I däcktestet i Nr4 2017 upptäcker jag att det finns ett "Slitvärde" i faktarutan, skulle vilja veta vad detta innebär. Som däckkonsument kan ju även detta vara intressant eftersom jag som ägare av min bil betalar mina egna däck.
Jag frågade för ett halvår sedan om någon hade erfarenhet av Michelin CrossClimate, men det var ingen som provat, däremot hade många missuppfattat det som ett åretrunt däck.
Nu har ju ViB testat och det framgår att det tydligen inte är så lyckat.
Continental vann ju i vanlig ordning, men det däcket har jag inte råd med, alldeles för låg slitstyrka.
Det var ju tur att jag valde Goodyear, får se om det håller längre.
Uppdaterat: 2017-03-08 20:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Idén med CrossClimate var ju att fungera bättre vid skiftet höst/vinter och vinter-vår, med visst snögrepp och även låga temperaturer. Men som vanligt, ju mer ett däck ska klara desto mer kompromiss..
Ja jag tyckte det var ett intressant alternativ och Michelin är det däck jag haft oftast och på alla mina bilar utom de första, då var det varken fabrikat eller egenskaper som var viktigt. Allt hängde på priset och om det fanns mönster kvar var det bonus.
Hur sjutton klarade man sig på vintern med slicks?
Goodyear nu är ett prov, det försäkrades att bullret var lägre och med de få mil de rullade innan galoscherna kom på verkar det stämma.
Uppdaterat: 2017-03-08 21:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Min bil levererades med Michelin sommardäck av 2009 års variant av Primacy och det var ett riktigt bullerdäck. Om bullret berodde på som en del säger, att bilfabrikanterna använder sig att specialvarianter för att bilen skall rulla lättare än de däck vi kan köpa av däckhandeln, har jag ingen aning om. Men bullrade gjorde dom.
Nästa sommardäcksomgång blev Good Year och dom var bättre vad gäller buller, helt klart.
Så nu i somras lade jag på bilens 3dje omgång sommardäck och nu valde jag Michelin Primacy 3 efter rekommendation och vad jag läst i tester och bullerdeklaration. Dessa däck är bäst hittills vad gäller buller tycker jag.
Uppdaterat: 2017-03-09 09:11
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Apropå däcksbuller så är det min erfarenhet att nya däck nästan alltid bullrar klart mindre än de gamla de ersätter vilket gör det svårt att bedöma om de nya däcken eller de tidigare är "tystast". För det måste rimligen vara slitaget och det mindre mönsterdjupet i kombination med att gummit i det gamla däcket blivit hårdare som gör att det utslitna däcket är bullrigare.
Apropå däcksbuller så är det min erfarenhet att nya däck nästan alltid bullrar klart mindre än de gamla de ersätter vilket gör det svårt att bedöma om de nya däcken eller de tidigare är "tystast". För det måste rimligen vara slitaget och det mindre mönsterdjupet i kombination med att gummit i det gamla däcket blivit hårdare som gör att det utslitna däcket är bullrigare.
Håller väl med om mycket vad du skriver. Men en fråga dock? Så du menar att skillnaden mellan nya däck är liten och att man kan välja vilket märke som helst om man snackar buller. Jag tvivlar starkt.
Uppdaterat: 2017-03-09 11:58
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Bullernivån framgår ju av ViBs senaste test av sommardäck och där hamnade Good Year i topp.
Men man kan ju undra hur effektivt mätningen gjorts, har man mätt frekvens på bullret?
Men som Pi skriver går alltid nya däck tystare än gamla nästan nerslitna.
Uppdaterat: 2017-03-09 12:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jag tänker sticka ut hakan här, och köpa Landsail till min bruksbil. Ska bli mycket intressant att känna hur de upplevs. Har läst att de upplevs vara tysta, och för övrigt ha hyfsade egenskaper, samt slitstyrka.
Har annars kört mycket på Michelin, det var ju toppmärket förr med överlägsen slitstyrka.
