Hej!
Vi ska under hösten byta från vår Toyota Verso-S (2011) till en VW Sharan eller Seat Alhambra med Eur6, så årsmodell 2016 eller nyare. Driftsäkerhet och ekonomi är viktigt och därför funderar jag nu på var bilen ska köpas. Själv är jag inte så kunnig och jag vill därför ha någon form av utlåtande om bilen. VW har ju DAW-garantin där det ingår en form av besiktning, låt vara att det är säljande parten som står för denna. Bilprovningen erbjuder också numera en köparbesiktning som en del handlare verkar tolerera vid provkörning. Min fråga är då vad som är bäst sett till pris och minst strul - köpa hos auktoriserad handlare med DWA eller fristående handlare med besiktning hos t ex Bilprovningen? Hur stor premie får man betala för att handla hos t ex VW jämfört med annan MRF-ansluten handlare? Kan man tänka sig att ett köp hos VW/Seat är tryggare då de har större ansvarskänsla för märket/kontakter med VAG ifall något strular? Tacksam för svar!
Mvh
Tomas
Kommentarer
Köp inte vag om du är orolig för strul...
Där tog du väl i? Vilket märke strular inte menar du?
Tomasjo:
Man kan i dagens läge får ett elände med vilket bilmärke som helst.
Som en kommentar till det här med hur bilfirmor tar hand om sina kunder så kan man nog vara säker på att alla märken har sina surkartar. Nyckeln till ett vettigt bilköp kan vara att vara påläst och undvika de värsta strulmonstren (Vw Passat, gasdriven 1.4 med dålig kamkedja och huggande DSG lär inte vara gynnsam för tålamodsgenen) men det finns ju annat att köpa? BMW har sina kamkedjor, merca likaså. Det är en sjukdom i form av dåligt utvecklade bilar där ekonomerna fått ha större inflytande än vad varumärkesvårdarna ville. BMW har jag läst mycket om då jag varit sugen på att köpa en beg 123:a men oj, där har har inte BMW mycket av sitt renome kvar om man ska tro vad man läser. Sen är det ju MÅNGA som är nöjda och de hör man inte av på samma sätt. Det glöms lätt bort.
Jag köpte en Vw förra sommaren hos en auktoriserad handlare med DAW garanti. De tar ju hand om det som händer men min erfarenhet är att det inte är så enkelt att hävda garanti som de vill göra gällande när man står där och ska köpa bilen. I mitt fall fick jag lämna in bilen på garantin flera gånger på olika ställen, innan de löste det. Ett bidragande problem visade sig vara att bilen köptes 50 mil bort, egentligen inget problem för garantin gäller i hela landet på alla handlare som är med i VAG, MEN, det är knöligt att lämna in för kostnaden ska tydligen helst bäras av säljande bolag, i detta fallet då ett långt bort. Nu var det inte nått strul mer än att det blev många telefonsamtal. Min säljare tog detta och jag har inget att klaga på men jag trodde det bara var att lämna in och hävda garanti (de vill gärna få det att låta så) men så är det nog mest när man lämnar till säljande bolag. Inte ett annat VAG bolag. Det förvånade mig faktiskt då de marknadsför detta som en rikstäckande garanti.
En annan sak du kan tänka på om du köper en bil med DAW garanti är att de skriver in det i kontrakten och även kontrollerar att den syns i deras databas för detta. Låter kanske konstigt (självklart?) men i mitt köpekontrakt stod det DAW garanti men han fick inte med det i databasen med påföljd att när jag åkte till min lokala handlare så såg han inte det i den databasen och trodde inte på att jag hade garantin. Jag visade mina papper, inte ens då trodde han mig. Då fick jag be honom ringa till handlaren jag köpt bilen av och då bekräftade de detta men det räckte inte. En "vanlig kundmottagare" hade tydligen inte befogenhet att kolla detta och därför fick kundtjänstchefen ta fram uppgifterna. Ja, du hör. Det var ingen räkmacka att lämna in bilen och det kändes ganska osäkert för de "hotade" i varje samtal och varje dokument, om att jag ev skulle få betala det själv. Det är klart att om det inte är garanti så får man ju betala men som jag nämnde för första verkstaden. Hur ska bilägaren veta om felet är ett fel som går på garanti? De lovade att återkomma men har inget hört, över ett års sen nu.
Första verkstaden var sopor. Sorry to say. De klarade inte att åtgärda eller hitta felet. Jag behövde dock inte betala något. Andra verkstaden fixade felet efter två besök, men först efter jag fick påpeka orimligheten i resultatet av deras sk felsökning. Hade jag inte haft ett visst motor-öra och stått på mig hade det inte gått som det gick. Det är helt säkert. Att vara i händerna på dessa personer och organisationer är många gånger skrämmande. Jag är ändå nöjd, firman som sålde bilen till mig visade inget annat än hjälpsamhet. Jag fick god kontakt med verkmästaren på sista verkstaden, han berättade att de ibland, åkte och hämtade bilar de själva sålt i grannkommunen, för att åtgärda själva. Så mitt råd är att du visst kan köpa en VAG med DAW men gör det på hemmaplan där du isf kan lämna in på den firman, det tror jag underlättar.
Lycka till med bilköpet.
Köp en Peugeot 5008 i stället.
Minst lika driftsäkra och ekonomiska som en Volkswagen.
Men jag förstår inte varför vart bilen skall köpas kan påverka driftsäkerheten.
Mina erfarenheter av VAG är också att det är sådär med kvalitén. Men det finns också flera i min krets som är nöjda med sina Passater och Golfar.
Jag är benägen att hålla med Guran. Jag har provkört en del nyare Peugeot och de ger ett gott intryck. Eller varför inte en Citroen Berlingo ( eller Peugeot Rifter, samma bil i grunden)? Finns både 5 och 7-sitsiga till riktigt fina priser. Maken till utrymmen tror jag inte jag varit med om i en familjebuss.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.