Har fått förändrade jobbförhållanden och även förändrade förhållanden på förmånsbils sidan vilket gör att det är mer ekonomiskt för mig och familjen att åka i egen bil numer. Nu har jag ingen jättesträcka till jobbet, det blir 8-10 mil om dagen totalt men det svider ändå rent ekonomiskt om man inte har en allt för ekonomisk bil.
Jag har tittat på, provsuttit, och fallit för en VW Up. Har inte hunnit provköra då tid inte fanns vid det tillfället men är något jag funderar på att göra. Jag har läst recensioner, tester, jämfört ekonomiska kalkyler och jämfört med liknande bilar men hur jag än vrider och vänder på det så vinner ändå Up'en.
Önskemålet är en så ekonomisk bil som det bara går, som ändå är max 3 år gammal och har få mil på mätaren då vi tänker behålla den i många år framöver. Säkerheten står också högt och lägre än 5 stjärnor i EuroNCAP tolereras ej då barnen kommer åka med vissa gånger. Detta med säkerheten är framförallt frugans krav men jag håller ändå med om att den punkten väger tungt. VW Up är den enda mikrobilen jag stött på som hittils har så höga krockbetyg pga sitt autobromssystem.
Nu tänker ni säkert "Ta Up'en då, den uppfyller ju dina önskemål!". Jo visst gör den det, men det är en VAG produkt. Jag är fullkomligt livrädd för att äga någonting som tillverkats av VAG då mina släktingar och vänner som äger dessa fullkomligt spyr ur sig skräckhistorier om den usla kvaliteten. Jag förväntar mig nästan högre driftsäkerhet ur en Dacia men problemet är att den inte är särskilt krocksäker. Jag har inte hittat några klagomål på driftsäkerheten på UP'en på nätet. Bara flertalet artiklar om den fruktade 1.2 TSI motorn som vissa bilhandlare inte ens byter in längre, även 1.8T motorn som man ska undvika. Lacksläpp både här och där, DSG lådor som rasar likt ruttna fågelholkar, ABS enheter som lägger av på löpande band, elektronik som strular, you name it...
Jag har inget behov av att häva mig gällande bilköp, är fullkomligt prestigelös. Kan lika gärna åka omkring i en knallrosa Hyundai Accent om det skulle behövas. Det enda jag är ute är ett så ekonomiskt och säkert pendlingsalternativ som det bara går för att ta sig till och från jobbet, borträknat kollektivtrafiken.
Kan någon annan möjligen tipsa om en bil med så billig driftsekonomi som det bara går, som ändå har 5 stjärnor i EuroNCAP?
Kommentarer
Kolla på t ex Kia Rio men vill du absolut ha autobroms så måste du nog satsa på den senaste generationen och då drar ju priset iväg lite.
Sen är ju VAGs nyare motorer med kamrem hittills inte alls lika olycksdrabbade.
Nej precis, UPen är ju rätt ensam om autobroms i denna prisklass. Däremot har jag inte fått bekräftat på om det är kedja eller rem på denna motorn. Vissa handlare hävdar att den har kedja medans andra säger rem.
Och eldrift är inget alternativ?
Nu är det väl ett tidigt och relativt enkelt autobroms-system på Up så jämfört med dagens system har det säkert sina brister.
Du kan ju också kolla på en Fabia av den nya generationen som kom som 2015 års modell - dom vill jag minnas också hade autobroms som standard. Annars är det nog ont om den varan i B-segmentet och lägre och på bilar som är nåt/några år gamla. Kan ev finnas på nån Fiesta eller Mazda 2 men speciellt Mazdan av den senaste generationen är nog lite dyrare.
Eldrift är intressant, men då kommer man till nästa fråga om det osäkra andrahandsvärdet förstör allting. Och är det verkligen så billigt att ladda elbilar med dagens elpriser? Har tittat på första generationerna av elbilar som börjar dyka upp för billiga pengar på Blocket men där pratar man om 10 mils räckvidd vid hård väderlek. Det är verkligen att spela på ödet för min del. Ska man dessutom slippa oron för att batteriet ska lägga sig en vacker dag bör man nästan ta Renault/Nissans alternativ med batterileasing. Problemet är att den merkostnaden äter upp det man sparar med elbil så summa summarum blir det nästan lika dyrt som bensinbil men jag slipper räckviddsångest och kall/varm kupé.
Visst UPens autobroms är inte det mest utvecklade. Över 30 km/h så bromsar det inte ens automatiskt längre men däremot så slår det ann bromsarna något vilket sägs ska lindra en eventuell kollision så mycket det går även om det skulle vara oundvikligt.
Har kollat lite på Mazda 2an men dess rostskydd skrämmer mig lite av tidigare erfarenheter. Dock väldigt bra bilar så det säger jag inte emot.
Fabia av den generation som kom 2015 lär med all säkerhet ha VWs nyare kamremsmotorer och dessutom autobroms-system så det kan ju vara ett alternativ.
Jag bytte också arbetsplats till att pendla 4mil enkel resa med mestadels 80-väg genom skogen utan mitträcke. Hade en liten Ibiza 2013 innan men med dess 1150kg kändes det verkligen otrevligt med möten, trots 5 stjärnor i euroncap. En bil som Up, som väger in på 950kg skulle jag aldrig sätta varken mig själv eller min familj i. Utgången vid en krock med en normalbil som idag väger in på det dubbla är rena dödsfällan. Jag köpte en V40 D3, liten i yttermåtten och rullar lika snålt, om inte snålare, än småbilarna. Men väger 1600kg så det känns avsevärt tryggare. 0,4-0,45 snittar jag på mina resor till och från jobbet.
Så mitt tips är att inte stirra sig blind på stjärnor i euroncap då det sägs att betyget gäller när två likadana bilar krockar. Så vill du ha en säker bil så undvik något som väger under 1500kg, under 1000kg är nog att betecknas som livsfarlig i krock med allt annat än mot en likvärdig bil tyvärr.
Jo jag har med funderat på det här med krockbetyget men antagit att bilutveckligen gått så pass långt att även små mikrobilar hade blivit relativt säkra. Men givetvis är det svårt att bygga bort fysikens lagar. Bilen jag pendlar med idag ligger runt samma viktklass som en V40 och drar 0.7 liter milen. Jag glömde säga att diesel är inget alternativ för oss. Efter alla skriverier i medier så kommer staten med all sannolikhet chockhöja både skatten på dieselbilar och dieselpriset. Frågan är inte om utan när.
Det sista håller jag inte med öht. men det är en annan diskussion. Min bil är skattebefriad i 4 år framåt dessutom. Jag har mycket svårt att svenska folket skulle ha förtroende för en regering som tvärvänder i en sån fråga dock. Att lura folk att köpa miljöbilar som är skattebefriade av den anledningen till att "chockhöja" både skatt och bränsle. Never gonna happen säger jag. Men lycka till med ditt bilval!
Den som lever får se. Det är svårt att hålla sig on-topic efter detta tyvärr men när miljöpartiet har lovat att göra bilägande betydligt dyrare (läs Isabella lövin) än vad det är, och detta med en "folkvald regering" (jo tjena) så tycker jag det är naivt att tro att diesel bilen har någon framtid kvar. Det går bra just nu, alltså Just NU, att köra dieselbilar ekonomiskt. Men vänta bara...
Tillbaka till frågan dock, den enda elbil av någorlunda intresse är Renault Zoe då den finns som vettigt prissatt begagnad men batterihyran och den begränsade räckvidden förstör nästan alla fördelar med bilen. Lägg därtill att den inte har chademo som laddstandard så försvinner väldigt många potentiella snabbladd stationer. Om man inte installerar wall box hemma så tar en full laddning med 10A drygt ett dygn...
Håller med OpelTobbe, att med nuvarande sammansättning av regering finns inget billigare alternativ, utan allt kommer att bli lika dyrt. Minsta chans att lägga på extra skatter kommer man att ta, diesel, bensin, el, spelar ingen roll.
Sämsta alternativet som jag ser det är att satsa på hybrid och ändå sämre ren elbil med batterier i nuvarande form.
Eldriften är säkert framtiden men kommer att ta många år ännu att utveckla med bättre lagring av elen för att den ska kunna kallas miljövänlig och ekonomisk för ägandet. Därtill kommer andrahandsvärdet även vara dåligt på hybrid, el-bilar i nuvarande form tills de är bättre utvecklade, jämfört med diesel, bensindrivna.
