Jag har en Opel Astra från 2013. Jag har alltid servat den hos auktoriserad Opel-handlare - varje år. Har även gjort allt de rekommenderat direkt när de rekommenderar det - typ byta bromskivor, klossar osv osv.
Nu är det dags för service igen. Den här gången vill de göra:
"Inspection after 4, 8, 12 years": 1.920 kr
Tändstift, byte: 384 kr
Insats luftrenare: 305 kr
Tätningsring, avtappningsplugg: 14 kr
Batteri, sändare, radiokontakt: 56 kr
Roll, centrallåsningsats: 118 kr
Kupefilter: 572 kr
Tändstift, enhet: 665 kr (4 st)
Titan GT1 pro flex 5W-30 XTL olja: 636 kr (4 st)
Spolarvätska 1L: 39 kr
Totalt: 6.548 kr
Jag kan väldigt lite om det här. Är allt det här relevant att byta bara för att bilen är 8 år? Jag märker inga som helst problem med bilen - den går som en klocka.
Drog iväg en fråga till Mekonomen också. Den specen jag fick tillbaka ser ut så här:
Service var 24 mån oavsett km: 261 kr
Service var 60000:e km eller 48:e mån: 435 kr
Service: 96 mån, 240000 km + motorolja och filter (timmar): 957 kr
Tändstift NGK 739 kr (4 st)
Oljefilter Puflux: 111 kr
Oljeplugg med packning: 51 kr
Luftfilter: 234 kr
Kupéfilter, kol: 377 kr
Motor MPM PRemium Synt DX1, Helsyntet 5W: 378 kr (3,75 st)
Bromsvätska ATE, DOT4 SL.6 147 kr
Miljöavgift: 55 kr
Förbrukningsmaterial: 92 kr
Totalt: 5.036 kr
Vad skulle ni välja? Till saken hör att jag planerar att byta bil ganska snart. Vad spelar det för roll för värdet om jag nu det här sista gången inte skulle använda en Opel-auktoriserad verkstad? Specarna ser ju lite olika ut. T.ex. byter inte den auktoriserade verkstaden bromsvätska.
Hjälp mig gärna reda ut begreppen och välja rätt. Jag vill inte vara dumsnål. Det skiljer "bara" 1.500 kr. Men om Mekonomen är i princip lika bra så köper jag hellre något roligare för de där 1.500 kr.
Kommentarer
(bilen har gått 11.001 mil)
Inte mycket respons här :D Kanske frågade jag i fel forumkategori. Dock har jag bokat hos auktoriserad verkstad nu. Frågade vad de kunde göra på priset och då fick jag 10%. Då kändes det värt att köra hos dem.
Mja, på en 8 år gammal bil är det inte någon större poäng att köra märkesverkstad. Men, får du 10% så är ju inte merkostnaden så stor.
Dessutom är ju inte Mekonomen billiga längre. 739 kr för tändstift!?
Däremot går de ruskigt bra på börsen..
På en 8 år gammal bil eller egentligen en bil där garantierna gått ut skulle jag bara titta på prislappen.
Och förvissa mig om att exakt samma jobb utförs, vilket ibland inte är fallet.
Stämpel i boken får man på alla ställen.
Kolla även BDS. Ta den som är billigast!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.