Vi Bilägares forum

volvo 850 eller 940

volvo 850 eller 940

jag ska snart skaffa en första bil då jag inom snar framtid fyller 18. så vilken bil är bäst 850 eller 940 jag vill ha ganska bränslesnål men fortfarande ganska bra drag i, jag kommer nog åka runt o leka lite men även åka lite längre sträckor. min budget ligger på 5000-15000.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:33

Kommentarer

I valet mellan dessa 2 bilmodeller skall du välja 940. 940 är en enklare men robustare konstruktion bl a med sin enklare bakhjulsdrift mot 850 framhjulsdrift. Reservdelar är billigare till 940. Se upp med väldigt slitna ungdomskörda bilar-volvoraggare. Det var ju en av Sveriges mest sålda bilar under alla år så det bör fortfarande finnas ett hyffsat utbud på beg. marknaden trots att modellen är gammal. Fördelen med 850 är att den är snyggare-jag tror att de flesta kan hålla med om det samt att den är mycket roligare att köra med härliga 5cylindiga bensinmotorer.

Uppdaterat: 2015-03-10 18:35

Har du tänkt krocka och inte bryr sig om i vilken ända den driver så kör på en så ny 850 som möjligt, eller V70 av gamla modellen. GLT med 2,5:an på 170 hk är riktigt trevlig och låter gött.

Har du tänkt sladda och leka rallykalle så satsa på 940, motorn är nästan odödlig och resten av bilen är bra nära att vara det också, dock finns det ingen som har någon rolig motor till dom, och vill du att det ska vara soppasnål så stryk bägge bilarna...

Uppdaterat: 2015-03-10 21:14
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Bränslesnål skulle jag inte kalla någon 940 och vill du ha en med "bra drag i" behöver du en turbo. Så 850:in är också min rekommendation om det mellan de två valet står. Men annars skulle rekommendera en mindre modell om bränsleekonomi och drag är dina kriterier, S40/V40 om du tänker Volvo. Men då får du offra en del av krocksäkerheten. Men det är kanske inte så viktigt?

Uppdaterat: 2015-03-10 22:10

Låter som en omöjlig ekvation du söker. 940 är alltid ett vettigare val när kostnaderna är prioriterade och bakhjulsdrift är roligare. Bränslesnål är den dock inte men det är så mycket mer än bränsleförbrukning som är viktigt. ( t.e.x om bilen fungerar överhuvudtaget och hur den kan lagas )

Sen finns det ju dessutom fler bilar att välja mellan och det kan ju kanske vara kul att hitta något som inte alla andra har?
Exempelvis:
http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_celica_59186691.htm?ca=23_15&w=3

Uppdaterat: 2015-03-11 09:20

Här har Mistro helt rätt, den bil han föreslår är ju avsevärt roligare än en törstig Volvo.
När mina söner var färska bilförare var det bakhjulsdrivna Alfa som gällde. Roliga bilar med bra vägegenskaper och bra utvecklingsobjekt.
Här lärde de sig verkligen att skruva och skita ner sig för att kunna hålla dem rullande.
De fick också lära sig att svetsa och laga rost!

De första årsmodellerna av 850 var riktiga skitbilar med en del väldigt dyra barnsjukdomar, men de är naturligtvis åtgärdade nu på de som finns kvar, men det är svindyra bilar att hålla rullande.
940 är tvärtom, den har ju blivit av med barnsjukdomar sedan länge, här är det istället ålderskrämpor som sätter in.
Men den är billig att hålla rullande, den är väldigt enkelt byggd och det mesta (utom t.ex. fördelaren) sitter lättåtkomligt och det finns gott om beg delar på marknaden. Men bilen har otäcka egenskaper på halt underlag och som nybörjare bör man vara väldigt försiktig tills man lärt sig bilen.
Den är som redan nämnts också ganska törstig.

Uppdaterat: 2015-03-11 10:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dessa gamla Volvo-bilar är ännu törstigare när det sitter en automatlåda på dem. Har en kompis som alltid kört Volvo kombi med automat och den första som har rimlig bränsleförbrukning är den senaste V70'an med Fords 1,6 l turbobensinare och deras motsvarighet till DSG-lådan. Alla övriga har varit riktigt törstiga. Har även en kompis med en S60 från början av 2000-talet som också har den 5-cylindriga Volvo-motorn och automat och även om bilen som sådan fungerar bra och känns relativt modern så är den rysligt törstig.
Tror det blir svårt att få tag i en Volvo som är hyfsat fräsch för dom pengarna. Tror liksom Mistro på att försöka hitta t ex nåt japanskt med inte alltför många mil vilket borde gå att göra inom aktuell budget. En sån bil har nog större möjligheter att fungera utan alltför mycket reparationer under det närmaste året vilket jag misstänker att inte budgeten tillåter. Sonen stod inför samma utmaning för ungefär ett år sedan och det slutade med en Mazda på gårdsplanen som hittills fungerat mycket bra - det enda är väl att det finns lite (t v) kosmetisk rost på några mindre ställen men hellre det än dyrbara mekaniska reparationer. Det är ju trots allt en gammal och billig bil.

