Vi Bilägares forum

Val av pendlarbil? (bränslesnål, 20-25mil/dag, maxpris 250-300 000)

Val av pendlarbil? (bränslesnål, 20-25mil/dag, maxpris 250-300 000)

Hej!
Ska köpa min första bil nu när jag börjat pendla mellan sthlm och eskilstuna i veckorna (sträcka på ca 20-25mil dagligen). Jag har ingen familj, åker mestadels ensam och önskar en begagnad men relativt ny bil i prisklassen 200-max 300 tusen. Bränslekostnad är av stor vikt.
- lämplig model/årsmodel?
-bränsle (diesel? hybrid?)
-har antal mil stor betydelse? bör jag leta lågmilare lr vilket intervall bör jag leta inom?

Alla råd och tips är varmt välkomna då jag är hyfsat okunnig inom ämnet

Uppdaterat: 2015-09-17 22:42

Kommentarer

Jag skulle nog kolla på andra alternativ - t ex buss eller tåg - om det är såpass många mil varje dag. Det kommer att kosta dig rejält med pengar att bilpendla ca: 4500--5000 mil/år och med såpass många mil så bör du nog köpa endera en ny bil eller en riktig lågmilare. Om du räknar relativt lågt på faktisk milkostnad på en nyare småbil så lär du knappast komma under 25 kr/mil och bara det skulle på 5000 mil innebära en pendlingskostnad på ca: 125.000 kr/år...

Uppdaterat: 2015-09-17 22:51

men en del skatteavdrag gäller väl?

tåg/buss är de flesta dagar inte ett alt. pga obekväma arb.tider

Uppdaterat: 2015-09-17 23:02

Angående skatteavdrag bör du nog kolla detta med Skattemyndigheten så att du inte får en otrevlig överraskning senare...

Uppdaterat: 2015-09-17 23:12

Skatteavdraget ger dig mellan 6-10:- per mil så 20-40000:- ger det efter 10000:- avdrag och beroende på din marginalskattesats.

Om du uppfyller kraven på tidsvinst...

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/privatarbetsresorfaq/jagkorbiltillmittarbetevilketavdragkanjagfa.5.10010ec103545f243e80001517.html

Uppdaterat: 2015-09-17 23:22

Nästan ny bil, mellanklass, diesel......

På sådana sträckor tror jag inte på någon större vinst i bränsleförbrukning med småbil eller hybrid, de gör sig bäst i stan eller på korta sträckor.

Uppdaterat: 2015-09-18 06:31

Håller med duccedriver, mellanklass och diesel som gäller.

T.ex. en S60/V60 D2

1) av 14 eller 15-års modell

2) med max 3000 mil på mätaren ligger

3) mellan 200-250 kkr.

Bekväm långfärdsbil som går att köra snålt med, på långfärd strax över 0,5 l/mil.

Uppdaterat: 2015-09-18 08:08
Power to the people

Varför jag jämförde med en småbil var ju för att de är dessa som har lägsta milkostnaderna (totalkostnader) så går man upp i storleksklass så slutar ju kalkylen i ännu högre belopp. Men det är ju upp till TS att avgöra vad jobbresorna får kosta men man bör vara medveten om den faktiska kostnaden och inte bara räkna efter soppaförbrukningen som många tycks göra - och som kanske är extra lätt att vaggas in i när man inte ägt bil tidigare. Och Hultarns inlägg om att det faktiskt blir slitigt att åka så långt dag efter dag, och inte minst på vintern, är absolut värt att ta i beaktande.

Uppdaterat: 2015-09-18 10:50

Jag skulle nog fundera på att alternera mellan tåg och bil, det är väldigt slitigt att skava samma väg varenda dag. Jag vet.

Du kan ju köpa 10 tågresor inom 30 dagar för under 1200 kr. Det är 5 kr milen och du slipper sitta på spänn, kan koppla av med en bok, eller en film.

Så, de dagar som tåget passar, skulle jag välja att låta bilen stå.

Dessutom när det gäller reseavdragen, så kikar skattemyndigheten på det billigaste alternativet, du får inte dra av mer än det. Kunde du tagit tåget x antal dagar, så får du bara dra av tågkostnaden ändå.

Sedan täcker ju inte avdragen den verkliga kostnaden på långa vägar, viktigt att tänka på.

Milavdraget har legat på samma nivå i många år nu medan kostnaderna har stigit.

Uppdaterat: 2015-09-18 11:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Du bör nog börja med att ta reda på faktiska restider och andra omständigheter med tåg resp bil för dina arbetstider. Att hamna i bilköer eller hamna i tåg med ståplats ofta medför både tidförluster och humörförluster. Parkeringsfrågan inklusive kostnad, både vid hemmastation eller vid arbetet måste med i bedömningen. En ytterligare aspekt som faller helt utanför grundfrågan är hur en förändrad familjesituation påverkar resandet!

Uppdaterat: 2015-09-18 16:44

Tack för alla tips och visat intresse!