Tycker nog att så inte är fallet längre, de rullar lätt men bullrar, och våtegenskaperna imponerar inte.
Kanske ett resultat i jakten på droppar...
christer - nej, jag menar inte att alla nya är lika bra men att det är jättesvårt att avgöra om t ex det gamla av märke A var bättre eller sämre än det nya av märke B när båda var nya.
Och jag menar att vad det gäller nya däck så är det en enorm utveckling. Alltså ett märke som var ett bullerdäck 2009, har idag utvecklats till ett av dom tystaste. Om 5 år är dom kanske åter bland de bullrigaste. Problemet för oss konsumenter är, hur fan vet vi det?
Man kan ju inte precis köpa en omgång däck och sedan lämna tillbaka dom om man blir missnöjd. Utan man står där med 4 däck i cirka 3000 mil.
Uppdaterat: 2017-03-10 08:40
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Bra med ViB länk till adac
https://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/sommerreifentest_2017.aspx?ComponentId=288926&SourcePageId=6729
Men hittar bara test på suv och mittelklasse auto. Skulle behöva för lite större 18 tum-are. Fast tendensen är ju att det är dom två stora som placerar sig högst. Continental och Goodyear. Så för mig blir det nog Goodyear.
Testen gjorda i Finland i år la förstås Nokia blue på 1:a plats (igen). Nokia tycker ju om specialsy däck till dom här testen. Tyvärr.
Sådär, då har jag fått på mina Hakka Blue 2, först blev det 205/50 17 som jag senare fick bytt till 205/55 17 då det skillde sig från det som stod i transportstyrelsens uppgifter och vad Seat utrustat sina bilar med.
Första tanken med 205/50 17 var "oj vad dessa låter mkt, har dom monterat fel?"
Så fick kolla riktning och lufttryck men allt stämde.
Dubbelkollade sedan storlek och gick upp till 55 profil som fyllde ut hjulhuset lite bättre och då blev det lite tystare.
Dock långt ifrån vad mina 16" dubbfria vinterdäck gav ifrån sig.
En av fördelarna med att använda den lokala Vianor butiken är just att det sällan är några problem om man vill byta eller inte är nöjd.
Men allt snack i tidningarna om att hakka blue 2 ska vara så supertysta vet jag inte om jag håller med om.
Uppdaterat: 2017-04-02 09:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Kommentarer
Det står på alla däck efter rubriken Treadwear. Under 100 är greppigt och 400 är hockeypuckar.
Jag frågade för ett halvår sedan om någon hade erfarenhet av Michelin CrossClimate, men det var ingen som provat, däremot hade många missuppfattat det som ett åretrunt däck.
Nu har ju ViB testat och det framgår att det tydligen inte är så lyckat.
Continental vann ju i vanlig ordning, men det däcket har jag inte råd med, alldeles för låg slitstyrka.
Det var ju tur att jag valde Goodyear, får se om det håller längre.
Idén med CrossClimate var ju att fungera bättre vid skiftet höst/vinter och vinter-vår, med visst snögrepp och även låga temperaturer. Men som vanligt, ju mer ett däck ska klara desto mer kompromiss..
Ja jag tyckte det var ett intressant alternativ och Michelin är det däck jag haft oftast och på alla mina bilar utom de första, då var det varken fabrikat eller egenskaper som var viktigt. Allt hängde på priset och om det fanns mönster kvar var det bonus.
Hur sjutton klarade man sig på vintern med slicks?
Goodyear nu är ett prov, det försäkrades att bullret var lägre och med de få mil de rullade innan galoscherna kom på verkar det stämma.
Min bil levererades med Michelin sommardäck av 2009 års variant av Primacy och det var ett riktigt bullerdäck. Om bullret berodde på som en del säger, att bilfabrikanterna använder sig att specialvarianter för att bilen skall rulla lättare än de däck vi kan köpa av däckhandeln, har jag ingen aning om. Men bullrade gjorde dom.
