Hej alla bilkunniga!
Pojkvännen och ja ska köpa en kombibil till hösten. Vi vill kunna få plats med barnvagn och hund.
Har letat mycket på nätet ang vilka bilar som är prisvärdast, och de bilarna vi funderar på är saab 93 kombi , volvo v50, volvo v60, möjligtvis audi a4. Vi vill även ha disel eller miljöbränsle.
V50 har man hört att det är mycket krångel med, speciellt 1.6d och 2.0d.
Saab 93 kombi, känns väldigt prisvärd då man både kan få en lågmilare med automat och miljöbränsle för cirkus 70 000.
Men vilken bil är bäst? Vilken bil och modell krånglar MINST?
Budget är 110 000kr.
Tack på förhand
Kommentarer
Samtliga bilar du nämner känns aningen små för både barnvagn och hund. En sulky och en chiwawa skulle kanske funka men en fullstor barnvagn a'la Emmaljunga och en normalstor hund a'la golden är nog bara att glömma. Min mor har en V50 och den känns otroligt trång, både i kupen och i skuffen.
I och med att du skriver att du ska få plats med barnvagn så misstänker jag att du även ska få plats med en barnstol..
I samband med nybilsköp nu senast så kollade vi på A4 men det va samma där. Väldigt liten i bagaget och omöjligt att använda passagerarsätet om man hade en barnstol fram .
Saaben har jag ingen erfarenhet av men det är ju samma storleksklass.
Tror att du behöver gå upp en storleksklass.
A6, Mondeo, i40, Superb är några exempel.
Det är mina 5 cent..
Saab 9-5 köpte vi nyss och den är prisvärd med bra plats för barnvagn och packning även med bakåtvänd barnstol i baksätet så finns det bra med plats för vuxen fram jag är 176cm och sitter kanonbra fram.
Den har även lastnät och öglor i taket som skyddar kupen.
Vår bil har gått 18k och känns otroligt fin och mjuk att åka, det enda problem vi hittade var ISO fästena som sitter väldigt lågt. Efter lite justering av dessa så blev det bra. (kofot)
vidamic: Går du verkligen på med kofot(!?!) på infästningarna som ska hålla ditt barn?!!
Ja det gjorde vi och det var inga problem att böja den ett par cm utan att de tappade färg eller form.
Jag förstår din tanke men tro mig jag skulle aldrig görs det om jag inte var säker på att det verkligen skulle fungera.
Det går inte att svara på frågan vilken bil som är bäst, det vore som att försöka spika vilken färg som är snyggast...
Men, 9-5 är en bra och prisvärd bil, V70 är överprisad och dessutom kostsam att hålla vid liv, Mondeo och Avensis är bra och rymliga alternativ, Passat och C5 lika så.
Men, i slutänden är det bara ni själva som kan avgöra vad ni trivs med. Provkör, provmontera, kör och känn efter. Helst inte en runda runt kvarteret utan gärna några mil så ni får chans att uppleva och ta in.
Hm, OM det är så att minst krångel är speciellt intressant.
Så är det nog väldigt klokt att ta en mycket noga titt på Opel Astra 2009-10, den modell som kallas H, sista årsmodellerna av den.
Och avfärda den som olämplig innan man bestämmer sig för någon annan.
Möjligen kan också någon 2012 av den nyare modellen bli överkomlig i pris men oftast är de dyrare än 110 000.
Även sista årets Vectra 2008-09 är en möjlighet, det finns enstaka som inte gått så mycket och hamnar under 100 000 och där har man en av de rymligaste kombibilarna på marknaden på sin tid.
2.0 Turbo är bästa rekommendationen, värd det något högre priset.
Dieselmotorerna bör undvikas om man har höga krav på förfining, de bullrar en del och 1.9 som är samma som i ovan nämnda 9-3 har inte varit fri från småkrångel och Samma reservation gäller alltså för Saab, vilket kan bli ett problem för 1.9 dominerar på den.
Undvikas bör också 2.2 på Vectra.
Bilden Astra Kombi.
N-iklas där håller jag inte med. Opeldieseln 2,2 var ingen dålig motor, den håller länge , men slö och ganska törstig. Fiatdieseln 1,9 är ju en modern motor och den har inte haft så många fel, förutom generatorn som är ett vanligt fel vid 14-15000 mil, annars är det bara rembyte som man ska se upp med.
Sedan håller jag med om att Vectra kombi var en väldigt rymlig bil, men inte särskilt kul. Där är 9-5 väsentligt trevligare ovh även V70, men den är inte prisvärd och jag märker att den verkar få lite väl höga servicekostnader, men det kan vara individuellt.
saabnisse - N-iklas menar nog detta: http://teknikensvarld.se/tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med-309347/ (Scrolla ner till Opel)
"Ett mellanmjölksmärke som ryckt upp sig ordentligt på senare år. Däremot ska man passa sig lite för 2,2-liters bensinaren på 155 hästkrafter som sitter bland annat i Zafira och Vectra och har samma problem som Alfa 159 2,2 JTS. Det vill säga att kamkedjan sträcker sig."
Ok, Rutger, men TS ville gärna ha diesel eller miljöbil, det var vad ja g trodde på.
Det har du rätt i saabnisse. Missade det... Finns det 2.2D till Vectra? Jag hittar bara 1.9 och 3.0... Därför jag trodde N-iklas menade bensinversionen med 2.2.
2.2 DTI fanns dom första åren till Vectra C. Sedan tog 1.9 CDTI över.
Men N-iklas menade garanterat 2.2 bensinaren.
Ok, jag missade det. Den har jag ingen erfarenhet av.
Ha, för egen del missade jag det där om "diesel eller miljöbil" hade kanske inte skrivit något om jag läst det...
Jag har ingen aning om miljöbilsreglerna på dessa äldre modeller så om någon uppfyller det vet jag inte.
Diesel är ett ämne jag alltid varit makalöst ointresserad av på alla tänkbara sätt eftersom jag alltid prioriterat bästa bilupplevelsen i förfining och känsla, där faller diesel platt.
Jag har faktiskt inte vetet om att det fanns en diesel 2.2, men nu när jag tittar på den så ser jag att det är en utvecklad version av Opels sista egna diesel från 1996, den första TDi dieseln i världen med 4 ventiler per cylinder och den snobbade med det unika att trots det endast ha en enda enkel kamaxel.
2.0 minns jag, det är samma motor och den var mycket bra.
1.9 har jag inget i detalj på när det gäller krångel just nu, men jag har bara lagt på minnet att de väldigt få gånger någon har påpekat bekymmer med Vectra av senare modeller har det nästan varje gång varit 1.9 dieseln, men om det är så att mitt intryck är fel så är det ju bra i så fall.
I Astras fall är det 1.7 dieseln som gäller.
Med tanke på den senaste tidens fakta om hur svårt det är att få till en ren diesel är det väldigt tveksamt om någon bör köpa diesel i avsikt att göra en insats för miljön, då är man nog väldigt fel ute.
Jag skulle inte kalla Vectra kombi, (Opel kallade fortfarande denna för Caravan, det var i Sverige den kallades kombi) för "rolig", det är ett ambitiöst ord...
Men oftast brukar man säga att 2.0 turbon är rolig att köra p.g.a prestanda.
Däremot är den inte tråkig... (om man kan se förbi den oftast förekommande grå inredningskulören) med sin unika design och många personliga, snillrika detaljlösningar och en mer lyxig version är fylld av teknisk utrustning man förväntar sig först på dagens nya bilar.
Vill man ha kul, vilket inte var efterfrågat här, så finns ju ett antal Vectra OPC i Sverige, den modellen saknar konkurrens.
Men som sagt, är miljöbil ett krav är detta kanske bara rent onödigt prat.
