Skall byta bil till antingen BMW 520, 190hk sedan, eller AUDI A&,190hk sedan.
Vilken anses vara mest komfort, tystas, bästa bilägandet ekonomiskt.
Jag har tänkt äga bilen 6-8 år
Om det är bensinversionen utan fyrhjulsdrift så skulle jag gå på BMW'n då jag tycker bakhjulsdrift är att föredra. Se bara till att välj bort run-flat-däcken.
Är det diesel och fyrhjulsdrift skulle jag välja Audi. Deras dieslar går mjukare och tystare överlag.
"Att ZF8HP skulle vara bättre än Audis S-tronic håller inte alla med om. "
Håller med Swemba efter några dagar i Tyskland med en BMW (se annan tråd). En S-tronic är mer distinkt och djävulsk snabb och brutal när det krävs. Möjligen är en ZF8HP liiite mjukare vid extrem krypkörning.
Uppdaterat: 2015-09-03 19:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Någon fick för sig följande: "Jag skulle inte köpa en bil utan fyrhjulsdrift." Med risk för att bli tjatig, men när ska denna fyrhjulsdrift användas? Egentligen?
Jag använder den dagligen. Fyrhjulsdriften är nämligen permanent! :)
Den gör att min bil inte är helt lamslagen 5 månader om året. Den gör att jag kan köra om snabbt och säkert även vintertid.
Har man en gång vant sig med fyrhjulsdrift så är det svårt att vara utan.
"S line interiörpaket"?? Nä du, det finns mig veterligen inte, Humbug;-)
Jodå, det finns. Eller rättare sagt, numera verkar det vara ett stort S-line paket som lägger till sportstolar med S-line relief, svart innertak, s-line-emblem i dörrtrösklarna och i ratten m.m.
Man kan alltså inte välja S-line interiör utan S-line exteriör.
Men snälla Swemba: Du ANVÄNDER inte fyrhjulsdriften. Du har ingen praktisk nytta av den (möjligen 1 procent av all körning).
Vad förstod du inte? Jag förklarade precis att den är permanent och används hela tiden. Vinterhalvåret presterar min bil enormt mycket bättre än en bil utan fyrhjulsdrift. Mina omkörningar går snabbare och säkrare än de gör med din bakhjulsdrivna bil.
Jag klarade mig också bra med tvåhjulsdrift innan jag provade. Precis som jag klarade mig utan ABS-bromsar, servostyrning, automatlåda, mobiltelefoner och dator i min ungdom.
Jag kompromissar inte i onödan. Därför väljer jag fyrhjulsdrift.
Hamburg, vi är här på Forumet drabbat av ett troll som i grund och botten kallas "Uno". Jag har mina misstankar om denna tråd, men jag kan ha fel. Därför lämnar jag den nu.
Uppdaterat: 2015-09-03 20:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Jag såg att det stod permanent. Därför frågade jag vilken nytta du har av den när du ligger där i 70 till 90 km/h i snitt i 18 mil på sommaren. Men jag fick inget svar, oklart varför!
Oklart? Kanske för att jag aldrig påstått att jag har nytta av den i just det tillfället. Jag skrev att jag har nytta av den under vinterhalvåret!
KaptenOberkommandokk skrev:
Nej, din bil presterar inte "enormt mycket bättre" under vinterhalvåret - i alla fall inte jämfört med en framhjulsdriven bil.
Jo, det gör den! Fyra hjul driver bättre än två. Det begriper de flesta.
KaptenOberkommandokk skrev:
Fortfarande skryter du om "snabbhet" (nu om omkörningar) men allt detta löser sig genom att ta det bara något lite lugnare.
Vad exakt löser det? En omkörning bör göras så snabbt som möjligt, det fick du nog lära dig när du tog körkort. Min bil gör snabbare omkörningar än din, vintertid! Snösträngar märks inte heller eftersom jag alltid har ett drivande hjulpar utanför.
KaptenOberkommandokk skrev:
(Du minns att jag skrev att förare av fyrhjulsdrivna sticker ut negativt i olycksstatistiken?)
Du skrev det ja. Men har du någon källa som styrker det? Och hur påverkar det mig?
KaptenOberkommandokk skrev:
Vad sedan mobiltelefoner, automatlåda och dator (!!!) har med framkomlighet på vägen att göra är en gåta. Vet du ens själv?
Det var exempel på andra moderna saker som man klarat sig utan historiskt, men som är svåra att vara utan när man vant sig vid dem. Kanske var otydligt, eller så vill du bara inte förstå.
