Måste införskaffa en till bil då en flytt till landet medfört att det blir för långt att cykla till jobbet.
Var först inne på en bättre begagnad bil i Golfklassen men är nu inställd på ett nybilsköp klassen under istället med förhoppningen inställd på några bekymmersfria bilägarår.
Har haft en Clio 0.9 TCe som lånebil under en tid och gillar den skarpt, med undantag för en lite sladdrig växellåda och usel bakåtsikt men det kan jag leva med.
Däremot är den invändiga takhöjden inte tillräcklig för mig men jag har fått ett bra pris på en Captur 0.9 TCe Expression av den lokala Volvohandlaren som jag nog tänker slå till på.
Tilläggas skall att jag provkört nästan hela "Poloklassen" och Clio/Captur är den jag fattat mest tycke för.
Är det någon här som har erfarenhet av dagens Renault som kan bidra med vad man ska se upp med?
Hade en Laguna -99 ett kort tag och det var allt annat än en positiv upplevelse men mycket har nog hänt sedan dess, hoppas jag...
Kommentarer
En väns föräldrar har haft den sista generationens Clio nu sen den kom precis, en kombi. Och det har tydligen varit noll och intet fel på den bilen. Så även ett par blinda, lätt rödvinsberusade, franska hönor kan nog hitta ett frö ;)
Skulle tro att de blivit bättre. Köper du en ny bil så har du ju dessutom garanti som kan räta till de fel som uppkommer. Antar att du testat CX-3 annars? Där lär du ha en mycket mer garanterad driftsäkerhet.
Om vi är inne på Mazda så finns ju Mazda 2 som är i samma storleksklass som Clio men antagligen väsentligt enklare att få tag i lite snabbt jämfört med en CX-3. Och klart billigare. En trevlig bil i den klassen. Sen gillar jag ju också av nån konstig anledning Kia Rio men då i dess högsta utrustningsnivå - annars är den lite "fattig" i utrustningshänseende. Och 7 års garanti brukar ju sällan vara fel. Deeds har väl en sån så han kan nog berätta lite mera.
Pi, har en släkting som haft en Mazda 2 länge, den bara går och går. Hög driftsäkerhet verkar det vara. Inte så dyr att köpa och går hyfsat snålt. Motor med bra kamkedja men det verkar ju även Renault ha numera. Så kvalitetsmässigt verkar det ju som Renault ryckt upp sig jämfört med förr.
http://www.honestjohn.co.uk/faq/chain-cam/
Renault: Clio 0.9TCe 90 petrol and 1.2TCe 115 petrol; Captur 1.2TCe 115 petrol, Scenic and Megane 1.2TCe 115 petrol and 1.4TCe 130 petrol, Scenic 2.0 diesel, Laguna 2.0 diesel, Laguna Coupe 2.0 diesel and 3.0V6 diesel, Renault 1.6DCI 130 diesel.
Kia Rio 1.2 Special Edition är en RUSKIGT snygg bil i sin klass. Skulle nästan våga säga att Rion i det utförandet är DEN snyggaste bilen i klassen. Inredningen är inte fy skam den heller. Sen hur väl den stämmer in på dina övriga preferenser vetefasen :P
Om de har kamkedja eller ej känns irrelevant när felen Renault haft under åren mest har bestått av glappkontakt på diverse ställen ;) Men som sagt - den kan ju ryckt upp sig oavsett ;)
En fördel med Mazda2 (och CX-3) är att de går att få med läderklädsel, om man gillar det. Inte jättevanligt i klassen verkar det som. Tycker det gör väldigt mycket för hur exklusiv bilen känns. Mazdas läder är väldigt mjukt och fint med.
Jag slänger in en udda fågel:
Renault Zoe
Boende på landet borde innebära tillgång till vägguttag och att åka elbil känns som att ha en större bil tack vare att det bullrar mindre.
Ska kolla upp Kia Rio, en modell som flugit under radarn för mig i alla fall, men som sagt riktigt snygg.
Mazda 2 har jag provat men den är lite för bullrig för min smak, annars gillar jag Mazda då jag tidigare ägt två stycken.
CX-3 faller tyvärr på priset.
Utrustningsmässigt är bara ac ett krav, utöver det får bilen gärna vara "naken" för mig.
Dacia hade varit ett alternativ om bara ratten gått att ställa i längsled, som det är nu får jag sitta med nästan raka armar när stolen är tillbakaskjuten.
Har satt ett maxpris på 150.000:- och tanken är att skaffa helst en ny liten bil eller nästintill ny, som är billig att äga och köra och en modell i Poloklassen ligger väl närmast tillhands.
