Får nu välja ny tjänstebil och undrar lite vilken jag ska ta. Får välja mellan VolvoV40 D2 Your Kinetic och VW Golf Sportscombi 1.6 110hk. Vilken skulle ni tagit?
Två olika typer av bilar. Med familj så skulle jag välja Golf Sportscombi, även om det gungar lite vad gäller VW på marknaden. Bilen är säkert väldigt bra.
Uppfattar V40 som en liten bil och trång bil, särskilt om man har familj. Är det bara du och en person till som skall åka, då blir det en annan sak.
Nu börjar jag låta som Aftonbladet eller Expressen. Ta Golfen.
V40 är nog bättre om du ser ur säkerhetssynpunkt men den är trång jämfört med Golfen. Så du får nog låta utrymmesbehovet styra. Sen beror det ju också på vilken utrustning du får välja till resp bil och om nån av dom t ex har automatlåda. En liten diesel, som D2:an i Volvon, är inte speciellt kul att köra med manuell låda (många växlingar) utan till en sån vill man gärna ha automat. En bensinare å andra sidan med samma effekt, t ex VWs TSI 1,2T/110, är i mina ögon flexiblare och kräver inte riktigt lika flitig användning av växelspaken. Men du får nog provköra och bilda dig en egen uppfattning.
Jag har ju en del erfarenhet av Volvo, men det är enbart större modeller. V40 är ingen bil som jag överhuvudtaget skulle välja, liten och trång. Synd att låsa vid den, Volvo har bättre alternativ.
Men mellan V40 och Golf är det helt klart Golfen som ger mest.
Uppdaterat: 2015-11-16 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäst (ej verifierad)
Jag skulle helt klart välja Volvon, finare, snyggare och trevligare bil. Bättre kvalitet. Dessutom bättre andrahandsvärde. Vi har ju också osäkerhet kring VW just nu. Men här är det ju ett VAG-fäste så råden blir ju därefter.
Men om man väljer tjänstebil, då kan man faktiskt skita i andrahandsvärdet och kvaliten....
Det handlar ju mest om vilken du tycker bäst om, samt vilken du får bäst ekonomi med.
Tror dom är ganska likvärdiga, volvon är snygg men trång, jag tycker den känns som en för trång skjorta, inte lika bekväm som de större volvo, golfen lite "beige" men rymligare och bekväm.
Om du är inne på att välja Golfen som tjänstebil vore det klokare att satsa på TGI-motorn. Att kunna tanka biogas och få lägre förmånsvärde borde ju vara lockbeten även för din arbetsgivare.
Körmässigt tycker jag nog att Volvon (med automat!) känns lite tightare än Golfen, men ska förnuftet tala så kanske Golfen ligger bättre till.
Tack för alla svar! Lutar ju starkt åt Golfen just nu. Båda har automat och standardutrustning.
Uppdaterat: 2015-11-17 08:52
Gäst (ej verifierad)
Volvon alla dar i veckan, VW skulle jag akta mig noga för tills man ser var skandalen i slutänden mynnar ut i.
Har kört V40 en hel del och det är en modell som växer ju mer man kör den, utmärkt komfort och sköna motorer och växellådor.
Nackdelen är som några varit inne på lastutrymmet om man är i behov av ett stort sådant, men inget som i värsta fall inte kan avhjälpas med en takbox när det drar ihop sig till semester.
Har själv gått ner i storlek från stor Volvokombi till en C30 och det är ytterst sällan vi saknar kombins spatiösa lastutrymme, man anpassar sig.
Tror att de flesta skulle kunna gå ner en eller två storlekar utan problem då många tycks köpa lite större bilar bara för att det kan vara bra att ha.
Men svensken är ju av hävd en älskare av stora kombibilar... :-)
Håller med Ducce - detta är ju en tjänstebil så varför skulle man då vara rädd för VW-skandalen ? Sen har väl arbetsgivaren inget direkt intresse i att betala mera för en TGI bara för att den anställde skall få lägre förmånsvärde - såvida inte arbetsgivaren har en utpräglad miljöprofil när det gäller tjänstebilsflottan.
F ö är det ju inte bara att välja en gasdriven bil - det skall ju finnas nånstans att tanka också. Och där tankstället fungerar.
