Vi Bilägares forum

Vilka vinterdäck ska jag välja? Ny spännande fortsättning kommer här

Vilka vinterdäck ska jag välja? Ny spännande fortsättning kommer här

Hej alla!

Jag frågade för några veckor sedan om råd inför köp av vinterdäck. Efter goda råd och tips från er så bestämde jag mig till slut för att köpa hjul från BytHjul.com. När jag beställde och då uppgav reg-nr fick jag tipset därifrån att köpa TPMS-ventiler eftersom min helt nya bil är utrustad med detta.
Jag beställde ventiler, däck, fälger - hela rubbet från BytHjul. Åkte sedan till verkstad här i Göteborg (Autopoolen i V Frölunda) som de rekommenderade och där bytte man alla hjul. Allt verkade bra när jag körde därifrån och hem och på morgonen efter. MEN - sen, när jag skulle hem från jobbet så lyste
varningslampan för däcktrycket. Jag ringde direkt Autopoolen och fick råd att åka dit, men detta hände fredag eftermiddag kl 5 och de var på väg att
stänga och dessutom befann vi oss i var sin ände av Göteborg. Fick rådet att åka till en bensinstation för att kolla trycket... och nu börjar det bli riktigt
spännande.
Lördag förmiddag tar jag mig till en bensinstation i Göteborg - ber om hjälp med att kontrollera trycket i däcken och får då besked att trycket ska vara
2,5. Ok - säger jag, som inte vet någonting om bilar. Personen där hjälper mig att fylla på mer luft i alla däcken och jag tänker för mig själv - att det här
var lite konstigt - nog borde väl de på Autopoolen - som arbetar med däck varje dag, ha koll på sånt. Känner mig lite tveksam inför att fylla på mer, men ger med mig inför personens bestämda uppfattning om detta. Kravlar mig fram på alla småvägar hela helgen, då jag inte vågar köra motorvägar.

Tisdag morgon kör jag till Autopoolen där jag får besked att trycket i däcken är för högt, man tappar ur tills det blir 2,2. Man säger även att bilen behöver kalibreras för de nya TPMS-ventilerna. Jaha, ok... är det så....som sagt, jag vet ingenting om bilar. Jag fick rådet att ta mig till Kia på Arnegårdsgatan. Ok - jag kör till Kia. Där förklarar jag problemet - blir bjuden på kaffe - de ska åtgärda problemet under tiden. Jag hann inte dricka upp kaffet förrän det var klart. Problemet var att det var för lågt tryck i däcken och nu hade man höjt till det som det skulle vara - 2,5. Nja, kan det verkligen stämma - försökte jag invända - det står i instruktionsboken att det ska vara 2,2 och det står i dekalen i dörren att det ska vara 2,2 - så .......?? Jodå - det SKA vara 2,5...
Helt förvirrad kör jag därifrån. Bör inte Kia ha koll på vad det ska vara för tryck i däcken i deras egna bilar? Vem ska då ha koll på det??
Dagen efter - idag onsdag - tar jag ledigt från jobbet och kör till Kia Bilvaruhuset där jag köpte bilen. Får besked av kundmottagare att bilen behöver kalibreras och att jag ska gå till deras snabbverkstad. Jag går till snabbverkstaden - berättar om problemet - uppger reg-nr - och får besked att bilen är så ny att den är självkalibrerande och att det är fel på "givarna" i däcken. Vad det nu är för nåt?
Tar mig därifrån - närmast gråtfärdig - till jobbet. Kan ju säga att det var inte min mest effektiva dag på jobbet.
Ringer BytHjul och efter lång väntan får jag tala med en person där. Berättar om problemet och han säger att han vill ha skriftligt från Kia att det är problem med givarna i däcken - för så går allting snabbare - som han säger. Han säger att de då kan komma och hämta däcken. Ja - men hallå - vem ska ta av däcken och vilka vinterdäck ska jag köra på då? Svaret blir - ja, det är en ny kostnad som jag får stå för.....
Ringer sen Kia, försäljningsavdelningen och berättar om mitt problem. Ingen vidare hjälp därifrån.
Skrev sen ett långt mail till Autopoolen som är partner med BytHjul och bad dem kontakta mig på tfn . De är svåra att nå på tfn - det är inte jag, så därför verkade det vettigt att be dem kontakta mig. Har inget hört på hela dagen.
Som helt nybliven bilägare - har bara haft körkort 4 år - min första bil någonsin - har ni några råd att ge mig? Vem kontaktar jag? Vem ska betala för allt extra jobb? Vem ska jag lita på när det gäller trycket i däcken? Blir lite förvirrande när en Kia-verkstadssnubbe säger det ska vara 2,5 när det står 2,2
i instruktionsboken och i bildörren.

