Vi Bilägares forum

6 månaders väntan - nya bilen har anlänt!

6 månaders väntan - nya bilen har anlänt!

Ford Fiesta ST.
Behövde bakdörrar så den gamla ST fick bytas ut. Hemskt väder att behöva hämta ut en ny bil på , dimma och regn. Hinner knappt köra sen ska vinterdäcken på. Längtar redan till våren så man kan pressa bilen lite. 200 hästar behöver få röra sig emellanåt :)

Uppdaterat: 2018-11-09 18:30

Kommentarer

Hörde att övergångsregeringen precis nu har infört 30 km/tim som högsta hastighet på samtliga vägar i Sverige som klimatåtgärd. Men grattis till den nya bilen!

Uppdaterat: 2018-11-09 19:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Grattis!! 200 hästar i en Fiesta låter sjukt kul :)

Uppdaterat: 2018-11-09 19:26

Snygg bil. Valet kommer säkert reta många sossar ”miljöpartister” vilket är kul!
Provkörde en likadan och körglädjen är på topp!

Uppdaterat: 2018-11-09 19:43

Grattis. Bilen kom 7a i Teknikens Värds "Bankalaset", så det där blir nog riktigt kul.

Uppdaterat: 2018-11-09 20:33

Grattis och det lär bli kul till sommaren med gokart känsla antar jag.

Uppdaterat: 2018-11-09 20:42

Ser ut att vara en väldigt rolig manick du skaffat dig. Och en jäkligt snygg färg och fälgar på den nya bilen. Grattis, ny bil är alltid kul.

Uppdaterat: 2018-11-09 20:53
pinjong skrev:

Hörde att övergångsregeringen precis nu har infört 30 km/tim som högsta hastighet på samtliga vägar i Sverige som klimatåtgärd. Men grattis till den nya bilen!

Då har du nog hört helt fel. Var du nykter när du "hörde" detta? Nää troligen inte!

Uppdaterat: 2018-11-09 22:46
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Då har du nog hört helt fel. Var du nykter när du "hörde" detta? Nää troligen inte!

Det är den förbaskade otydliga text-tv:n. 130 km/tim står det ju.

Uppdaterat: 2018-11-10 00:20
Mycket vatten har runnit under hjulen...

120 km/ tim. är ju högsta tillåtna hastighet i Sverige idag. Vet att det finns politiska förslag om att höja till 130 km/ tim. på motorväg, men det verkar onödigt, då många bilister redan nu kör fortare än så.

En fartspärr på 120 km/tim. i bilar hade däremot minskat utsläppen och allvarliga olyckor en hel del.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Kul med ny bil, grattis till en himla rolig bil.

Uppdaterat: 2018-11-10 10:04
John2008 skrev:

120 km/ tim. är ju högsta tillåtna hastighet i Sverige idag. Vet att det finns politiska förslag om att höja till 130 km/ tim. på motorväg, men det verkar onödigt, då många bilister redan nu kör fortare än så.
En fartspärr på 120 km/tim. i bilar hade däremot minskat utsläppen och allvarliga olyckor en hel del.

Det finns självklart inga sådana förslag. Mina inlägg i den här tråden var bara utslag av min dåliga humor och ska inte tas seriöst. Trevlig helg!

Uppdaterat: 2018-11-10 10:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...

haha på tal om miljö. Skatt på 3700 kr, tack för den miljöpartiet.

Källsortering hemma gör jag men när det gäller fordon bryr jag mig inte om miljön. Den dag alla kineser börjar tänka på miljön, kanske då kommer jag bry mig om miljön på riktigt. I nuläget hjälper det inte mycket att lilla Sverige är så på när det gäller miljö, gör inte så mycket för miljön världen runt.