Tycker nog att det är överdrivet gnäll om Opel Vectra 2,2 direct insprutad bensinare. Äger en 2004 med 18000 mil och inga problem på 12 år. Men dom vill ha lite olja mellan 3000 mila servicarna och det slarvas det nog med av vissa och då är det nog tack och hej med kamkedjan. Vissa tror det är en evighetsmaskin bara för att det är kamkedja istället för kamrem. Inget kan vara mera feltänkt.
Så du ville inte ha en kombi som är prisvärd och krånglar lite? Ja tro då att Saab, Volvo och Audi är smartast.
Jag har en 9-5 -10 Griffin. Den har uppstyvat chassi jämfört med tidigare årsmodeller. Man får också lite extra utrustning på köpet. Sen är etanol helt ok, 30 kusar extra!!
En kompis som nyligen skaffat barn köpte en 9-5 för ändamålet, men den står mest still då hans tjejs Suzuki Swift rymmer både barnvagn och tillbehör.
Hemligheten är visst att köpa en smart barnvagn...
En Swift ÄR väl en barnvagn?
Om man ställer krav på bilens egenskaper kan man inte samtidigt låsa sig till ett specifikt bilmärke på förhand SAMTIDIGT som man säger att man inte vet något om bilarna.
Då bli resonemanget inte genomtänkt.
Där bör man nog sätta sig ner och fundera på hur man tänker och prioriterar, nu plötsligt blev det något helt annat än vilken som krånglar minst som var viktigast...
Luktar snarare som prestige och "vad ska grannen tycka?" var prio ett här.
"Är inte tillräckligt haj på bilar för att förstå vad för årsmodeller, motorer, bränslen man bör undvika." : skriver Maallin.
Ändå är du säker att det är Saab, Volvo eller Audi du vill ha. Snacka om att missa alternativ.
Hört talas om VW Passat, Skoda Superb,Toyota Avensis,Citroen C5, Hyundai I40, Opel Insignia,Peugeote 508, Renualte Megane. m,m m,m Snälla öppna dina ögon om du nu vill vara förståndig och göra ett bra val.
Köp då en svensk Audi A6, de är billiga i drift.
Tycker jag inte!
Nisse: du missade nog retoriken, hon vill ju ha svenskt och nämner samtidigt A6... ;-)
Nåja, vill de ha svenskt, så går 9-3 och V50 bort pga de är trånga, och V70 som är dyr att hålla liv i.
Återstår att leta upp en fin lågmilad 9-5.
Är man inne på en V50 kan man ju lika gärna kolla på det avsevärt billigare "syskonet" Ford Focus - som dessutom är bekvämare i baksätet än V50 (gäller förra generationens Focus).
Jovisst hultarn, det är riktigt, men hon nämnde aldrig A6 utan A4, men jag svarade muskorv för jag tycker A6 är svindyr, dyrare än V70 t.o.m.
Men visst har du rätt en lågmilad 9-5 vore nog bra, men de börjar bli sällsynta, de flesta har nu åtskilliga mil bakom sig.
Talade med en gammal Saabsäljare häromdagen, han har varit tvungen att börja sälja andra klassens bilar nu som Opel, Fiat, Huyndai t.ex, (hans ord!), "Får vi en Saab i inbyte säljs den omedelbart, det är en väldig efterfrågan!" När jag påpekade att det finns ganska många på Blocket sa han "Där ja, men dom når vi inte!"
Men en Vectra kombi skulle nog också fungera bra, men en fin sådan är nog lika svår att finna.
Ja, inte finns så många 9-5 lågmilare (var man nu drar gränsen), men här är något:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5_2_0_BP_Vector__skinn_8900_mil_67469614.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/sodermanland/Saab_9_5_Aero_67357383.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/lulea/Saab_9_5_2_0t_Linear_Griffin_67549318.htm?ca=11&w=3
Tittar ni bara på svenskt så blir det smalt med modeller. Barnvagn å vovve i en 9-3 å V50 plus att man själv skall sitta säkert och komfortabelt tror jag inte på.
Varför inte etanolkonvertera en gammal xc90.
Personligen skulle jag titta på fler märken. Kanske en tjeck, en Japan, eller en tysk.
Lycka till med ert kommande val!