Nybliven, något förvirrad, bilägarinna.

Uppdaterat: 2016-10-26 19:34

Kommentarer

Ja det är svagt att man inte tar ditt problem på allvar, men det anses nog för bagatellartat för att man skulle orka engagera sig.

Men du behöver inte vara orolig, dels är det inte hela världen med lite fel tryck, men hellre för högt tryck än för lågt.

Kör gärna på 2.5 det är bättre!

Uppdaterat: 2016-10-26 19:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varnar den inte när du har 2,5 så kör på det!

Man måste ju ändå förstå att KIA inte kan lägga ned tid på något som de inte har sålt.

Har man givare som måste ställas in mot bilen så bör man köpa däck antingen av KIA eller av en duktig lokal däckverkstad.

Äldre Toyota måste tex programmeras om vid varje hjulskifte eftersom de endast kan ha fyra sensorer i minnet.

Inget som man kan göra själv egentligen.

KIA har jag dock ingen aning om hur de fungerar i det avseendet.

Uppdaterat: 2016-10-26 19:59

2,5 är absolut inga problem och snarare en fördel när det gäller marginaler till för lågt lufttryck, bränsleförbrukning och hållbarhet.

Dessutom brukar ratten bli lite lättare med högre tryck, vilket kan vara en fördel vid låg fart.

Om du lastar tungt eller har flera passagerare i bilen så är också det högre trycket en fördel.

Med 2,2 kan man få lite mer komfort men är nog av marginell betydelse.

Så som dom tidigare sagt här, kör på 2,5!

Sen om den börjar varna efter några månader så är det ju bara att fylla igen.

Dock kan man tycka att den inte borde varna förrän trycket är riktigt lågt, säg under 2,0 i alla fall men jag vet inte om det finns nån standard där.

Uppdaterat: 2016-10-26 20:18

Bilen varnar inte om du har lägre tryck i däcken än rekommenderat. Den varnar om du har _olika_ tryck i däcken.

Jag hade också problem med givarna med hjul köpte från bythjul.com till min BMW. Jag fick i princip kalibrera om systemet varje dag de första veckorna. Sedan funkade det av någon anledning.

Jag tycker att aktiv TPMS är onödigt komplicerat och dyrt. Bättre då med de passiva system som mäter hjulrotation via ABS-systemet.

Uppdaterat: 2016-11-02 08:23

TPMS

Anette123: Du har redan fått flera bra puffar om att hellre ha högt än lågt lufttryck i däcken.

Varför kan du läsa om på min blogg http://bildrullen.se

Där finns också en separat artikel om TPMS:

http://bildrullen.se/2014/12/lag-pa-dacktrycksvarning-med-hjulsensorer-hjulkalendern-2/

Uppdaterat: 2016-12-13 02:09

VÄLJA VINTERDÄCK

Tråden ska visst handla om att välja vinterdäck. Så jag tar mig friheten att nämna min artikel om broms- och stopptider:

http://bildrullen.se/2016/11/stopptid-100-sa-jamfor-vi-dubbfria-med-dubbade-dack/

Till skillnad från broms*sträckor* gör broms*tider* det möjligt att jämföra olika däck och underlag - även om bromstesterna har gjorts i olika hastighetsintervall.

Så har vi under flera decenniers körsäkerhetsforskning gjort det lätt för oss ;-) med fartOberoende g-tal.

