabi.
Uppdaterat: 2018-02-17 16:42
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Kommentarer
https://topgear.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=5162:citroen-boss-we-need-a-new-big-car&catid=34&Itemid=173
Ser att sålde bra C3 första plats och C4 Picasso andra plats.
Nyregistrerings-statistik 2017-01 - 2018-01
Rank. Antal. Marknadsandel. Modell
1. 2566. 45,82. CITROEN C3
2. 914. 16,32. CITROEN C4 PICASSO
3. 572. 10,21. CITROEN C4
4. 459. 8,2. CITROEN C4 CACTUS
5. 288. 5,14. CITROEN BERLINGO
6. 249. 4,45. CITROEN C5
7. 234. 4,18. CITROEN JUMPER
8. 178. 3,18. CITROEN C3 AIRCROSS
9. 117. 2,09. CITROEN C1
10. 23. 0,41. CITROEN JUMPY
Totalt antal registreringar
AutoIndex 2017. Citroën: 829 index är lite bättre än genomsnitt: 824 index.
http://www.vibilagare.se/autoindex/japanerna-vager-tyngst
Nya Citroën Berlingo 2019 blir el parkeringsbroms och ovanpå infotainment :-/
http://teknikensvarld.se/nya-citroen-berlingo-officiell-fakta-och-bilder-586697/
.
...och adaptiv farthållare - så på Berlingon gick det bra. Den kanske har den nyaste plattformen - vad vet jag ? I så fall känns det lite som en miss att släppa helt nya C3 och C3 Aircross, som rimligen borde gå att sälja i större volymer, byggda på en gammal och uppenbarligen oflexibel plattform.
Honda på tredje plats och Skodaj under medel:-)
Fast nu vare väl detta en Citroen-tråd trots allt.
Pi, nya Berlingon bygger på EMP2 plattformen som är samma som finns under C4 Picasso/Grand Picasso, Peugeot 308, 3008/5008 med flera. Bilarna på EMP2 plattformen har adaptiv farthållare och elbroms mm... Den plattformen är för stor för C3 och C3 Aircross.
C3 och C3 Aircross bygger på plattformen PF1 evo, som är en utveckling av PF1 som först lanserades med Peugeot 206 år 1998. Anledningen till att nya C3 och C3 Aircross inte är byggda på den nya CMP/EMP1 plattformen, som ersätter PF1, det är för att CMP/EMP1 blev försenad på grund av PSA-gruppens finansiella svårigheter för några år sedan, då pausade PSA flera utvecklingsprojekt medan de letade en ny partner. De fann en ny partner i Dongfeng som gick in med pengar och nya CMP/EMP2 plattformen är alltså samutvecklad med Dongfeng och finns även i en helelektrisk version e-CMP. DS3 Crossback blir nya bilen ut och premiärvisas i Geneve och försäljningen startar till hösten, sen kommer Peugeot 208, nya Opel Corsa och nästa generation Peugeot 2008 - alla har den nya plattformen.
Om C3 och C3 Aircross hade varit byggda på CMP/EMP2 så hade deras lansering försenats ett år, och Citroën ansåg att de inte hade tid med det. Det skulle även försena Opel Crossland X som också bygger på PF1 evo. Grundtanken var från början att de skulle bygga på den nya plattformen, men när den dröjde så gjorde man några mindre förändringar på PF1. PF1 evo är alltså ett mellanting mellan PF1 och CMP/EMP1.
Sen när det gäller påståendena om att Berlingon inte säljer så mycket, det är faktiskt helt fel. Berlingo är Citroëns näst mest sålda modell och oerhört viktig för företaget! Den säljer i mängder i Sydeuropa och är även populär på flera länder utanför Europa som i Nordafrika, i Mellanöstern m fl marknader. I Sverige är det inte så många som köper den, men längre ner i Europa är den oerhört populär, både i transportversion och som familjebil. Den rymmer ju mer än Picasso-serien som är mer exklusiv finlir. Berlingon är en enklare modell, men "rough and ready" så att säga. En typisk slit-och-släng bil.
Fast när det gäller försäljningsvolym så avsåg jag på den svenska marknaden. Då kanske det får bli en Berlingo för dig själv - den är ju en mera naturlig arvtagare till C3 Picasso kan man tycka även om den är lite större. Dessutom byggd på en nyare och modernare plattform än C3 Aircross.
Pi, men eftersom den svenska marknaden är så liten så tar Citroën ingen hänsyn till den när de bestämmer vilka plattformar som sina bilar ska byggas med. Berlingon är stor som en C4 Grand Picasso (som också bygger på EMP2). Den är alldeles för stor för mig, och om jag skulle köpa en bil i den storleken så är C4 Picasso/Grand Picasso mer lockande.
Jag har inget problem med plattformen i en C3 Aircross, jag väljer inte bil på grund av plattform.
Låt oss göra detta tydligt:
EMP2 - Efficient Modular Platform - ersätter de äldre PF2 (Peugeot 307/Citroën C4/C4 Picasso första generation) och PF3 (Citroën C5/Peugeot 406/508) plattformarna. De första modellerna med EMP2 var C4 Picasso II/Grand Picasso II och Peugeot 308.