Uppdaterat: 2015-03-11 10:32

Nu är ju jag lite partisk men skulle jag leta förstabil idag så skulle jag se mig om efter en BMW E36. De går att hitta riktigt billigt nu och för den pengen så får man ett väldigt trevligt och ombonat och framförallt skönt förarutrymme som det är få om ens någon bil som kan matcha. 16-ventilsfyran är en guldklimp.
Dock lär man vara väldigt noga när man väljer så att man inte får tag på en som någon annan 18-åring redan kört sönder.
Designen håller fortfarande trots att det var ett kvartssekel sedan den dök upp.
Det är värt att provköra någon i alla fall. Nackdelen med BMW:n är att de sällan är ekonomiskt tilltalande för ungdomar att äga, där har nästa bil ett övertag.
Andrahandsvalet skulle troligen vara en Polo, där har man en bil som med små medel går att göra 18-åringstuff eller bara clean. Också där för inte så mycket pengar.

Tredjevalet skulle nog bli nåt japanskt.

Uppdaterat: 2015-03-11 11:58
It's a very good idea to leave a sinking ship

Det är ju just kostnaderna som är problemet "JohanE_1" ...Var sjutton hittar du en E36:a för max 15000kr som INTE är sönderkörd utav ungdomar?
Även om man har tur att hitta ett hyfsat exemplar så blir det dyrt att underhålla. I övrigt är förstås Bmw fräna och har hög "coolhets" faktor.

Här en annan och lite modernare kandidat på det Japanska temat:
http://www.blocket.se/varmland/Mazda_323F_Sport_2_0___Bes_till_juni_2016_57410370.htm?ca=23_15&w=3

Uppdaterat: 2015-03-11 12:28

Eller varför inte något åt det här hållet där man får en vettigt bekväm/rymlig/hållbar/bränsleeffektiv ( allt är relativt ) bil som dessutom är kul att köra med mycket kraft?

http://www.blocket.se/landskrona/Nissan_Primera_2_0_GT__150hk__58949946.htm?ca=23_15&w=3

Sorry för Japantemat men vill man att grejerna håller ihop och kostnaderna är viktiga så är det bra kandidater.

Uppdaterat: 2015-03-11 12:45
Mistro skrev:

Var sjutton hittar du en E36:a för max 15000kr som INTE är sönderkörd utav ungdomar?

I mitt garage. ;)

Uppdaterat: 2015-03-11 14:03
It's a very good idea to leave a sinking ship

Glöm inte bort att kolla försäkringskostnader, de kan vara väldigt höga för en 18-åring, speciellt när det gäller bilar med lite muskler.

Uppdaterat: 2015-03-11 18:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är försäkringskostnaden viktig har historien sett till att en BMW 316 är dyrare i försäkring än en Volvo 940 Turbo, som enligt mig är bland det roligaste som finns för dom pengarna, särskilt med en pysventil och lite justerat wastegatestag.

Går dock 8 automatare på 10 ex p.g.a den stora användningen som polisbil.

Uppdaterat: 2015-03-11 18:25
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
ericenterkrans skrev:

jag ska snart skaffa en första bil då jag inom snar framtid fyller 18. så vilken bil är bäst 850 eller 940 jag vill ha ganska bränslesnål men fortfarande ganska bra drag i, jag kommer nog åka runt o leka lite men även åka lite längre sträckor. min budget ligger på 5000-15000.

Ingen av dom är ju särskilt bränslesnål, men om du vill "leka lite" så är väl 940 med sin bakhjulsdrift roligare, speciellt vintertid. 940 är ju dessutom avsevärt billigare när något går sönder, så där spar du in så du har råd att tanka! ;-) Dessutom mer lättmekad, ifall du vill skruva själv. Så om valet endast står mellan dessa två skulle jag rekommendera köp av 940 i den prisklassen.

Uppdaterat: 2015-03-11 19:08

5-15000 åhåjaja..... en klok pöjk skulle skita i märke och enbart se till skicket och där brukar Toyota ligga bra till, Corolla alltså.

Uppdaterat: 2015-03-28 23:30

OM det nödvändigtvis måste vara dessa två så är det såhär

940
inte så snygg
lättmekad
billig
driftsäker
inga "roliga" egenskaper förutom bakhjulsdrift
rätt dålig "körglädje
väldigt ofta svampig i dämparna (hög tyngdpunkt?)

850
Snygg
bra "styling" potential
härlig körglädje
dyr att laga
svårmekad
5 cylindern tenderar att byta uppgift och bli en extra oljepump
tyvärr famhjulsdrift

exempel:
Kopplingsbyte på en 850 tar 8-10 timmar, på en 940 tar det 45 min. till 1,5 timmar

Uppdaterat: 2015-04-12 19:08

850 är svårmekad om man jämför med bakhjulsdrivna bilar, inte annars.
Har aldrig bytt koppling på nån, men annat jag gjort har varit som på de flesta bilar.
Den första volvon som var modern när den tillverkades.....
Men visst, en 940 kan man hålla liv i länge, billigt!

Uppdaterat: 2015-04-12 19:59