Du kan få en sådan rapport gratis per mejl. Beställningsformulär finns i slutet av artikeln. Rapporten är på engelska från en forskarkonferens i Japan, men du kommer att få mer lättsmält information senare, om du ger mig din mejladress i formuläret.

Uppdaterat: 2016-12-13 02:17

Välkommen hit Lennart Strandberg!

Gå gärna igenom lite om kördynamikens grunder samtidigt. Förslagsvis lite om bakgrunden till varför antispinnfunktionen på en framhjulsdriven bil blir kontraproduktiv utifrån stabilitetssynvinkel samt varför en fyrhjulsdriven bil får bättre stabilitet än om samma fordon driver med två hjul.

MVH AL

Uppdaterat: 2016-12-13 07:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tack AL för välkomnandet, det värmde :-)

Dina insikter om antispinn, fram- och fyrhjulsdrift får (förhoppningsvis lättsmält) stöd i min bloggartikel

http://bildrullen.se/2015/12/fyra-fel-om-fyrhjulsdrift/

... och via dess länkar, bl.a. till

http://bildrullen.se/2014/12/ny-antisladdawd-mot-feltankt-antispinnfwd-hjulkalendern-17/

Kanske lite mer svårsmält är min artikel i Nationalencyklopedin (band 11) under uppslagsordet "kursstabilitet". Där finns en proffsritad bild av min förlaga nedan med förklarande text redigerad av uppslagsverkets redaktör.

Samma bild förklaras nog lite enklare i bloggartikeln

http://bildrullen.se/2013/12/bil-sladdar-som-bakvand-kastpil-hjulkalendern-21/

Kördynamik (som AL efterlyste grunderna till) missförstås ofta av olika skäl. Motsättningen mellan styrbarhet och stabilitet är ett exempel. De olika tolkningarna av kraft ett annat. I rättsprocesser om krascher leder begreppsförvirringen ibland till teknikvetenskapligt felaktiga slutsatser i avkunnade domar. Det kan betyda orättvis ekonomisk ruin för bilägare som vågat stämma betalningsovilliga försäkringsbolag.

Jag har därför börjat förbereda utbildningspaket online anpassade till efterfrågan och för olika behov. Den anpassningen kräver dialog med några 'betatestare' som är beredda att sätta av tid för både kursutveckling och studier. Dialogerna avser jag föra online per mejl och i seminarier med molntjänsten http://webinarjeo.com som jag nyligen köpte in mig på.

Innan jag har öppnat på webben för såna intresseanmälningar är du välkommen att prenumerera på http://bildrullen.se (överst i högerspalten eller efter inläggen om du surfar mobilt).

Även om det inte skulle bli några automatiska mejl om nya blogginlägg, så kommer jag manuellt att förse alla prenumeranter med inbjudan till kursutvecklingen. Då blir det kanske min tur att hälsa välkommen, AL?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-12-14 01:34

Lennart Strandberg, om jag förstår din hemsida rätt kör du nån slags kampanj mot dubbfria vinterdäck, stämmer det?

Uppdaterat: 2016-12-14 09:32

Sedan finns det undantag i kravet att ha vinterdäck.

http://motor.ifokus.se/articles/525ec7248e0e746d4a0002c2-det-dar-med-vinterdack

Uppdaterat: 2016-12-14 10:13
Lås inga trådar.

Enkelt då, får köra vetaranare på vintern, man ser snygg ut, kan sladda, och kan ha samma däck året runt!

Är ju en viss skillnad mellan däck och däck, det går inte generalisera att dubbade alltid är bättre oavsett.

Sämsta däcken på vintern jag någonsin haft (inräknad de gånger jag kört med sommardäck i snön för att hämta vinterdäcken) är ett par dubbade Nankang, det fanns inget fäste alls på något väglag, bästa jag haft är å andra sidan fulldubbade conti, följt av de dubbfria GoodYear jag har nu, dubbfria Blizzak jag hade på 740:in och dubbade Kumho som var ungefär lika bra på blankis som Blizzak.

Bästa snö och isdäcken jag någonsin provat är spikade Lappi på en 350 hk Volvo 740 turbo på frusen sjö-

Uppdaterat: 2016-12-16 10:05
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?