KaptenOberkommandokk skrev:
Du kompromissar inte genom att INTE ha fyrhjulsdrift - den tanken är just en fix idé. Däremot har du en övertro på systemet.
För mig är det en kompromiss att stå och slira vid rödljusen, när jag inte behöver det. Att behöva ligga bakom en långtradare, när jag inte behöver det. Att ha en konstant blinkande antispinn-lampa, när jag inte behöver det. Att behöva ta sats för att komma upp för backen till huset, när jag inte behöver det.
Men du har ju inte en fyrhjulsdriven bil så det är ju lite som att beskriva en vacker tavla för någon som är född blind. ;-)
Kapten, du får absolut tycka att fyrhjulsdrift är onödigt för dig, men att försöka övertyga mig om att jag inte behöver fyrhjulsdrift är bara fånigt.
Jag har haft körkort i 30 år och ett stort antal olika bilar, varav de flesta inte varit fyrhjulsdrivna. Skillnaden är enorm och om valet står mellan fyrhjulsdrift och icke så väljer jag fyrhjulsdrivet alla dagar i veckan.
Fast vi har ju pratat om framkomlighet (och påstådd extra säkerhet med fyrhjulsdrift) här, va?! Du torskade!
??? Du är rätt ensam om att hävda att fyrhjulsdrift inte ger bättre framkomlighet. Om du inte ser hur bättre framkomlighet och grepp även kan ge bättre säkerhet (vid t ex omkörningar vintertid) så kan jag inte hjälpa dig!
Kör du din bakhjulsdrivna Mercedes och låt oss andra njuta av bra grepp och prestanda året runt!
Min farfars farfar klarade sig bra med häst och vagn i alla år. Han resonerade nog precis som du: med planering och tålamod så klarar man sig bra. Han tyckte nog också de första bilarna var för människor som hade bråttom och var hetsiga och impulsiva. Han gillade det inte. Han gillade inte heller elektricitet och trodde nog att rörlig bild var djävulens verk ... :)
Så där har vi det. Kapten, du är en riktig bakåtsträvare :)
Som vanligt alltså - när argumenten tryter så tar man till "jante" och andra irrelevanta jämförelser...
Och till trådskaparen - det är väl lite som det klassiska "Aftonbladet eller Expressen". Detta är nog ett val som bara du själv kan avgöra beroende på egna preferenser och känslor. Men räkna inte med ett problemfritt ägande över såpass lång ägarperiod och med relativt avancerade fordon. Men det är du säkert redan medveten om.
Kapten bakhjulsdrift som gillar att hänvisa till statistik bör notera att fler skiljer sig än att överge 4x4.
Ex på bra tillfällen för 4x4 på sommaren:
Dra upp båten ( klarar säkert bönder med 1-hjulsdrift)
Dra släp på dåligt underlag typ åkern vid auktionen eller på lerig väg ( jo det kan regna i Sverige på sommaren)
Om inte annat kan 4x4 bara få hänga med som en kompis på alla äventyr att plocka fram vid behov.
Ex på bra tillfällen på vintern:
Komma ut från tvärgata i staden ( blev nyligen hindrad pga en gubbe med rwd som inte hittade en lucka på 5 min)
Känna sig trygg på vägen
Komma ut från gårdsplanen
Dra upp gubbar med RWD ur diken.
För 20 år sen var 4x4 exotiskt
För 10 år sen började det bli attraktivt
Nu erbjuder nästan alla tillverkare det....varför, jo det kan vara bra att ha då och då samt höjer andrahandsvärde. Kolla gärna och jämför RWD XC70 med AWD XC 70.
Funderar för övrigt själv på en A6 190 Tdi S-tronic quattro. Verkar fina.
Intressant diskussion ang 4wd vara eller icke vara.
