Vi Bilägares forum

Vilken Volvo

Vilken Volvo

Jag tror jag nu har bestämt mig för att nästa bil blir en Volvo. De jag tittat på är V40 och V60 (D4) och kan inte riktigt bestämma mig för vilken. Kan heller inte bestämma om jag vill ha Cross Country eller ej.

Egentligen klarar jag mig med en V40 storleksmässigt, men tycker både att V60 är snyggare och att det nog skulle vara skönt med det extra utrymmet ibland. Dessutom skulle det vara fördel om den har dragkrok, vilket verkar vanligare på V60. Men tycker det är svårt att jämföra. Jag tänker att jag ska lägga ca 170-180.000 kr. Får jag en mer utrustad bil om jag lägger den summan på en V40? När jag jämför på blocket så tycker jag det svänger ganska mycket och hittar inget tydligt mönster i om jag får "mer för pengarna" om jag köper en v40 eller v60. Helt klart finns det dock fler V60 ute. Automat hade också varit trevligt och då smalnar v40-utbudet av än mer.

Sedan då Cross Country. Det är heller inget jag egentligen behöver. Mer än att jag tycker det är ganska snyggt. I alla fall på V60. Och att det känns lite gött med en högre bil.

Jag skulle behöva lite hjälp med vad jag ska kolla efter utrustningsmässigt. Finns det något jag "måste ha"? Vore kul med lite gimmick-grejer såsom keyless dörrar/start, panoramatak osv. Finns det skillnad på CC-modellen och vanliga som man inte tänker på - typ köregenskaper osv?

Uppdaterat: 2019-09-04 16:06

Kommentarer

Jag själv har inga erfarenheter alls av att äga en Volvo.
Men välj den bil du själv vill ha. Den du tycker är snyggast och har den komfort och körergonomi, dvs hur du sitter avstånd till ratt mm, som är bäst, den motor du, och bara du, tycker är trevligast.
Jag skulle valt en V60 R-design, då jag tycker dom är snyggast, i nån läcker färg med största stereon. Men bilen passar mig inte alls då jag är för lång för bilen.
Men känn på bilen, provkör ordentligt, och sov på saken.
Detta mina råd.

Uppdaterat: 2019-09-04 21:06

Cross country. Riktigt snygg och en halv cm högre.
Undvik glastak då du kan bli ruinerad om det blir nåt fel och det är faktiskt mer nyhetens behag med glastak.

Uppdaterat: 2019-09-04 21:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är inte den nuvarande V40-modellen ganska ålderstigen och att det snart kommer ersättas med en ny modell?
Om det är den nya V60 så skulle jag välja en sådan alla dagar i veckan före V40. V60 är snyggare och verkar vettigare.

Om det är gamla V60 så hade jag istället valt en V40CC.

En anhörig hade en äldre XC90 med panoramatak som läkte. Trots flera besök på verkstad fick de inte ordning på tätning.
Annars är appstyrd bränslevärmare trevligt. I övrigt är väl Volvo hyggligt grundutrustade i Momentum(?).

Uppdaterat: 2019-09-04 21:50

I den prisklassen du kikar är det gamla V60 och den finns inte med panorama, utan enbart vanlig glaslucka, och panoramat på V40 är inte öppningsbart så troligtvis lite mindre risk för läckage och vindbrus även om jag aldrig haft nåt av det på någon av mina bilar med panorama eller glaslucka, och som mso skriver att det är nyhetens behag är ju upp till var och en, vet inte hår många han ägt med det, men jag som ägt ett antal bilar med panorma säger att det är helt underbart, både ur ljusinsläppet och luftigheten det ger, och är det öppningsbart använder jag det väldigt mycket.
Vill du ha en Volvo som har det mesta ska du leta upp en Summum med teknikpaket, då har du allt du behöver mer eller mindre.
CC-modellerna är bekvämare, de har längre fjädringsväg och lite mjukare chassi, däremot om du gillar kasa runt på kurviga asfaltsvägar med lite glädje ska du ha en R-design utan tvekan.

Uppdaterat: 2019-09-05 01:16

Bra tips.Tack!

I den prisklassen jag kollar så verkar det vara årsmodell 15-17 som gäller. Hur bör jag tänka där föresten – ålder vs mil vs utrustning? Vad vågar man sätta som maxgräns på milantalet? Gjordes det några större förändringar i det årsmodellspannet – vad skiljer dem åt? Och är det några omfattande servicear man bör känna till så man inte åker på det det första man gör?

Det finns tyvärr inte så många CC i den prisklassen, så antar att man får ha is i magen om man vill hitta en i rätt färg och med rätt utrustning (och som inte gått tre varv runt jorden). Men ja, en vanlig med R-design är också trevlig. Kanske tom med polestar - men det lär kanske vara svårt att hitta i den prisklassen.

I övrigt kan jag säga att fyrhjulsdrift går bort eftersom jag inte har det behovet. Det verkar därför mest bidra till ökade kostnader.

Uppdaterat: 2019-09-05 16:50