Vi Bilägares forum

Vilken kombi med automat?

Vilken kombi med automat?

Det är dags att köpa en större bil, men det känns som en djungel. Vilken är värd att satsa på?
Den måste ha automatlåda och min budget är max 70 000 kr.

Är franska bilar bara skräp?
Är en Toyota Avensis från 05 nått att ha?

Hjälp!

Uppdaterat: 2016-10-28 14:29

Kommentarer

Större än vad?

Uppdaterat: 2016-10-28 14:45

Fransk bil: det finns enstaka måndagsex. men generellt sett är det bra bilar, har haft både Citroen och Peugeot utan större problem. Ett förslag är att du tittar på en C5 eller Picasso.

Toyota: bör vara efter 2007 som är en ordentlig uppgradering det året och fram till 2009 tror jag det var. Här finns en uppsjö att välja mellan.

På www.autouncle.se kan du hitta nästan alla beg. bilar i Sverige, en bra hemsida tycker jag.

Eftersom jag har flera Subaru i familjen och vi är mycket nöjda så glöm inte att titta på en Outback eller Forester.

Lycka till, jäkta inte med köpet.

Uppdaterat: 2016-11-13 20:00
ÅkeMjuk

Kolla Mondeo, mycket bil för pengarna och avsevärt bättre än vad de som aldrig haft någon tror.

Försök hitta en Ghia.

Uppdaterat: 2016-11-13 20:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Avensis är ett bra och driftsäkert val. Dessutom bra krocksäkerhet.

2,4 har finare automatlåda än 1,8/2,0.

Uppdaterat: 2016-11-24 15:23

C5 HDI 6Stegade aut fung fint ihop med motorn 2008 o senare jag köpte en på blocket för 74 2010 14800 mil

Uppdaterat: 2016-11-24 15:36

Här blev det liv i en fråga som stannat av, varför inte.

Inget direkt fel på Avensis så länge den inte behöver besöka verkstad av någon orsak, arbetskostnaden kan bli aningen hög eftersom den inte är direkt lätta att ta isär och sätta ihop på kort tid.

Glödlampsbyten är garanterat verkstadsjobb.

Hittar man en så kanske en Opel Vectra Kombi 2006-2009 inte blir någon besvikelse, det lämpligaste motorvalet är 2.0 Turbo, 1.8 finns också men med automat är den förmodligen aningen svag i prestanda - man bör undviker den motor som betecknas 2.2 - den ska endast experter köpa.

Automaten är en av de bästa och erbjuder möjligheten att starta på fjärde växeln vilket innebär att man har stora möjligheter att slippa köra fast på vintern och samma vinterläge gör att växellådan undviker nedväxling under fjärde växeln upp till 80 km/t och därmed blir bilen mycket lugn att köra på halt underlag.

Någon egentlig svaghet finns inte, något fall av ojämn motorgång och problem på tomgång kan förekomma men det visar sig vanligen bero på en smutsig sensor om bilen rullat mycket i storstad och som endast behöver göras ren.

Vidare kan det uppfattas som att det är svårt att byta glödlampor i strålkastarna men det är bara ett intryck, i själva verket är det relativt enkelt om man vet hur man ska göra.

Uppdaterat: 2016-11-24 18:58

Av de föreslagna så lutar nog även jag åt Avensis-spåret - även om det är en tråkig bil så brukar den trots allt fungera. Syrran bytte från Vectra kombi till Avensis kombi för rätt många år sen och det var verkligen ett "upp-byte" när det gällde problemfrihet...

Uppdaterat: 2016-11-24 20:05

C5 har ju fördelen att ha hydraulisk fjädring, vilken inte går att lasta ner, och ger en lugn och behaglig färd. Finns dock enstaka exemplar av C5 III som har stålfjädring. Däremot har alla C5II hydraulfjädring.

Gemensamt för C5 är att de är välutrustade redan i basutförande, sånt som knappt finns som tillval på andra bilar är standard.

OK, som alla andra här, är jag partisk i målet, men jag känner ju till modellen väl. (C5 II), då jag har två stycken...

