Det är inte lätt att vara konsument och välja däck utifrån tester.
Jag läste testerna av 2017 års dubbfria vinterdäck och valde därefter Nokian Hakkapelitta R2 pga att de var bäst på regnvåta vägar jämfört med Continental.
När jag sedan läste tidningen Motors däcktest var Nokian det näst sämsta däcket när det gällde vägegenskaper på vått och absolut sämst när det gällde vattenplaning.
Val av vinterdäck
Uppdaterat: 2017-11-01 13:07
Kommentarer
Det finns inget däck som är bäst på allt. Man får välja utifrån var man bor, vilken biltyp man har, hur vägarna ser ut, hur vägarna behandlas och sköts, vilka tider på dygnet man kör, vilken körstil man har osv osv. Välj ett däck utifrån egna personliga förhållanden.
Var läste du att Nokian R2 skulle vara bäst på regnvåta vägar?
Det jag tycker slutsatsen är varje år rörande Nokian R2 är att det är det bästa odubbade däcket på is och snö och passar för de som bor och kör i norra Sverige.
Kontinentala friktionsdäck döms ofta ut på förhand eller är t o m inte ens med i svenska tester trots att de är bäst på just bara vägar, regnvåta vägar och vattenplaning - vägförhållanden som inte är helt ovanliga i södra Sverige vintertid.
[quote=Christer Wettergren]Det är inte lätt att vara konsument och välja däck utifrån tester.
Jag läste testerna av 2017 års dubbfria vinterdäck och valde därefter Nokian Hakkapelitta R2 pga att de var bäst på regnvåta vägar jämfört med Continental.
När jag sedan läste tidningen Motors däcktest var Nokian det näst sämsta däcket när det gällde vägegenskaper på vått och absolut sämst när det gällde vattenplaning.[/quote)
Enligt VIBägares friktionsdäckstest så är Hakka R2 testvinnare i alla fall. Bäst av nordiska friktionsdäck på bromsning och körning i väta. Så du har nog gjort ett bra val. Så coola ner.
Hur Du själv upplevde dom däcken Du kjöpte på olika underlag på just Din bil är väl det viktigaste?Vad man läser är ju nåt helt annat eller hur?Var dom dårliga nu då eller i praktiken?
I motor var det väl Nokians WR4, centraleuropeiska friktionsdäck som var bäst på våta och torra vägar. Verkar bara ett helt ok däck för normala Svenska vintrar, förutom som dagar det är ren is.
Har kört på R2, bilen blir väldigt vinglig tills däcken blivit slitna några mm. Har nu R2 SUV, betydligt stabilare. Men båda är riktigt bra på vintrigt underlag, är väl bara på våt is man saknar dubben. Vattenplaningsrisken går fint att värja sig för, är ju bara att som alltid anpassa farten till väglaget.
Körde två vintrar på R2 och supernöjd här uppe på den övre halvan av sverge.
Kände faktiskt inga negativa tendenser varken på motorväg eller andra kurviga vintervägar men har iofs en std låg vanlig bil
Jag körde på Nokian R2 i 3 vintrar som jag var väldigt nöjd med, dock så tycket jag också att däcket blev lite vinglig av sig i hastigheter över 80 km/h. Nu har jag bytt bil och valde då att prova något annat däck, blev då Continentals nordiska friktionsdäck som jag än så länge är mycket nöjd med, känner inte av att däcket är vingligt som R2 däcket var, så får se sen när vinter och halka kommer hur däcket fungerar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.