Tjena!
Har funderat länge på om jag ska ha en fabriksny xc70 eller Alltrack.
Bägge bilar har ju för-och nackdelar. Båda är bra köp! Utseendemässigt ser båda fina ut men gillat Volvons lite tuffare attityd när man köper till allt exteriört.
Alltracken har nya karossen medan Volvon byter snart ut sin kaross. Å andra sidan så har Volvon bra andrahands värde.
Som skrivet, väldigt förvirrad. Finns mycket man kan jämföra och anmärka på.
Tar gärna emot tips och idéer.
Alltrack och XC70 ägare får gärna försöka vara så objektiva som det går ;)
Tack på förhand!
Kommentarer
Jag har blivit medlem för att jag behöver tips! Är väl därför det här forumet finns!
Diskutera bilar.
Varför så misstänksam?
Kratos - orsaken är ett icke ringa antal liknande köpråds-trådar som inte jämt varit seriösa utan mera ägnade att trigga polariserade diskussioner och dessa har oftast startats av helt nyreggade konton. Tyvärr så kan seriöst ställda frågor då också tolkas som nåt annat vilket då är ytterst beklagligt men fortsätt att utveckla dina tankar lite så löser det sig nog - t ex runt behov, absoluta krav, orsaker till ditt val runt just dessa 2 modeller m m. Det behövs ofta lite mera bakgrund till specifika frågor som denna.
Tack för ditt svar Pi! Trodde inte sånt förekom på ett sånt här forum.
Kör en Passat-12 kombi nu, lite trött på den.
Barn nr 2 är runt hörnet så säkerhet är viktigt.
Ca 40 km till jobbet fram-och tillbaka.
Komfort och utrymme är viktigt annars hade jag bara köpt en golf eller v60.
Ska vara automat och diesel.
Gillar Passatens mer direkta styrning men har inget emot Volvons heller. Funderar på en med Sportchassi som är lite styvare. En volvosäljare tyckte att den va mer komfortabel än vanliga chassit. Måste prova båda.
Min Passat känns inte alltid så välbyggd. Kan skramla lite här och där. Känns som att Volvon är bättre sammansatt.
Priset är väl liknande beroende på paket men byggt två och hamnat på ca samma pris.
Volvon kanske bättre andrahands värde?
Anledningen till dessa två är fyrhjulsdrift och högre markfrigång. Känns som bilar jag kan äga Audi A6 allroad är överskattad och för dyr. Skoda och japanska bilar känns inte bra och suvar är vräkiga och onödigt dyra bara.
Priset 380-400 000 känns överkomligt och man får mycket och bra bil för pengarna.
Tror ni xc70 tappar i värde mycket när nya V90 XC kommer ut??
Tyvärr är inte Volvos andrahandsvärde lika bra i verkligheten som det är fantasin hos många ägare som ännu inte försökt bli av med sina ögonstenar.
Volvo har alltid haft ett rykte om högt andrahandsvärde, minns deras slogan "Volvos värde var(ier)ar!". Men det var sant för många år sedan.
Men XC70 är ingen dålig bil, men jag tycker den är trång. Att den ska bytas ut snart spelar nog inte så stor roll för andrahandsvärdet, däremot kan det vara en fördel att äga en "gammal" bil, den har antagligen inte några barnsjukdomar kvar. Ett problem är ju den gamla törstiga motorn.
Passat är ju avsevärt modernare och en helt annan bil än den du har, men jag har ingen erfarenhet av den utöver en provkörning.
Måste det vara fyrhjulsdrift och högre markfrigång? Jag menar, är det en "blocker" för dig eller bara för du vill följa trenden? Pengar verkar inte vara något problem för dig. Skall du dra släp? Varför inte en hybrid för att få ned förbrukningen? Väljer du någon av dessa bilar du pratar om ökar du utsläppen mot din nuvarande bil. Jag tycker miljöaspekten är viktig, även om andra väljer att helt ignorerar den biten. Den bil du köper idag kommer att generera utsläpp den nästkommande 15-20 åren så det bästa om du kunde få både komfort, säkerhet i kombination med låga utsläpp.
