Tittar lite på Volvo S60 mellan 02 - 05 och måste säga att det är väldigt få som har gått under 20.000 mil. Jämför du S60 men t.ex passat, Mazda 6 , Golfar, Audi A6or osvosv så har S60 överlag rullat många mer mil än de andra modellerna jag nämnde. Jag är intresserad av att köpa en men har den nu rullat låt oss säga 26.000 mil blir man lite ointressead faktiskt.
Kommentarer
Tjänstebilar rullar generellt längre så starten den första åren är ju ofta lång körsträcka.
Jajo men alla bilar kan ju inte vara tjänstebilar?
Jag gissar att en större del är det, sedanbilar är ju inte direkt poppis i Sverige och tror det är få privatpersoner som köper dom.
Undantaget kan nog vara dom lite motorstarkare varianterna som köps av lite mer entusiaster...
Tja bilar som är från 02-05 är ju trots allt 12-15 år gamla. Inte så konstigt att ett komfortabelt landsvägslok rullar +1500 mil/år. Finns andra biltyper som generellt rulkar mindre mil. Toyota Corollor och liknande oinspirerande bilar tex.
En väl underhållen S60 på 20k mil kan vara ett kanonköp.
Nåja - one-liners går alltid att skriva "brut 33" men nog tycker jag att även äldre S60-bilar fungerar utmärkt att åka på långresor med och de har trots sin ålder en riktigt hygglig ljudnivå inne i bilen - och det trots att jag på intet sätt är nån Volvo-älskare. Och "körglad" är det väl ingen som påstått att dom är. Däremot är dom inte speciellt rymliga i baksätet men det är en annan fråga.
Jag har själv haft två S60, -02 och -07 och det är ett väldigt bekvämt "landsvägslok". Man jag skulle rekommendera köp från -06, då dom blev mycket trevligare att köra därefter. -05 skedde ett facelift och -06 gjordes vissa ändringar på chassit. Min -02 upplevde jag passade bäst på raka landsvägar, men på krokigare vägar var den ganska ovillig att svänga. Min -07 var helt annorlunda på denna punkt, så chassiförändringarna gjorde stor skillnad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.