Familjen behöver mera plats och det vankas ett köp av 7 sits bil. Då budgeten är relativt tight, max 220k så är valet svårt. Vill inte gärna att bilen ska ha gått mer än 13 000 mil.
För 200 får man en fin 2014-2015 modell med gott om utrustning, men då är det Euro 5. Sträcker vi ut till 220 vilket är absolut max så går det att få åtminstone Alhambran 2016 med 184hk motorn. Får göra avkall på tex lädersäten och panorama men får den nya och starkare dieseln istället. Samtidigt har väl den nya modellen lite extra utrustning som inte finns på dem gamla.
Vi bor i en mindre stad, så något förbud behöver vi nog inte oroa oss över i första taget. Men några gånger per år passerar vi genom Sthlms tunnlar påväg till stugan. Åker även en del till fjällen. Till vardags kör vi tyvärr mycket kortas sträckor, men jag tror ändå på diesel i en så pass stor bil. Jag får se till att sota ur den ordentligt med jämna intervall.
Så frågorna är väl helt enkelt.....
1: Dumt att inte köpa Euro 6 idag?
2: Gamla Euro 5 140hk är den för slö?, stor skillnad på 177hk?
Kommentarer
Finns säkert mer kunniga på detta område än jag. Snabbt och spontant säger jag 2016 motor är bättre och högre säkerhetsdrift på än 2014.
Hellre avstå från utrustning och få nyare bil med färre mil.
Att köpa en VW med Euro5-motor skulle jag avstå alla dagar i veckan! Är det fixad verkar det vara en god del problem och är den inte fixad så är den en utsläppsgris
Skatten är väl betydligt högre på Euro 5.
Har du tittat på Ford Galaxy?
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-galaxy-2-0-tdci-150hk-eu6-7-sits-8355-13957436
Verkar vara betydlig mer prisvärd ”buss” som begagnad. Och en bil som ViB tyckte om vid sin test.
https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-ford-galaxy-2015
Bara att kolla koldioxid utsläppet. Jag har för mig att det också skärpet, rekommendationen på utsläppet därav minskades det. Kolla och jämför.
EDIT kollade snabbt och det skiljde 30 co2 på två dom två. Bägge var 150Tdi
Absolut den har varit på min radar, fått uppfattningen att Sharanen har den största bakre raden därav har valet gått mer åt det hållet. Men nya Ford verkar absolut trevlig och vi skall åka till en vän och titta på deras Galaxy idag för att få lite mer kött på benen.
Euro 5 går iaf bort efter att ha läst lite mer om "dieselgate", verkar onekligen som att en hel del drabbats av bekymmer efter "fixen". Så valet kommet nu stå mellan Sharan/Alhambra 2016 och Galaxy 2016.
Vad jag hört så har en del haft rappel fel på denna galxy.
Kan ju vara slumpen det jag hört.
En sak som jag skulle ställa som krav är dieselvärmare på en sådan bil.
Stor bil med diesel som ger halvdålig värmeeffekt första milen.
Överväg det om du bor där det ofta är vitt på backen
https://www.bytbil.com/varmlands-lan/personbil-c4-grand-picasso-shine-hdi-automat-7-sits-v-hjul-euro6-8177-13962146
Är den för liten?
Du har aldrig hört om några fel på en VAG bil nån gång? :)
Har inte C4 den där hemska automatlådan som rycker och växlar så långsamt?
Hade kikat på en Grand Scenic.
Vi hade nya superben innan, största kombin som gick att få så är rätt bortskämda med stora platser nu :). Vill nog därför gå på fullstora modeller så det inte känns trångt.
Var väldiga nöjda med Galaxyn vi titta på nyss, satt riktigt bra i det. Gott om plats och bra finesser. Blir tufft det här.
Jo men efter minst 30-400000 mil med diverse tdi motorer sedan 00 utan ett motorfel så kan jag rekomendera dessa.
Att folk har fel oavsett fabrikat det är väl verkligheten.
Och jag skulle aldrig välja en fransk sjusitsig bil och kanske på grund av gamla fördomar men det räcker att lyfta på huven för att få avsmak om man är mekaniskt kunnig.
Och än en gång tänk på dieselvärmaren om du bor där det ofta är snö.
Dieselvärmare är ett krav ja, sambon har ingen stolpe på jobbet. Vi åker även till fjällen på vintern.
Men nu när jag släppt Euro 5 och det helt väger mellan Sharan/Alhambran eller Galaxy, vilken effekt ska man gå på.
Drar inget tungt släp till vardags, duger 150hk? 4wd hade vart trevligt, men då spränger jag budgeten.
Stuka. Jag har varit i samma sits som du i mitt tidigare liv med 7 sits och ett par alhambror och caravelle.
Fjällen ett par ggr per år och ingen stolpe på jobb osv.
4wd kostar extra soppa och extra service kostnader och en ytterligare en risk för fel kostnader i 4wd systemet.
Alltid nya fräscha vinterdäck är en bra mycket bättre investering är mitt tipps och man skall även panik stanna ibland för älg och ren och kanske en cyklist vilket många 4wd ägare glömmer bort och kör på gamla hårda däck.
Bränslevärmare är i min värld alltid bättre och driftsäkrare när det är fabriks integrerat i bilens system och fabrikmonterats.
Och googla runt riktigt på galax/alhambra/charan.
Och det fungerar ypperligt bra med 150 diesel hk på en sådan familjebil enligt mig.
Du har nog helt rätt om 4wd, det kostar mer i alla avseenden. Speciellt om man ser till hur få dagar per år vi är ute i sådant dåligt väglag. Innan vår Superb har jag klarat mig med fwd i 18 år. Det skiljer 30 000 i pris till en 4wd, massor kan vi göra för de pengarna.
Instämmer med att vinterhjulen ska vara fräscha, jag har alltid hållt mig med fina dubbdäck då vi har några otrevliga backar både påväg hem och till stugan.
Tackar er alla för alla synpunkter, det är inte lätt när man fastnar i alla val.
Hej igen, oddsen på detta är väl minimala. Men OM man skulle finna en 2012-2015 Euro 5 som inte är "fixad", då är det väl en bra motor och ett bra köp? Har förstått att det var inget tvång och vissa vägrade lägga in ny mjukvaran?
Av det jag hört så är det en pålitlig och hållbar motor.
För mig skulle det kännas dåligt att köra omkring med en bil som har påtagligt mycket högre NOx utsläpp än den borde, men det är upp till var och en. Motorn i sig är en stark och tålig krabat.
Har verkligen denna motor "påtagligt mycket högre NOx utsläpp" än motsvarande konkurrenter vid den tiden ? Vill minnas att det gjorts tester som inte riktigt bekräftar den bilden.
Är väl ändå bättre att den har låga CO2 utsläpp, NOx utsläppen är ju enkom eventuellt ett problem i stadsmiljö, och det har ju även den gamla euro5 motorn.
Förstår vad du menar Robban, men känns lite som om inte jag kör den så kör ju någon annan den? Har blivit väldigt nyfiken på Ford S-max efter några struliga handlare med Sharan. Vet att den är snäppet mindre, men tror det ska täcka våra behov.
Hej,
Provar att bumpa en gammal tråd då jag själv går i samma tankar - ska man köpa Sharan/Alhambra och isåfall vilken motor. Får jag fråga hur det gick för dig Stuka?
Espace är grym! Alltså den gamla inte möket som säljs nu
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.