Diesel är vansinnigt om man vill undvika risken att åka på höga kostnader i framtiden, senast i raden av tillverkare som har problem är Fiat och jag är övertygad om att vi inte har sett slutet än, det troliga är att det kommer att införas ytterligare beskattningar. Håller med Styggavarjen om att en hybrid idag är vettigaste alternativet med de pengar du är beredd att lägga på ny bil
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160210/fiat-dras-in-i-dieselskandalen-anklagas-for-hoga-utslapp
Tack för svar!
ck - Brorsan har en 2010 som han också är nöjd med.
Ja man får mycket med denna nya sista modell och det är en rejäl fördel. Grejen är den att jag måste ha den då med vingen, sidotrösklarna, tonade rutor och helst stänkskydd vid hjulen. Annars tycker jag att den kan se lite tråkig ut. Utrustning finns det gott om om jag väljer Sport classic.
saabnisse - Det kanske du har rätt i men tittat en del på begagnade och 1 - 2 år gamla med max 5000 mil så ligger dom runt 350-360 000. Lägger man till lite så får man en fabriksny med precis allt man vill ha. Utifrån detta har jag utgått från att Volvon har ett bra andrahands värde.
Håller med om barnsjukdomarna.
Styggavargen - Är inte alls i superbehov av fyrhjulsdrift och högre markfrigång men gillar looken och känns säkrare med AWD. Så där har du en poäng.
Ny Passat med R-line skulle funka gott och väl. Gillar att variera mig helt enkelt, ingen "blocker" så nej. Frugan gillar det lite högre sittläget är en faktor.
Angående miljötänket så var det därför jag köpte en Passat 2.0 TDI med 140 hk. Men sen kom skandalen och min bil är berörd. Väldigt irriterad på VW faktiskt.
Nya passaten är klart större inuti jämfört med min och jag gillar utseendet också. Men då ska det vara High-led ljusen fram.
Har någon erfarenhet av XC70´s digitala instrumentbräda, några fel eller så?
Honda Civic Tourer tror jag är en rätt bra bil, om man ser till lastförmåga och en bil med låg förbrukning. Tyvärr är den inte testad i EuroNCAP vad jag kan se? Sedan det där med ägandekostnader på Honda kan bli en slant, så det bör man kolla upp före köp. Annars ligger köregenskaper på topp när det gäller Honda och motorer och drivlinan är som "en smörkniv i varmt smör"..
Diesel är ingalunda på fallrepet. Miljödiesel ligger väldigt nära det spisbränsle man eldar med inomhus i lampor och eldstäder utan skorsten. Med additativ klarar man även kväveoxiderna. De tillverkare som har (haft) problem (fuskat) är de som snålat in på de tekniska lösningarna och försökt lösa det hela med mjukvara.
Till frågan: Passat är en betydligt mer modern bil än XC70 och går att få fullproppad med ny och kul teknik. Den har även bättre utrymme i baksätet, roligare drivlinor och trevligare köregenskaper. XC70 är dock mer rejäl, har högre markfrigång och bättre komfort. Jag tror även att den kommer att hålla andrahandsvärdet bättre. Vad man väljer är inte helt lätt ...
c k, har du någon källa på detta?
Här är några länkar som styrker min uppfattning om diesel
http://m.gp.se/ekonomi/1.2861423-forskare-dieselbilens-framtid-mork
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3933402.ece
Min högst personliga uppfattning är att dieselbilar kommer att bli högre beskattade igen, som de var förr i tiden, tack vare tex. fusket.
Staten går ju miste om pengar och det går ju inte för sig :P
Så inom sinom tid så tror jag att brytpunkten när det lönar sig med Diesel framför bensin kommer än en gång bli många mil.
Det är min gissning.
Jag har idag två dieselbilar och när det är dags för dom att bytas ut så blir det bensin.
Dieselförbudet i Oslo tidigarelagt. Förbudet startar redan nu och gäller på "speciella dagar med hög luftförorening"
http://www.dagbladet.no/2016/02/03/nyheter/innenriks/miljo/oslo/diesel/43007983/#_ga=1.164643132.2042092794.1455111536
On Topic. Jag skulle ta Volvon ;) Komforten i Volvo är svårslagen!
Missförstå mig rätt ;)
Jag gillar diesel. Därav mina två bilar. Men min fruktan är att man kan komma att få problem i framtiden. Som tex i Oslo nu där man helt förbjuder dieselbilar på vissa dagar. Förbudet gäller inte bensinbilar utan enbart diesel. Detta kan ju faktiskt ske hos oss också.