Uppdaterat: 2018-11-10 12:04

Helvetet fryser till is? Kineser är inte så omedvetna som man kan tro.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/elbilar-och-gron-teknik-skakar-oljevarlden
https://www.nyteknik.se/fordon/kina-infor-hard-elbilskvot-2019-6874499
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/mangden-elbilar-kommer-tredubblas-till-2020/
http://elbilsnytt.se/anmots18-9/
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2017/02/kina-avbryter-planerna-pa-103-nya-kolkraftverk

Uppdaterat: 2018-11-10 17:49
Power to the people

Nej Kineser är bara nästan dubbelt så kassa som oss svenskar på utsläpp.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxid-per-capita/
Betänker man då hur stor andel av befolkningen som bor ute på landsbygden och som har betydligt mindre utsläpp per capita än svensken så förstår man varför Peking är världens mest förorenade stad.
En kollega som var på besök i landet nämnde något om att man är väldigt förälskad i att elda med kol, både i fabriker och som uppvärmning.

Uppdaterat: 2018-11-10 18:26

Ekonomifaktas beräkning innehåller väl bara de territoriella siffrorna? Naturvårdsverket menar att man även ska ta med konsumtion t ex i form av resor till Thailand och importerat kött från Brasilien. På motsvarande sätt får man även dra av det vi tillverkar men sedan exporterar. Om jag förstått detta rätt. Då är vi inte så duktiga som vi tror men oavsett det ligger vi långt över hållbara nivåer.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Konsumtionsbaserade-utslapp-av-vaxthusgaser/

Uppdaterat: 2018-11-10 18:45
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Varför inte jämföra USA ist som är ett mer likt land. Vad är genomsnittsförbrukningen på en F150 jämfört med Europas med sålda bil/bilar ??

Forden som tråden handlar om drar gissningsvis hälften av en F150 vid normal körning.

Uppdaterat: 2018-11-10 21:17

Om vi nu kanske inte ska köra in på miljöspåret, så...
Grattis till en trevlig (5-dörrars) busbil!
Bakdörrar är ju smutt att ha.

Uppdaterat: 2018-11-11 17:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Grosser, har du varit i Peking på sistone? Vi åker dit varannan sommat, eftersom min fru är från Kina. Vi var där i Juli förra året och såg inte himlen en enda gång! Det var smog varje dag under de knappa två veckor vi var där. Visst så börjar det hända saker, men det är fortfarande lång väg att gå. Sen är jag lite inne på TS linje. Även om alla Svenskar slutar köra bil, flyga och äta kött så blir den globala effekten mycket liten. Man måste verka globalt, anser jag och få med sig alla länder. När ska amerikanerna sluta åka runt i sina bensinslukande monster?

Uppdaterat: 2018-11-11 22:55

Väldigt mycket dubbelmoral att använda argument som att vi inte skall göra något förrän Kina börjar. Mycket av vår ekonomi bygger på billig import och detta ofta från länder med lägre löner och lägre standard vilket i snudd på alltid går sida vid sida med dålig miljö. Vi kräver att priset på nya telefonen, kläder osv skall snarare ner än upp och blundar gärna lite då och då för att kunna köpa lite billigt. Samtidigt är vi snabba att kritisera Kina för att inte göra något.
Inom många områden börjar Kina bli "dyrt" för oss varför produktion flyttas till Laos, Vietnam, Bangladesh och Indien. Tro inte att deras miljö är ett dugg bättre. I vart fall inte på de 100-tal fabriker jag varit runt på.
Skodaägare har helt rätt. Att se solen i Peking, Shanghai, Guangzhou, Hangzhou osv är mycket ovanligt. Finns ett bra uttryck " a clear grey sky". Luften i Mexico City känns nästan fräsch i jämförelse.
Sen gör Kina en hel del men det räcker inte för att nå en balans med våra krav på billiga artiklar.
Jag är själv del av problemet då jag ofta jobbar i dessa länder, flyger mycket, har produkter från dessa billigare länder och har bilar (äldre hobbybilar) helt utan avgasrening.
En förändring börjar alltid på hemmaplan.

Uppdaterat: 2018-11-12 07:11

LAH: Då tycker jag att du ska börja själv på din hemmaplan, dvs föregå med gott exempel. Eller är det alltid "någon annan" som ska börja?

Uppdaterat: 2018-11-12 10:03

Vad olika konsumenter och företag i USA gör för att minska sina klimatavtryck får de stå för. Det finns ett stort spektrum på åsikter och åtgärder i det stora landet. I Sverige är det upp till oss att fundera över om vi vill bidra till minskning av klimatpåverkan eller inte. Vill man inte göra det så kommer det att bli dyrare men det kanske ändå en del tycker att det är värt.

En liten Fiesta med 200 hk har jag svårt att skuldbelägga. Det är ju bara en visserligen viktig men ändå enskild komponent i klimatavtrycket. Sedan hänger det ju på hur ofta och hårt man trycker på gaspedalen .

Uppdaterat: 2018-11-12 11:40
Mycket vatten har runnit under hjulen...

40-talisten. "Alltid någon annan" får stå för dig och jag kan inte se att jag försökt måla upp mig själv som något gott föredöme eller ängel. Vad jag skrev var hur skev debatten är dvs där vi svenskar slår oss på bröstet men samtidigt kräver billiga varor från ex. Kina.
Du trampar dock med rätta på en öm tå - detta att vad gör jag? Håller nu på och kikar på en laddhybrid som vardagsbil. Men problemet med billig telefon, dator mm finns likväl kvar. Så jag har en mycket lång väg att gå. Själv då?

Uppdaterat: 2018-11-12 12:01

Grattis ser fin ut. Hur bedömer du skillnaden i motor kultur mellan 3 och 4 cylindrar? Vet inte varför jag gillar 3 dörrars mer än 5 dörrars? Annars är 5 dörrars mer praktiskt och behöver inte lika stor yta på parkeringen när man öppnar dörren. Fin färg dessutom.

Uppdaterat: 2018-11-12 18:20
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

35 mil har jag kört. Under 100 mil ska man inte pressa motorn. Vinterdäcken monteras nästa onsdag.
Hade 3-dörrars i förra men grabben kommer ut och in lättare nu när jag valt 5-dörrars varianten.

Några saker jag märkt:

- Extra optionen LED ljusen lyser upp riktigt bra i mörker. Automatiskt helljus tycker jag också funkar bra.

- Förarsätet kan man sänka ännu mer på den nya. I förra ST sitter man högre upp även om man sänker sätet.

- Android Auto funkar också bra. Google maps och Waze kan man använda genom displayen om man kopplar telefonen.

- Bagageurymmet har blivit mindre, Baksätena lutar mer på nya, så lådan jag hade i förra bilen kan jag inte placera likadant.

- Ljudet som kommer ur bilen är överlägset bättre än den gamla. Brölar mer och högre. Lite knallar kommer emellanåt i sportläget. Många som trodde nya skulle låte sämre tack vare att den skulle få 3-cylindrar men icke. Någon har sagt att den påminner om BMW M3 E46.

Varför är bilen vit i displayen när min bil är blå? :)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-11-13 09:43
Andreas_3 skrev:

Varför är bilen vit i displayen när min bil är blå? :)

Det där retar min fru på min KIA också. Vit bil i displayen fast den är svart utomhus.
Varför syns bilen i skärmen sådär? Min syns bara när jag använder 270°-vy på kamerorna (oftast för att se strecken på P-rutor).

Uppdaterat: 2018-11-13 11:01

Hade länge Audi och deras 5-cylindriga motorer så jag kan tänka mig att en 3-cylindrig låter åt det hållet fast mer sportigt så klart än en gubba bil. Verkar riktigt alert nya Ford Fiesta ST. Gillar när man kan sitta lågt. Det är skönt tycker jag vet inte varför. 30 mil är lite för kort sträcka för att börja tänja på den fast alla man frågar säger att man inte längre behöver köra in en motor så håller inte jag med där. Finns over boost på Ford Fiesta ST? Eller var det endast på förra 200 hk versionen?

