Hej Bilkunniga,
Jag behöver era tips kring att köpa bil, känns som en djungel för mig, hoppas någon är har mer insyn och kunskap.
Jag vill köpa en begagnad bil som kostar högst 15.000 kr. Önskar att den är så billig i drift som möjligt, bensinsnål, inte för dyr vid reparation och att den är hållbar. Jag bor på landet så den behöver klara av att köra i lite svårare terräng.
Jag har fått ett tips från en bekant att Volvo v70 från år 03 och upp är en bra, prisvärd och säker bil. Den är ju ganska stor vilket har sina fördelar och nackdelar. Jag är även intresserad av rekommendationer av mindre bilar och andra märken som ändå har samma kvalitéer.
Hälsningar
Hanna
Kommentarer
Hoppas att Börje Bilkunnig kan svara på denna frågan.
Om du bor på landet så behöver du en driftsäker bil. Tveksamt om du får en sådan för 15 000.
Finns ju bara ett svar.. och det är ju Toyota...
Ja en bensinsnål V70 skulle jag också vilja köpa!
Finns det?
...och "..så billig i drift som möjligt, bensinsnål, inte för dyr vid reparation och att den är hållbar." "Volvo v70 från år 03 och upp är en bra, prisvärd och säker bil." Och så får den kosta max 15.000 kr... Tror det blir svårt...
Jamen den skall ju bara ta Hanna ifrån Norrsten in till Motala ca 5 km. Så Uno skjutsar nog men sin "Tojja"! Börje Bilkunnig ställer nog också upp, liksom Spirou, Uno Lööw och alla andra i Toyota stallet.
15000 kan ta dig långt men även ganska kort. Ja, jag vet, det var inte det svaret du ville ha men faktum är att i den prisklassen finns allt. En bekant lite längre ned på gatan, köpte en Passat kombi 2003:a för 13 tusen. Den bilen hade det plöjts pengar i de sista tre åren innan han köpte den. Följd, han har ett mycket problemfritt ägande nu. Det är ju dock inget man kan räkna med för den förra ägaren som lade 23 (?) tusen på tre år åkte inte lika billigt? Problemet är att veta det. Köper du av en främling på blocket, lär informationen runt den bilen inte räcka för att du ska kunna veta. Alltså är det en chansning. Det är visserligen en bil i 100 tusen klassen med. Ibland undrar jag om det är så stor skillnad EGENTLIGEN. Kanske miltal och antal Ica bucklor. En servicebok säger inte mycket heller tyvärr. Många gånger tycker jag bilar som är servade "enligt serviceplan" inte är speciellt väl servade. Ibland är ju den historiken rent tragisk.
Volvon kanske kostar en del i soppa men den har ingen värdeminskning och delar lär finns lite här och var. De flesta verkstäder har lärt sig modellen nu efter många år så du kan få hjälp nästan var som helst om nått börjar låta illa. Volvo är väl hyggligt hållbara men det handlar nog om slump vad du hittar. Kör du då inte 5000mil per år så gör inte en dl per mil SÅ mycket. En bil som är blank på utsidan kan vara slut i allt och tvärtom. Nyckeln är att man ska ha lite koll. När du köper en bil för 15 är det viktigt att du inte måste börja byta kamremar och koppling för då blir kalkylen galet fel. Är dessa saker bytta en gång för kanske 3-5 tusen mil sedan, då är du oftast på rätt planhalva för då kan du köra några år utan de kostnaderna. Kika invändigt i bilen. Är det städat? Det kan vara slitet, men är det så fräscht det kan vara? Ser det ut som nån brytt sig och inte velat sitta på ett "skithus" när de kört bil. Får du känslan av att den är ok invändigt. Kan den ofta vara skött i övrigt med. Ett test hos nån provningsaktör kan vara väl investerade pluringar. En bil som ser ut som de haft missilövningar i, köper man inte.
Hoppas du hittar nått bra.
Så jävla bra svar, hilife.
Om man skiter i rimligt med småbucklor och repor och siktar på funktion, kan man få nåt riktigt bra för dom pengarna, sen lägger man en del av det man spenderar på värdeminskning på nyare bilen på bankkontot, så har man till nästa bil, och ju längre man kör, ju mer har man på kontot....
Bilägande, i samtliga prisklasser är gambling.....
I 15000 kr-klassen kan man komma billigt undan med lite flyt, med nyare kan man det absolut inte!
Och häng inte upp dig på droppar, hilife har rätt, kör man inte mycket, spelar det mindre roll.
Den större bilen har egenskapen att ofta hålla ihop bättre, och de vanliga bilarna, volvo, saab, vw kan många mycket om!
Ska man köpa en bil i 15000:-klassen ska man nog kunna en del om bilar för att inte bli lurad.
Det räcker inte med att skita i bucklor och repor!
Jag tror inte TS klarar den saken.
Det är helt sant att det inte är en nackdel att kunna en del när man tittar på bilar i den prisklassen, men även om man jobbat som ingenjör för ett formelstall så lär man ändå inte komma ifrån att ett sådant köp är förknippat med tur i mångt och mycket. Så klart att det inte räcker att bortse från repor och bucklor men många köper bil på grundval av att den ju "såg fin ut" och jag tror det kan vara smart att se helheten och om en 10-12 år gammal bil har en buckla nånstans men i övrigt är iordning ska man inte räkna bort den?
Vad TS klarar vågar jag inte uttala mig om men hon frågar ju här så det är en bra början. Det är bara en bil och jag tror ändå hon förstår att en bil för 15, LÄTT, kan kosta 15 till om man har otur. Har man tur kan man köra den med smärre reparationer 2-3 år. Då har man åkt mycket billigt ÄVEN om bilen drar 1.1 liter milen i praktiken. En V70 vettigt körd kan nog köras på 0.85-0.9. Det går att leva med om bilen rullar 1000-1200mil per år.
Tycker att det ligger mycket i saabnisses inlägg #10. Och frågar man vad man skall köpa för 15.000 kr och har ett antal krav och samtidigt nämner V70 -03 och uppåt så tror jag faktiskt inte att kunskaperna är speciellt höga.
2 trådar skapade. En den 8/11 och en 10/11. Båda har förnamnet Hanna, varav en heter Rosell och en Abbaspour.
Det stinker Uno om trådarna och Uno börjar sakna fantasi eftersom han kallar båda för Hanna. Då "gillar" jag mera Unos efternamnsförslag Northstone som han använde i en annan tråd. Alltså Norrsten där han bor.
Ja christer, jag har också kännt en hel del vibbar och de förstärktes när han började raljera om mängden kvinnor som frågade ungefär samma sak.
Där blev han raderad och bortplockad.
Som vanligt!
Men när inte tråden urartar och har förnuftiga kommentarer kan den inte tas bort.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.