Ni har sparrat rätt hårt ni i ett knippe inlägg. Det är väl ingen av er som har fel men ni verkar sätta en ära i att läsa inläggen som fan läser bibeln? Där jag bor, har jag otroligt litet behov av 4wd. Jag kör Europaväg till och från jobbet och 99% av det övriga går på plogad och saltat underlag vintertid. Förra vintern, var det TVÅ dagar som jag ens hade behövt dubbdäck. Istället för att köpa de dubbdäcken kunde jag stannat hemma de två dagarna och gått plus även när förlorad arbetstid dragits bort. Jag tycker det är totalt galenskap att ha 4wd som snurrar med 99% av tiden som JAG då inte har nytta av. Det kostar pengar i drift (soppaförbrukning) som är noll nytta med. Många även vanliga reparationer landas räkningen på uppåt +50% "om det är 4wd" pga det ofta är väldigt mycket mer saker som ska demonteras osv. I det perspektivet är 4wd totalt ointressant för min egen del. Så är det nog för många. Dock ska ju sägas att 4wd är totalt oslagbart när det är halt. Finns inget som slår det. Har man då behovet att köra snöiga hala vägar och måste frakta sig långa sträckor i tjänsten eller privat, ser jag inga alternativ till en 4wd bil. Det är grymt avslappnande när man ska mala av 55-60mil i halka och slippa ideliga korrigeringar som halkan gör med en 2wd bil. Som en god vän till mig sa som körde Subaru i många år, "fyrkraft är inte dubbelt så bra som framhjulsdrift, det är 10 gånger så bra". Ja, det får ju stå för honom men det har sina fördelar, inte tu tal om det men det är inte fel att identifiera det reela behovet. Jag tror att många inte är i närheten av att behöva 4wd i praktiken. Sen är det ju oftast så att bilen är ju inte fyrhjulsdriven utan driver med ett hjul per axel. Det gör stor skillnad men det kan inte vara många vanliga moderna Daily drivers som driver konstant på alla? Volvo XC70 var inget under att ta sig fram när det var lerigt, det spann på ena fram och andra bak. Det verkar faktiskt som många ser det som en prestige option på sin nya bil, "att de hade råd att köpa 4wd" och det känns ju underligt. Med mina egna förutsättningar hade jag hellre beställt en fet stereo i värsta snitt än 4wd men, det är ju jag... :)
Till TS vill jag önska god jaktlycka på ny fin bil och att oavsett vad du köper av alternativen du satt upp, tror jag du får en väldigt fin komfortabel bil som du kan ha mycket glädje av i många år. Det är nog som nån tidigare skrev, faktiskt endast en frågan om smak vad man gillar bäst. Jag hade haft svårt att välja men, de BMW jag haft förmånen att få köra, har nog känts trevligare än Audi men som sagt, jag hade varit glad i vilken som helst av dem.
Hade en subaru leone superstation ett par år när jag distribuerade reklam och tidningar till utbärare på landsbygden.
Med tungt lastat släp efter varje runda, och det var ganska snörika vintrar, med skånska mått...
Helt oslagbart med de förutsättningarna med fyrkrafs, kollegorna med 745 och omega hade ofta problem , jag bara gled genom arbetsdagarna.....och framförallt nätterna....
Sen har jag aldrig haft behovet, även om jag bor på landet, men visst hade det varit bra ett par dagar varje vinter.....
Det blev väl bmw, jag gillar förvisso audi, men dom kan inte mäta sig i bilkänsla!
Suck. 52 inlägg efter trådskaparen, varav typ 5 svarar på frågan, sen börjar det.
Jag tycker nog de är ganska jämbördiga över lag. Kan tänka mej att det kanske kommer finnas lite mer prutmån snart på befintliga BMW 5-serien då den nya har presenterats? Så kanske det finns en del där att hämta?
Har bara ägt en BMW och tre Audi, båda bilarna är bra fast jag upplever att Audi har lite jämnare kvalité. Man kan få en Audi som krånglar också men sannolikheten är större hos BMW. Båda är bra en smaksak vad man föredrar helt enkelt.
Tycker det är lite synd att BMW nästan slutat med sug bensin sexor för det var sköna silkeslena motorer i gång och otroligt sköna att köra. Numera måste man köpa en 535i för att få sex cylindrar.
Uppdaterat: 2016-12-25 19:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Kommentarer
Dom är likvärda - men har olika karaktär.
BMW är nog lite dyrare i inköp, men har 3 års fri service.
BMW har lite mer körglädje, medan många tycker att Audi är något elegantare.
Köp den där du får bäst bemötande och/eller trivs bäst med.
Om det är bensinversionen utan fyrhjulsdrift så skulle jag gå på BMW'n då jag tycker bakhjulsdrift är att föredra. Se bara till att välj bort run-flat-däcken.
Är det diesel och fyrhjulsdrift skulle jag välja Audi. Deras dieslar går mjukare och tystare överlag.
Tack för synpunkterna,
Det är diesel men tveksam till fyrhjulsdrift, är det ett måste?