Uppdaterat: 2018-11-13 16:52
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
LAH skrev:

Väldigt mycket dubbelmoral att använda argument som att vi inte skall göra något förrän Kina börjar. Mycket av vår ekonomi bygger på billig import och detta ofta från länder med lägre löner och lägre standard vilket i snudd på alltid går sida vid sida med dålig miljö. Vi kräver att priset på nya telefonen, kläder osv skall snarare ner än upp och blundar gärna lite då och då för att kunna köpa lite billigt. Samtidigt är vi snabba att kritisera Kina för att inte göra något.
Inom många områden börjar Kina bli "dyrt" för oss varför produktion flyttas till Laos, Vietnam, Bangladesh och Indien. Tro inte att deras miljö är ett dugg bättre. I vart fall inte på de 100-tal fabriker jag varit runt på.
Skodaägare har helt rätt. Att se solen i Peking, Shanghai, Guangzhou, Hangzhou osv är mycket ovanligt. Finns ett bra uttryck " a clear grey sky". Luften i Mexico City känns nästan fräsch i jämförelse.
Sen gör Kina en hel del men det räcker inte för att nå en balans med våra krav på billiga artiklar.
Jag är själv del av problemet då jag ofta jobbar i dessa länder, flyger mycket, har produkter från dessa billigare länder och har bilar (äldre hobbybilar) helt utan avgasrening.
En förändring börjar alltid på hemmaplan.

Håller inte med dig! Jag säger som vi säger inom finanskretsar, TINA, there is no alternative. Jag betalar hellre mer ur min patriotiska plånbok för att få något som det står made in sweden på, istället för all asiatiskt lågbudget. Men det finns tyvärr inte några alternativ med många produkter. Där vi kan göra ett aktivt val så gör vi alltid så. Vi köper inte laxen i frysdisken som fångats i Norge, skeppats till asien för att rensas och sedan skeppats till sverige. Det är ju vansinne! Vi köper inte brasilanskt kött, på sin höjd danskt, även om det till 95% blir svenskt.
Tyvärr så är det få varor som erbjuds inhemska, önskar det vore mer än typ matprodukter.

Uppdaterat: 2018-11-13 21:44
L. Mäkinen skrev:

Andreas_3 wrote:Varför är bilen vit i displayen när min bil är blå? :)Det där retar min fru på min KIA också. Vit bil i displayen fast den är svart utomhus.
Varför syns bilen i skärmen sådär? Min syns bara när jag använder 270°-vy på kamerorna (oftast för att se strecken på P-rutor).

Det är de små detaljerna som gör det :)
Bilen syns när man går in under Inställningar ex uphill assist kan stängas av, varning för filbyte m.m

Uppdaterat: 2018-11-14 08:10
Minimats1 skrev:

Hade länge Audi och deras 5-cylindriga motorer så jag kan tänka mig att en 3-cylindrig låter åt det hållet fast mer sportigt så klart än en gubba bil. Verkar riktigt alert nya Ford Fiesta ST. Gillar när man kan sitta lågt. Det är skönt tycker jag vet inte varför. 30 mil är lite för kort sträcka för att börja tänja på den fast alla man frågar säger att man inte längre behöver köra in en motor så håller inte jag med där. Finns over boost på Ford Fiesta ST? Eller var det endast på förra 200 hk versionen?

Vet inte heller hur det funkar med inkörning men känns bättre för mig om jag är försiktig med bilen när den är så pass ny. Ser fram emot våren när man kan pressa den ordentligt. Just ni sitter det Michelin Supersport däck, ett av de bästa sportdäcken på marknaden så de är inte 100% för denna årstid.

Förra hade overboost, nu är det 200 hk hela tiden samt mer vrid i låg/mellanregistret.