Vectra har jag kört en del, och tycker det är en trevlig modell, särskilt med 175hk turbon. Mycket roligare än 9-5.

Å andra sidan är 9-5 är trygg bil, jag själv gillar inte designen (smaksak förstås) och nyckeln på golvet.

Avensis är säkert en vettig bil, men jag tycker den är urtrist. Blev heller inte övertygad om kvaliteten sedan en kollega fick byta motor i sin för att den var sprucken (!).

Vill man betala onödigt mycket för en kombi kan man välja en V70, den är överprisad och ger egentligen inget mer än någon än de andra.

Gemensamt för alla fem alternativ är att de är rymliga och säkra.

Uppdaterat: 2016-11-25 07:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vi hade för ett par år sedan en Renault Scenic 2004 som jag var otroligt nöjd med. Vi körde över 10000 mil med den innan vi sålde den. När jag köpte den knarrade dörrgångjärnet, och det var det enda fel som var på den bilen. Vettig att serva, och det är ingen stor kombi, men stolarna bak går både att fälla och till och med lyfta ur, och då kan jag lova att det finns lastutrymme. Rostskyddsmässigt är de ju i framkant, med tex plastskärmar fram.

Körmässigt så sitter man högt och åker med i bilen, det är inte speciellt roligt att köra, men skönt att åka i.

Om man kollar på blocket kan man för 70 000 få en 2010, eller 2012 års modell med en 10 000mil på mätaren. Det tycker jag verkar väldigt prisvärt. Då är det en nyare modell än den vi hade, har åkt med i en sån vid ett par tillfällen, och den är ändå mer komfortabel och tyst att åka i.

Kolla tex här: https://www.blocket.se/stockholm/Renault_Scenic_1_5DCI_AUT_DRAG_M_VARME_NYSERV_67778699.htm?ca=21&w=3

Uppdaterat: 2016-11-25 08:38

Tja jag har rätt stor erfarenhet av Avensis, tre stycken, 2003-2006 varv en jag körde i 9 månader.

En mycket bra bil, en 2005 slår Golf 2014 rätt klart.

Komplicerat?

Det behöver inte vara komplicerat, det räcker med att det inte är så servicevänligt när man måste plocka ner saker eller för den delen inredning, instrumentpanel m.m.

Mitt intryck är att grejen med en japansk bil i allmänhet är att den inte är tänkt att krångla eller gå sönder från första början, så om den gör det så är det inte alltid så lätt att "ge sig på den".

MEN det kan mycket väl var ett överdrivet intryck? kanske, baserat på att när vi skulle in med en Avensis på verkstaden 2003 så utbröt nästan slagsmål därför att man hade väldigt delade meningar om hur man skulle bära sig åt för att montera ner sakerna i motorrummet, på den toyotaverkstaden tyckte man inte att det var enkelt.

Byta en trasig glödlampa i strålkastaren var ju mycket svårt, tog en timme, jag kan byta en glödlampa på Vectra på det svåraste stället på 20 minuter.

En annan gång hamnade en annan bil på verkstad i två veckor för att man inte fick ordning på sakerna, något fick väl specialbeställas troligen.

Den bilen fick man förresten byta motor på fast varför lyckades jag aldrig få något riktigt svar på.

De andra två var det väl aldrig något fel på som jag hört om.

Och sedan är det nog också så att jag har aldrig harmonierat med japanska bilar, de ser lika skrämmande ut tekniskt som en fransk bil, jag skulle aldrig drömma om att våga peta på någondera.

Bara rattspakarna skrämmer med sina "miljoner" funktioner, det tog tre veckor innan jag samlat tillräckligt mod för att försöka starta vindrutetorkarna och sätta på dimljusen, nix det vågade jag aldrig eftersom jag kanske skulle sabba hela belysningspaketet... och inte kunna få tillbaka halvljuset igen, det kändes i varje fall så.

Omvänt är det ju för mig väldigt enkelt att plocka isär en Vectra, till största delen i varje fall, så baserat på det kan man ju inte låta bli att spekulera en smula.