Händelsen i Oslo är ren populism. Mycket talar för diesel som ett framtida bränsle. Inte minst syntetisk diesel som det sker massvis med forskning kring. 100% ren och noll (eller t o m positiv) klimatpåverkan, om man nu tror på sånt :)
Sen skall vi vara medvetna om att andrahandsvärde (inbytespris) och begärt pris på den begagnade bilen i bilhallen kan vara helt olika saker. Så bara för att begärda begpriser på en modell är höga behöver det inte nödvändigtvis innebära att inbytespriset också är högt. Och begärda priser är en sak - faktiska försäljningspriser en annan.
Diesel är väl bra om man åker en längre sträcka varje dag? Som jag gör idag.
Måste boka en körning för Alltracken, suttit i den bara i hallen och man märker skillnaden utrymmes mässigt med min Passat.
Inredningen på Alltracken känns faktiskt fräschare än XC70´s. Volvons är lite väl daterad även om dem moderniserat så gott det går.
Alltrack har väl förbrukningen på sin sida också.
Blev lite förvånad när jag läste detta?
Hälsopåverkan:
Avgaserna från dieselbilar är cancerframkallande med största påverkan på urinblåsa samt lungor. Världshälsoorganisationen klassar diesel lika farligt som senapsgas, arsenik och asbest. Det finns en rekommendation från trafikverket att förbjuda tunga transporter till storstadsområden på grund av dieselns cancerframkallande utsläpp. Fordonsindustrin påstår att partikelfilterna renar det mesta av utsläppen och att hälsoriskerna är överdrivna.
Vem ska man tro på?
Se där Simon, ännu en anledning att använda gas som drivmedel, det fungerar både med dieselmotorer och vanliga förbränningsmotorer.
Det är det säkert, men gasen är miljövårdande!
Tidigare ansågs metangasen vara 30 ggr värre som växthusgas än CO2, nu finns det uppgifter om 50-60 ggr, då måste det ju vara vettigt att omvandla den till energi + CO2!
Om du kör ca 40 km varje dag så skulle jag lägga mina slantar på en diesel, det kommer vara mest ekonomiskt för dig, sen att du vill ha en 4x4 så är det också bättre med diesel eftersom en bensin med 4x4 brukar lätt dra iväg i förbrukning.
Sen när det gäller andrahandsvärdet så ska du ju köpa bilen DU vill ha och inte nästa köpare så skulle inte tänka allt för mycket på just den biten, själv så tänker jag aldrig på det.
Kör man typ 40 km/dag så vore väl en laddhybrid ett vettigt val - i alla fall om man skall se till drivmedelskostnaden. Och är man redo att lägga såpass mycket pengar på en bil som TS nämnt så skulle väl Passat GTE kunna vara ett alternativ.
Har själv kollat på en GTE men med kryssar man i lite godis som är ett MÅSTE så kommer man lätt upp i nästan 500.000:- och då blir det lite dyrare än en Bensin/Diesel
Vad gäller Volvo är det så att fyrhjulsdrivna XC70 har den gamla dieselfemman, medan framhjulsdrivna D4 har den nya VEA-motorn - vilket är ytterligare en aspekt att fundera på nu när Volvo håller på att fasa ut gammal teknik. Om man inte egentligen behöver AWD kan därmed XC70 D4 FWD vara ett vettigt val: den nya lovprisade drivlinan (som vi i och för sig ännu inte vet om den går 40' mil som volvomotorer brukar) i ett i övrigt beprövat skal.
Peugeot-Pär - sen är det ju frågan om man verkligen MÅSTE ha allt godis eller om man kan klara sig med lite mindre godis men mycket lägre drivmedelskostnad... Vi kanske blivit lite för mycket "godisberoende" - vad vet jag....
TS, du nämner att du byggt ihop en XC70 och en Alltrack för liknande pris. Såvitt jag förstår kan man inte längre beställa en XC70 som man vill ha den eftersom de sista bilarna tillverkas nu så man är mycket begränsad i tillval av utrustning. För mig talade det emot XC70. Däremot verkar de ha kort leveranstid och jag gissar att Alltrack ligger på betydligt längre tid.