Uppdaterat: 2018-11-14 08:17

Michelin gör slitstarka däck med bra väggrepp. Har länge haft Michelin på första plats. Gillar även Goodyear fast deras slitstyrka inte är lika bra. Har du garage för bilen Andreas eller står den utomhus? Skulle ju vara bra att köra något annat över vintern så bilen är lika fin som nu i vår. Fast allt är ju relaterat till hur mycket plats man har. Tycker vintern sliter väldigt mycket på bilen speciellt om den står utomhus och man måste skrapa den och sopa rent från snö.

Uppdaterat: 2018-11-14 11:32
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats1 skrev:

Michelin gör slitstarka däck med bra väggrepp. Har länge haft Michelin på första plats. Gillar även Goodyear fast deras slitstyrka inte är lika bra. Har du garage för bilen Andreas eller står den utomhus? Skulle ju vara bra att köra något annat över vintern så bilen är lika fin som nu i vår. Fast allt är ju relaterat till hur mycket plats man har. Tycker vintern sliter väldigt mycket på bilen speciellt om den står utomhus och man måste skrapa den och sopa rent från snö.

Bilen står i en carport, under tak och med sidovägg. Så den står hyffsat skyddat. Sen åker jag tåg till jobbet så bilen går mestadels på helgerna.
Funderar på lackbehandling typ Ditec. Inte bestämt om jag ska göra det nu eller till våren.

Vinterdäcken som åker på nästa vecka är också Michelin, odubbat.

Uppdaterat: 2018-11-14 12:33

Riktigt smart. Glad att jag valde det, värt 700 kr, speciellt när man ska ställa bilen i carporten. Ibland kan man vara oförsiktig.

https://youtu.be/iib8F0XSg18

Uppdaterat: 2018-11-20 11:35

Ja det skulle vara lag på detta. :)
Hoppas det funkar bra även i vinter med snö och is.
Tycks ha hört att på Skoda har det förekommit några ägare med strul eller barnsjukdom med deras liknande lösning.

Uppdaterat: 2018-11-20 14:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Med vinterhjul.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-01-22 09:16
mso 1000 skrev:

Ja det skulle vara lag på detta. :)
Hoppas det funkar bra även i vinter med snö och is.
Tycks ha hört att på Skoda har det förekommit några ägare med strul eller barnsjukdom med deras liknande lösning.

Enligt Teknikens värld fungerar de på nya Focus dåligt eller inte alls i stark kyla och snö.

Uppdaterat: 2019-01-22 13:01
N-iklas skrev:

mso 1000 wrote:Ja det skulle vara lag på detta. :)
Hoppas det funkar bra även i vinter med snö och is.
Tycks ha hört att på Skoda har det förekommit några ägare med strul eller barnsjukdom med deras liknande lösning.
Enligt Teknikens värld fungerar de på nya Focus dåligt eller inte alls i stark kyla och snö.

På vilket sätt då?
Har inte märkt några problem på min bil än men kommer kanske. Men för 700 kr extra så kan man kanske inte begära lång hållbarhet :)

Uppdaterat: 2019-01-22 13:45

Ford borde väl ha kommit över ev barnsjukdomar för denna dörrskydds-funktion för den kom ju som tillval redan på förra generationens Focus för bra många år sen.

Uppdaterat: 2019-01-22 17:17

Jag vill gå tillbaka till det någon sa om att köra in en motor. Det måste väl ändå vara fel nu för tiden. Kan erkänna att jag inte läst hela manualen på någon bil, men har läst en hel del från min bil jag hämtade 2016 och har inte sett något om inkörning av motorn. Inte heller säljarna nämner något om det när de lämnar ut bilarna.

Jag körde hårt redan från början i bilen från 2016 och nu ska ja ju snart hämta ut en ny bil och vettetusan om jag inte vill "testa den" ganska omgående så att säga. Kanske inte dra på i 235km/h på vintern direkt, men testa accelerationen en aning i alla fall.

De som påstår att även moderna bilar ska "köras in", vad skulle anledningen vara?

