Vi Bilägares forum

Vettigaste begagnade familjebilen med vilken drivlina?

Vettigaste begagnade familjebilen med vilken drivlina?

Hej bilägare!

Detta inlägg kommer inte att falla under kategorin "kort och koncist" men jag kände att jag behövde skriva av mig lite för att få ordning på tankarna. Frågeställningen sammanfattas i slutet av inlägget.

Familjen växer. Snart är vi fyra och en stor laståsna till bil behövs som sväljer både barnvagn, barnstolar och veckans förnödenheter med hull och hår. Det är alltså en stor kombi vi snackar om.

Omställningen till eldrift sker idag med full kraft. Bara inom det kommande decenniet har många biltillverkare helt och hållet tagit bort helfossilbilarna från sin kollektion var det någon som sa. Även om det i dagsläget verkar råda elbrist och batterierna kanske inte är tillräckligt bra på vissa punkter är varje mil på el säkert betydligt renare än samma mil på diesel eller bensin. Och säkert finns det prognoser över vad man tror att forskningen på batterier kommer att uppnå i framtiden. Elbilen verkar vara här för att stanna.

Själv skulle jag hemskt gärna vilja köra på el. Jag pendlar 2.5 mil enkel resa till jobbet och de flesta resorna vi gör i övrigt sker inom stans gränser. Under en normal vecka skulle vi inte behöva rulla en enda meter fossilt vilket känns bra för både plånbok och miljön. Ladda hemma går bra eftersom vi bor i villa.

Kruxet är bara det ekonomiska. I ett stadium i livet med föräldrapenning är såklart den ekonomiska biten väldigt central. Hade ekonomin funnits hade jag köpt en Enyaq för längesedan, men nu letar vi istället någonting 2-3 år gammalt som kostar mellan 200 - 300 tkr och under ägandetiden ger låg TCO. Ska det vara el så antar jag att det är en PHEV som gäller för oss istället för en betydligt dyrare EV. Den kommer rulla ca 1500 mil om året skulle jag tro.

Jag hade inbillat jag mig att det skulle finnas någon slags sweet spot för TCO, typ köp en X år gammal bil av märke och modell Y som rullat maximalt Z mil och sälj den efter N år men där går jag bet när det gäller att hitta bra information. Jag har dessutom gjort en hel del jämförelser av bilmodeller på bilsvar.se men enligt den sidan verkar det som att köra hybrid knappt ens lönar sig jämfört med dieselvarianten av samma bil. Problemet med sådana sidor är väl att de räknar med hur det ser ut just idag och inte hur det kommer att se ut om några år. Dieselpriserna kanske skjuter i höjden och andrahandsvärdet på dieselbilar kanske störtdyker.

Pratar vi just dieselbilar verkar en Octavia bland det mest vettiga alternativet, men fick jag önska hade jag gärna tagit en V90. En V90 PHEV är det nog bara att glömma med tanke på vad de kostar. Det är verkligen ett stort gap i inköpspris mellan en Diesel-Octavia och en laddhybrid med vettigt pris, till exempel en Passat GTE av snarlik årsmodell. Visar det sig att en plugin-hybrid hur jag än vänder och vrider på det alltid blir dyrare att äga får det tyvärr bli en diesel för oss denna gång.

Provkörde en plugin-Optima -19 och gillade den. Bekväm, mer "tysk" än andra Kior och med pluspaket 2 fullt utrustad. Men hallå där Kia - vart tog värmepumpen vägen? Menar ni att jag ska behöva installera en separat motor- och kupévärmare och ha två kablar inkopplade på vintern? Och ska förbränningsmotorn vara igång för att värma/kyla kupén fast jag vill köra fossilfritt? Nja... Optiman blev plötsligt inte så lockande längre trots sin långa garanti och sitt vettiga pris.

Det var allt. Sammanfattande frågeställning lyder: Vilken begagnad familjekombi med vilken drivlina är idag vettigast att köpa med hänsyn till låg TCO?

