Vi Bilägares forum

Volvo V70 140hk, 2001 köpråd

Volvo V70 140hk, 2001 köpråd

Tjena!
Jag är ny här på forumet.

Tänkte sticka en med en köpråds fråga.

En kollega till mig erbjuder sig sälja sin gamla V70.
Motor: 2,4 5-cylindrig 140 hk.
Modellår: 2001
Antal ägare: 2
Miltal: 12000 (jag vet, svårt att tro, men skall enl. honom stämma)

Aldrig varit med om krock, skall (enligt min kollega) inte ha några rostskador.

Pris: 35.000 :-

Vad tycker ni?
Har kollat enligt bilvärdering skall den ligga i den prisklassen, mellan 32-37k.

Om jag ger 35.000 vill jag åtminstone att den ska hålla mig i 3-4 år.
Jag var egentligen ute efter en Fabia Combi från -05 och uppåt eller VW Polo/Golf i samma prisklass (30-40k).
Denna är lite större, aldrig kört en V70 innan.
Vad tycker folk?
Dessa specs. vs Fabia/Polo/Golf i samma prisklass fast ~05?

Uppdaterat: 2015-09-16 16:50
Jag jillar tjöra bilen!

Kommentarer

I detta fallet rekommenderar jag dig faktiskt att köpa nåt lite nyare och kanske mindre, att den får en så hög värdering beror säkert på nån automatisk värderingdtjänst, och det låga miltalet.....
35000 för en 15 år gammal bil, näää.....
Ålder är nästan lika mycket värt som mil, även om den gått lite, är den gammal.
En nyare bil med liknande miltal är en bättre bil, oftast......
V70 är bra, men dyr i bränsle och skatten ligger på runt 3000kr.
Alternativt kollar du vad som begärs på blocket för liknande bilar, drar av prutmån, de som står på blocket är ju inte sålda...
Utan att titta tror jag du hamnar mellan 20-25....

Uppdaterat: 2015-07-21 07:34

Tack, svaret hjälpte :)
Jo jag räknade också på månadskostnaden, totalt (utan trängsel och reparation) ligger den på ca. 1300, lite för mycket.

Uppdaterat: 2015-07-21 08:54
Jag jillar tjöra bilen!

Kollade du på bilpriser.se? I sådana fall så kan du hälsa hem med deras värderingar. De värderar en Golf mk3 med 90 hästar till samma summa som en Golf GTI mk4. För er som inte vet vad GTI är så betyder det sportmodellen av Golf och de ligger generellt sätt mycket högre i pris än andra Golfar av samma årsmodell. mk3an kom 1992 och mk4 jag jämförde med är en 01:a.

En Golf från 2005 blir alltså en mk5 och dessa bilar är mycket bra. Har kört mängder av mil i Golf mk5 och dessa bilar är bra :-)

Uppdaterat: 2015-07-21 14:23

Behöver du storleken så slå till. Skottsäker motor och kanonbra bil :)

Uppdaterat: 2015-07-21 14:32
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Spirou: Stämmer att Corolla är ett bra bilköp. Farmor har en Toyota Corolla från runt 2006 som hon är riktigt nöjd med. Det krånglar så gott som aldrig, bara tanka och köra i princip. Så absolut, en Corolla som är cirka 10 år är absolut ett bra köp :-)

Uppdaterat: 2015-07-21 14:39

Jag har en kompis som har en Corolla -06 och det stämmer att den är ganska felfri, men lika rolig som en gäspning.
Men är man bara ute efter att förflytta sig en bit går den väl an.
Men nu var det ju inte den bilen tråden handlade om!

Uppdaterat: 2015-07-21 15:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man egentligen är ute efter en Fabia Combi eller VW Polo/Golf så förefaller en V70 vara en alldeles onödigt stor bil att välja istället. V70 från -01 är ju dessutom en riktig pråm på vägen... Var själv en gång spekulant på en V70 Classic -07, men drog mig ur efter en gungande provtur som nästan gav sjösjuka. Men mjukt och skönt går den ju, om man inte alls är intresserad av något sportigt. Rekommenderar att hitta en med sportchassi om man avser att köpa en V70N! Den blir ändå inte hård, utan mer som en S60 i gången, vilket ändå är bekvämt men trevligare att köra.

Men till Bokmalen rekommenderar jag att du fortsätter söka bilar i den storleksklass du från början var inne på. Räcker den storleken för dina behov så får du mycket nyare bil för pengarna, som dessutom blir billigare att äga!