Sedan har jag aldrig lyckats hitta en enda speciell finnes i Avensis, när jag läste instruktionsboken var den så tråkig att jag nästan somnade i brist på kul och intressanta detaljer och funktioner, väldigt fantasilöst och det ger också intrycket att man inte lagt ner så mycket tanke på funktionen i detaljerna utöver att det fungerar bra och är gediget och massivt byggt, men sedan är det inget mer.

Jag tvingades läsa i instruktionsboken för att hitta knappen till el-bakrutan eftersom den för mig självklart ska sitta i klimatkontrollen, men den sitter i stället högre uppe vid luftmunstyckena helt ologiskt.

Sammantaget får jag inget intryck av att detta är en genomtänkt och funktionell bil.

Den jag körde hade också en hemsk styrning, alldeles för lätt, en motor som vrålade på 6000 varv bara man tittade på gaspedalen och bromsar som jag aldrig lyckades få någon känsla för, att den sedan hade noll acceleration på högsta växeln i uppförsbacke var också märkligt, gasen i botten och mätaren flyttade sig inte, aldrig varit med om något sådant på annat håll.

Men som passagerare är det en mycket behaglig bil att åka i, jag har endast positiva minnen av den när jag slipper köra den.

Trotts att jag aldrig skulle vilja ha en själv och allt jag ogillar med den så håller jag den för att vara en av de bästa, nu har den ersatts av Golf och jag saknar Avensisen.

Det går alltså att ogilla mycket på en bil och ändå gilla den väldigt mycket.

Pi så är det så att det var aldrig några större fel på Vectra 2003-05, det är väldigt överdrivet, och från 2006-09 som jag konstant rekommenderar eftersom det är den jag skulle köpa själv, är antalet fel obefintliga, även om någon släkting påstår annat.

Vectra är min absoluta favoritbil efter Rekord och Senator så den kan jag bättre än någon annan.

Uppdaterat: 2016-11-25 08:48

Lite märkligt att många Opel-modeller i stort sett är perfekta och felfria, oavsett andras erfarenheter, och har många flera "speciella finesser" än andra bilar. Samt att det bara är Opel som har en logisk förarmiljö... Nåja - tror att det säger mera om den som bedömer bilarna än om bilarna själva. Personligen skulle jag aldrig tveka i valet mellan en Avensis eller Vectra när det gäller en familjebil - och vilken jag skulle välja framgår av mitt tidigare inlägg.

Uppdaterat: 2016-11-25 09:38

Enskilda människors personliga erfarenheter är en sak, det som räknas är den stora helheten och det är där kompetens för saken i fråga kommer in.

Det går t.ex.att ta fram 20 000 missnöjda ägare till Insignia, det blir en förfärlig mängd "andras erfarenheter" men vad spelar det för roll när 880 000 inte är lika missnöjda eller har något att klaga på - det är den siffran som räknas och därför är enskildas personliga åsikt inget mer än just det.

Uppdaterat: 2016-11-25 12:05

N-iklas - då antar jag att man kan tillämpa samma typ av logik på andra märken och andra modeller - även sådana som just du och flera andra skribenter t ex här på ViB inte gillar... M a o finns det i stort sett inga dåliga bilar - vilket kanske är den enkla sanningen. Däremot kan olika människor ha olika preferenser runt funktioner och lösningar men det är ju en annan sak.

Uppdaterat: 2016-11-25 14:39

hultarn, försök inte, ingen bil har haft hydraulisk fjädring inte heller Citroen!

Men den gasfjädring med hydraulisk stabilisering som Citroen kom med redan 1954 är helt unik och i det utförande den har i C5 är den verkligt komfortabel.

Jag gillar bilen även om jag svurit nästan varje gång jag tar mig in i den, taklinjen är på tok för låg.

Den är väldigt komfortabel, man sitter bra och den går tyst.

Men det är en bil man bör ha lite tur med, den är inte billig att reparera.

Opel Vectra är ju en lite undervärderad bil, rymlig men nästan lika tråkig som Avensis och den har en usel bakvagn som fick ärvas av Saab som lyckades förbättra den något.

