Har idag en bil som väger 1468. Dieselmotorn i den (90 hk) har ett vridmoment på 235 nm (enligt dieselkraft), dragvikten är 1400 kg.
Tittar på tre bilar som är kandidater (tjänstevikt anges nedan):
Bil 1 väger 1361, har bensinmotor på 115 hk och 200 nm, max tillåten dragvikt 1300 kg.
Bil 2 väger 1442, har bensinmotor på 115 hk och 200 nm, max tillåten dragvikt 1200 kg.
Bil 3 väger 1692, har bensinmotor på 150 hk och 250 nm, max tillåten dragvikt 2000 kg.
Anledningen till frågan är att vi är väldigt nöjda med bilen som vi har idag och dess "prestanda", dvs för oss känns den stark och enkel att köra om med. Det är alltså vad vi är vana vid. Förstår att för många är det här "pyttesiffror", men det funkar för oss.
Bil 1 har vi provkört och bil 3 ska vi provköra i eftermiddag. När det gäller bil 2, för den är risken för att vi inte kommer kunna provköra med rätt motor förrän en bit in i januari/februari 2018. Tills dess vill vi ha beställt en bil för att hinna få den innan vintern är över (sedan kommer det en massa kostnader på gamla bilen som vi gärna slipper framåt våren om vi ändå ska byta). Vi vill i vilket fall som helst hinna få nya bilen innan 1/7 då nya skatterna börjar gälla, framför allt för bil 3 blir nya skatten otrevlig.
Kommentarer
Det finns ju andra faktorer också, i vilket register finns vridmomentet?
Och hur är bilen växlad, högt eller lågt?
Och sen: vilken dragvikt behöver ni?
Sen har vi det vanliga: sitter ni bra? Känns bilen "rätt" när ni kör den?
Vad är frågan?
Jag har en octavia med trean 1,0 tsi och 115 hk. 200nm vid 2000 rpm.
Hadde en 110 hk 1,6 tdi tidigare och min bensinare är bättre på Pricis allt och nästan lika snål och kan ligga på 0.5 på långväg och dessutom hör man inte motorn.
Om du har 90 diesel hk nu garanterar jag att 115 bensin hk kommer att vara snabbare i omkörningarna oavsett vridmomentet.
Apropå dragvikt, skall du dra tungt och mycket med bilen?
Om inte så är dom flesta små direktinsprutade turboladdade bensinmotorerna förvånansvärt bra och bränslesnåla. Ingen större skillnad om det är tre eller fyra cylindrar. Men skulle tro att förbrukningen ökar rejält om man skall dra tungt och mycket.
Men som svar på din fråga så blir du säkert nöjd med prestandan i alla bilarna.
Mer intressant är körkänsla och framförallt sittkomfort och ljus på bilen. Jag skulle aldrig köpa en bil utan adaptivt led-ljus. Även aktiv farthållare rekommenderas.
Fredl. På tal om dragvikt så har jag dragit ett biltransport släp efter min 1.0a med en Saab v4 på biltransportvagnen.
Om man beaktar att jag åkte rally för 25-30 år sedan och det gick bra att dra med en mb250D på 67 hk vill jag minnas.
Som sagt jag hämtade en saab v4 4mil bort och helt obemärkt var man uppe i 85.
Dsg växlar obemärkt och pendlar mellan 5, 6, 7an och på momentana färddatorn låg förbrukningen på mellan 0,7 och 0,9 vilket jag inte tycker var så farligt och dessutom kändes den inte klen.
Och glöm inte ljuset som skall vara LED eller xenon hel och halvljus och aktiv farthållare är så guld värd som ofta ligger i paketpriset med rattvärmen.
Jag tror 8 av 10 känner sig hel lurad på det dåliga H4/h7 som man trodde var bra eller hyfsad.
Och säten, och bara en sån sak som att lilla gumman inte kan pumpa upp rumpan på passagerar sättet när gubben kan det på sin sida som nån kom på efter köp av bil
Eller som på mazda 5 med värme i ratten, hur skönt kan det vara att den övre halvan av ratten är -10 grader och mellersta halvan är plus 29 grader.
Fäst dig inte vid 3 eller fyra cylindrar och inte på hk eller vridmoment utan testa och skit i vad folk säger.
Testa riktigt och många bilar så drar du ingen nit lott.
Vi har nu provkört 1.4 TSI 4Motion med DSG. Den gick mycket trevligt, speciellt med lådan i sportläge om man ska nöjes åka (vilket blir sällan då frun lätt blir åksjuk så det är lugn körning som gäller). Åker vi båda så är det ofta hon som kör. Fick veta idag att det kommer in demobilar på bil 2 med rätt motor om cirka två veckor så vi lugnar oss till dess med att bestämma oss.
I dagsläget har vi en båt på trailer som väger drygt 600 kg men vi är på gång att byta under kommande år. 1400 kg som vi får dra nu har aldrig känts för lite. 1200 kg som bil 2 får dra kan bli i minsta laget dock.
Normal sträcka att dra båten är mellan 2,5 och 8 mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.