Det kan bara du svara på. Jag skulle inte köpa en bil utan fyrhjulsdrift.
Det är inte ett måste med AWD - men bra :o)
Notera: med BMW får du - mot tillägg - världens bästa 8-vxl automat - bättre än Audis: 7vxl DCT.
FYI, så använder både Audi och BMW samma 8-växlade låda från ZF. Hos Audi finns den i RS6/7, A8 , SQ5 å, Q7 samt i de större dieslarna i A6.
Att ZF8HP skulle vara bättre än Audis S-tronic håller inte alla med om.
"Att ZF8HP skulle vara bättre än Audis S-tronic håller inte alla med om. "
Håller med Swemba efter några dagar i Tyskland med en BMW (se annan tråd). En S-tronic är mer distinkt och djävulsk snabb och brutal när det krävs. Möjligen är en ZF8HP liiite mjukare vid extrem krypkörning.
Det är mycket tekniska detaljer, men jag har bilden klar för mig.
Om man läser Vi Bilägare:s recensioner om ett test på Audi A6+BMW 520 så vinner Audi över BMW
Audi ligger ett steg före i mina bedömningar, men jag har inte bestämt mig helt och hållet, ja det är ny.
År det något speciellt jag skall tänka på.
Min bil tanke ser ut så Här: Audi A6 Limousine 2.0 TDI ultra 190hk, S tronic Tlllägg: Sports Edition, Dieselvärmare, S line interiörpaket
Metalick eller Solid vet jag inte om det har någon betydelse så länge jag tänkt mig svart.
"S line interiörpaket"?? Nä du, det finns mig veterligen inte, Humbug;-)
Jag använder den dagligen. Fyrhjulsdriften är nämligen permanent! :)
Den gör att min bil inte är helt lamslagen 5 månader om året. Den gör att jag kan köra om snabbt och säkert även vintertid.
Har man en gång vant sig med fyrhjulsdrift så är det svårt att vara utan.
Jodå, det finns. Eller rättare sagt, numera verkar det vara ett stort S-line paket som lägger till sportstolar med S-line relief, svart innertak, s-line-emblem i dörrtrösklarna och i ratten m.m.
Man kan alltså inte välja S-line interiör utan S-line exteriör.
Swemba, jag vet. Det kostar 52k typ;-)
Vad förstod du inte? Jag förklarade precis att den är permanent och används hela tiden. Vinterhalvåret presterar min bil enormt mycket bättre än en bil utan fyrhjulsdrift. Mina omkörningar går snabbare och säkrare än de gör med din bakhjulsdrivna bil.
Jag klarade mig också bra med tvåhjulsdrift innan jag provade. Precis som jag klarade mig utan ABS-bromsar, servostyrning, automatlåda, mobiltelefoner och dator i min ungdom.
Jag kompromissar inte i onödan. Därför väljer jag fyrhjulsdrift.
Fel av mig rätt skall vara S line exteriörpaket, inte ineriörpaket
Swemba skrev: "Har man en gång vant sig med fyrhjulsdrift så är det svårt att vara utan. "
Precis. Saliga är de okunniga;-) Vi andra som sett ljuset är väl inte så saliga - men vi är i alla fall kunniga.
Hamburg, vi är här på Forumet drabbat av ett troll som i grund och botten kallas "Uno". Jag har mina misstankar om denna tråd, men jag kan ha fel. Därför lämnar jag den nu.
Oklart? Kanske för att jag aldrig påstått att jag har nytta av den i just det tillfället. Jag skrev att jag har nytta av den under vinterhalvåret!
Jo, det gör den! Fyra hjul driver bättre än två. Det begriper de flesta.
Vad exakt löser det? En omkörning bör göras så snabbt som möjligt, det fick du nog lära dig när du tog körkort. Min bil gör snabbare omkörningar än din, vintertid! Snösträngar märks inte heller eftersom jag alltid har ett drivande hjulpar utanför.
Du skrev det ja. Men har du någon källa som styrker det? Och hur påverkar det mig?
Det var exempel på andra moderna saker som man klarat sig utan historiskt, men som är svåra att vara utan när man vant sig vid dem. Kanske var otydligt, eller så vill du bara inte förstå.
För mig är det en kompromiss att stå och slira vid rödljusen, när jag inte behöver det. Att behöva ligga bakom en långtradare, när jag inte behöver det. Att ha en konstant blinkande antispinn-lampa, när jag inte behöver det. Att behöva ta sats för att komma upp för backen till huset, när jag inte behöver det.
Men du har ju inte en fyrhjulsdriven bil så det är ju lite som att beskriva en vacker tavla för någon som är född blind. ;-)
Kapten, du får absolut tycka att fyrhjulsdrift är onödigt för dig, men att försöka övertyga mig om att jag inte behöver fyrhjulsdrift är bara fånigt.
Jag har haft körkort i 30 år och ett stort antal olika bilar, varav de flesta inte varit fyrhjulsdrivna. Skillnaden är enorm och om valet står mellan fyrhjulsdrift och icke så väljer jag fyrhjulsdrivet alla dagar i veckan.
Vad blev det av min fråga: att välja Audi eller BMW för komfortens skull+ekonomin.
Jag förstår diskussionen som förs antingen fyrhjulsdrift eller inte, antingen är man för eller inte.
Jag har fått tillräckligt med info.
men ni får gärna säga vad ni tycker om metalic eller solid lack på en svart bil
Var i ligger det "egentliga behovet" av att köra en Mercedes? Duger inte en Toyota Avensis lika bra?
Svart är den jobbigaste färgen att hålla ren och solid är värre än metallic. Välj metallic om du kan!
??? Du är rätt ensam om att hävda att fyrhjulsdrift inte ger bättre framkomlighet. Om du inte ser hur bättre framkomlighet och grepp även kan ge bättre säkerhet (vid t ex omkörningar vintertid) så kan jag inte hjälpa dig!
Kör du din bakhjulsdrivna Mercedes och låt oss andra njuta av bra grepp och prestanda året runt!
Janten är stark i dig Kapten. Lägg ner och sköt du ditt.
Hamburg jag hade helt klart valt metallic. Lite OT men BMW har en silvermetallic som är galet snygg men som tyvärr är ett galet dyrt tillval.
http://m.youtube.com/watch?v=otOYaIFgiTo
Min farfars farfar klarade sig bra med häst och vagn i alla år. Han resonerade nog precis som du: med planering och tålamod så klarar man sig bra. Han tyckte nog också de första bilarna var för människor som hade bråttom och var hetsiga och impulsiva. Han gillade det inte. Han gillade inte heller elektricitet och trodde nog att rörlig bild var djävulens verk ... :)
Så där har vi det. Kapten, du är en riktig bakåtsträvare :)
Som vanligt alltså - när argumenten tryter så tar man till "jante" och andra irrelevanta jämförelser...
Och till trådskaparen - det är väl lite som det klassiska "Aftonbladet eller Expressen". Detta är nog ett val som bara du själv kan avgöra beroende på egna preferenser och känslor. Men räkna inte med ett problemfritt ägande över såpass lång ägarperiod och med relativt avancerade fordon. Men det är du säkert redan medveten om.
Kapten bakhjulsdrift som gillar att hänvisa till statistik bör notera att fler skiljer sig än att överge 4x4.
Ex på bra tillfällen för 4x4 på sommaren:
Dra upp båten ( klarar säkert bönder med 1-hjulsdrift)
Dra släp på dåligt underlag typ åkern vid auktionen eller på lerig väg ( jo det kan regna i Sverige på sommaren)
Om inte annat kan 4x4 bara få hänga med som en kompis på alla äventyr att plocka fram vid behov.
Ex på bra tillfällen på vintern:
Komma ut från tvärgata i staden ( blev nyligen hindrad pga en gubbe med rwd som inte hittade en lucka på 5 min)
Känna sig trygg på vägen
Komma ut från gårdsplanen
Dra upp gubbar med RWD ur diken.
För 20 år sen var 4x4 exotiskt
För 10 år sen började det bli attraktivt
Nu erbjuder nästan alla tillverkare det....varför, jo det kan vara bra att ha då och då samt höjer andrahandsvärde. Kolla gärna och jämför RWD XC70 med AWD XC 70.
Funderar för övrigt själv på en A6 190 Tdi S-tronic quattro. Verkar fina.
:)
Vad blev det tillslut?
Själv skulle jag valt BMW.. mest p g a att Audi har för dålig kvalitet..
självklart är 4wd att föredra i Sverige med vårt klimat och våra vägar. Den som påstår att 2wd är lika bra är korkad eller ett troll.
Intressant diskussion ang 4wd vara eller icke vara.