Jag är inne på samma tankegång som FXX. Såväl säkerhet som komfort är ju bättre i en större bil. Med 8-10mil/dag skulle jag välja något i Golfklassen med snål motor. Möjligen Skoda Fabia 1.0TSI, som Pi var inne på. VAGs 1.0TSI har ju ett par här skrytit om hur snål den är. Men är du tveksam till VAG så finns ju andra fabrikat. Opel kanske, eftersom du kallar dig OpelTobbe. ;) Beg Opel får man ju till bra pris. Samma med Ford. Astra eller Focus kanske, eller en Corsa/Fiesta?
Focus eller Octavia kanske, eller en Fiesta/Fabia?
Jag ägt lyckligt nu med en Fabia 1.0TSI modellår 2019 och är pålitlig motor med kamrem.
Jo jag vet att jag får offra en del komfort i en Micro bil, men det är smällar jag skulle få ta antog jag. Som småbarnsfamilj måste vi dra i dom spakar vi kan för att spara pengar. Den enda anledningen till att byta bil är för att spara pengar men samtidigt välja något med låga miltal som har många år kvar att ge. Vi kan tänka oss att lägga runt 20000 kr i mellanskillnad men vill inte byta ner oss årsmodell mässigt eller miltalsmässigt. Bilen vi har idag är en 2012 som gått 10000 mil och drar 0.66-0.7 liter/mil och det är något vi vill sänka så lågt det bara går. En Corsa/Fiesta körs på runt 0.55 liter/mil. Enligt spritmonitor ska en lätt liten UP med tre-pips sugmotor klara sig på 0.4 liter/mil blandad körning.
Bensinmotorer med direkt-insprutning drar mindre soppa, en UP med 90Hk 1.0 Tsi-motor borde vara ganska lagom, den har kamrem
Jag måste nog kalla vår Swift för ekonomisk, den går nu in på sitt 9e år utan fel, billig vettig service, enkelt uppbyggd, drar 0,5. Motorn har kamkedja som inte går av (samma typ av kedja som VW men dubbelt så bred/många länkar) 5 stjärnor i krocktest och ganska ensam i dåtida klass att t.o.m ha knäkrockkudde.
Autobroms vet jag inte om modellen fick innan den nya kom här om året.
Rikard. Swiften är en kandidat och jag har varit och tittat på den nya modellen samt fått offert från säljaren. Helt klart en intressant bil med rätt utrustning. Men den har bara fått 4 stjärnor i krockbetyg. Och rosten är nästa punkt jag oroar mig för. Visst vi kan lämna in den på rostskyddsbehandling omgående efter inköp men det är 10000 kr till som ska pungas ut då. Kan tänka mig att folk byter ändå bil vart 3 år idag men jag kör efter den devisen att köpa så nytt man kan och därefter behålla så länge man kan.
Du bör beakta och tänka på den körning på 8-10 mil om dan som ni har.
Är det mestadels motorväg så kommer ni att ligga på över 0,5 eller kanske 0,6 vilken bil ni än väljer.
Pratar du vanlig landsväg med 80-90 väg kan man kanske ligga under 0,5.
Körprofilen är väldigt avgörande.
Om du tänker småbil skulle jag låna hem en Swift och en fabia 1,0tsi och köra din jobb väg en gång med nollad färdator och jämföra din std körning och dessutom få en känsla för hur bullrig bilen är.
Buller och förbrukning är en faktor som kan avgöras genom riktig provkörning.
Nyare bil och hörselkåpor nej tack.
Med vanlig landsvägskörning på några mil kan jag ligga på 0,5 med min octavia1,0tsi.
Så låna hem bil och testa många mil..
Att beakta är att en ny bilmotor som inte är inkörd drar mer soppa, har själv en Golf 1,4 tsi den drar utan större svårigheter 0,6l/milen, går att pressa under 1/2 liter milen vid varsam långkörning, vill minnas att när jag hade inhandlat den så hade den gått ca 2000mil och drog lätt över 0,6 liter milen dom första 1000-talet milen efter inköp, en UP med 1,0 Tsi borde kunne pressas under 0,4 liter milen efter inkörning, samtidigt så är den troligen mycket lättsåld som begagnad
Har haft många nya bilar men den så omtalade sänkningen av bränsleförbrukningen efter nåt tusental mil har jag aldrig upplevt. Förändringar beror nog snarare på andra orsaker - t ex annat körmönster.
Sen har väl de flesta begagnade Up-bilar inte nån TSI-motor utan den svagare sug-motorn.
Jag har bara haft ett fåtal nya bilar och jag har aldrig heller upplevt att förbrukningen minskat med milen.
Men än en gång testa många och mycket.