Tyvärr existerar inga andra möjliga färdmedel som inte innebär massa byten samt kan ta mig i tid dit jag ska vara. Kanske aktuellt med övernattnings lgh lr bilpool så som ni beskriver det. Bil måste införskaffas och mer handfasta tips såsom "grosser" ovan tas vänligen emot.

Uppdaterat: 2015-09-18 17:57

Ska man sitta och åka 20-25mil/dag så skulle jag prioritera komfort och även säkerhet. Grossers tips på S/V60 är därför bra!

Enligt www.bytbil.com finns en hel del att välja på där: http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat/s0QBUDIAAY8cv8Zf3YcNCcQABPDgAA__!?Brand=Volvo&Model=S60

Kan du tänka dig att gå ner i storlek så är väl en VW Golf 1.6D inte heller så dum vad gäller komfort och säkerhet. http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat/s0QBUDIAAY8Yv2Zf3YcNCcQABPDgAA__!?Brand=Volkswagen&Model=Golf

Även andra Golfklassare är tänkbara kandidater, som är billigare än Volvon. Ex. Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308 osv... Eller kanske Skoda Octavia, om du vill ha en bil som är rymligare men ändå billig. Men bäst komfort tycker jag ändå att Volvon har.

Ut o provkör och se vilken du trivs bäst med! ;-)

Uppdaterat: 2015-09-18 18:28

Klara premisser! Jag har aldrig långpendlat på detta sätt men har flera bekanta som långa tider gjort så nordvästifrån till Stockholm. Med åren har det blivit det allt dyrare, idag motsvarar månadskostnaden 20' -25' kronor av bruttolönen. Givet låg bränsleförbrukning är den enda faktor som går att påverka vilket restvärde bilen har efter många mil. Milen kommer väldigt fort, det gäller att välja en bil som är intressant på begmarknaden även efter mer än 20000mil! Ett sätt är att titta på modeller som taxibranschen visar förtroende för, en del taxi kör numera med lite mindre bilar (har jag märkt pga min kroppslängd).

Uppdaterat: 2015-09-18 18:38
RCS-51 skrev:

Reseavdragen betyder ju inte att du får tillbaka typ 16 kr/mil direkt i handen.

Hur menar du? Reseavdraget görs årligen i deklarationen och betalas sedan ut i faktiska pengar "direkt i handen" via skatteåterbäringen.

Det man får tillbaka är 18,50 kr per mil minus 10,000 kr på året. Kör man 25 mil om dagen så blir det en hel del pengar.

Med en billig snåldiesel kan man i det här fallet i princip finansiera hela pendlingskostnaden, inklusive bilen, med detta avdrag.

T ex en Diesel-Golf som drar 0,4 landsväg ger en årlig bränslekostnad på ca 28,600kr.

Med ett avdrag på 18,50 per mil ger det dig nästan 70,000:- per år att finansiera bilen med. För 6,000:- / månad kan man få en riktigt schysst bil genom privatleasing där allt ingår, som service, rep och försäkringar.

Uppdaterat: 2015-09-19 20:49
junkers skrev:

Skatteavdraget ger dig mellan 6-10:- per mil så 20-40000:- ger det efter 10000:- avdrag och beroende på din marginalskattesats

Det där gäller förmånsbil. Äger man bilen själv så är det 18.50kr per mil man får tillbaka. Dvs dryga 80,000 kr per år.

Uppdaterat: 2015-09-19 21:15

...och sen drar t ex min Golf diesel helt klart mera än de 0,4 l/mil som Swemba räknade med...:)

Uppdaterat: 2015-09-19 23:19

Jag har räknat rätt, det är den beskattningsbara inkomsten som sänks därför valde jag att skriva ett spann.

Den med hög marginalskatt får tillbaka mest.

50% marginalskatt ger dig 9,25:- per mil och de första ca 550 milen får du inget alls för!

Uppdaterat: 2015-09-19 23:44

Exempel:

Du kö 4000 mil varje år till arbetet, det ger 74000:- som minskas med 10000:- dvs 64000:-

Har du 35% marginalskatt får 35% av de 64000:- i minskad skatt dvs det är det du får i din plånbok.

Ca 22400:- alltså.

Den med 50% marginalskatt får 32000:-

Uppdaterat: 2015-09-19 23:49
Swemba skrev:

junkers wrote:Skatteavdraget ger dig mellan 6-10:- per mil så 20-40000:- ger det efter 10000:- avdrag och beroende på din marginalskattesats

Det där gäller förmånsbil. Äger man bilen själv så är det 18.50kr per mil man får tillbaka. Dvs dryga 80,000 kr per år.

Du kan absolut inget om hur det Svenska skattesystemet funkar du har så fel så du anar inte!

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/privatarbetsresorfaq/hurmycketlagreskattgerminareseavdrag.5.2b543913a42158acf800031191.html

Uppdaterat: 2015-09-19 23:52

Japp det verkar onekligen som om jag hade fel här. Tack för klargörandet :)

Uppdaterat: 2015-09-19 23:53