Ni har sparrat rätt hårt ni i ett knippe inlägg. Det är väl ingen av er som har fel men ni verkar sätta en ära i att läsa inläggen som fan läser bibeln? Där jag bor, har jag otroligt litet behov av 4wd. Jag kör Europaväg till och från jobbet och 99% av det övriga går på plogad och saltat underlag vintertid. Förra vintern, var det TVÅ dagar som jag ens hade behövt dubbdäck. Istället för att köpa de dubbdäcken kunde jag stannat hemma de två dagarna och gått plus även när förlorad arbetstid dragits bort. Jag tycker det är totalt galenskap att ha 4wd som snurrar med 99% av tiden som JAG då inte har nytta av. Det kostar pengar i drift (soppaförbrukning) som är noll nytta med. Många även vanliga reparationer landas räkningen på uppåt +50% "om det är 4wd" pga det ofta är väldigt mycket mer saker som ska demonteras osv. I det perspektivet är 4wd totalt ointressant för min egen del. Så är det nog för många. Dock ska ju sägas att 4wd är totalt oslagbart när det är halt. Finns inget som slår det. Har man då behovet att köra snöiga hala vägar och måste frakta sig långa sträckor i tjänsten eller privat, ser jag inga alternativ till en 4wd bil. Det är grymt avslappnande när man ska mala av 55-60mil i halka och slippa ideliga korrigeringar som halkan gör med en 2wd bil. Som en god vän till mig sa som körde Subaru i många år, "fyrkraft är inte dubbelt så bra som framhjulsdrift, det är 10 gånger så bra". Ja, det får ju stå för honom men det har sina fördelar, inte tu tal om det men det är inte fel att identifiera det reela behovet. Jag tror att många inte är i närheten av att behöva 4wd i praktiken. Sen är det ju oftast så att bilen är ju inte fyrhjulsdriven utan driver med ett hjul per axel. Det gör stor skillnad men det kan inte vara många vanliga moderna Daily drivers som driver konstant på alla? Volvo XC70 var inget under att ta sig fram när det var lerigt, det spann på ena fram och andra bak. Det verkar faktiskt som många ser det som en prestige option på sin nya bil, "att de hade råd att köpa 4wd" och det känns ju underligt. Med mina egna förutsättningar hade jag hellre beställt en fet stereo i värsta snitt än 4wd men, det är ju jag... :)
Till TS vill jag önska god jaktlycka på ny fin bil och att oavsett vad du köper av alternativen du satt upp, tror jag du får en väldigt fin komfortabel bil som du kan ha mycket glädje av i många år. Det är nog som nån tidigare skrev, faktiskt endast en frågan om smak vad man gillar bäst. Jag hade haft svårt att välja men, de BMW jag haft förmånen att få köra, har nog känts trevligare än Audi men som sagt, jag hade varit glad i vilken som helst av dem.
Hade en subaru leone superstation ett par år när jag distribuerade reklam och tidningar till utbärare på landsbygden.
Med tungt lastat släp efter varje runda, och det var ganska snörika vintrar, med skånska mått...
Helt oslagbart med de förutsättningarna med fyrkrafs, kollegorna med 745 och omega hade ofta problem , jag bara gled genom arbetsdagarna.....och framförallt nätterna....
Sen har jag aldrig haft behovet, även om jag bor på landet, men visst hade det varit bra ett par dagar varje vinter.....
Det blev väl bmw, jag gillar förvisso audi, men dom kan inte mäta sig i bilkänsla!
Jag föredrar BMW mest för körglädjens skull och faktiskt även designen men detta är som sagt en smaksak.
Man bör också ställa sig frågan om man man vill ha bakhjulsdrift eller framhjulsdrift.
Suck. 52 inlägg efter trådskaparen, varav typ 5 svarar på frågan, sen börjar det.
Jag tycker nog de är ganska jämbördiga över lag. Kan tänka mej att det kanske kommer finnas lite mer prutmån snart på befintliga BMW 5-serien då den nya har presenterats? Så kanske det finns en del där att hämta?
Har bara ägt en BMW och tre Audi, båda bilarna är bra fast jag upplever att Audi har lite jämnare kvalité. Man kan få en Audi som krånglar också men sannolikheten är större hos BMW. Båda är bra en smaksak vad man föredrar helt enkelt.
Tycker det är lite synd att BMW nästan slutat med sug bensin sexor för det var sköna silkeslena motorer i gång och otroligt sköna att köra. Numera måste man köpa en 535i för att få sex cylindrar.
http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf/110302.pdf
Så på vintern vill man på hala isiga vägar göra omkörningar hela tiden?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.