Har haft samma beslutsångest vid mina 2 senaste bytena. Har blivit Alltracken båda gångerna var av den nya ska levereras nästa vecka. Gick över till bensin efter många år med diesel. Personligen tycker jag man får mer bil för pengarna om man väljer Alltracken. Sen är XC70 en "gammal" bil och Alltracken helt ny. Men smaken är som baken.....
Men man vill ju inte köpa en helt ren bil utan några tillbehör, tex för mig är läderklädsel, navigation, större fälgar och xenonljus ett måste när jag köper bil.
Peugeot-Pär - tror knappast att en ny Passat GTE är speciellt påvert utrustad - t ex är LED-ljus standard och skinnklädsel kostar bara några få tusenlappar om man nu gillar detta. Och i valet mellan nåt extra tillval eller låga driftkostnader (om man vill hålla totalpriset konstant) så är valet klart för mig men jag inser att andra kan välja annorlunda.
Jag tittade på Passat GTE innan jag beställde den nya Alltracken. Med likvärdig utrustning så blev den ca 100000:- dyrare än Alltracken.
Ebbson - men min point var att man kanske trots allt skulle klara sig bra (understatement) även med en i stort sett standardutrustad Passat GTE mot att man får klart lägre driftkostnader - i alla fall om man kör typ 4 mil varje dag. Det är ju trots allt inget måste att extrautrusta en Passat GTE för att ha en hygglig utrustningsnivå...
c k bjuder alltid upp till dans och man funderar lite på när folk ska sluta svara trollen för det är då trådar eskalerar......men men jag rensar ;)
AL, helt klart är komforten bäst i Volvo i den här prisklassen när Saab inte längre tillverkas :-).
Man måste upp ganska avsevärt i pris för att få något lika bra eller bättre, men det går att få komfortabla stolar till Passat också. Tyvärr kan man bara få dem tillsammans med en massa andra tillbehör som man kanske inte behöver eller vill ha, allt enligt typisk tysk logik!
Men Passatens motor tycker jag är överlägsen Volvos gamla törstiga femma.
Fast när ni talar om komfort så gissar jag att det främst gäller i framsätet. Är rätt övertygad om att baksätes-passagerarna trivs bättre i Passaten. Jag har i alla fall aldrig trivts i baksätet på Volvo V70 t ex - trots att jag är kort. Sen är nog ändå inte skillnaden fram speciellt stor heller och som nån redan påpekat så är det ju högst individuellt.
Men som familjebil med mera än 2 familjemedlemmar så är baksäteskomforten också viktig och i den räknar jag inte bara in ljudnivån så det finns all anledning att testa även baksätet när det gäller familjebilar. För där kan det skilja väldigt mycket komfortmässigt och det är inte säkert att en större bil är komfortablare.
Jag förstår inte hur någon kan påstå att XC70 är komfortabel. Man blir illamående av att stötdämparna inte tillåts minska gungandet första centimetern det rör sig. Jag tycker det känns som att sitta på en vattensäng och köra.
Detta kanske avgör frågan men redan innan lutade jag allt mer åt Alltracken
http://teknikensvarld.se/din-volvo-kan-vara-livsfarlig-260215/
L. Mäkinen, härlig liknelse. När jag åkte XC60 blev jag sjuk och ville spy, det gungade rejält när man svängde. XC70 borde vara lite bättre. Har bara åkt V70 och inte XC70. Men Kratos, vad säger du om en V70? Det är sista chansen nu...fina bilar med bra utrymme och väldigt god komfort. Glöm XC modellerna, det tillför inget mer än krångel. Undvik fyrhjulsdrift om du inte tvunget måste ha det, det blir bara en massa onödigt krångel med hjulinställningar och däck som blir snedslitna. Fyrhjulsdriften är också känsligare och komforten kan bli lidande (gungade gång osv).
@MVH AL: Du jämför en framhjulsdriven bil, mot en fyrhjulsdriven (Din nya XC70 mot en Kia Ceed, Volvon är dubbelt så dyr och fyrhjulsdriven). Som att jämföra lingon med ananas. Det går inte. Du har en XC70, det är jättekul att du är nöjd med den. Men både XC70 & XC60 är inga kruvkramare av rang, lika "mjuka" bilar hittar du i gamla amerikanare. Komforten är percis som du säger inte beroende på drivhjul idag, inte på moderna bilar i alla fall.
