Vi Bilägares forum

XC60 vs Audi A6 avant

XC60 vs Audi A6 avant

Hej

Har tänkt köpa ny bil till hösten. Budgeten är satt på max 250 000 och bilarna det står emellan är en xc60 från -12 och framåt, AWD samt d4 eller d5. Och en audi A6 tdi även där från -12 och framåt. Har ägt en äldre audi a4 under en längre tid och har alltid varit småförälskad i audi. Har tyvärr haft enorma problem med denna bil och det känns som att jag bytt ut allt på hela bilen (-01). Har sån beslutsångest gällande valet av bil och hoppas det finns nån eller några här som kan ge lite för och nackdelar kring dessa bilar och vad man bör tänka på vid köp av respektive bil. Samt vad servicekostnader och dylikt brukar hamna på.

Har läst på lite och som jag förstått det så ligger xc60s basservice på ca 2300 och denna ska göras en gång per år. 6000 mila servicen på denna är på ungefär 5000 kr.

Audis grundservice ligger på ca 4-4500 men görs endast vartannat år eller efter 3000 mil. 6000 mila ligger på närmare 7-8000 här och när det är kamremsbyte såklart mer. Självklart förstår jag att priserna varierar från ställe till ställe men på ett ungefär.
Och rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Hjärta skriker audi men hjärna skriker Volvo. Snälla hjälp mig att bli lite klokare :)

Uppdaterat: 2016-02-22 16:57

Kommentarer

Rådet är att inte köpa en Volvo nu, XC60 kom nyligen ut i sitt Classic-utförande. Således är modellen utgående, och näste modell på intågande. Vänta ut om du absolut vill ha en dyr, törstig Volvo, eller köp en A6:a.

Uppdaterat: 2016-03-09 16:12
lsoderlund skrev:

Rådet är att inte köpa en Volvo nu, XC60 kom nyligen ut i sitt Classic-utförande. Således är modellen utgående, och näste modell på intågande. Vänta ut om du absolut vill ha en dyr, törstig Volvo, eller köp en A6:a.

Hur länge bör man vänta för att få ner priserna på en xc60 årsmodell 2014? Hade tänkt vänta till hösten men bör jag vänta ännu längre? Priserna just nu ligger ju närmare 300 000 för en som gått max 12000 mil. Sen funderar jag på vilken maxgräns eller önskvärt miltal bör vara på ett ungefär. Självklart är ju full servicebok det absolut viktigaste men ändå.

Uppdaterat: 2016-03-10 23:49

För 300.000 hade jag försökt hitta en ny bil som passar mig istället för en som gått 12000 mil för samma pengar.

Uppdaterat: 2016-03-11 07:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja - jag håller nog med Hacken till fullo. Och om inte fabriksny så i alla fall en bil som gått max nåt få tusental mil. Men för 300.000 kr vill man nog helst ha nytt med full garanti.

Uppdaterat: 2016-03-11 08:44

Håller helt med båda föregående talare.

300.000:- är otroligt mycket pengar för något begagnat helt utan garanti ( 12.000mil )

Ta tex en Sportage som jag är intresserad av. En hel del säger att de mycket hellre skulle välja en Volvo V90 som kostar FRÅN 339.000:-

Ja vissa är beredda att betala såpass mycket för en helt avskalad bil. Det är ju Kinetik-versionen med manuell låda. Den har absolut inget.. Medans i Sportagen får en totalt fullutrustad med 7 års garanti för samma pris. Jag är en sådan som gillar lite bling bling... Och vill man inte ha en fullutrustad så skulle det funka bra med "basversionen" av Sportage som till och med den erbjuder avsevärt mycket mer utrustning än vad V90 har i sin Kinetik.

Jag har även mycket bra erfarenhet av Kia och kvalitetskänslan i nya Sportage är grym. Den känns inte "budget" någonstans.

Den 7 åriga garantin har aldrig krånglat för mig. Tror att det handlar mycket om vilken ÅF man har.

Men nu har jag gått för mycket Off Topic här..

Om jag var tvungen att välja mellan dessa två så hade jag gått för Audin. Jag har haft för mycket problem med den senaste Volvon jag hade (V70 2,4D -2013) för att rekomendera Volvo.

Uppdaterat: 2016-03-11 09:46

Ska man köpa en bil för 300000:- som gått 12000 mil så bör man nog ha en rejäl sparad slant för reparationer.

Köp en bil som du kan få maskinskadeförsäkring på under den tid du tänkt äga den istället och låt någon annan spela roulette.

Uppdaterat: 2016-03-11 17:48

Nu får man en ny Volvo XC60 för 324 900. Om man vill ha automat, AWD och större motor än d3 blir priset lite högre, men är det verkligen nödvändigt? Kan tänka mig att automat är skönt, men där tar det stopp... D3, 150 hk tycker i alla fall jag räcker.

Angående problem som deeds tar upp så kan jag ur egen erfarenhet påstå annat. Jag har kört en Volvo v70 2012 med dieselfemma i nästan 30 000 mil under snart 4 år, inga problem. Men om du köper en XC60 med nya motorn, som för övrigt nu även säljs med AWD, handlar det även om en annan motor samt annan bilkonstruktion än den deeds har haft problem med. XC60 är tillsammans med v/s60 för övrigt Volvos driftsäkraste modell, ca 20% mer driftsäker än V70, källangivelse ges på begäran

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-12 16:33
Viking skrev:

Nu får man en ny Volvo XC60 för 324 900. Om man vill ha automat, AWD och större motor än d3 blir priset lite högre, men är det verkligen nödvändigt? Kan tänka mig att automat är skönt, men där tar det stopp... D3, 150 hk tycker i alla fall jag räcker.

Angående problem som deeds tar upp så kan jag ur egen erfarenhet påstå annat. Jag har kört en Volvo v70 2012 med dieselfemma i nästan 30 000 mil under snart 4 år, inga problem. Men om du köper en XC60 med nya motorn, som för övrigt nu även säljs med AWD, handlar det även om en annan motor samt annan bilkonstruktion än den deeds har haft problem med. XC60 är tillsammans med v/s60 för övrigt Volvos driftsäkraste modell, ca 20% mer driftsäker än V70, källangivelse ges på begäran

Låter som mycket Volvo för pengarna. Bra val.

Uppdaterat: 2016-03-12 20:27
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Håller med!

Uppdaterat: 2016-03-12 20:42

Sniff, sniff..... Men är man aspirant på en bil som gått 12.000 mil för dessa pengar - och sen bryr sig om servicekostnader på nivån enstaka kronor - ja då lär i alla fall inte jag komma med några råd.

Uppdaterat: 2016-03-12 20:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Dock bör man nog tänka sig för lite extra om det är den gamla 5-cyl motorn.

Uppdaterat: 2016-03-12 20:59
Vidstige skrev:

Dock bör man nog tänka sig för lite extra om det är den gamla 5-cyl motorn.

Varför? Det är ju en säker motor utan barnsjukdomar och som använts länge.

Enda nackdelen är väl att den är ganska törstig.

Uppdaterat: 2016-03-13 10:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, ja törstigare, tröttare och förmodligen sämre andrahandsvärde med den motorn. Rimligen också mer vibrationer och buller från femman jämförelsevis. Men kan vara ett bra köp ändå, tyckte bara det var värt att nämna om man funderar på köp så man inte missar det.

Uppdaterat: 2016-03-13 11:15
Viking skrev:

Nu får man en ny Volvo XC60 för 324 900. Om man vill ha automat, AWD och större motor än d3 blir priset lite högre, men är det verkligen nödvändigt?

En framhjulsdriven XC60 med manuell låda känns som en konfig enbart framtagen för förmånsvärdesmedvetna tjänstebilsförare och torde vara rätt död på beg-marknaden., enligt mig. Jag skulle definitivt lägga till de pengar som krävs för att få AWD och automat.

Uppdaterat: 2016-03-13 12:08

Jag håller med om att det är mycket pengar för en bil som gått så långt. Har faktiskt börjat tänka i samma banor och kikat en del på en Volvo v60. Där får man en 2015 alt ny 2016 som rullat mellan 500 och 1500 mil för samma peng som en xc60 och då 1-2 år äldre bil med 10 ggr så lång körsträcka.

En annan fördel då är ju att man har nybilsgarantin så försäkringen tex blir ju galet mkt billigare.

Uppdaterat: 2016-03-13 22:58

För dom pengarna tycker jag du ska välja bort både audi och volvon. Vill du ha en långfärdsvagn, busbil eller vad.? Titta på en Opel Insigna, där får du massor av bil och några kronor kvar ändå, 160 - 250 hk i bra motorer. Bra 4-hjulsdrift om du vill ha. Det är en bra milslukare som har mycket att erbjuda. Är dessutom en bra dragbil. Jag körde Opel under några år och hade inga problem, 14.000 mil och bara service. Så ge den en chans, provkör. Det kan ju sluta med att du gillar den:-))

Uppdaterat: 2016-04-04 16:13
ÅkeMjuk

Skoda kodiaq. Om du behöver en prisvärd stor och tyst ekonomisk suw med nypris från 265000:-

Uppdaterat: 2017-05-12 17:10

Eller varför inte Skoda superb..Stor (störst) tyst halvlyxig känsla till ett bra pris.

Uppdaterat: 2017-05-14 09:42
brut 33 skrev:

Skoda gör inte speciellt tysta bilar.

Ser och fattar att du inte testat dom nya Skoda. Inte tystast men tyst för priset.

Uppdaterat: 2017-05-14 11:06
brut 33 skrev:

De som köper storkombi har höga förväntningar och superben levererar inte när det kommer till buller typ vägljudet.

Men prisvärda och stora är dem om ej störst bland kombin mercedes är störst.

äl

Om man nu pratar kombi så är väl XC 60 mer som en Octavia i storlek om man jämför bagage, baksäte och förnuftighet och Octavian var väl lika tyst som volvon i vibils stora ljud test och gör man den jämförelsen blir ju Skodan ännu mer pris värd.

Uppdaterat: 2017-05-14 16:04