Vi ska söker en VW Golf tdi till vår son. Bilen ska vara från mitten av -00 talet dvs runt 15 år gammal och ha rullat runt 8 - 12 000 mil och jag tror att de tyvärr bara finns med manuell växellåda.
- Vet ni om dessa Golfar har några typiska motorfel som man ska undersöka särskilt noga?
Kommentarer
Tdi 2,0 är mig veterligen den absolut bästa motorn VAG producerat. Min kusin har en sådan som rullar närmare 20.000 mil och med KCR box de senaste åren.
Han är lyriskt nöjd med bilen, enda negativa är dålig värme vintertid.
Men även en mycket erfaren VAG mekaniker rekommenderar denna motor som det säkraste köpte av alla motorer.
Det är en enorm skillnad. 2.0 tdi(från 2008-09) är ljusår bättre än 1.9 tdi i alla avseenden
En bekant råkade nyligen ut för att dieselpumpen började läcka i packboxen på utgående axel, som i sin tur kan skada kamremme, tydligen ett förekommande problem. En Meca verkstad ville ha 27", en mindre verkstad fixade det under 20"
Enligt en annan mek går det på äldre modeller byta packbox på plats, men det gick inte på denna som var en 2.0tdi.
Angående själva bilen Golf 5 så ska man noga kolla rost i spaklådorna, de är ju felkonstruerade så vatten blir stående i dom, den tidigare 4an var riktigt bra på den punkten.
Trasiga växellådor är vanligt, men jag tror det mest gäller bensinare, diesel kanske har en kraftigare låda ??
2.0 tdi som fanns i Golf 5 är ingen höjdare, var det en som din bekant hade? 2.0 tdi som kom i Golf 6 är en helt ny motor.
Fr.o.m. årsmodell 2009.
Nu handlar det inte om kosmetisk rost, utan upprostade sparklådor med 2a på besiktningen.
Tror ViB el TV hade en artikel i ämnet för några år sen, sök o kolla om du hittar nått.
Vet inte om 6an blev bättre, det ska i grund o botten vara samma bil som 5an.
Min mor sålde sin Golf Mk5 GT TDI när vi började se bubblor längst fram på trösklarna, dessutom var huven väldigt vitprickig av stenskott detta var 2013 när den var 5år gammal och hade gått 14k.
Istället köptes en pålitlig bil som inte rostar, en Peugeot.. Den den 308:an behölls till förra året då den ersattes även nyare 208 diesel.
Jag skulle hellre titta på en 308 eller Focus/v50 med 2.0 HDI eller en Astra.
Jag har kört vag 1,6-1,9 och 2,0 tdi sedan 00 talet och faktiskt aldrig haft ett enda motorproblem trots bilar med 25-37000 mil på mätaren.
Har iofs inte ägt någon golf/psssat men kolla noga rost i och under sparklådor.
Och att det finns kvitton på kanremsbyten.
Golf är säkert en ok bil, men de har sina problem också och är definitivt inte bättre än konkurrenterna...
Dessutom överprisade och lite bil för pengarna.
Personligen hade jag köpt en bil utan både synlig och osynlig rost för hur kul är det att tvätta och pyssla om en rostig kaross? Har bara haft en gammal golf 2. Peugeot, Renault,Dacia rostar mindre än VAG bilar det är tydligt när man kollar på äldre bilar 10-15år. Min Clio som är 14år gammal ser man inte en gnutta rost på i karossen i alla fall. Undertill är inte heller någon fara.
Håller helt med om "Personligen hade jag köpt en bil utan både synlig och osynlig rost för hur kul är det att tvätta och pyssla om en rostig kaross? ". Men kanske inte de övriga slutsatserna i flat7's inlägg ovan...
Och hur ska du veta om du köpt en bil utan osynlig rost?! Underbar kommentar.....
Ja - ta det inte alltför bokstavligt Henrik utan det är andemeningen som räknas...:)
Pi: Jag är inte dum, jag förstår vad han menade, men visst är det härligt när det blir såna grodor som får en att le. :)
Ok, vad är dina egna slutsatser då?
@pi @Henrik M Mina herrar, visst var det lite knasigt formulerat. Kanske skulle omformulera mig om det va svårt att förstå vad jag menade. Osynlig rost är sånt som det krävs fiberoptik för att upptäcka inuti håligheter etc. Men det är förstås ingen vanlig människa som bemödar sig att göra en sån grundlig undersökning vid köp av en gammal bil.
flat7 - kanske att mina egna erfarenheter inte riktigt stämmer med dina och jag har ägt många VAG-bilar genom åren. Men för mig var det din första mening som var den intressanta och där jag höll med dig till fullo för rostiga bilar inbjuder inte direkt till att sköta sin bil minutiöst.
Hur gamla och hur långt har dina bilar gått när de varit i din ägo? Har du ägt en 10-15år gammal renault,peugeot eller Dacia?
Ge dig nu flat7 - du har en åsikt och jag tycker kanske inte riktigt som du men inget säger att varken du eller jag har rätt i alla lägen. Om det är tillåtet så tycker jag att vi avslutar den delen av diskussionen nu eftersom det i detta fall inte finns nåt entydigt och "rätt" svar. Kör din Dacia och Renault och var nöjd helt enkelt.
Jag hade kollat på en Golf 6 med 2 liters tdi-motorn (110hk, 140 hk) med manuell låda. Går snålt, trevlig manuell låda och lagom bra fartresurser.
Googla och läs på vad problemet är, jag tror att det blir vatten stående kvar i sparklådorna, så man kanske behöver borra några hål.
Volvo hade nått liknande problem både på 240 och 740. Där rann vattnet från torkardiket via dörrstolparna ut genom sparklådorna, när hålen sattes igen av blad o barr fylldes de till det rann in vatten på golvet.
Inte fråga om rätt eller fel här från min sida, mer en fundering kring om vi talar samma språk och på så sätt har liknande referenser men ok. Vi släpper den diskussionen!
Lyckas inte hitta artikeln, men detta står när man kollar rost test på Golf.
"Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea, med historisk koppling till konstruktionens med de främre plastinnerskärmarnas montering innanför skärmkanten, som fallet är med VW Golf generation V. Tröskellådorna är i riskzonen när saltblandning och fukt letar sig in i hålrummen, men ej ut. Grundfärgens vidhäftning är en osäkerhetsfaktor"
Revideringen gäller även Golf 6, som är samma konstruktion.
Annars som sagt är linolja, eller vanliga oljor det enda som stoppar upp rost.
Jag har lagat rostiga bilar i 40 år och provat allt, vanliga rostskyddsprodukter, även tunnflytande, sluter bara in fukten, med risk för att det rostar ännu värre, de produkterna ska på innan bilen rostar, då gör de nytta.
Jag har själv aldrig kollat på aktuell modell, annars hade jag säkert haft bra råd att komma med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.