@Pi: Tankställen är inga problem om man inte bor norr om en linje Gävle-Karlstad. Jag har snart 10.000 gasmil bakom mig, mest i Mälardalen men en del fjällturer och Umeå fram och tillbaka. Jag har tankat gas teoretiskt 220ggr och vid två tillfällen har jag blivit helt utan gas, vid några fler, kanske 5 tillfällen har det gått väldigt långsamt att tanka och jag avbröt innan det var helt fullt.
Men eftersom vi faktiskt inte vet var TS bor så tycker jag i alla fall att man skall påpeka att det kan vara ett problem. med gas-tankställen. Och bor man inte i större städer så är det säkert ett problem även i södra delen av landet. Det är lätt för oss som bor i större städer att tro att saker och ting löser sig lika enkelt för andra - alltså för de som inte bor i våra större städer.
Uppdaterat: 2015-11-17 12:11
Gäst (ej verifierad)
Golfen är nog inget dålig val, särskilt om man kan få med automat.
Annars tycker jag väl Volvo idag är lite mer premium och ska väl då jämföra med Audi, i detta fall då Audi A3.
Jag skulle kolla upp vilken bil det är enklast/billigast att få värmare med fjärr el tidur till. Då Volvon uppenbarligen är en diesel har den väl redan värmare som går att komplettera, hur ligger det till med Golfen där ??
DQ200 heter DSG-lådan som har torrkoppling. I min Passat har jag DQ250 lådan (DSG6) och ska jag vara ärlig så känner jag knappt någon ryckighet i låga farter.
Uppdaterat: 2015-11-17 16:48
Henrik M
Som nån mer sa tidigare, gå efter behov, ska den fungera som familjebil året runt, då är Golfen ett mer praktiskt val, men kör du väldigt mycket så är ju utan tvekan komforten mycket bättre i Volvon. Sen just nu kör ju Volvo riktigt fina kampanjerbjudande där man kan få bilarna riktigt trevligt utrustade nästan på köpet.
Kommentarer
Två olika typer av bilar. Med familj så skulle jag välja Golf Sportscombi, även om det gungar lite vad gäller VW på marknaden. Bilen är säkert väldigt bra.
Uppfattar V40 som en liten bil och trång bil, särskilt om man har familj. Är det bara du och en person till som skall åka, då blir det en annan sak.
Nu börjar jag låta som Aftonbladet eller Expressen. Ta Golfen.
V40 är trång och sikten bakåt är obefintlig.
Golfen känns förnuftigare.
V40 är nog bättre om du ser ur säkerhetssynpunkt men den är trång jämfört med Golfen. Så du får nog låta utrymmesbehovet styra. Sen beror det ju också på vilken utrustning du får välja till resp bil och om nån av dom t ex har automatlåda. En liten diesel, som D2:an i Volvon, är inte speciellt kul att köra med manuell låda (många växlingar) utan till en sån vill man gärna ha automat. En bensinare å andra sidan med samma effekt, t ex VWs TSI 1,2T/110, är i mina ögon flexiblare och kräver inte riktigt lika flitig användning av växelspaken. Men du får nog provköra och bilda dig en egen uppfattning.
Jag har ju en del erfarenhet av Volvo, men det är enbart större modeller. V40 är ingen bil som jag överhuvudtaget skulle välja, liten och trång. Synd att låsa vid den, Volvo har bättre alternativ.
Men mellan V40 och Golf är det helt klart Golfen som ger mest.
Jag skulle helt klart välja Volvon, finare, snyggare och trevligare bil. Bättre kvalitet. Dessutom bättre andrahandsvärde. Vi har ju också osäkerhet kring VW just nu. Men här är det ju ett VAG-fäste så råden blir ju därefter.
Men om man väljer tjänstebil, då kan man faktiskt skita i andrahandsvärdet och kvaliten....
Det handlar ju mest om vilken du tycker bäst om, samt vilken du får bäst ekonomi med.
Tror dom är ganska likvärdiga, volvon är snygg men trång, jag tycker den känns som en för trång skjorta, inte lika bekväm som de större volvo, golfen lite "beige" men rymligare och bekväm.
Jag hade tagit golfen i den här storleksklassen.
Om du är inne på att välja Golfen som tjänstebil vore det klokare att satsa på TGI-motorn. Att kunna tanka biogas och få lägre förmånsvärde borde ju vara lockbeten även för din arbetsgivare.
Körmässigt tycker jag nog att Volvon (med automat!) känns lite tightare än Golfen, men ska förnuftet tala så kanske Golfen ligger bättre till.
Jag hade valt Golfen, rymlig och snygg. Volvon är ful och trång.