En jobbarkompis skulle förändra livet och köpte en Lupo trea för många år sedan.
Han kalkylerade hit o dit och han gav upp efter ett år.
Det är inte många som klarar av att köra en snål bil snålt.
En buller burk pga småbil och sedan ett stressigt körande eftersom det händer inget vid gaspådrag.
Vill minnas att han kalkylerade under 0,4 vid pendlingen men låg på 0,55.
Jag har två gammla yarisar i familjen, en 01/1,0 och en 08/1,3.
Den ena ligger kring 0,6 och den större (sonens)ligger på 0,67 och allt på färdatorerna och mycket stadstrafik.
Så testa bilarna i din körprofil
Vilken bilar har ett säkert andrahandsvärde idag, egentligen? Om nu planen är att behålla bilen många år är eldrift en klok investering. Det kommer då rakt inte bli dyrare än motsvarande fossilare, dels skattemässigt med också eftersom intresset ökar så pass fort för begagnade elbilar. Har du möjlighet att ladda hemma kan du komma undan med 2-4 kr per mil i drivmedel, beroende på förbrukning och elpris. Den landar ju lätt under en motsvarande fossilbils milkostnad. Gör en enkel TCO-kalkyl och se vart brytgränsen landar för din del.
Hyundai Ioniq Electric bör klara dina krav.
Vill man inte lägga alltför mycket pengar på en lätt beg elbil så är väl Leaf nåt som går att få tag i till hyfsade priser. En kompis köpte en sån för snart 2 år sen och är väldigt nöjd trots att det inte är en bil som man direkt vänder sig om när man ser en.
Vägen till och från jobbet är ca 80% landsväg på 70-90 sträckor och sista biten är motorväg så det borde finnas förutsättningar till relativt låg förbrukning. Har kikat mest på den förra generationens UP med sug motor men är det så att man kan tjäna några centiliter till med TSI motorn kanske det är värt att kosta på en nyare modell.
Men Tobbe, har du bestämt att du skall byta bil för att du vill byta bil eller vill du göra en ekonomiskt bättre lösning?
Om din nuvarande bil drar 0,68 i snitt och du letar efter en bil som drar typ 0,5 så handlar det om 5400kr i minskade årliga bränslekostnader eller en glass om dagen. Samtidigt kan du tänka dig att lägga 20000 kr i mellan och troligen, eftersom du inte berättat vad du åker i nu, kommer att bli en betydligt mindre bil som skall kunna användas till en familj eller har du en bil till?
Som sagt, bränsleförbrukning är en ganska liten del av en bils totalkalkyl så tänk till och räkna på det, att välja något som ger ett lågt andrahandsvärde kan också lätt kosta mer 2-3 kr per mil och då har du inte tjänat något.
Jag gissar att man skjuter sig i foten med en TSI på längre sikt jämfört med sugmotorn. Det finns mer som kan gå sönder, vet inte hur det ligger till på de senaste modellerna, men trasig turbo eller kringutrustning till det är inget ovanligt fel på de motorerna.
En arbetskamrat fick felkod på sin Tiguan med TSI motor, det var nån ventil som läkte, men den gick inte att byta lös utan satt i/på turbon, och det blev en reparation på 20.000:- Bilen hade då gått 9000 mil.
Man får ganska mycket bensin för 20.000:-
Åker man mycket med många start o stopp, typ stad/samhälle är det trevligt med det fina vridmomentet en turbomotor har vid låga varv, eller om man är rädd för att använda växelspaken vid en omkörning, men ska man mest pendla på landsväg/motorväg klarar man sig bra utan.
En historia i ämnet pendla.
Hade arbetskamrater som pendlade Västerås-Stockholm dagligen, dom var 4 st i en gammal Audi 80 med 1,8 90 hk förgasarmotorn motorn. Men bilen hade gått över 30" mil och det mesta hade sett "bäst före"
Så ägaren köpte en bättre beg, typ samma bil, men med den nyare 1,8 motorn på 115 hk med 16 ventiler och insprutning, vilket ju borde vara en betydligt bättre motor.
Efter en veckas åkande konstaterade dom att den nya bilen drog 2 dl mer per mil !! Dom hade ju gjort denna resa dagligen i flera år och viste exakt vad den gamla bilen drog, dom viste t.o.m när den var dags att tanka utan att kolla på mätaren.
Firman där man köpt bilen hade en lågmilad bil med den äldre motorn, så man bytte mot den rakt av.