Uppdaterat: 2021-11-22 20:14

Kommentarer

Om du nu verkligen vill köra på el helst, gå då på el. Den möjligheten finns även om du kanske får kompromissa lite på utrymmen. Men kanske hellre det än att kompromissa på gifterna du släpper ut för dina barn och deras vänner att dra i sig....:

https://www.blocket.se/annons/halland/kia_e_niro_64_kwh_204hk_advance_plus_taklucka_nav_jbl/98470183

Uppdaterat: 2021-11-22 22:27
Henrik M skrev:

Om du nu verkligen vill köra på el helst, gå då på el. Den möjligheten finns även om du kanske får kompromissa lite på utrymmen. Men kanske hellre det är kompromissa på gifterna du släpper ut för dina barn och deras vänner att dra i sig....:
https://www.blocket.se/annons/halland/kia_e_niro_64_kwh_204hk_advance_plus_taklucka_nav_jbl/98470183

Dito!

Uppdaterat: 2021-11-22 22:06
Power to the people
Henrik M skrev:

Om du nu verkligen vill köra på el helst, gå då på el. Den möjligheten finns även om du kanske får kompromissa lite på utrymmen. Men kanske hellre det än att kompromissa på gifterna du släpper ut för dina barn och deras vänner att dra i sig....:
https://www.blocket.se/annons/halland/kia_e_niro_64_kwh_204hk_advance_plus_taklucka_nav_jbl/98470183

+1

Uppdaterat: 2021-11-22 22:59

Kolla på om det går att finna en elbil med bra storlek, ta den på privatleasing. Då behöver du inte använda några egna bankmedel eller låna pengar för att köpa en beg fossilbil för 300.000kr.

Uppdaterat: 2021-11-23 23:03

Skulle inte ha något emot en E-Niro, den är säkert suveränt bra och att den är såpass populär är ju ett gott betyg. Men så är det ju det där med utrymmet.

Vi hade en idé om en bil där båda barnen sitter i baksätet och vi föräldrar i fram med gott om benutrymme trots att barnens stolar är bakåtvända. Därtill ett bagageutrymme som sväljer en stor barnvagn med marginal. Vi har just nu en Sportage 2013 så det är den jag har att jämföra med. I den får vi med nöd och näppe in barnvagnen i bak och i passagerarsätet fram framför dottern åker man med knäna hårt pressade in där handskfacket sitter. Det är nu man förstår varför kombibilen är barnfamiljens val.

Men kanske ska man tänka om ifall jag satt för höga krav. Kanske får ett barn åka i framsätet och ett i baksätet på höger sida. Det tar dock emot att veta att den som sitter i fram sitter mindre säkert än den som sitter i bak. Eller så är det kanske bara en myt. Barnstolarna uppfyller väl säkerhetskraven oavsett var i kupén de sitter. Med denna setup skulle benutrymmet inte bli ett problem. Släpper vi kravet på stort kupéutrymme blir ju detta en fråga om bagageutrymme istället.

Jag antar att det är min budget som drar ner bilens utrymme, men pratar vi pluginhybrid och inte en ren elbil verkar en Passat GTE annars ett tänkbart alternativ. Eller är det dumt att skaffa en plugin om man ändå planerar att köra lejonparten av sina mil på el?

Uppdaterat: 2021-11-27 22:15

Optimus: Privatleasing har jag inte övervägt, men då antar jag att detta gäller helt nya bilar. Och då antar jag att det blir dyrare än om jag skulle köpa en bil som är 2-3 år gammal. Ska jag skaffa en ren fossilbil skulle jag inte vilja betala 300 kkr, snarare drygt 200 kkr.

Fossilbilen skulle jag vilja behålla så kort tid som möjligt eftersom jag hellre skulle vilja köra en el/plugin och då får den gärna ge så låg TCO som möjligt.

Uppdaterat: 2021-11-27 22:22

Om du tycker att det är mindre säkert att åka i framsätet - då kanske inte båda föräldrarna borde sitta där i händelse av en olycka ? Tror trots allt att en bakåtvänd barnstol i framsätet är ett säkrare val än en förälder som sitter bältad där. En förälder i förarsätet fram (vänster), den andra på höger sida i baksätet så borde ni ha riskeliminerat så gott ni kan (placeringsmässigt) så att inte era barn riskerar att bli helt föräldralösa vid en svår trafikolycka. Om man nu skall tänka på "worst case" jämt och ständigt...
Om nuvarande bil skulle fungera med denna placering så kanske ni skall avvakta typ 1 år med bytet så slipper ni ta hänsyn till en stor barnvagn i bagaget för en sittvagn är ju enklare att "svälja" i bagaget.

Uppdaterat: 2021-11-28 09:44

Har du kikat på nya MG? De har ju aptitliga priser (både inköp och leasing) och verkar vettiga, finns både hybrid och el.

Uppdaterat: 2021-11-30 10:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...