Nästa sommardäcksomgång blev Good Year och dom var bättre vad gäller buller, helt klart.
Så nu i somras lade jag på bilens 3dje omgång sommardäck och nu valde jag Michelin Primacy 3 efter rekommendation och vad jag läst i tester och bullerdeklaration. Dessa däck är bäst hittills vad gäller buller tycker jag.
Apropå däcksbuller så är det min erfarenhet att nya däck nästan alltid bullrar klart mindre än de gamla de ersätter vilket gör det svårt att bedöma om de nya däcken eller de tidigare är "tystast". För det måste rimligen vara slitaget och det mindre mönsterdjupet i kombination med att gummit i det gamla däcket blivit hårdare som gör att det utslitna däcket är bullrigare.
Håller väl med om mycket vad du skriver. Men en fråga dock? Så du menar att skillnaden mellan nya däck är liten och att man kan välja vilket märke som helst om man snackar buller. Jag tvivlar starkt.
Bullernivån framgår ju av ViBs senaste test av sommardäck och där hamnade Good Year i topp.
Men man kan ju undra hur effektivt mätningen gjorts, har man mätt frekvens på bullret?
Men som Pi skriver går alltid nya däck tystare än gamla nästan nerslitna.
Jag tänker sticka ut hakan här, och köpa Landsail till min bruksbil. Ska bli mycket intressant att känna hur de upplevs. Har läst att de upplevs vara tysta, och för övrigt ha hyfsade egenskaper, samt slitstyrka.
Har annars kört mycket på Michelin, det var ju toppmärket förr med överlägsen slitstyrka.
Tycker nog att så inte är fallet längre, de rullar lätt men bullrar, och våtegenskaperna imponerar inte.
Kanske ett resultat i jakten på droppar...
christer - nej, jag menar inte att alla nya är lika bra men att det är jättesvårt att avgöra om t ex det gamla av märke A var bättre eller sämre än det nya av märke B när båda var nya.
Och jag menar att vad det gäller nya däck så är det en enorm utveckling. Alltså ett märke som var ett bullerdäck 2009, har idag utvecklats till ett av dom tystaste. Om 5 år är dom kanske åter bland de bullrigaste. Problemet för oss konsumenter är, hur fan vet vi det?
Man kan ju inte precis köpa en omgång däck och sedan lämna tillbaka dom om man blir missnöjd. Utan man står där med 4 däck i cirka 3000 mil.
Bra med ViB länk till adac
https://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/sommerreifentest_2017.aspx?ComponentId=288926&SourcePageId=6729
Men hittar bara test på suv och mittelklasse auto. Skulle behöva för lite större 18 tum-are. Fast tendensen är ju att det är dom två stora som placerar sig högst. Continental och Goodyear. Så för mig blir det nog Goodyear.
Testen gjorda i Finland i år la förstås Nokia blue på 1:a plats (igen). Nokia tycker ju om specialsy däck till dom här testen. Tyvärr.
Nya däck är väl mjukare i gummit än slitna däck som hårdnat under några år, det är väl den största orsaken till att nya däck "låter" mindre.
Sådär, då har jag fått på mina Hakka Blue 2, först blev det 205/50 17 som jag senare fick bytt till 205/55 17 då det skillde sig från det som stod i transportstyrelsens uppgifter och vad Seat utrustat sina bilar med.
Första tanken med 205/50 17 var "oj vad dessa låter mkt, har dom monterat fel?"
Så fick kolla riktning och lufttryck men allt stämde.
Dubbelkollade sedan storlek och gick upp till 55 profil som fyllde ut hjulhuset lite bättre och då blev det lite tystare.
Dock långt ifrån vad mina 16" dubbfria vinterdäck gav ifrån sig.
En av fördelarna med att använda den lokala Vianor butiken är just att det sällan är några problem om man vill byta eller inte är nöjd.
Men allt snack i tidningarna om att hakka blue 2 ska vara så supertysta vet jag inte om jag håller med om.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.