Uppdaterat: 2019-01-22 18:28
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - antagligen samma som säger att bränsleförbrukningen skall minska drastiskt efter typ 1500 mil. Nåt som jag aldrig märkt och jag har trots allt haft en hel del nya bilar. Idag är ju toleranserna såpass små vid bl a motortillverkning så även jag tror inte att "inkörning" är speciellt motiverat.

Uppdaterat: 2019-01-22 18:33
Pi skrev:

bejje - antagligen samma som säger att bränsleförbrukningen skall minska drastiskt efter typ 1500 mil. Nåt som jag aldrig märkt och jag har trots allt haft en hel del nya bilar. Idag är ju toleranserna såpass små vid bl a motortillverkning så även jag tror inte att "inkörning" är speciellt motiverat.

Jag ska erkänna att jag inte vet mycket om själva produktionen av bilar mer än att från att de börjar produktionen tills den är färdigbyggd så tar det plus minus ett dygn beroende på märke och modell. (inte inräknat all planering och bokning av delar etc.)
Men jag misstänker att bilen testas innan den skeppas iväg? Borde de inte rimligen testa att den klarar höga varv, acceleration etc utan att något felar?

Uppdaterat: 2019-01-22 19:10
- Peugeot e-208 GT 2022

Nja, nog finns det fortfarande bilar där det i instruktionsboken står om en 200 mil lång inkörningsperiod. Ingen maxbelastning under längre tider och varierat varvtal, dvs att motorn skall användas över stora delar av registret men maxbelastning på den övre delen, säg från 5000 rpm bör undvikas.
Jag lever i min enfald kvar i tanken att dom 200 milen kan ju vara ganska så bra för motorn att inte förta sig.
Så kan nog vara bra att låta 1,5 literns motorn i alla fall gå några mil innan du testar topphastighet och tiotalet accelerationstester i följd. Om inte annat för dina dubbdäck om du nu har det.
Edit 2. Såg nu att det var du som hade köpt en ny 308GT. Testa en 508 demobil med samma motor så ser du hur den är. Är väl inte så stor prestandaskillnad på dom två bilarna och motorn är den samma 225hk.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35

Jo, att man kanske ändå själv tar det lite lugnt i början är nog vanligt men några tekniska orsaker till att göra detta numera har jag svårt att tro att det finns. Det var annat förr när det var mycket stora tillverkningstoleranser på motorkomponenterna - då behövde de rörliga delarna "slitas in" mot varandra.

Uppdaterat: 2019-01-22 19:54
Guran skrev:

Nja, nog finns det fortfarande bilar där det i instruktionsboken står om en 200 mil lång inkörningsperiod. Ingen maxbelastning under längre tider och varierat varvtal, dvs att motorn skall användas över stora delar av registret men maxbelastning på den övre delen, säg från 5000 rpm bör undvikas.
Jag lever i min enfald kvar i tanken att dom 200 milen kan ju vara ganska så bra för motorn att inte förta sig.
Så kan nog vara bra att låta 1,5 literns motorn i alla fall gå några mil innan du testar topphastighet och tiotalet accelerationstester i följd. Om inte annat för dina dubbdäck om du nu har det.
Edit 2. Såg nu att det var du som hade köpt en ny 308GT. Testa en 508 demobil med samma motor så ser du hur den är. Är väl inte så stor prestandaskillnad på dom två bilarna och motorn är den samma 225hk.

Jag har köpt bilen utan vinterdäck just för att de skulle ha sinnessjuka 15 000kr extra för Vinterdäck på aluminiumfälg. Tänkte att när jag snart får bilen så är det knappt någon vinter kvar i södra Sverige där jag bor. Tänkte istället beställa från däckonline eller liknande, men inga skitdäck förstås.

Men men, det du säger om 5000rpm kanske är extremt. Jag har fram tills nu haft manuell växellåda och går aldrig över 5000 varv. Men det är svårt att säga att jag inte kommer göra det med automat då det är bilen som växlar beroende på hur hårt ja gasar, men över 5000rpm borde jag kunna hålla mig från första tiden.