Men är bakvagnen modifierad kan det bli en billig bil, men man bör nog behålla den länge.

Personligen skulle jag hellre välja Insignia även om den är mindre invändigt.

V70 skulle jag avstå från, den har visserligen mycket bekväma stolar och den är praktisk, men den är inte billig att hålla igång, verkligen dyr service.

Avensis har jag mycket begränsad erfarenhet av, det enda är att den inte är speciellt kul att köra, men hur det är med kostnader vet jag inte.

Uppdaterat: 2016-11-25 19:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Avensis är väl en lagom bil som väl duger för den som inte har pretentioner. Men konstiga detaljer som inte jag gillar som farthållarspak som följer med ratten och öppning av tankluckan med en knapp gömd nere vid golvet där man öppnar motorhuven. En trött bensinmotor dito diesel. I övrigt en lagom bil som kanske passar en barnfamilj bra.

Opel Vectra är en stor och rymlig bil som har "ärvt" Saabs notoriskt dåliga spiralfjädrar fram och bak och känsliga bakbromsar som kärvar ihop om de används av en lantis som jag och inte används så mycket. Om bakvagnen fick ärvas av Saab ifrån Vectran får stå för sabnisses räkning. Jag tvivlar. Och 2.2 motorn är inte så dålig som N-icklas påstår om den servats och sköts som man skall. Våran 2004 års modell har nu gått 19000 mil utan problem.

Opel Insignian Kombimodellen är en underskattad bil som är skön att köra,perfekta stolar, bra motorer, detaljkvalitet, problemfri men kanske inte det bästa valet för en barnfamilj utrymmesmässigt. På denna bil har man inte krånglat till det med en knapp för att öppna tanklocket som på Avensisen. Är bilen öppen så trycker man bara på tankluckan så är den öppen. Och farthållaren sköter man med vänster tumme på ratten och ingen jävla konstig gömd spak bakom ratten.Prova bilen själva med en provkörning!

En annan underskattad bil är Ford Mondeo Kombimodellen som enligt mig är den perfekta bilen för en barnfamilj. Stor, rymlig och ekonomisk.

Skoda Superb är också ett bra val som jag personligen inte har någon praktisk erfarenhet av.

Uppdaterat: 2016-11-25 23:30
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Shogun skrev:

Spaken till farthållaren på Toyota/Lexus fungerar perfekt och är lättanvänd. Så även på Avensis.

Nääh! Inte om du använt den bättre varianten som sitter på ratten och sköts enbart av vänster tumme. Då är alla farthållare med spak bakom ratten bara dåligt enligt mig och speciellt om de följer med rattutslaget, som på Avensis, tycker jag.

Uppdaterat: 2016-11-25 23:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har både och och föredrar faktiskt spaken.

Förresten hur många finns det med knappar på ratten som inte följer med ratten?!

Kommer bara på ngn enstaka Citroen.

Uppdaterat: 2016-11-26 08:30

Ja det är ju tur att vi tycker olika.

Själv gick jag från spak till knappar på ratten och har svårt att förstå varför alla inte har det så och definitivt ogillar jag en spak som inte alltid sitter på samma plats utan följer med ratten när man svänger. Och ja, knappar följer med ratten haha, men dom befinner sig på rätt sida ratten och är därför lättare att handha enligt mig.

Uppdaterat: 2016-11-26 08:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har knappar på vänster "ratt-eker" på nuvarande Golf (med adaptiv farthållare så lite flera knappar) men på förra Golfen satt knapparna ytterst på blinkersspaken. Frånsett behovet av lite flera knappar i o m den adaptiva farthållaren så tycker jag nog att den gamla lösningen var bättre. Dock innebär ju den adaptiva farthållaren att man inte behöver använda knapparna lika ofta så nåt stort problem är det inte. Håller alltså för en gångs skull med Shogun...:) Alltså - vrider man ratten så är det mer eller mindre omöjligt att hantera farthållaren när den sitter på ratt-ekern.

Till Junkers kan jag svara att t ex Peugeot har en lite märklig, men fast, montering av farthållaren i en "satellit" under blinkersspaken och där man inte ser knapparna (ratten skymmer det mesta) utan måste känna sig fram. Kanske inget större problem när man är van men jag föredrar placeringen på min förra Golf inte minst för att man då har knapparna tillgängliga från det ställe man normalt håller händerna på ratten.

Ett allvarligare problem angående farthållare är att många Japanska bilar (främst) har en farthållare som inte fungerar under 40--42 km/t och det är inte alltid sånt man upptäcker vid en kort provkörning. Eftersom det blir alltflera 30-begränsningar så är mitt krav att farthållaren skall fungera även vid den hastigheten så det är nåt att kolla på. T ex så gäller denna begränsning bl a Toyota Auris. Likaså för oss med manuell växellåda så kopplar många bilar ur farthållaren när man växlar - lite onödigt kan man tycka och numera finns det bilar där man tagit bort denna onödiga funktion.

Uppdaterat: 2016-11-26 10:16

Ett allvarligare problem angående farthållare är att många Japanska bilar (främst) har en farthållare som inte fungerar under 40--42 km/t och det är inte alltid sånt man upptäcker vid en kort provkörning. Eftersom det blir alltflera 30-begränsningar så är mitt krav att farthållaren skall fungera även vid den hastigheten så det är nåt att kolla på. T ex så gäller denna begränsning bl a Toyota Auris. Likaså för oss med manuell växellåda så kopplar många bilar ur farthållaren när man växlar - lite onödigt kan man tycka och numera finns det bilar där man tagit bort denna onödiga funktion. : skriver Pi.

Ett bra inlägg och där håller jag med dig till 100%.

Uppdaterat: 2016-11-26 20:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

"Kanske inget större problem när man är van men jag föredrar placeringen på min förra Golf inte minst för att man då har knapparna tillgängliga från det ställe man normalt håller händerna på ratten." :skriver Pi.

Så du har inte alltid vänster tumme på ratten, när det gäller alternativet farthållare på rattekern?

Uppdaterat: 2016-11-28 15:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Christer - visst är det så normalt (fast kanske inte tummen på knappsatsen) men min personliga åsikt är ändå att den "gamla" placeringen var bättre. Men det hindrar ju inte att du tycker annat. Och när man svänger så är man ju chanslös att träffa rätt när knapparna sitter på ratten - även om det problemet troligen inte är så stort.

Uppdaterat: 2016-11-28 15:27

Skulle bara skoja lite Pi eftersom jag "fick lite skit" haha, för att jag skrev om att spaken följer med ratten. För det är ju det vi vänjer oss med som vi tycker bäst om och något skall vi väl käfta om, med glimten i ögat.

Uppdaterat: 2016-11-28 16:17
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

"[quote=saabnisse]hultarn,

Opel Vectra är ju en lite undervärderad bil, rymlig men nästan lika tråkig som Avensis och den har en usel bakvagn som fick ärvas av Saab som lyckades förbättra den något."

Jag beslöt att inte skriva här mer eftersom jag konsekvent väljer att inte bli tjatig som flertalet lätt kan bli när de promt ska envisas med att hela tiden få sista ordet och inte kan acceptera att just deras favoritpryl inte hyllas som vinnare i diskussionen.

Men Jag noterade detta och oriktiga åsikter får man svälja men direkta fel nej.

Det där stämmer inte, Opel Vectra har inte haft värre problem med bakaxel på någon enda modell än man haft på bakaxlar allmänt oavsett modell tillbaka till Rekord 78, den hade en gummibussning på ett stag på bakaxeln som kunde bli sliten nämligen, fast man kunde låta bli att byta den för det hade ingen praktisk betydelse.

Det var helt och fullt endast Saab som hade dessa bekymmer p.g.a. av att den bil Saab placerade ovanpå denna bakaxel var betydligt tyngre än Vectra och det var bakaxeln inte konstruerad för.

Opel hade Omega som sin stora bil men den vägrade Saab hämta komponenter från eftersom man av ideologiska skäl inte kunde hämta något från en bakhjulsdriven bil.

Dessutom gällde dessa problem 9-5 som baserades på Vectra 1996 och inte den Vectra C 2003 som det handlar om här, den bakaxeln sitter i sista 9-3 och den bakaxeln har ingen klagat på som jag någonsin hört om - men eftersom den är mycket Opel under skalet vill Saabfolket inte prata om den.

Uppdaterat: 2016-11-28 17:13

saabnisse: jo, ska man vara noga så är det ju inte hydrauliken som ger fjädringen, utan kvävgasen i "klockorna". Men, strunt samma. Vi vet ju vad vi menar.

Uppdaterat: 2016-11-28 17:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pi:

Audi har faktiskt behållit spaken till farthållaren. Jag gillar inte heller dom där små knapparna i VW Golf 7. Vi blev tvungna att åka tillbaka till återförsäljaren för att få instruktioner om hur den fungerar och aktiveras. Det stod inte mycket man förstod i instruktionsboken då den visade flera och man blev bara förvirrad.

Blev glad när jag såg att Audi A6 hade likadan som gamla A4:an. Enda skillnaden är hur man ökar farten där man kan välja 10 km /h åt gången i A6 medan i A4 är det 1 km/h i taget så länge man gasar med spaken uppåt. Sänker nedåt.

Uppdaterat: 2016-11-28 17:57
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nåja - Golfens knappar i ratten är inget oöverstigligt problem och jag klurade faktiskt ut alla funktioner tämligen raskt...:)

Sen är +- 10 km/t-knapparna mycket användbara tillsammans med den adaptiva farthållaren och den bromsar ju också aktivt så man kan köra rätt länge utan att röra gaspedal och broms...:)

Christer - inga problem men som vanligt är det inte jämt så lätt att förstå om det är lite småretsamt skoj eller lite mera allvarligt menat. Men nu vet jag...:)

Uppdaterat: 2016-11-28 19:09

"Sen är +- 10 km/t-knapparna mycket användbara tillsammans med den adaptiva farthållaren och den bromsar ju också aktivt så man kan köra rätt länge utan att röra gaspedal och broms...:)"

Det där skulle jag vilja prova. Låter som bra innovationer.

Uppdaterat: 2016-11-28 20:14
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

"Sen är +- 10 km/t-knapparna mycket användbara tillsammans med den adaptiva farthållaren och den bromsar ju också aktivt så man kan köra rätt länge utan att röra gaspedal och broms...:)"

Det där skulle jag vilja prova. Låter som bra innovationer.

Jag har kört Gbg - Malmö utan att röra gaspedalen (annat än vid starten i Gbg). Funkar utmärkt. Man kan även lata sig med att slappa från att styra på samma sträcka - i alla fall i 10 sekunders intervall.

Uppdaterat: 2016-11-28 20:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
N-iklas]"[quote=saabnisse skrev:

hultarn,

Opel Vectra är ju en lite undervärderad bil, rymlig men nästan lika tråkig som Avensis och den har en usel bakvagn som fick ärvas av Saab som lyckades förbättra den något."

Jag beslöt att inte skriva här mer eftersom jag konsekvent väljer att inte bli tjatig som flertalet lätt kan bli när de promt ska envisas med att hela tiden få sista ordet och inte kan acceptera att just deras favoritpryl inte hyllas som vinnare i diskussionen.

Men Jag noterade detta och oriktiga åsikter får man svälja men direkta fel nej.

Det där stämmer inte, Opel Vectra har inte haft värre problem med bakaxel på någon enda modell än man haft på bakaxlar allmänt oavsett modell tillbaka till Rekord 78, den hade en gummibussning på ett stag på bakaxeln som kunde bli sliten nämligen, fast man kunde låta bli att byta den för det hade ingen praktisk betydelse.

Det var helt och fullt endast Saab som hade dessa bekymmer p.g.a. av att den bil Saab placerade ovanpå denna bakaxel var betydligt tyngre än Vectra och det var bakaxeln inte konstruerad för.

Opel hade Omega som sin stora bil men den vägrade Saab hämta komponenter från eftersom man av ideologiska skäl inte kunde hämta något från en bakhjulsdriven bil.

Dessutom gällde dessa problem 9-5 som baserades på Vectra 1996 och inte den Vectra C 2003 som det handlar om här, den bakaxeln sitter i sista 9-3 och den bakaxeln har ingen klagat på som jag någonsin hört om - men eftersom den är mycket Opel under skalet vill Saabfolket inte prata om den.

Problemet med saabs bakvagn var snarare att bönräknarna på Opel inte tillät Saab att köpa in bra bussningar. Salt förstörde bussningarna i förtid och först på slutet fick man bra bussningar. Då var det inga problem med bakvagnen fast bilen vägde lika mycket.

Uppdaterat: 2016-11-28 21:25

Det skulle fan vara intressant att veta sanningen bakom alla " Det var GM:s fel för dom förstod inte det europiska tänket eller det var Opels fel och bönräknarnas fel som inte förstod Saabs innovationer"

Eller det var" Saabs fel för dom trodde bara på sina egna inskränkta ideer och lösningar".

Kom det inte ut något bra ur GM:s ägande och hur hade det gått om Saab hade kunnat fortsätta på egen hand om dom inte hade behövt bry sig om något så banalt som ekonomi och volymer?

Förlåt nu svor jag i kyrkan.

Uppdaterat: 2016-11-28 22:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

MEN visst är det lustigt att saltet i så fall bara angrep bussningar när de satt i en Saab men lämnade dem i fred när de satt i en Opel...

Salt som förstör bussningar - det var då första gången man hört om något sådant.

Precis som att alla Saabs problem inte drabbade motsvarande Opelmodell...

En anmärkningsvärd omständighet...

Bussningarna var inte avsedda för en så tung bil, när man bytte ut dem mot sådana som tålde vikten så försvann problemen...

Uppdaterat: 2016-11-28 22:30

Om man endast ser till utrustningsdetaljer så hade Opel nytta av att hämta några ideer och detaljer från Saab, men det går omvänt inte att se att Saab ville införa något som gick att upptäcka med ögon från Opel trotts att det fanns flertalet detaljer som Opel var bäst på men ideologin att konsekvent banka in budskapet att allt från Opel var fruktansvärd skit satte stopp för allt sådant.

Faktum är att alla anklagelser mot Opel som då och då dyker upp inte är annat än ett utslag av Saabs ideologiska propaganda från början av 90-talet som en del fortfarande faktiskt tror på.

Opel Signum blev världens första bil med aktiva nackstöd i baksätet tack vare Saab:s satsning på den utrustningen i framsätet, men man tog den ett steg längre.

Uppdaterat: 2016-11-28 23:04

Jag vill minnas att Saab, sina vana trogen, hittade på ett eget infotainmentsystem istället för att adoptera det som GM redan hade.

Kanske satt sånt i väggarna i Trollhättan..?

På tal om bussningar: Jag körde både 9-5 och Vectra när de var nya (detta var runt 2006), och minns att Vectran kändes mycket rappare och lättare på vägen, medan 9-5 var mjuk och nästan amerikanskt gungig, särskilt i bakvagnen. Även motorn kändes piggare i Vectran, fast jag tror de hade samma motor (2.0T). Rätta mig om jag har fel.

Uppdaterat: 2016-11-29 07:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
N-iklas skrev:

Salt som förstör bussningar - det var då första gången man hört om något sådant.

Jag förstår att du inte har någon praktisk vana av att byta bakvagnsbussningar men jag kan intyga efter att ha bytt några hundra att saltet får lättmetallen som ingår i bussningen att korrodera och då havererar bussningen. Att Saab drabbades kontinuerligt av GMs cost reduktion är ingen hemlighet, ta bara den kortade poly-v remmen på 2.0/2.3t. Man sparade en decimeter rem och en rulle men fick ett oljud istället. Förövrigt har det bytts bussningar på Opel också men eftersom man inte sålde samma mängd bilar som Saab så var det jobbet mindre vanligt.

Uppdaterat: 2016-11-29 20:24