Tack för alla svar! Lutar ju starkt åt Golfen just nu. Båda har automat och standardutrustning.
Volvon alla dar i veckan, VW skulle jag akta mig noga för tills man ser var skandalen i slutänden mynnar ut i.
Har kört V40 en hel del och det är en modell som växer ju mer man kör den, utmärkt komfort och sköna motorer och växellådor.
Nackdelen är som några varit inne på lastutrymmet om man är i behov av ett stort sådant, men inget som i värsta fall inte kan avhjälpas med en takbox när det drar ihop sig till semester.
Har själv gått ner i storlek från stor Volvokombi till en C30 och det är ytterst sällan vi saknar kombins spatiösa lastutrymme, man anpassar sig.
Tror att de flesta skulle kunna gå ner en eller två storlekar utan problem då många tycks köpa lite större bilar bara för att det kan vara bra att ha.
Men svensken är ju av hävd en älskare av stora kombibilar... :-)
Alla hänger upp sig på dieselskandalen, jag kan inte se hur man skulle bli drabbad av den som tjänstebilsförare....
Speciellt inte om det rör sig om en bensinare..
Golf blir ju inte en sämre bil för det.
Som privatköpare skulle jag kanske tänka 2 gånger....
Håller med Ducce - detta är ju en tjänstebil så varför skulle man då vara rädd för VW-skandalen ? Sen har väl arbetsgivaren inget direkt intresse i att betala mera för en TGI bara för att den anställde skall få lägre förmånsvärde - såvida inte arbetsgivaren har en utpräglad miljöprofil när det gäller tjänstebilsflottan.
F ö är det ju inte bara att välja en gasdriven bil - det skall ju finnas nånstans att tanka också. Och där tankstället fungerar.
@Pi: Tankställen är inga problem om man inte bor norr om en linje Gävle-Karlstad. Jag har snart 10.000 gasmil bakom mig, mest i Mälardalen men en del fjällturer och Umeå fram och tillbaka. Jag har tankat gas teoretiskt 220ggr och vid två tillfällen har jag blivit helt utan gas, vid några fler, kanske 5 tillfällen har det gått väldigt långsamt att tanka och jag avbröt innan det var helt fullt.
Golf TGI har en stor bensintank också.
Men eftersom vi faktiskt inte vet var TS bor så tycker jag i alla fall att man skall påpeka att det kan vara ett problem. med gas-tankställen. Och bor man inte i större städer så är det säkert ett problem även i södra delen av landet. Det är lätt för oss som bor i större städer att tro att saker och ting löser sig lika enkelt för andra - alltså för de som inte bor i våra större städer.
Golfen är nog inget dålig val, särskilt om man kan få med automat.
Annars tycker jag väl Volvo idag är lite mer premium och ska väl då jämföra med Audi, i detta fall då Audi A3.
Golfen såklart,V40 är ju som en trång låda jämförelsevis.
Gasgolfen är riktigt trevlig,dessutom har den kvar 50 literstanken, denna skulle jag valt utan att tveka.
Jag skulle kolla upp vilken bil det är enklast/billigast att få värmare med fjärr el tidur till. Då Volvon uppenbarligen är en diesel har den väl redan värmare som går att komplettera, hur ligger det till med Golfen där ??
Golfen är en diesel, har dock inte fått specifikationer än om utrustningen förutom att båda är automat.
Vilken automatlåda har Volvon? Antingen är det väl dubbelkopplingslåda med våtkoppling eller den nya 8-stegade konventionella.
VWn har väl DSG7, dubbelkopplingslåda med torrkoppling.
V40 D2 har en 6-stegad Geartronic-låda, dvs. konventionell automatlåda.
http://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/v40/specifikationer
Grosser, aha, hade nog gissat på att den fått den nya fina åtta stegade, den ska vara kanon.
Snålast på soppa är dock VWs DSG7, särskilt i stadstrafik, men sägs kunna upplevas lite ryckig i låga farter.
DQ200 heter DSG-lådan som har torrkoppling. I min Passat har jag DQ250 lådan (DSG6) och ska jag vara ärlig så känner jag knappt någon ryckighet i låga farter.
Som nån mer sa tidigare, gå efter behov, ska den fungera som familjebil året runt, då är Golfen ett mer praktiskt val, men kör du väldigt mycket så är ju utan tvekan komforten mycket bättre i Volvon. Sen just nu kör ju Volvo riktigt fina kampanjerbjudande där man kan få bilarna riktigt trevligt utrustade nästan på köpet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.