Hej, nu har jag kollat en del på opel astra och gillar den rätt mycket. Jag kollar en del på blocket för hitta någon för ett bra pris. Det jag egentligen ville kolla är om turbo på en opel astra är något som brukar gå sönder, sen om astran har några mer kända fel.
Det är denna som jag har kollat på ett tag https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_4_Turbo_140Hk_5Dr_Nyservad_81418485.htm?sa=1
Kommentarer
Allt på en bil kan väl gå sönder och speciellt om man inte bryr sig om service eller I övrigt "misshandlar" den. Turboras hör väl nog till ovanligheterna sedan länge, jag har inte hört om nån som råkat ut för detta på många, många år. Dock fick jag byta turbon på min Pajero -87 för ca 17 år sen men då var den medkörd ordentligt över 40.000 mil. Min RS -06 sparkar på riktig bra ännu och drar minimalt med olja men den har ju bara ca 17.000 mil på mätaren.
Tror inte de är någon fara, Kolla upp servicehistoriken bara. Har egen erfarenhet av den modellen, 12000 mil utan problem. Just den 1,4 motorn verkar inte vara behäftad med några sk typfel. I övrigt en mycket kompetent bil som jag va mycket nöjd med.
Min har snart gårt 14.000 mil
Fick en ny växellåda på garantin för tre år sedan :) och elektriska handbromsen tjorvade. Fixades på MRF garantin.
Annars en bra bil, går fint att meka med själv om man vill.
Vad bra, känns som det kan vara en bra bil att köpa, gillade att köra den så. Men tycker det är tråkigt att köpa en bil som kanske skulle vara känd för dyra fel.
Kollar man maskinskaderapporten som finns i tråden om 3 cylindrar motorer, så är turboskador näst vanligast efter kamdrivning hos Opel. Så det finns, men det framgår tyvärr inte vilka motorer som drabbas.
Man ska inte jämföra turbos mellan diesel och bensin.
Turbon är väl oftast en produkt som tillverkaren köper av en ubderleverantör så är väl egentligen ganska så bilfabrikatoberoende
Man kan ha otur att turbon rasar på en helt ny bil efter några hundra mil lika väl som att den håller +20.000 mil
Okej för jag kommer inte köpa disel, får väl kolla lite mer in på det med turbo innan jag köper.
I dagsläget känns det även som att mjukvarustyrningen kan bidra till längre eller kortare livslängd. Allt sker ju med datorer i dag och hur man då hanterar oljetryck och flöde beroende på temperaturer ned mera.
Opeln, 1,4 140 har en ganska normal turbo, även om avgashuset är inbyggt i grenröret.
VW tex har elektrisk styrning med en ställmotor på turbon.
Undrar varför Toyota har börjat turbo på sina små bensinmotorer? Är det ett tecken på att det är bra och driftsäkert? Eller är det för att dom är så tråkiga att köra utan?
Alltså - allvarligt Shogun: Är du med i en Toyota-sekt eller? Här frågar någon om Opel och du svarar Toyota. Du svarar alltid Toyota. Om någon skulle fråga om du föredrar Storstrut eller Päronsplitt - skulle du svara Toyota?
Jag känner inte till några vanliga fel på denna modell överhuvudtaget, enstaka fel av lite märkligt slag har förekommit som koppling, växellåda men de tycks vara så få att det inte kan ses som vanligt.
I framtiden kanske något nu inte säkert känt kan dyka upp, men nu kan man inte säga mer.
Om jag skulle köpa en nyare bil skulle jag själv kunna välja denna.
Motorn är inte bara en av de bästa kvalitetsmässigt utan tester visar också att på den tiden den satt i den här bilen var den en av de renaste motorerna med bäst avgasvärden av alla motorer i klassen och bränsleeffektiviteten är så hög att den ligger precis under en dieselmotors effektivitet.
Att den inte är direktinsprutad gör att partikelutsläppen är på en låg nivå.
Rostskydd och krocksäkerhet är två andra mycket starka kort utöver den mycket effektiva instrumentpanelen.
Turbon integrerad i grenröret är ett Opelpatent man var först med i Calibra Turbo.
Motorskaderapporter rör nästan enbart äldre dieselmotorer.
Rikard:
Är ingen bilmekaniker men vad är bättre Opels lösning eller VW:s? VAG använder väl KKK turbo aggregat medan Opel använder Borg Warner och Ford Garrett.
Tja Opels första egna bensinturbo i Calibra var KKK.
Warner och Garrett räknar sig från Lotus arbete med Lotus Omega och GM:s inflytande via Saab som använde dessa.
Anledningen bakom grenröret var att man ville bli av med turbofördröjningen, placeringen i grenröret minskar reaktionstiden, snabbar upp turbons uppvärmning och gör det möjligt med ett maximalt vridmoment vid 2400 varv.
Man ville också ha små yttermått för att inte få problem med utrymmet i motorrummet som från början inte var anpassat för att rymma en turbo och för att slippa problemet med att den varma turbon kommer för nära andra komponenter.
10+ på det. Han svara Toyota eller Lexus på allt.
...men köper själv nåt helt annat....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.