Uppdaterat: 2015-07-21 19:22
c k skrev:

Att köpa en Volvo V70 är ett oerhört bra och säkert bilköp. Varför? Du får en trygg, driftsäker, praktisk multifunktionell bil med högt andrahandsvärde och inte minst en väldigt krocksäker bil med bra rostskydd. Inte undra på att nästan alla taxibilar är just Volvo V70!

Nej en V70 från den här årsmodellen har inget vidare andrahandsvärde, men det har inte just några så gamla bilar.
Jag åker en hel del V70, men även om de är betydligt nyare är det fortfarande ganska trista, törstiga bilar även om de är komfortabla, det finns inte många bilar i överkomlig prisklass som har bättre stolar än Saab och Volvo.

Nej håll dig till det du tänkte dig från början.

Uppdaterat: 2015-07-29 09:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pruta till 30 o slå till. Men kolla servicehistoriken. På 2001 var det en del strul som volvo tog på garantin. Gasspjället ska vara utbytt o mjukvaran uppdaterad. Var noga med länkarmar, stötdämpare bak (speciellt om det finns krok) o kolla efter spindelleder likaså. AC;n är en annan svag punkt. Motorn e däremot mycket bra o klarar 50 000 mil så länge man byter olja någorlunda regelbundet. Lycka till!

Uppdaterat: 2015-07-30 00:18

35.000 är ju billigt, finns en likadan/samma årsmodell 21,000 mil på Byt Bil för 79.000:- !!!!

Uppdaterat: 2015-07-30 00:32

Jodå, och vissa prissätter som om dom var juvelerare, inte bilhandlare.....

Uppdaterat: 2015-07-30 08:53

Vet inte om TS är så intresserad längre, men som tillägg till det Bilnerd tar upp kan även nämnas oljeläckage mellan motor och växellåda. Se till så det är torrt där, för det lär vara en ganska kostsam reparation.

Uppdaterat: 2015-07-30 09:09

Med en budget på 35000kr så hade jag nog köpt en Fabia Combi eller dylikt. Lastar mer än en V70 och går snålare.
140hästaren från Volvo är det extremt trist karaktär på, slö och törstig, välj då hellre 170-hästaren så får du ok prestanda.
Det enda som talar för V70 är väl att den går mjukt nästan svampigt, vilket är skönt om du nöter landsvägar, men blir jobbigt när vägen kröker.

Se även upp med missljud från fram och bakvagn, vill påstå att det inte finns en V70 i världen som är klockfri i fram eller bakvagn. Är missljuden för stora, så titta på annat exemplar, kan bli dyrt och är sjukt irriterande med en gnisslande och genkande framvagn. Spindelleder är även en akilleshäl för V70.

Men är bilen besiktigad och serviceboken är korrekt ifylld så borde ändå bilen vara ett tryggt köp. Reservdelar finns ju överallt.

Själv hade jag nog köpt en Fabia med låga mil, dels för att den är mycket billigare i drift men även för att jag tycker den är vettigare och mer skoj än en V70

Uppdaterat: 2015-07-30 09:47

Packningen mellan motor o låda borde vara bytt på en så gammal bil. Problemet var värre på 800-serien än på v70n anser jag. Det kan bli dyrt då man även byter kopplingen samtidigt. Så kolla efter oljespill undertill.

Uppdaterat: 2015-07-30 13:00

Det var ett konstruktionsfel som drabbade tidiga 850. Packboxen vid vevaxelns drivände läckte och slabbade ner kopplingen.
Men det är inte vanligt på V70.

Uppdaterat: 2015-07-30 16:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse. Det finns även på v70n. Ofta ser man det på bilar med igensatt vevhusventilation. O det kan vara värt att kolla på en bil med 12 000 mil på mätaren. Trycket på packningen blir då för stort o så sölar kopplingen ner sej också. På en 15 årig v70 n är det säkert redan fixat. Dom nyare packningarna är kraftigare.

Uppdaterat: 2015-07-30 16:42

Ja den slutna vevhusventilationen har verkligen ställt till det på de flesta bilar, speciellt de som körts korta sträckor med många kallstarter.
Det var enklare förr........

Uppdaterat: 2015-07-30 18:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

V70n är, liksom vad 240 var när den kom, grundmallen för hur en bil av sin tid är uppbyggd. Finns få egensinniga lösningar, och det mesta går att fixa med lite ståltråd och silvertejp, precis som förr, även om det är lite knepigare att komma åt.

Lättkruvat, och delar finns nästan överallt.

Uppdaterat: 2015-07-30 19:06
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason, det är verkligen inte kul att byta koppling på en V70!
Jag skulle hellre köpa en Saab för de här pengarna.
Man får mycket mera bil.

Uppdaterat: 2015-07-30 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre