Någon som har erfarenhet av denna? Kom då med köpråd, yngste sonen letar bil och skickade denna till mig vad jag tycker. Vet faktiskt inte så mycket om den. Kan bli en dyr bil att äga, är min första känsla vad gäller denna bil, speciellt för en som ännu går utbildning men som samtidigt jobbar. Dyr skatt kan jag tänka, försäkring? Något generalfel på bilen man ska titta efter och har uppsikt på, fyll på med info vad ni vet om dom.
http://www.blocket.se/vi/60869945.htm
Kommentarer
Ska besiktas i augusti, årsskatt 7500, försäkringen är inte att leka med heller. Känns kostsamt för en deltidsstudent..
Blir nog inte en bil som kommer bli billig att hålla rullande...
Vad gäller A6 i den generationen så är det 3,2-liters bensinaren man ska passa sig för samt läsa ViB's rosttest av den samma. Generation C6 fick sänkt rostskyddsbetyg av olika anledningar.
Jag hade kollat istället på en Audi A6 med 2.0 TDI motorn istället för en med 3.0 TDI motorn. Billigare fordonskatt och billigare att hålla rullande.
Spirre, varför tror du han är en fattig student? Han kanske räknar med farsan som sponsor.:o)
Men jag håller med dig, varför i hela världen ska han ha en A6 kombi?
Nej helt riktigt ska han ha en A8, eller eftersom han är helt ointresserad av bilar kanske en beg. Toyota Corolla om nu inte farsan ställer upp som sponsor.....
.
Eftersom "farsan" inom kort blir Mazda-ägare så finns det säkert en vettig äldre Mazda även till sonen. Ja - lite rost får man antagligen acceptera men f ö är dessa bilar ofta rätt driftsäkra och inte heller speciellt dyra att äga för service och ev reparationer är ofta överkomliga.
Om det är Audi han vill ha så är Audi A3 Sportback ett mer lämpligt val.
Nåja - en fräsch A3 Sportback lär väl inte vara speciellt billig och enkel att få tag i är jag rädd för. Säkert lättare att få tag i A6:or... Även min ena son är nog lite småsugen på just en A3 Sportback men han har hittills inte hittat nåt vettigt exemplar i den prisklass som Shoguns länkade A6:a låg i...
Och till RCS-51 vill jag säga - kolla prisklassen på den av TS länkade A6:an...
RCS-51 - de argumenten räcker inte om inte pengarna finns - vilket brukar vara fallet för killar som inte gått klart sin utbildning ännu - även om dom jobbar extra. Och det finns mycket annat att lägga sina surt förvärvade slantar på i den åldern - bostad t ex...
Möjligt du har rätt Gäsp men svaret lär vi få av Shogun vad det lider. Dock inbillar jag mig fortfarande att kollar man en bil i 75--80.000 kr klassen så är knappast bilar som kostar runt 120.000--200.000 kr aktuella.
Skulle inte ens fundera, skulle köpa eran Kia Ceed för 100.000:- om jag var eran son... Mera bil för pengarna kommer inte finnas på denna jord.
Den Insignia som RCS-51 länkade till måste vara ett bra köp. Det är en väldigt trevlig bil, komfortabel, bra långfärdsbil med en genomkorkad design.
Klarar man sig med utrymmen som är jämförbara med Ceed är det ett utmärkt val, betydligt bättre än en övervärderad V70, men den är ju redan diskad!
Nja,inte skall väl pojken behöva dö pga exempelvis mjuka splines,som just 600000 2008 års modell drabbats av.
En fråga "Shogun" : Det saknas bilintresse och det finns inget intresse utav att "visa upp sig" men du länkar till en A6:a med mycket bra eller t.o.m extrem prestanda? ( 3,0Tdi finns inte att nå längre )
Varför kommer Audi på tal överhuvud taget när ni söker en vettig och ekonomisk bil?
Köper man en Audi så är det för att man HAR ett bilintresse och då kalkylerar man också med ett dyrare ägande.
De Franska är uteslutna skriver du och det finns erbjudande på en Kia som inte verkar duga och då utesluts ju Hyundai med.
De Japanska har du koll på så vad återstår då?
Svårt dock att gå vilse med en Passat:
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Passat_1_4_TSi_EcoFuel_150hk_M_VAR_61858651.htm?ca=23_15&w=3
Men billigare ändå i drift troligen denna Focus:
http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Focus_1_6_TDCi_Kombi__5300mil__57869356.htm?ca=23_15&w=3
Att byta rem efter 4500mil och vadå, 3-4 år känns överkurs, då är man nog nojig......
Om man nu VET att det är gjort alltså.
Hur som helst en fin bil, de där tunna gummisnoddarna närmast marken ser inte bekväma ut dock.....
Frågade han säljaren om oljeförbrukning?
Vissa drar inget att tala om o andra sörplar i sig massor,verkar som att de hårdkörda drar mindre olja.
Olika från motor till motor,vissa körs på 5W-40 och årsbytesintervall...
Bara positivt med oljeförbrukning, oljan håller sig fräsch längre om den byts efter hand.....
Så länge det inte dräller under bilen, det är lite skämmigt.....
Snåla inte in på oljebyterna, byt olja efter 1500 mil (1år). Fin bil för övrigt verkar vara i ett väldigt gott skick.
Audi och 10 ml milen..
Hade aldrig accepterat sådan förbrukning,men jag skulle aldrig köpa med denna maskinen heller.
Hur mycket snittade Audin på hans körning då?
Mapodo är juste att handla av.
Samma sak Volvo har slutat tempmätare och nu kom tillbaka igen. Toyota har tempmätare och bilen är Auris 1.2T http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/large/public/images/2015/06/toyota_auris_2015_1.jpg?itok=zls9yh2I
@Gäsp
En till.
Volkswagen Up har ej tempmätare tyvärr men övrigt modellen finns.
Japp :)
Som sagt, Audi är ingen bra idé för en student, men efter examen kanske ;)
Varför inte Ford Focus av nyare modeller? Som en Volvo V50 fast snygg, och billigare försäkring.
Ang. Toyota så möttes jag på jobbet idag efter semestern av en Corolla med motorras, vem vågar köra toyota... ;)
Varför frågar man inte om förbrukning av olja innan köpet bestämdes?
Den kanske inte drar 10 ml milen utan 20.
Samma oljeinblandning som en tvåtaktare.
Tror jag får ringa på bilen och prata..
Vem är felet upptäckte motorras?
Kanske gör jag det,men ni skulle ju hämta den på onsdag,eller?
Vill du att jag skall ge ett skambud så att du kan pruta;-)
Skall pojken köpa den även om förbrukningen är 2 liter /100 mil?
https://youtu.be/03m7fmnhO0I
Oljeförbrukning är kanske bättre än att möta döden i en Toyota;-)
Gäsp, den friskrivningsklausulen kan du nog hitta i passatens instruktionsbok.....
De jag har tittat i har det stått som upp till en liter per 100 mil.....
Den senaste vag produkten jag hade, en a6 c4 hade den skrivningen, nog en kvarleva från dom sen urminnnes tider helkassa ventilspindeltätningarna, samma i alla motorer sen golf kom...
Då, före katalysatorn, blev det snygga rökpuffar vid varje växling....
Att det drog olja förklarade man redan på den tiden för kunderna, "det är helt normalt, ska va så, jo jag tycker själv det är rimligt......en motor som drar för lite olja är igensatt"
Det var på den tiden man lärde sig snacka ihjäl döa......
Men, drar den olja, rostar inte avgassystemet inifrån, kontinuerlig rostskyddsbehsndling.....
"always look on the bright side of life"
En låt jag lärt mig uppskatta!
Frågar ni Lason1 är alla bilar lika kass, till slut hamnar dom på hans jobb, även toyotor......
Motor skramlar och fastnar ibland. Finns olja och vatten. Kört från Norge.
Fler frågor?
Poängen är: Alla bilar går sönder.
Låter som ett lager som håller på att skära, typ i generatorn, vattenpumpen eller någon spännare.
Ta bort remmen och känn på alla hjulen, snurra på dem och greja lite så märker du nog vad det är.
Om inte kan vara kamdrev små skador om motor går och ibland fastnar.
Testa och lyssna en handmejsel håll i örat och mejselkryss topp i motorblocket.
Du tror på allvar att man konstruerar om en bil för att bilfifflare skruvat mätare?
Inget Audispecifikt iofs, alla dyrare märken som importerats begagnade har brottats med det.....
Inget nån bryr sig om, det är vid importen hit det sker, i Tyskland är det höga straff på mätarfusk!
Att kamremmen driver vattenpumpen är mer regel än undantag, Leifer.
Det är platsbesparande eftersom fler aggregat ska få plats på allt mindre yta....
Alla bilar jag haft de senaste åren har haft den konstruktionen, audi,vw,opel,volvo,citroen.....
Men visst var det bra med utvändig pump med några skruvar, bytt på en halvtimma....
Ibland förstår jag inte alls vad du skriver GF - men ibland skriver du på nästan oklanderlig svenska... Jag blir inte riktigt klok på ditt språkbruk...
Enligt uppgifter till Vi Bilägare ska problemen finnas på Avensis med tvålitersmotor av årsmodellerna 2003–2005.
http://www.vibilagare.se/reportage/allvarliga-motorfel-pa-toyota-35798
De Avensisarna hade även stora problem med växellådorna.
Och även Corollan är drabbad av både växellåds och motorproblemen.
Och gäller ända från 2000 på både 1,8 och 2,0.
Jag täcker inte felsöka Corollan. När jag är klar med den skickas den på fragmentering sen kan man köpa den hos järnhandlaren vad det lider.
Men överlag frågas det inte om speciellt mycket Toyotadelar begagnat. Ungefär lika lite som det frågas om delar till Renault. Varför det är så kan man bara spekulera i.
Förut tiden hatar jag Toyota men redan våren 2015 är jag första älska Toyota blivit bättre!
Se på: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130121/listan-over-de-basta-och-varsta-motorbyggarna
Ok, det var Jes på Gäsp som skrivit om Toyota inlägg #56 och #79.
Varför?
@leifer,
Tror faktiskt ryktet om kvalitetsproblem är överdrivet, när det gäller Audi och vw.
Naturligtvis försöker dom säkert förbättra kvaliten, där det brister.
Historiskt, sen vw tog över Audi på sjuttiotalet, har dom ju haft en ypperlig kvalitet, men att vara först i teknikracet, de flesta tillverkares mål,gör såklart att en och annan konstruktion kunde vara bättre, och säkert går det för fort ibland.....
Jag tror faktiskt det är nåt som drabbar alla biltillverkare, men det hörs och syns mer om man har ett så gott rykte sen tidigare......
Ta mercedes rostproblem på 90-talet, det ryktet levde kvar länge, hade det varit ford hade det varit normalt......
SLUTA ATT SKRIVA OM (GF)!!!
Jo - efter inlägg #75 tenderar jag att hålla med dig... Och jag har ju heller inte fått nån respons på mitt inlägg #82...
Ok, då får jag skriva nytt.
Ett tips för att lokalisera missljud: använd en lång skruvmejsel som stetoskop. Sätt metalländen mot olika ställen på motorn, vattenpumpen osv, och lägg örat mot änden på handtaget. Då får man mer detaljerad lyssning, och när man hör missljudet extra tydligt på en viss punkt så har man antagligen hittat stället det kommer från.
Är detta verkligen uno, tror på nån helt annan.....
För övrigt det roligaste trollet på länge!
GF kan ju helt klart skriva närmast oklanderlig svenska - och då funderar man ju varför han inte gör det jämt utan försöker lura i oss nåt annat...
Snart kommer kanske Arsclheberg o trolljägarna,trollande är en frisk fläkt ibland.
Trollen lurar där man ibland minst kan ana,vissa trådar tar flera inlägg innan trolleriet avslöjats...
Shogun,ni skulle hämta bilen idag.
Nu när du fått känna på en Audi kanske du vill ha en med!
:-)
Den här Audi A4 Avant 2.0 TDI är ball också! Kanske lite för kaxigt med Jon Olsson Edition bara, men ändå snygg tycker jag :) De har några A6or också på sidan, https://www.berners.se/bilar/dwc087-audi-a4-avant-20-tdi-177-q-s-tron#audi-begagnad
Väldigt mycket pengar för en så liten bil!
Inte lika kul att åka taxi ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.