Problemet är att kravet på bekymmersfri, perfekt bil - inte med säker marginal - går att kombinera med de svenska bilarna som det måste vara.
Där sitter ni i klämman...
De är inte så världsbäst som myten säger, tyvärr.
Men för all del är 9-5 bästa valet om det måste vara, den är i varje fall tyst med bra stolar.
Dock har den den lustiga egenskapen att om man blundar och inte rör vid något känns den identisk lika att åka i som Vectra.
Om man blundar och inte rör ratten på en stund så gör det lika ont som att krocka i en Vectra.
Mazda 6 och ett par noice cancelling hörlurar ;-)
Vet man inget om bilar så ska man beroende på budget köpa asiatiskt eller svenskt. Asiatiskt om man har lite mer pengar eller svenskt om man har lite mindre. Det senare alternativet sammanhänger med kostnaden för reparationer/reservdelar. Att köpa något tyskt eller franskt märke straffar sig om man inte köper nytt och släpper bilen inom fem år (som jag gör). Italienskt är för entusiaster.
Ha ha, men faktum är att det finns plats för passagerare i dessa bilar.
Jag har åkt i 9-5 som passagerare, fram och bak, skulle dock köra en endast i yttersta nödfall, förarplatsen är djupt avskräckande och passagerarplatsen fram mindre trevlig av samma orsak - instrumentpanelen.
Man sitter inklämd i små hål med ett bergsmassiv framför sig, och det finns en onödigt kant strax framför och obetydligt över förarens knä, ser farligt ut, så köra en slipper jag helst.
Sista årsmodellen är rätt snygg rakt bakifrån, åkte efter en i går, fast bakljusen är små och bleka, de syns för svagt.
Jag vet i alla fall vad jag skulle välja!
N-iklas, jag tycker att cockpiten i 9-5 är en ljuv dröm jämfört med Opelns mardröm!
Men det är klart, vi har ju oftast haft olika uppfattningar, men till skillnad från dig finns det många andra märken jag uppskattar dock inte Opel.
Jag vet att det är väldigt bra bilar, men jag trivs inte i dem numera.
Vet inte, Saab 9-5 börjar kännas ruggigt gammal idag. Så det gäller att välja vad man jämför med tydligen.
Ja modellen blev ju myndig i år!=) Men jag tycker att den håller rätt bra.
Ja - bilmodeller behöver ju inte vara gamla för att kännas gamla i inredningen....
Jag har haft (det ibland tvivelaktiga!) nöjet att köra flera helt nya bilar av olika modeller och det är naturligt att jag då jämför med 9-5 och V70 eftersom det är det jag åkt mest i.
Jag förstår inte alls Vidstige här, jag tycker det är förvånansvärt att de här gamla modellerna är helt överlägsna helt nya bilar.
Ok, alla funktioner finns inte, helt naturligt, allt är inte perfekt och visst finns det saker som är bättre på andra bilar, men sammanfattningsvis är det bättre ergonomi och komfort än i många andra modeller. Man måste upp i ganska höga prisklasser för att få bättre stolar t.ex.
Speciellt instrumenten i Saab, där man ända sedan 1970-talet lyckats med att minimera reflexer, något som man inte klarat på många nya bilar där man som vanligt låter form gå före funktion.
Jag håller med om att Vectrans cockpit inte är den bästa, men Insignians slår 9-5:an alla dagar i veckan, tycker jag. Och stolarna är precis lika bra.
Hade nya 9-5 fått sin instrumentpanel färdigutvecklad innan man tog ner skylten så hade den nog matchat Insignia.
Antagligen!
Av två väldigt oestetiska insidor, hade jag valt saaben före opeln, bara för komforten, den är oslagbart bra i normal prisklass....
Om du med komforten menar att sitta bra, så undrar jag har du kört någon Opel Insignia med elinställbara förarstolen på någon långtur?
Det är nog inte så långt efter i komfort, t.o.m lika bra som Saabs 9-5 stolar eller Volvos, tycker jag i alla fall.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.