Uppdaterat: 2019-01-22 19:57
- Peugeot e-208 GT 2022
Pi skrev:

Jo, att man kanske ändå själv tar det lite lugnt i början är nog vanligt men några tekniska orsaker till att göra detta numera har jag svårt att tro att det finns. Det var annat förr när det var mycket stora tillverkningstoleranser på motorkomponenterna - då behövde de rörliga delarna "slitas in" mot varandra.

Anledningen till att man bör ta det lite lugnt i början har inte så mycket med toleranser att göra utan med ytjämnhet.
Hur noga delarna tillverkas är ändå ytorna grova och ser i ett mikroskop ut som en svensk bullrig motorväg.
De behöver poleras mot varandra och det kan givetvis göras i fabrik, men är tidskrävande och blir därför dyrt.
Men är man inte rädd om bilen i övrigt och byter ofta kan man ju strunta i varje form av inkörning.

Uppdaterat: 2019-01-22 21:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Pi wrote:Jo, att man kanske ändå själv tar det lite lugnt i början är nog vanligt men några tekniska orsaker till att göra detta numera har jag svårt att tro att det finns. Det var annat förr när det var mycket stora tillverkningstoleranser på motorkomponenterna - då behövde de rörliga delarna "slitas in" mot varandra.
Anledningen till att man bör ta det lite lugnt i början har inte så mycket med toleranser att göra utan med ytjämnhet.
Hur noga delarna tillverkas är ändå ytorna grova och ser i ett mikroskop ut som en svensk bullrig motorväg.
De behöver poleras mot varandra och det kan givetvis göras i fabrik, men är tidskrävande och blir därför dyrt.
Men är man inte rädd om bilen i övrigt och byter ofta kan man ju strunta i varje form av inkörning.

Jag byter numera var tredje år och märker därför inte av några (om de ens uppstår) konsekvenser av att inte "köra in" in en motor.,

Uppdaterat: 2019-01-22 21:56
- Peugeot e-208 GT 2022

VAG har ngt sådant. Kan nu inte siffrorna men X antal mil där man inte skall fresta motorn till max... Bla... Bla.... Bla

Bra eller dåligt, sant eller lögn. Min kunskap är förliten för att svara på detta, vet bara vad som står.

Uppdaterat: 2019-01-22 22:01

Jag tror det står i vag boken att varva Inte ut sista 25% första 100 milen.
Och tror det stog nåt med tyngsta släpen på sega låga varv.
Tror egentligen det är lite sunt förnuft.

Uppdaterat: 2019-01-23 09:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

bejje, det är dina bilar som bör undvikas vid beg. köp!

Uppdaterat: 2019-01-27 12:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Jag tror det står i vag boken att varva Inte ut sista 25% första 100 milen.
Och tror det stog nåt med tyngsta släpen på sega låga varv.
Tror egentligen det är lite sunt förnuft.

saabnisse skrev:

bejje, det är dina bilar som bör undvikas vid beg. köp!

Jag varvar ju inte fullt någonsin med mina bilar, så ska man titta på vad mso 1000 skriver så ska det vara lugnt. Eller ja, det hade varit lugnt om det varit manuell växel, men med Automat blir det ju en annan sak.

Uppdaterat: 2019-01-28 08:51
- Peugeot e-208 GT 2022

Du har rätt, servar man i rätt tid, med rätt olja och inte överbelastar motorn bör den hålla länge.
Men även om man byter ofta är det ändå omtänksamt mot kommande ägare om man tar det försiktigt första tiden.
Själv brukar jag ta det väldigt snällt 500 mil, sedan byter jag olja och filter, därefter byte var 1500e mil oavsett vad som rekommenderas.
Men många bilar får gå mer än 30000 mil innan de ersätts.

Uppdaterat: 2019-01-28 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre