Jag har haft Yokohama. Hade dimension 205/50-16, dvs. lågprofil. Grymt bra grepp, speciellt i väta. På 90-talet så fanns det bara ett däck som gällde när man körde racebil och slicks inte var tillåtet och det var Yokohama A008R. Japanerna är riktigt duktiga på däck.
Bridgestone är världens största tillverkare av däck. Sitter som standard från fabrik på dom flesta japanska bilar. Hade det tom. original på min Seat. Deras RE71 är en gammal klassiker som jag hade på en Honda. Ruggit bra grepp och var lite av en standard på gtibilar förr.
Min Avensis -14 har Bridgestone som original. Gått 5 säsonger nu. 4 mm. kvar men byter ändå. De känns hårda, låter en del. Vill minnas antydan till vattenplaning förra sommaren. Får bli Pirelli istället.
Stoor:
Varje däck är en kompromiss över önskade egenskaper. Jag prioriterar tystnad och komfort över väggrepp i frän kurvtagning. Det betyder heller inget för mig, om Goodyear EGP inte håller lika länge som t.ex Michelin.
Nackdelen med Goodyear EfficientGrip Performance är att det kan vara känsligare om man kör emot t.ex. en trottoarkant.
För att få ner ljudnivån, har man gjort däcksidan mjukare.
Vad som väger tyngst blir upp till var och en att avgöra, men det kan vara bra att känna till båda sidorna av myntet.
Kommentarer
Jag har haft Yokohama. Hade dimension 205/50-16, dvs. lågprofil. Grymt bra grepp, speciellt i väta. På 90-talet så fanns det bara ett däck som gällde när man körde racebil och slicks inte var tillåtet och det var Yokohama A008R. Japanerna är riktigt duktiga på däck.
Bridgestone är världens största tillverkare av däck. Sitter som standard från fabrik på dom flesta japanska bilar. Hade det tom. original på min Seat. Deras RE71 är en gammal klassiker som jag hade på en Honda. Ruggit bra grepp och var lite av en standard på gtibilar förr.
Tack för svaren.
Min Avensis -14 har Bridgestone som original. Gått 5 säsonger nu. 4 mm. kvar men byter ändå. De känns hårda, låter en del. Vill minnas antydan till vattenplaning förra sommaren. Får bli Pirelli istället.
Vill man ha tysta däck, så finns Goodyear EfficientGrip Performance. Det blev bäst i ViB:s test av sommardäck avseende komfort.
Stoor:
Varje däck är en kompromiss över önskade egenskaper. Jag prioriterar tystnad och komfort över väggrepp i frän kurvtagning. Det betyder heller inget för mig, om Goodyear EGP inte håller lika länge som t.ex Michelin.
Nackdelen med Goodyear EfficientGrip Performance är att det kan vara känsligare om man kör emot t.ex. en trottoarkant.
För att få ner ljudnivån, har man gjort däcksidan mjukare.
Vad som väger tyngst blir upp till var och en att avgöra, men det kan vara bra att känna till båda sidorna av myntet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.