Har du verkligen provat den senaste versionen av Mazda 2, Prestigelös ? Den är nåt helt annat än den föregående generationen. Sen skall du väl inte heller glömma t ex Skoda Fabia i sin senaste version - eller varför inte VW Polo... Sen finns det ju massor av bilar i den klassen - Hyundai i20, Suzuki Swift, Ford Fiesta och Opel Corsa för att nämna några till.
@Pi
Jodå, testade en splitter ny Mazda 2 1,5 Optimum med 16" fälgar, kan vara att den går tystare med 14" eller 15".
En annan nackdel med Mazda är att jag har tio mil till närmaste återförsäljare, å andra sidan behöver man ju bara uppsöka Mazdaverkstaden vid årsservicen :-)
Men det är som du säger ett getingbo med bilar i den klassen så man får även gå på vad som känns rätt och inte bara stirra på siffror.
VW-koncernens bilar är egentligen praktiska och vettiga men väcker ingen vill ha-känsla hos mig i alla fall.
Kanske man ändå ska ta och bege sig till den stora staden för att prova Mazdan på nytt, men med mindre fälgar denna gång...
Testa en Vision i st f en Optimum så får du nog lite mindre fälgar på köpet. Och den finns också med automat om du vill ha det.
7 myter om suvar: Vi reder ut begreppen. Suv mot kombi: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160315/suvar-utrymmen-komfort-sakerhet-forbrukning-kordladje-vinter-suv-myter
GF - SUV/kombi har väl i alla fall inte diskuterats i denna tråd... Här har det väl mest diskuterats småbilar i Polo-klassen...
Hmm hmm.
En diskussionsämne på en bilmärken, du skriver olika bilmärken inblandad.
Här står "Val av andrabil" ingen vet om vilka, därför får skriva om olika jämför med val av andrabil.
Fast trådskaparen har definitivt inte nämnt att det är en SUV han är intresserad av utan tvärtom en mindre bil.
Okej, då säger vi att jag ska ändra på detta. Jag fixar kopia samma kommentar och flytta till nytt diskussionsämne.
Ni moderaterna att ta bort GF och Pi här inlägg # 12, 13, 14, 15 och 16 kommentaren.
Jag förslag för det blir lättare beskrivning att du skulle skriva "VAL AV OLIKA MÄRKEN FÖR SMÅBILAR."
Eller
"VAL AV OLIKA MÄRKEN FÖR SMÅ OCH MELLANBILAR." efter Nytt Diskussionsämne.
Nåja - de allra flesta debattörerna har ju förstått TS fråga...
Det blir inte alltid som man tänkt sig...
Efter ett evinnerligt velande och provkörning av i stort sett hela bilklassen så blev det till slut, en Polo...
Nappade på deras erbjudande på en 90hk TSI som de har nu, tjatade även åt mig vinterdäck och motorvärmare.
Utrustningsmässigt så hade redan basmodellen allt som jag behövde, inte minst säkerhetsutrustningen avgjorde till slut, den har ju Autobroms gudbevars...
Samt att den kändes större och mognare än konkurrenterna, det finns de som är roligare att köra, de som har mer utrustning, längre garantier o.s,v, men ingen kändes mer komplett än Polon.
Kanske man har blivit gammal på äldre dar...
Ska bli spännande att se om man nu har hamnat i bilägarnas helvete som vissa vill göra gällande när det kommer till VW, har inte ägt en själv förutom en pippigul Derby -79 för hundra år sedan.
Valde dock inte till DSG-lådan så man kanske stannar i skärselden med lite tur :-)
Tror du kommer bli nöjd. Grattis till en fin bil. Vilken färg blev det? Valde du något extra? Den har annars det mesta i standard.
@Minimats1
Lade faktiskt inte till något extra, inte ens metallic utan nöjde mig med solid vit basfärg.
Tycker annars precis som du att den har det man behöver som standard, känns komplett utan extravaganser.
Faktiskt första gången jag väljer en helt standard lagerbil vid ett nybilsköp, en veckas leveranstid var ett plus...
När vi testade småbilar för några år sen så var det även då Polon som kändes "bäst" i den klassen - även om det sen inte blev en sån. Så du blir säkert nöjd. Garanti-mässigt slås den dock med hästlängder av andra - t ex Kia Rio som i sin högste utrustningsnivå också är en trevlig småbil - om än med "träigare" motor än Polon. Dock saknar den tyvärr autobroms men har å andra sidan annan utrustning som jag personligen uppskattar. Men att köpa "lager-bilar" är nåt jag själv brukar tillämpa - både p g a leveranstiden men även att det brukar vara lättare att få ett acceptabelt pris på dessa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.