Personligen tycker jag att XC70 är rent av läskig i motorvägsfart. Det är även därför Polisen inte tillåter XC70 att agera trafikpolis. Den är helt enkelt för vek och klen i chassiet och blir farlig i högre farter. Har själv kört mycket XC70 i mitt arbete, och kan intyga att under utryckning med blåljus så svarar inte XC70 övertygande. Den är svajig, gungar över ojämnheter och i högre farter kan detta generera en sladd (vid halt väglag).
Vad man nu tycker är givetvis subjektivt. Så även stolskomforten, jag sitter illa i en volvostol, men perfekt i en Saabstol där faktiskt ryggstödet går över axlarna. För andra kanske det är det motsatta.
Jag tycker generellt att v70-XC70-serien är rejält överskattad och över-prissatt, och åker faktiskt hellre en OG9-5 än en ny V70.
Vad gäller ljudnivån, så upplever jag inte någon Volvo som mer tyst än någon annan. Kan vara det då, att Volvo står som standard på 16" hjul. Mycket gummi som kan dämpa ljudet där, detta tillsammans med ett mjukt chassi med mjuka bussningar (som är sönder och slut innan 6000 mil) så får man en tyst bil, men inte speciellt körglad. Styrningen måste du väl ändå hålla med om @MVH AL att den är inte kvick eller precis, personligen upplever jag det som att styrning laggar. Från order (vrider på ratten) till genomförande (bilen svänger) så finns en fördröjning.
Med detta sagt (eller skrivet), hoppas jag att du är nöjd med din bil @MVH AL, för det är du som äger den, och jag hoppas innerligt att du trivs med ditt bilval, för i slutändan är det ändå du som skall köra den. Inte jag eller någon annan. Jag hoppas även inte att du tar illa upp att jag nämner dig i tråden.
Det här känns ju inte så tryggt, hoppas att de hittar felet
http://www.expressen.se/motor/kan-finnas-livsfarligt-fel-pa-nya-volvobilar/
@MVH AL, På vilket sätt är gamla Volvo v70 säkrare än en Ny passat Alltrack? Passaten har ju en mängd mer säkerhetsfunktioner än vad Volvo erbjuder. V70/XC70 går väl inte ens att få med backkamera? Volvo har sin City Safety, men i övrig får du gärna meddela vad V70/XC70 har i säkerhetsväg utöver vad som går att få på en Ny Passat. Vidare är inte XC70 speciellt prisvärd. Classicmodellen som de kränger nu för ca 350kkr är inte billigt, utan snarare raka motsatsen. Du får ganska mycket Passat för de pengarna, för att inte tala om VW-syskonet Superb.
@c k Du vill alltså vet om jag jobbar åt polisen. Varför vill du veta det?
@MVH AL, Fast då är det ju en sanning med modifikation! Eftersom Volvo är Sveriges mest sålda bil, är den rent statistiskt sett även den bil som torde vara inblandad i mest olyckor. Den jugoslaviska bilen Yugo finns i ca 4 ex i Sverige, och borde då vara det mest säkra, eftersom någon sådan inte krockats de senaste 3 åren?
Man kan då även vrida det till att Volvo är den bil som krockar mest, eftersom det rullar flest Volvo på vägarna. Så om man är rädd för att krocka, skall man inte köpa en Volvo, för den krockas ju mest.
Volvon är säker, inget snack om den saken. Personligen struntar jag i hur en bil krockas i laboratioriemiljö, eller med exakt 25% Overlap, rundslagning på plan mark etc. Verkligheten är aldrig så precis. Ang Whiplash-skyddet så har jag för mig att Saab 9-5 är bäst, har för mig att de även fick flera priser för just det skyddet, fast det var väl vid 1998. Men kan givetvis ha fel.
Med tanke på problemen med XC70 är valet lätt. Passat är ett säkrare val.
Styggavargen - Tycker att en vanlig V70 är tråkig, väcker inget ha begär. Även om man piffar till den.
Däremot en vanlig Passat med nya R-line kan bli aktuellt. Riktigt snygg och inte som på den gamla modellen då man knappt såg någon skillnad.
Oroväckande dessutom med dessa senaste nyheter om att motorn på Volvon stänger av bara.
Så då har du väl bestämt dig nu då?
Då är det ju bara att gratulera till nya bilen, men se till att du får komfortsäten om du inte tycker om att sitta på träbänkar förstås!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.