Skulle aldrig sätta mina barn i en sådan liten bil. Spelar ingen roll att den har 5 stjärnor. När dessutom betyget lyfts av att den har autobroms o andra hjälpsystem (som knappast hjälper vid en krock). De flesta bilar man möter på vägarna är stora, X60, Q3 osv... krocka med en sådan så är det nog kört för de flesta i bilen trots 5 stjärnor.
Audis gamla 1,8 med förknasare var en snålvarg, kompisen hade en A100 med den motorn och gick gärna på 0,65 redan på 90-talet.
När det gäller Tsi turboaggregat, så finns det på något forum som hade en Tsi140 där turbon hade havererat, Vag verkstaden skulle ha 15.000:- för att fixa det, begagnad enhet låg på runt 6-7000:- en renoverad utbytesenhet från Tyskland köpt på ebay.de kostar under 3000:-
sedan så ska man undvika dom tunnaste oljorna ebart på fokus på bränsleförbrukningsvärden som tex. 5W-30, 0W-30 etc. tag en 5W-40, 10W-40 olja med 502.00 klassning istället, så håller grejerna lite bättre, och inte mer än 15.000km mellan byterna sådan olja kan inhandlas för 25-50:-/ litern
Jo, men vanliga Svensson har nog inte det tänket, och lämnar sin bil på service var 3000 mil och har inte en blekaste aning om vad verkstaden har hällt i motorn.
Nog knepig att hitta en beg bil servad med vettig olja och intervall.
Joo det är sant, om man köper av en bilhandlare så kan det vara en god ide att försöka förhandla till sig en bättre garanti än just en Runt Hörnet Garanti på själva drivlinan/motorn så man kan "provköra" den ordentligt och upptäcka evt. fel
Är du intresserad av en Up så får du väl också kolla nån av dess systermodeller från Skoda och Seat. Antagligen lite bättre priser på dessa även om jag vill minnas att dom inte hade autobroms som standard utan som tillval.
Personligen tyckte jag att Skodas variant var mest "proper" inombords men det beror ju helt på den personliga smaken.
Har du kolla in den gasdrivna VW Eco Up? Billigare, mer miljö- och klimatsmarta mil än med denna variant är sannolikt svårt att få.
Var det en VW Lupo 3L, alltså den med snålaste dieseln? Jag har en sådan och kör på 3,7 l/ 100 km beräknat över ett helt år och samma siffra är genomsnittet på Spritmonitor. Att förbrukningen låg på 0,55 för din kompis låter väldigt underligt. Högst sannolikt var det något fel på bilen för den siffran är mycket svår att nå, trots att man verkligen anstränger sig. Själv upplever jag bilen som ganska pigg, trots 61 hk och 41 hk i ecoläget och jag tror många skulle bli positivt överraskande om de gjorde en provkörning. Bullrar gör den inte speciellt mycket och en biltidning kom fram till att Lupon var lika tyst i kupén som en Volvo 850.
.
Nja detta är väl 10-12 år sedan så jag kom inte ihåg vilken motor.
Du vet väl att MSO:s kompisars bilar oftast tar väldigt mycket mer soppa än dom tänkt sig och väldigt mycket mer än Octavia 1,0 :)
Nää Guran riktigt så är det inte.
Du vet nog att det skiljer ofta + - 1,5 dl beroende på körprofil på likadana bilar med samma motorer.
Det är inte ett smack konstigt att det finns dieselägare med bränslevärmare där den ena kan köra på 0,5 och den tredje på 0,8.
Sedan är det trevligt att höra att man kan köra så snålt med lupon.
Jag skulle nog försöka hitta en A 2 med samma motor då dom är småfinurliga.
Skulle vilja tipsa om Honda Jazz!
Har ingen erfarenhet från den nyaste modellen men frugan är inne på sin andra Jazz nu(2011 1.4 99hk),den förra köpte hon ny 2005 som gick 30000 mil utan större problem innan hon bytte till den nuvarande...den hon har nu har gått över 13 000 mil nu utan problem...
Drar inte över 0.5 i blandad körning utan snålköring....även om jag inte är Hondafantast måste jag säga att det är jäkligt bra bilar med förvånansvärt bra utrymme trots storleken...
Har haft VW Up nån gång som lånebil...enligt mig helt okej som statsbil inte mer... skulle ej vilja bli påkörd bakifrån i en sådan bil med passagerare i baksätet!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.