Jag tänkte mig något av följande bmw 5 serie, volvo v70, volvo 940, citroen c5, ford mondeo, honda accord eller vw passat. Helst inte turbo har ju hört att dem är så dyra att reparera
Uppdaterat: 2017-10-22 20:36
Köp inte nån tråkig diesel köp bensin och ha roligt
Har haft en BMW 530 E39, helt underbar bil, både komfortabel och kul, men köpa en sån för 30" är ett lotteri, krav är 01- el nyare då en del förbättringar gjordes, den nyare E61 får du inte för 30"
Forden och Hondan klassas som körglada bilar, 940 kan vara kul om man gillar att sladda på vintern.
V70 och Passat är bekväma men inte kul nån stans, och vill man ha minst kul köper man en C5a
Tycker Rikard gjorde en bra lista! Leta på en Ford Mondeo med V6a kanske? ;)
740/940 kan vara ett alternativ om du gillar att sladda, men i övrigt är dom väl inte så jäkla kul... Men om du prioriterar praktisk och säker högre så kan dom vara något. Dessutom bra rostskydd och både billiga o enkla att laga. Passa på att rädda en undan A-traktor döden. ;)
Vectra 2.0 Turbo borde passa kraven, man får alltid mer bil för pengarna när man köper en Opel.
Populära bilar är aldrig värda priset eftersom man inte betalar för bilen utan för dess popularitet och det gör att de i högre grad är i sämre skick för pengarna än vad priset antyder.
Unikt tillfälle.
För något mer, precis under 40 000 får man här möjligen den bästa och finaste bilen i Sverige för de pengarna som stämmer perfekt med önskemålen.
Detta exemplar är ovanligt, denna läderklädsel som är den dyraste som fanns att få och lyxiga inredning med träpaneler som intarsia istället för silver finns det få Vecrtra i Sverige som har, AFL strålkastare, OPC paket, stereoanläggning med hörlurar i baksätet, elektrisk bagagelucka m.m...
Mondeo st220 är ett solklart val. Vectran är snabb men led av ett sjukt understyrt chassi. Styrning, chassi och växellåda höll toppklass på den tiden i Forden.
Nej inte alls, det är en populär flitigt återberättad vandringsmyt.
Den skapades av Jeremy Clarkson med medveten avsikt genom att köra som en idiot.
Full gas med 280 hk på framhjulen i en kurva, vem väntar sig annat, men släpp gasen så försvinner hela understyrningen.
Vectra har mycket stort utrymme i baksätet, och hade sim tids längsta lastutrymme, det var också den bilen som introducerade de nu vanligt förekommande dubbla sidobelysningslamporna i lastutrymmet.
Den har också en del egensinniga smådetaljer här och var.
Alla har vi olika uppfattning om vad som är kul. På många forum frågas det om en kul sportig bil, och alltid kommer SAAB 900/93 T upp på tapeten, konstigt tycker jag.
Motorn är ett under av kraft, men sen är det slut. Jag har själv hämtat ut en flång ny 93T körde bilen 30 mil, och har aldrig kört nått tråkigare, i relation vad den kostade.
Jag hjälpte nyligen mitt ex köpa en nyare Honda Civic, bilen ser lite konstig ut utanpå, men i bilen blir man glad, motorn är pigg, växelådan förstklassig, väghållningen kanon, stolarna störtsköna, man trivs utomordentligt i den.
Flyttar man över till en vanlig bil i klassen, tex en Golf, är det så tråkigt att klockorna stannar.
Har själv en c5 V6 by carlsson från 2004,den går bra och är toputrustad och än så länge 100% rostfri.Den har inga gokart liknande väghållning men är annars snabb för en stor tung bil och omkjörningar går riskfritt.Inte heller tokig på bränslet.
Uppdaterat: 2017-10-24 21:09
Gäst (ej verifierad)
Volvo 745
Resten av konkurrensen i den prisklassen har mer eller mindre rostat bort...
Den Opel Vectra 2.0T som N-iklas refererade till utan tvekan för dom pengarna. Bra rostskydd dessutom. Annars får man väl en 945 för dom pengarna och inte 745? Visst samma bil egentligen.
Uppdaterat: 2017-10-25 17:29
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Kommentarer
Det var inga dåliga krav för en bil för det man idag nästan får kalla "kaffepengar"...:)
Fast om driftkostnaderna är ointressanta finns det säkert mer eller mindre utslitna lyxbilar som kanske skulle passa.
Vilka bilar skulle du rekommendera för att driftkostnader spelar inte så stor roll bara den inte behöver vara inne på service varannan vecka
Jag tänkte mig något av följande bmw 5 serie, volvo v70, volvo 940, citroen c5, ford mondeo, honda accord eller vw passat. Helst inte turbo har ju hört att dem är så dyra att reparera
Har haft en BMW 530 E39, helt underbar bil, både komfortabel och kul, men köpa en sån för 30" är ett lotteri, krav är 01- el nyare då en del förbättringar gjordes, den nyare E61 får du inte för 30"
Forden och Hondan klassas som körglada bilar, 940 kan vara kul om man gillar att sladda på vintern.
V70 och Passat är bekväma men inte kul nån stans, och vill man ha minst kul köper man en C5a
Chevrolet Caprice herrgårdsvagn.
Saab 9-3?
Såg en Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon på Blocket för runt 30 000 kr. Kanske inte världens bästa bil precis, men fin motor i alla fall! :)
Tycker Rikard gjorde en bra lista! Leta på en Ford Mondeo med V6a kanske? ;)
740/940 kan vara ett alternativ om du gillar att sladda, men i övrigt är dom väl inte så jäkla kul... Men om du prioriterar praktisk och säker högre så kan dom vara något. Dessutom bra rostskydd och både billiga o enkla att laga. Passa på att rädda en undan A-traktor döden. ;)
Vectra 2.0 Turbo borde passa kraven, man får alltid mer bil för pengarna när man köper en Opel.
Populära bilar är aldrig värda priset eftersom man inte betalar för bilen utan för dess popularitet och det gör att de i högre grad är i sämre skick för pengarna än vad priset antyder.
Unikt tillfälle.
För något mer, precis under 40 000 får man här möjligen den bästa och finaste bilen i Sverige för de pengarna som stämmer perfekt med önskemålen.
Detta exemplar är ovanligt, denna läderklädsel som är den dyraste som fanns att få och lyxiga inredning med träpaneler som intarsia istället för silver finns det få Vecrtra i Sverige som har, AFL strålkastare, OPC paket, stereoanläggning med hörlurar i baksätet, elektrisk bagagelucka m.m...
https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/7978207-opel-vectra-2-0-turbo-drag-lader-2008-kombi-39-000-kr
Andra Alternativ.
https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/7938347-opel-vectra-ko-2-0-t-spo-kamkedja
https://bilweb.se/stockholms-lan/opel-vectra-ko-2-0-t-com-6-vaxlar-2005-kombi-3775249
https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/8035036-opel-vectra-2-0-t-07
Mot dagens avensis..
Saab 9-5 kan man också få billigt, bra komfort och hög säkerhet. Hyfsat billiga att underhålla. Tyvärr lite törstiga..
Tack för alla tips Ska nog kolla lite närmare på opeln verkar väldigt snygg och ganska ny för det priset dem är ju ganska praktiska verkar det som
Mondeo st220 är ett solklart val. Vectran är snabb men led av ett sjukt understyrt chassi. Styrning, chassi och växellåda höll toppklass på den tiden i Forden.
Nej inte alls, det är en populär flitigt återberättad vandringsmyt.
Den skapades av Jeremy Clarkson med medveten avsikt genom att köra som en idiot.
Full gas med 280 hk på framhjulen i en kurva, vem väntar sig annat, men släpp gasen så försvinner hela understyrningen.
Vectra har mycket stort utrymme i baksätet, och hade sim tids längsta lastutrymme, det var också den bilen som introducerade de nu vanligt förekommande dubbla sidobelysningslamporna i lastutrymmet.
Den har också en del egensinniga smådetaljer här och var.
Jag håller mig gärna ifrån Ford pga har pratat med ett antal verkstäder och de tycker jag ska hålla mig ifrån Ford
Saab 9-5 biopower! Givna valet!
Alla har vi olika uppfattning om vad som är kul. På många forum frågas det om en kul sportig bil, och alltid kommer SAAB 900/93 T upp på tapeten, konstigt tycker jag.
Motorn är ett under av kraft, men sen är det slut. Jag har själv hämtat ut en flång ny 93T körde bilen 30 mil, och har aldrig kört nått tråkigare, i relation vad den kostade.
Opel har faktiskt ganska bra kvalitet över lag.
Hur är det med väghållningen på saabarna har ju hört att dem kan va väldigt understyrda
Shogun
Båda är trevliga att köra med härliga drivlinor. Står man ut med bullret i Mazdan eller den otroligt fula bakdelen på Accorden så är det bra val.
När man kör hondan så tror jag inte att man ser bakdelen så värst mycket
Jag hjälpte nyligen mitt ex köpa en nyare Honda Civic, bilen ser lite konstig ut utanpå, men i bilen blir man glad, motorn är pigg, växelådan förstklassig, väghållningen kanon, stolarna störtsköna, man trivs utomordentligt i den.
Flyttar man över till en vanlig bil i klassen, tex en Golf, är det så tråkigt att klockorna stannar.
Har själv en c5 V6 by carlsson från 2004,den går bra och är toputrustad och än så länge 100% rostfri.Den har inga gokart liknande väghållning men är annars snabb för en stor tung bil och omkjörningar går riskfritt.Inte heller tokig på bränslet.
Volvo 745
Resten av konkurrensen i den prisklassen har mer eller mindre rostat bort...
Tycker man att en 745 är rolig att köra har man inga höga krav!
Däremot har den lite spännande egenskaper vintertid.
Och det är ju än så länge billiga bilar att hålla igång.
Kravet är väl att bilen håller ihop, för tretti papp får man inte vara kräsen... :-)
Vintertid finns inte många roligare bilar än en 745:a utan tyngd på drivhjulen.
Det finns trevligare bilar för de pengarna och framför allt säkrare!
Den Opel Vectra 2.0T som N-iklas refererade till utan tvekan för dom pengarna. Bra rostskydd dessutom. Annars får man väl en 945 för dom pengarna och inte 745? Visst samma bil egentligen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.