CMP - Common Modular Platform -, även kallad EMP1, ersätter den mindre PF1 plattformen (Citroën C2/C3, Peugeot 206/208/2008). PF1 finns även i en förlängd version (Citroën C-Elysée/Cactus/C3 Aircross, Peugeot 301). Första modellen med CMP/EMP1 blir DS3 Crossback som visas på vårens Geneve salong.
EMP2 är för mellan till större bilar.
CMP/EMP1 är för småbilar.
Raphael - plattformen struntar jag också i men moderna funktioner som plattformsvalet diskvalificerar struntar jag inte i när jag skall köpa en ny bil för att äga i minst 4 år. Så visst har plattformen betydelse när konsekvenserna blir dessa. Sen fattar väl även jag att Citroen inte bygger bilarna främst för den svenska marknaden men det borde vara flera marknader som har ungefär samma krav på modern teknik som vår...
Pi, jag vet att du gillar adaptiv farthållare och elektrisk broms, men det är ingen säljfaktor i Sydeuropa på småbilar. En fråga om kulturskillnad. I Sydeuropa är det ju t ex fortfarande ovanligt med automatlåda, många föredrar att spaka manuellt. Man vill känna att man kör bilarna. Sen ska C3 Aircross även säljas i Sydamerika och Nordafrika samt Mellanöstern, som är stora marknader för Citroën. Adaptiv farthållare och elektrisk broms är inga stora säljfaktorer eller dealbreakers där heller. Det är helt enkelt så att Nordeuropa inte är en stor marknad för Citroën. Förhoppningen inom PSA är att Opel ska sälja mer i Nordeuropa. Men, att svenska marknaden skulle ha krav på adaptiv farthållare och elbroms bara för att du har det kravet - det tror jag inte på. Dina personliga önskemål är inte automatiskt samma som marknadens krav.
Det finns massor med modern teknik i en C3 Aircross, man kan t ex låsa farthållare till hastighetsskyltar - den har ju en avläsning av skyltar, och genom en enkel knapptryckning låser man farthållaren eller fartbegränsaren på det avlästa värdet. Finns i både C3 Aircross och uppdaterade C4 Cactus.
Men önskar man mer autonoma funktioner, autonom körning, då är DS det märke inom PSA-gruppen som satsar på detta. DS är ju lyxmärket och ska ligga i teknisk framkant, Citroën är enklare än DS. DS7 Crossback kan köra själv under vissa förutsättningar, typ motorväg. Den håller spåret själv. Men den klarar inte av att köra själv i stan, det kommer senare.
Om man nu inte kan leva utan adaptiv farthållare och elbroms så kan jag trösta med att DS3 Crossback kommer med dessa funktioner. DS3 Crossback bygger alltså på nya CMP/EMP2 plattformen och blir instegsmodellen in lyxmärket DS. Storleksmässigt motsvarar den C3 Aircross, men får mjukare och mer avrundade linjer. DS3 Crossback blir alltså en mini-SUV/crossover. Den ersätter dagens DS3 och DS4/DS4 Crossback.
Är man lite smart så ser man till att man förbereder för allehanda marknader och därmed gör det säljbart även där.
Sedan behöver man inte ha funktionen I bilen som säljs till en viss region, även om jag faktiskt tror att det visst är mycket uppskattat där.
Självklart är inte en plattform helt statisk vilket ju visat sig med att man nu har en kamera för någon form av autobroms samt, som du säger, låsa hastighet till skyltarna.
Varför kunde man då inte montera in elektrisk parkeringsbroms är ju lite av en gåta.
Lika så med radar för adaptiv farthållare. Man satte ju in en kamera där oppe vid spegeln - in med en radar också i samma veva så är det klart?
Det är nog bara det att man lagt energi på andra saker som utseende i stället för funktionalitet. Jag tror faktiskt de skulle sälja än bättre om de satsade på att bli lite mer moderna och lite mindre framtonande.
Låsa hastighet till skyltarna är väl det sämsta av dom sämsta försäljare trick som man satt in på dom riktigt låg budget bilarna från 100 tusen för att locka eller lura eventuella köpare som inte förstår hur B dåligt det är mot adaptiv farthållare och att då ha det som enda val i bilar för 200 tusen känns riktigt B.
Eftersom alla mätare visar allt från 0 fel upp till 10 fel så förstår man problematiken då man sällan är ensam på vägen.
Håller med om låsa hastighets funktionen.
Finner det som riktigt skit och ett riktigt B funktion för den som inte vet.
När jag provade aircrossen kom jag aldrig på funktionen med alla knappar runt satelliten utan ibland låstes hastighet och i bland farthållare.
Och tempmätare är ett krav för att få känslan att allt står rätt till.
Är det 90 grader mitten på mätare nålen uppnås eller inte?
Jag har haft Mabi för lånebil med helt ny bil facelift med Citroën C3 82 hk och inga problem motortemp mätare nålen står mitten betyder 90 grader. Bara ett problem bensinmätare visar 85% pga fabriksfel och var tanken full säger hon från Mabi.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.