Vi Bilägares forum

Vågar man köpa VW bil med 1.2 TSI motorn från 2013?

Vågar man köpa VW bil med 1.2 TSI motorn från 2013?

Hej!

Blivit sugen på en Seat Leon med 1.2 TSI motorn på 105 hp. Dock ger en googling på motorn flertalet varningar ifrån Motormännen (https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/motormannen-varnar-vw-tar-inte-ansvar-for-trasiga-kamkedjor/) och även bloggare (https://1200cctsiengine.wordpress.com/my-1-2-tsi-cbzb-engine-unit-on-seat-ibiza/my-1-2-tsi/#).

Bilen i fråga är en Seat Leon 2013 med cbzb som motorkod, gått ca 10k. Vågar man köpa dessa bilar, har de åtgärdats på något sett under ett service-program eller liknande?

Mvh

Uppdaterat: 2017-07-16 19:31

Kommentarer

Kolla serviceboken, helst bör den fått oljebyte oftare än de 3000 mil som är föreskrivna.

Uppdaterat: 2017-07-16 19:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Daragon

Vad jag vet så har inte Seat Leon sålts med just den motorn du beskriver.

Jag gissar att annonsen på bilen är fel.

Har du något regnummer eller liknande så kan vi hjälpa dig kolla.

Uppdaterat: 2017-07-16 20:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Är det den nya modellen baserad på MQB-plattformen så har den rimligen den nya kamremsmotorn. Däremot såldes den föregående modellen med kamkedje-motorn på 1,2 l.

Uppdaterat: 2017-07-16 21:46

Helt rätt Pi. Det jag vet var att den gamla tillverkades fram till 2012, men funderar på om någon kanske sålts som 2013. Långsökt men antingen är det så eller så är det ett fel i annonsen.

Men ett regnummer löser biffen :-)

Uppdaterat: 2017-07-16 21:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hittade i alla fall en av gamla karossen som -13...

http://www.bytbil.com/hallands-lan/personbil-leon-1-2-tsi-105hk-edition-20-xenon-drag-1225-9682231

Uppdaterat: 2017-07-16 21:57

ULN968 är en 12a

Tillverkad 1207

Registrerad 121129

77kw

Uppdaterat: 2017-07-16 22:16

ASP366 är tillverkad 2013 och verkar ha kamkedja enligt Mekonomens förslag på motordelar. Samtidigt verkar NZE284 ha kamrem trots tillverkning 2013.. Ska man hålla sig till 2014 och uppåt?

Uppdaterat: 2017-07-16 22:23

@daragon

Det är en Seat Ibiza, inte Seat Leon som du först skrev.

Har själv haft en Ibiza av denna modellen med just den motorn och bytt både turbo, spännrullar och kamkedja.

Det var dock en 2010 och det verkar som problemen upptäcktes runt 2011.

Har man servat bilen på auktoriserad firma, regelbundet osv så brukar det inte vara några problem om man ska tro Seat forum, iallfall när det gäller de senare modellerna (har hängt en del på de utländska).

Turbon verkar vara något som åtgärdats från fabrik från 2012, när det gäller kamkedja och spännrullar så var det iallfall samma artikelnummer enligt min verkstad när byte gjordes. Så verkar inte som komponenterna reviderats.

Uppdaterat: 2017-07-16 22:29
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Gissningsvis skall du hålla dig till bilar tillverkade efter halvårsskiftet 2013. Men enklast är ju att kolla om det är den nya, MQB-baserade modellen eller den gamla, utgående modellen. Kamremsmotorn har nog också klart lägre utsläpp av koldioxid - typiskt strax under 120 g/km medan kamkedjemotorn ligger på drygt 130 g/km (gäller den lite tyngre Leon-modellen - ej Ibiza).

Uppdaterat: 2017-07-16 22:33

Sen syns det rätt klart om man kollar i motorutrymmet också - på kamremskåpan. Kolla på en nyare bil först så ser du hur det skall se ut.

Uppdaterat: 2017-07-16 22:34
daragon skrev:

ASP366 är tillverkad 2013 och verkar ha kamkedja enligt Mekonomens förslag på motordelar. Samtidigt verkar NZE284 ha kamrem trots tillverkning 2013.. Ska man hålla sig till 2014 och uppåt?

Lättaste sättet att se om det är kamrem eller kedja på VW's 1.2 motorer är att kolla antalet ventiler.

Är det 8 ventiler så är det kamkedja, är det 16 ventiler är det rem.

Sen är det inte exakt samma motorer i det två Ibizorna du jämför. Den sista har mindre antal HK. Det är dock samma motor med kamkedja om man ska tro de siter jag kollat på. Dom beskriver modellen som 8V.

Vilken site kollar du på som hävdar att det är kamrem på den sistnämnda bilen?

Uppdaterat: 2017-07-16 22:37
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Oj, menade Ibiza, ber om ursäkt @Reverend Bunny

Uppdaterat: 2017-07-16 22:37
Reverend Benny skrev:

daragon wrote:ASP366 är tillverkad 2013 och verkar ha kamkedja enligt Mekonomens förslag på motordelar. Samtidigt verkar NZE284 ha kamrem trots tillverkning 2013.. Ska man hålla sig till 2014 och uppåt?

Lättaste sättet att se om det är kamrem eller kedja på VW's 1.2 motorer är att kolla antalet ventiler.

Är det 8 ventiler så är det kamkedja, är det 16 ventiler är det rem.

Sen är det inte exakt samma motorer i det två Ibizorna du jämför. Den sista har mindre antal HK. Det är dock samma motor med kamkedja om man ska tro de siter jag kollat på. Dom beskriver modellen som 8V.

Vilken site kollar du på som hävdar att det är kamrem på den sistnämnda bilen?

Skrev in reg# på Mekonomen och tittade under Motor, där kom inte "kamkedja" upp som det gjorde med ASP-regnummeret..

Uppdaterat: 2017-07-16 22:38

Det är kamkedja på båda, det är 8V fast den sista är mindre HK. Egentligen samma motorkonstruktion.

Enligt mekonomen så är det motor CBZA, och den har kamkedja.

Uppdaterat: 2017-07-16 22:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Attans..tack för hjälpen! Den andra har gått 4000. Kommer man inte undan med att halvförsäkra den och köra på? Känns ju jävligt synd att en hel generation bil exkluderas så..

Uppdaterat: 2017-07-16 22:44

OK - Ibiza är klart lurigare när det gäller dessa olika motortyper. Där skulle jag råda dig att kolla motorutrymmet i en ny Ibiza så får du lite uppfattning om hur kamremskåpan ser ut - eller t ex en Golf 7:a med 1,2 l motorn. Förmodligen enklare att hitta en Golf ute i bilhandeln. Jag litar inte till 100 % på vad t ex Mekonomen anser att det är för motortyp. Grundregeln är att kamremsmotorn introducerades i o m MQB-plattformen och först ut var Golf 7 som visades i slutet av 2012 och började säljas här nån/några månader senare. Sen har även bilmodeller på andra plattformar fått denna motorversion men knappast så tidigt som 2013.

Uppdaterat: 2017-07-16 22:46
Reverend Benny skrev:

+1 på Pi's inlägg där.

Jag tycker du ska köpa Ibizan, 1,2 motorn med eller utan kamkedja är en rolig motor och passar bilen bra.

Kör helförsäkring så är du garderad och kolla försäkringsvillkoren om du vill sova gott.

Hade jag köpt en Ibiza igen med samma motor? Kanske, om det är runt 2013 och uppåt och att service gjorts innan 3000 och på märkesverkstäder.

Hade dock hållit mig så långt borta som jag kunnat från DinBil Södertälje, större skämtare och chansare än dom får man leta efter.

De som haft lite kunskap har lämnat det stället och istället gått till K.W bilservice och det är där jag servar min bil numera.

Det finns många som INTE har haft några problem med denna motorn, det är också viktigt att komma ihåg. Det har ju sålts ett gäng av denna typ och det känns konstigt att det fortfarande skulle sålts bilar fram till 2016 om motorn var så dålig som motormännen vill få det att låta.

Men, service är A och O.

Köpa från Södertälje och göra service anorstädes mao?

Uppdaterat: 2017-07-16 22:58

+1 på Pi's inlägg där.

Jag tycker du ska köpa Ibizan, 1,2 motorn med eller utan kamkedja är en rolig motor och passar bilen bra.

Kör helförsäkring så är du garderad och kolla försäkringsvillkoren om du vill sova gott.

Hade jag köpt en Ibiza igen med samma motor? Kanske, om det är runt 2013 och uppåt och att service gjorts innan 3000 och på märkesverkstäder.

Hade dock hållit mig så långt borta som jag kunnat från DinBil Södertälje, större skämtare och chansare än dom får man leta efter.

De som haft lite kunskap har lämnat det stället och istället gått till K.W bilservice och det är där jag servar min bil numera.

Det finns många som INTE har haft några problem med denna motorn, det är också viktigt att komma ihåg. Det har ju sålts ett gäng av denna typ och det känns konstigt att det fortfarande skulle sålts bilar fram till 2016 om motorn var så dålig som motormännen vill få det att låta.

Men, service är A och O.

Edit: Ibizan fick den "nya" 16V motorn med kamrem vid andra faceliften 2015.

Uppdaterat: 2017-07-16 22:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ja, det låter som ett vettigt val, iallafall efter mina erfarenheter, betyg på nätet och vad jag hört folk säga.

Som jag skrev ovan där, det är garanterat kamkedja på de bilarna du kollat på.

Ibizan fick kamrem på 1.2 TSI motorerna först efter andra facelift 2015

Uppdaterat: 2017-07-16 23:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Extra viktigt att välja ett försäkringsbolag med hög milgräns avseende maskinskadeförsäkringen om man köper en kamkedje-motor och känner sig osäker. Samt kolla servicehistoriken så att service gjorts enligt serviceplanen (minst) så att inte det skulle strula till det OM oturen är framme. Men åter - Benny påpekar nåt viktigt och det är att dessa fel har ju inte drabbat alla bilar som sålts med denna motortyp och rimligen är risken mindre med nyare årsmodeller.

Uppdaterat: 2017-07-16 23:03

Enligt försäljarna har bilarna (båda) kamrem. Nu vet jag inte vad jag ska tro

Uppdaterat: 2017-07-17 10:13

Dom har tokfel och ljuger, sannolikt för att dom inte kan bättre.

Du kan väl be dom skriva på ett papper och garantera till 100% att det är kamrem och om det inte är det så ska du få fri service om något händer, eller ännu bättre, utmana dom på ett sett gratis vinterdäck och ditec behandling om dom har fel. ;-)

Det är ren lathet att dom kläcker sånt.

Många av dom tror att det är samma motor som sitter i nya Seat Leon då den har väldigt liknande specifikation.

Det finns dock en stor skillnad, antalet ventiler.

Står det 8V så är det den gamla motorn med kamkedja, står det 16v så är det den nya med rem.

Detta gäller 1.2 TSI motorn.

Låt mig gissa, är det nasarna på DinBil i Södertälje du pratat med?

Regel 1 vid bilköp....lita ALDRIG på en säljare

Regel 2 bid bilköp....lita ALDRIG på en säljare

Regel 3 vid bilköp....Ta reda på fakta själv nu när google finns och applicera regel 1 ;-)

Det är trist att du råkar ut för en dålig ÅF när du kollar på bil, men låt inte det göra dig avslagen när det gäller köp. Det finns bra ÅF där ute för VW, Seat, Skoda och Audi, Din Bil kommer dock aldrig bli en av dom då dom ägs av VW Sverige och får munnarna mättade av dom.

Uppdaterat: 2017-07-17 10:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Håller med Benny - dom har tokfel.

Uppdaterat: 2017-07-17 15:32

I den här diskussionen om 1.2 TSI:

https://www.briskoda.net/forums/topic/309432-turbo-and-timing-chain-fail-on-12tsi/

skriver en person "Also worth noting that according to the on-line parts book, the chain and a number of associated components including the tensioner were updated with new part numbers in late October 2011. Also looking a the engine parts overall, then there has been quite a number of part number changes making the current engines quite different to the earlier versions.".

Det skulle man kunna tolka som att VAG gjorde någon form av åtgärd på hösten 2011 (vilket skulle stämma bra med uppgiften i #9 här att problemet upptäcktes ungefär då), och att motorer tillverkade litet senare än så kan vara mindre problematiska. Säg årsmodell 2013 och framåt. Texten ovan handlar egentligen om Skoda Fabia, men det är väl samma motor som användes inom flera VAG-märken? Jag har inte hittat den här infon någon annanstans, och det vore också trevligt att få den bekräftad av t ex en mekaniker på en VAG-verkstad (det har jag inte försökt med än så länge).

En annan fråga om 1.2 TSI, relativt orelaterad till tråden ( :-) ) är: såldes inte Skoda Yeti med 1.2 TSI som årsmodell 2014 och 2015 i Sverige? Infon ovan hittade jag när vi började leta efter en beg Yeti, och då med 1.2 TSI som vad jag förstår trots alls har ett litet bättre rykte än 1.4 TSI. (Det är ett "projekt" som fortfarande pågår, men vi måste sälja en Volvo-kombi först, vilket förhoppningsvis snart skall hända!). Hur som helst, om man söker på Blocket på Yeti med bensinmotor upp till 120 hk (dvs 1.2 TSI) så finns inga bilar med årsmodell 14-15 (däremot -16 och -17). Därav min fundering.

Men, om VAG gjorde en förändring av 1.2 TSI sent 2011, borde de rimligen ha gjort något med 1.4 TSI också. Dock har jag inte hittat något om det.

Uppdaterat: 2017-07-18 06:40

När jag nu läser mer i tråden jag länkade till i förra inlägget hittar jag också:

"The timing chain problem is a known issue in 1.2 TSI engines that were produced in 2010/11. My 2010 Roomster (previous car) had rattle noise on start up after 20000 miles, and Skoda replaced the chain and the tensioner with no charge. I found an article in Autobild magazine which describe the issue (in German...), see the following link:

http://www.autobild.de/artikel/vw-ts...n-3393757.html

During 2012, VW introduced a modified version of the engine with a new design of the timing chain and new tensioners, so all engines from 2012 onward (I'm not sure about the exact date) are not expected to have this problem."

Årsmodell 2013 och framåt bör alltså vara säkrare. Ett semesterpyssel blir att läsa den tyska texten! :-)

Uppdaterat: 2017-07-18 06:46