Idag tog jag mig en tur den lokala VW handlaren för att testa VW ID 3 resp 4:an. Jag blev väldigt positivt överraskad. Särskilt av ID4. Otroligt sköna stolar, lyxig inredning, hög kvalitetskänsla främst i dörrarna och inredningen även om det finns lite hårda material i kupén.
Provkörde deras båda PRO modeller som var väldigt rappa och sköna med bra styrkänsla.
ID 4 med 3000 mil per år kostar ca 7000 kr resp 5000 kr per månad inkl service, värdeminskning etc.
Det måste jag säga är mycket lockande!
Bilhandlaren sa dessutom att ID3 släpptes tidigt med avsikt dvs köparna visste redan vid köp att de inte var färdiga varför de leasades ut för bara mellan 2 - 2500 kr per månad. Sedan mars -21 är alla ID3 etc i stort sett felfria iom de nya mjukvarorna som VW utfört på i stort sett alla deras ID3:or.
Så att leasa en ny ID3 känns mycket lockande för oss.
Kommentarer
Skulle säga att du nog är den enda man på denna jorden som har den åsikten......även de mest inbitna VAG-gillande journalisterna har klagat på just detta att ID-bilarna känns väldigt billiga och påvra inuti.
Du skulle testat Enyaq då, den hade du tyckt känts som en Bentley.....
Håller dock med om att stolarna i ID.4, och Enyaq är riktigt bra om man tar de bättre stolarna. Troligtvis de bästa stolar jag upplevt i någon VAG-produkt.
Men att kalla inredningen i ID för lyxig, där går iaf min gräns. Skulle tvärtom säga det är nåt av det sämsta jag vart med om i känsla, hade en Toyota Aygo en gång, den kändes nästan mer ombonad. :)
Henrik:
Har du verkligen testat VW ID3 och ID4 eller har du bara fördomar mot dem? Visst är Tesla säkert betydligt bättre men också betydligt dyrare än VW ID. Jag vet egentligen inte så mycket om Tesla mer än att väldigt många är väldigt nöjda med dem.
Jag tycker att du ska besöka din VW handlare och klämma och känna på ID bilarna och du kommer också att bli positivt överraskad. Hade jag råd skulle jag såklart hellre köpa en Tesla men ska man pynta för egna slantar är ID3 numera en riktigt fin bil och ID4 jätteskön att köra.
Min VW handlare sa vidare att VW hade kalkylerat med att nästan alla första ID3or skulle bli problembilar med buggar men att det skulle bli billigare för VW att få återkalla de tidiga ID3orna än att tvingas betala många hundra miljoner i miljöböter till EU som började gälla 1/1-21 och dessa fel fick alla ID3 köparna veta vid köpet.
Att alla motorjournalister skulle snacka ned ID3 stämmer inte heller. Läs tex detta test:
https://m3.idg.se/2.1022/1.750786/volkswagen-id4
Jag och en kompis var ute på biltestarresa och då provade vi alla syskonen (enyaq, Id.4 och Q4 E-tron) och av de kändes skodan som de mest välbyggda och bästa av dom. id.4 är en betydligt bättre bil rent känslomässigt än id.3 men ligger efter skodan enligt mig.
På våran tur var Audin den största besvikelsen.
Trevliga drivlinor dock.
Om du hade läst det jag skrev så hade du förstått att jag provat, hur hade jag annars kunnat hålla med dig om stolarna eller vetat att Enyaq är mycket bättre invändigt än ID?
Sen att Tesla skulle vara mycket dyrare än ID vet jag inte, lägg på utrustningen du får på köpet i en Model 3 på grundpriset av en ID.4 så skulle jag väl säga att det inte skiljer så fasligt, om något.
Jag tycker tvärtom VAG prisat sig fel då en Enyaq som jag ev. hade beställt den landar på 709 000 kr i listpris....
Oavsett så håller jag inte med dig om inredningen i ID-familjen och detta är något som väldigt många testare tagit upp. Personligen håller jag Enyaqs inredning som bättre både i upplevd kvalitet och lyxkänsla än både ID och Q4, vilket får mig att fundera på hur VAG vill positionera de olika märkena.......
Henrik:
Att testa säten är väl inte allt, man måste testköra bilen också och det har jag gjort. Att alla tester misskrediterar ID är inte sant tvärt om läser jag många och alltfler tester där man gillar ID familjen både 3 och 4an.
Att jämföra ID4 med Tesla 3 är väl inte heller relevant. Den ID4 PRO som jag tittade på kostade 529000 kr före miljöpremien och det tycker jag är ett rimligt pris. Enyaqen är säkert en bra bil men inte lika snygg som ID4. Ögat måste väl också få säga sitt ;o )
Jag anser iaf att fler borde testa VW ID familj innan de väljer ett annat bilmärke. Jag tror att många kommer att bli positivt överraskade. Slipper man betala bilen själv skulle jag också hellre beställt en Tesla och då helst en Tesla X dual.
Snälla läs vad jag skriver, jag har inte sagt att testerna säger att bilen är dålig, jag skrev att de flesta påpekat den billigt utförda interiören som känns plastig och billig i både materialval samt kvalitetskänsla.
Och självklart har jag provat bilen, vad tror du när jag skriver om sätena? Inte kan man uttala sig om säten efter bara att provsuttit dem. Många bilar som känns bra när man provsitter men som visar sig vara usla efter några mil, precis som tvärtom att det finns säten som växer med milen.
Men håller med dig om att fler borde testa olika bilar innan de väljer och går på märket de alltid gjort av gammal vana. Däremot tror jag att VW skulle tappa om folk som "alltid" kört VW börjar testa andra märken med, för de är inga höjdare längre. Omkörda av både sina syksonmärken och övriga i mångt och mycket. Av de 3 syskonmärkena hade jag ärligt idag valt Enyaq, sen Q4 och sist ID.4. Kan inte se ett dugg mervärde den har över Skodan t.ex. och då är jag en person med en riktigt lång historia av Skodafördomar och illatyckande om de Skodor jag testat. Men Enyaq är nåt helt nytt från dem. Ska bli intressant om de fortsätter positionera Skodorna före VW i upplevd känsla.
Henrik:
Teslabjörns test visar att ID3 är en bekväm, otroligt tyst och framförallt en väldigt energieffektiv bil som till och med han är imponerad över. Se hans test i länken:
https://alltomelbil.se/volkswagen-id-3-i-rackviddstest-vid-90-km-h-och-120-km-h-med-bjorn-nyland/
Är Teslabjørn nån form av rikslikare som avgör vad som är bra eller dåligt?
Jag brukar bestämma själv efter att ha provkört. Och nej ID3 föll inte mig i smaken, visserligen en lågt utrustad version, Pro tror jag den hette. Eländiga tältsalongen att sitta i, plastig inredning med en liten löjlig display framför ratten. Påminde mer om en modern tappning av Citroen 2CV. Sen får andra tycka vad dom vill.
Drivlinan var i alla fall trevlig, men det är de flesta moderna elbilar.
Swenssons: Björn har många bra poänger ofta men han är inte "facit". Jag tycker som Guran att VW:s ID-serie inte alls föll mig heller i smaken med dels en otroligt plastig "billig" inredningskänsla och dels deras väldigt konstiga tvingande färgvalskombinationer som jag inte alls förstår mig på.
"Otroligt tyst" var väl med att ta i, den tystaste elbil jag kört än så länge oavsett prisklass var faktiskt Enyaq förvånande nog. VW:s ID.4 lät mer trots att den hade mindre fälgar i de utföranden som jag provkörde de bägge.
Skulle jag skaffat en elbil till familjebehov enbart privat idag och kanske enbart körde utanför räckvidden en gång i månaden hade jag utan tvekan köpt en Enyaq idag.
Som jag använder bilen så blir det Tesla en gång till verkar det som.
Det som kan skaka runt ordentligt vad gäller hur det kommer fungera med olika elbilar framöver är ju hur/vart/när och till vilka priser och förutsättningar Tesla öppnar sitt SuC-nät. Blir det förmånligt och i närtid samt man har en elbil som fungerar praktiskt vad gäller laddluckeplacering etc. så kan ju det öppna för att många fler kan köra många fler olika elbilar oavsett deras resemönster.
Teslabjörn är såklart inget facit men ändå en allmänt erkänt neutral och journalistiskt kritisk konsumenttestare av elbilar. Så om han menar att ID3 är en tyst, bekväm och oerhört eleffektiv bil så tror jag mer på honom än andra som rackar ned på VW ”bara för att”. Jag har själv testat den basutrustade ID3 med 58 kWh batteriet och överväger starkt att ta den på treårsleasing.
Swenssons: Jag är väldigt glad för din skull att du funnit en elbil DU är nöjd med och därmed överväger att ta steget över till att sluta tvinga folk att andas in gifter när du passerar. :)
Det är trots allt det viktigaste att du är nöjd med valet. Sen spelar det ingen roll om vi andra här håller med.
Enligt de tester jag läst är den uppmätta ljudnivån i Enyaq och ID4 lika.
Axa: Nu är det ju så att det upplevda inte alltid är detsamma som siffrorna. :)
Läs t.ex. ViB:s senaste test av 5 elbilar, de skrev med att man får gå upp betydligt i prisklass för att åka tystare än Enyaq.
Henrik
Jag vet. Buller kan ju uppfattas olika. Ville bara poängtera att uppmätta ljudnivå var ingen skillnad mellan ID4 och Enyaq.
Jo, jag läste att tex Polestar var bullrigare.
Jo man mäter ju ljudnivån, men eftersom man inte gör någon frekvensanalys så blir det svårt att avgöra buller efter vad instrumentet visar.
Men här fungerar oftast öronen bra, det blir dock ganska subjektivt.
Har själv kört ID3 och trodde jag skulle bli lomhörd. Ett förfärligt oljud från däcken - en sjuka man delar med många bilar tyvärr. Har inte provat ID4 eller Skodas versioner så där kan jag inte uttala mig.
Så att kalla ID3 för tyst låter väldigt märkligt.
MVH AL
Ljud är svårt och det finns ju Kia ägare som säger att deras bil går tyst.
Man undrar om dom aldrig provat något annat.
Och när man provkör bilar en kort sväng så måste man ju köra exakt på samma väg avsnitt då asfalts typen är så väldigt avgörande för hur däcksljudet upplevs.
Alla bilar går väl ganska tyst på den slätaste asfalten.
Vissa bilar är helt olidlig på den typ grova E4 asfalten förbi Uppsala.
Ljud är naturligtvis subjekt så att definiera ljudkomforten blir därmed svårt. Vilken bil som helst är bullrig jmf med RR samtidigt som vilken bil som helst är tyst jmf en Toyota corolla / auris åtminstone enligt ViBilägares ljudtester. Då jag testade ID3 var den i mina öron tyst och enligt Teslabjörn är ID3 väldigt tyst. Då vi får vår ID3 levererad i september och får prova den under lite längre tid kanske jag får revidera min åsikt.
Jag har testat ID3, en gång. Den var tyst men de idiotiska 20” hjulen började göra oljud i motorvägsfart som inte var trevliga och ödelade mycket. Samtidigt så var sätena helt hopplösa för min kropp. Men med andra däck och stolar skulle jag tro att mitt bestående intryck av bilen varit annorlunda.
Den som överväger att köpa en id4 och på grund av gamla Skoda fördomar gör helt klart bort sig att inte provköra enyaq rejält.
Och framför allt har jag aldrig fattat att folk köper bil för en halv miljon hos första handlaren dom går in till utan att besöka och provköra hos många olika handlare(fabrikat) innan dom gör affär.
Folk jämför med den gamla härken dom bytte in och är nöjd.
Snacka om att många egentligen blir rövkn på riktigt.
Fast det beror ju på mso, det kan ju vara t.ex. policy som godkänner VW men inte Skoda, det kan ju vara så att man tycker ID.4 är snyggare än Enyaq och tycker det är viktigare än lite större bagage och ett paraply i dörren.
Men jag tycker ditt råd i grunden är rätt, och vem vet, till och med du kanske skulle inse att det finns betydligt bättre bilar än Skoda om du går ut och vidgar dina vyer lite. :)
Man kanske väljer att köpa en ID4 för att den är billigare och snyggare exteriört och gillar den avskalade interiören.
"VW undersöker brand ID.3 i Nederländerna
För några dagar sedan hade en holländsk kvinna precis satt sitt barn i bilen i Groningen när hon plötsligt märkte rök. Mamman reagerade snabbt och fick tillbaka sitt barn ur bilen. En kort tid senare brann ID.3 , skriver Bild.de . Lokala invånare rapporterade till och med minst fem explosioner som kunde höras. "För varje smäll ökade rökutvecklingen också", citeras en granne."
https://www.youtube.com/watch?v=QKzuwUxwiSM
Har torrkört ID4 Pro och är inte imponerad. Jag upplever Enyaq flera snäpp trevligare. Även den lite avskalade Ioniq 5 känns trevligare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.