Vi Bilägares forum

Vågar man köpa Euro 5 diesel?

Vågar man köpa Euro 5 diesel?

Hej,

Vågar man köpa en beg. dieselbil som har Euro 5 klassning idag?
Vet inte om jag förstått det rätt men fattar det som att det är fritt fram för kommuner att förbjuda dessa någon gång nästa år?

Snubblade över en XC70 my15 hos en bilhandlare i lördags. Det positiva med den är att den har den gamla 5cyl dieseln, det negativa är att den är euro 5 klassad.

Uppdaterat: 2021-01-11 06:40

Kommentarer

Tror att du kan vara rätt lugn med en Euro 5 ett rätt bra tag framåt i de flesta städer iaf.

För övrigt en riktigt trevlig bil, hade själv en sådan i 2 år och 12 000 mil. En av de bästa bilar jag ägt om man ser till allroundegenskaperna.

Uppdaterat: 2021-01-11 07:49

Miljözonerna i några svenska städer kommer att få tuffare krav from mitten av nästa år. Euro 5 kommer att portas. Äger själv en sådan. Men det ser ut som att alla fossila fordon och kanske även elfordon på sikt kommer att bannas från citykärnor. På fjärrsträckor tror jag att fossilbilar kommer att rulla tills de är uttjänta kanske vid 2040-ish.

Uppdaterat: 2021-01-11 10:45
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Är du säker på att den är euro 5? Farsan har en MY16 D4 awd och den är euro 6.

Uppdaterat: 2021-01-11 11:47

Behöver egentligt inte AWD men vill helst ha den 5cyl om det ska vara en xc70. Gillar modellen. D4 vea känns osäker eller vad tycker ni?

Apex: XC70 AWD blev euro 6 med 5cyl diesel först my16. Blev krav 1sep 2015.

Uppdaterat: 2021-01-11 12:09

D4 VEA kom väl aldrig med AWD till "gamla" 70-serien?

Uppdaterat: 2021-01-11 13:23
Power to the people
Grosser skrev:

D4 VEA kom väl aldrig med AWD till "gamla" 70-serien?

Nej. Därför bör det väl vara en 5cyl diesel om man vill ha en xc70 antar jag

Uppdaterat: 2021-01-11 13:35

@pinjong sammanfattar bra!

F.ö. är en sen Euro5 oftast bättre än tidiga Euro6 för den som tänker på den prisnivån.

Uppdaterat: 2021-01-11 18:45
bgl skrev:

@pinjong sammanfattar bra!

F.ö. är en sen Euro5 oftast bättre än tidiga Euro6 för den som tänker på den prisnivån.

Bättre på vad?

Uppdaterat: 2021-01-11 19:04

Nästa steg i reningskrav på dieslar medför oftast sämre gång och högre förbrukning. Efter en tid verkar tillverkarna lösa problemen till stor del, men då kommer nya reningskrav och historien upprepas. Till exempel BMW:s 6:a blev klart törstigare som Euro6 och "tappade spänsten", dock utan att bli svagare. Annat exempel är VW:s dieslar för 15 år sen.

Uppdaterat: 2021-01-11 19:34

Kan ligga något i det bgl säger. Farsans XC70 var så otroligt trött, mycket tröttare än hans V70 2.4d 2010, innan han gjorde en Polestar optimering. Nu är den ok.

Uppdaterat: 2021-01-11 20:06

Du behöver inte vara orolig att köpa en euro5:a. Dels så är det inte hela städer som är portade utan som i Stockholms innerstad, EN gata. Ett helt verkningslöst förbud som inte ens kontrolleras, då polisen offentligt gått ut och sagt att de inte kommer övervaka förbudet då fokuset ligger på att öka trygghet och förhindra samt lösa riktiga brott (enbart polisen som får övervaka förbud i trafiken). Att det skulle upp kameraövervakning i städerna, eller väktare som skall sköta detta tror jag inte heller är ens genomförbart de närmaste 10-20 åren då grundlagen måste skrivas om. Vidare skulle en sådan lösning massivt inskränka på den privatpersoners integritet

Uppdaterat: 2021-01-12 14:01
lsoderlund skrev:

Du behöver inte vara orolig att köpa en euro5:a. Dels så är det inte hela städer som är portade utan som i Stockholms innerstad, EN gata. Ett helt verkningslöst förbud som inte ens kontrolleras, då polisen offentligt gått ut och sagt att de inte kommer övervaka förbudet då fokuset ligger på att öka trygghet och förhindra samt lösa riktiga brott (enbart polisen som får övervaka förbud i trafiken). Att det skulle upp kameraövervakning i städerna, eller väktare som skall sköta detta tror jag inte heller är ens genomförbart de närmaste 10-20 åren då grundlagen måste skrivas om. Vidare skulle en sådan lösning massivt inskränka på den privatpersoners integritet

Men kan inte lagen innebära att euro 5 dieslar portas från fler gator än Hornsgatan och även mindre städer som vill visa sig på styva linan kan väl förbjuda i innerstäderna? Eller har jag missuppfattat hur lagen kan bli nästa år?

Har aldrig varit så osäker på bilköp som nu

Om en eventuell euro 5 jag köper sjunker mycket i värde är ju en sak. Än värre är det ju om man inte ens får köra bilen ner än på motorvägar och större vägar utanför stan.

Uppdaterat: 2021-01-12 17:32

Utan tvekan är det en osäker period att köpa bil nu, men samtidigt är bilköp alltid en chansning.....

Sen är ju frågan du får värdera med, OM en del städer skulle införa förbud på sina mest centrala gator, hur drabbad skulle du bli?

Att det skulle påverka begagnatpriset nåt nämnvärt på en redan snart 6 år gammal bil? Nej, inte speciellt mycket tror jag.....sen är ju inte de som bor och verkar mycket mitt i centrum målgruppen för den bilen.

Uppdaterat: 2021-01-12 17:55
Henrik M skrev:

Utan tvekan är det en osäker period att köpa bil nu, men samtidigt är bilköp alltid en chansning.....

Sen är ju frågan du får värdera med, OM en del städer skulle införa förbud på sina mest centrala gator, hur drabbad skulle du bli?

Att det skulle påverka begagnatpriset nåt nämnvärt på en redan snart 6 år gammal bil? Nej, inte speciellt mycket tror jag.....sen är ju inte de som bor och verkar mycket mitt i centrum målgruppen för den bilen.

Nej det är sant. Jag skulle inte drabbas speciellt hårt om jag inte för åka på lilla stadens paradgata eller Hornsgatan på söder.

Däremot har 3-10år gamla bilar ett högt värde idag. Skulle tro att det är historiskt högt pris på begagnade bilar idag?

Därför finns det en risk för ett större värdetapp de kommande åren för vissa bilar.

Nu är inte värdetapp någon katastrof så länge jag inte måste sälja bilen.

Uppdaterat: 2021-01-12 18:15

Jag rekommenderar de av mina bekanta som är osäkra om bilvalet framåt vad gäller drivmedel etc. att privatleasa något de närmsta 2-3 åren för att sen se åt vilket håll det stabiliserat sig lite mer. Nu kör en del märken riktigt attraktiva privatleasingerbjudanden som gjort att den leasar nytt nu istället för köpt begagnat då det blivit lägre TCO då det (oftast) medför även lägre skatt, lägre försäkring, lägre servicekost och i de flesta fall lägre förbrukning.)

Uppdaterat: 2021-01-12 18:18

Leasade en Passat förut. Funkade bra tycker jag. Var förbi skoda och kikade på nya Octavia kombi. Såg trevlig ut, provkörde dock inte 110hk bensinaren som isf är aktuell. Det tråkiga är att skatten höjs 1 april. Vet inte till hur mycket dock.

Uppdaterat: 2021-01-12 18:45

Isoderlund har helt rätt i det han skriver i #12, det hittas ständigt på nya bestämmelser och lagar som är ogenomtänkta och helt oanvändbara eftersom de strider mot grundlagen.

Köp en Euro 5, du får säkert inga problem, åtminståne inte några beroende på miljöpåhitt!

Uppdaterat: 2021-01-12 19:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så länge du inte planerar att frekventera hornsgatan är det nog inget att oroa sig för. Som sagt, en xc70 som redan är 6 år och behålls iaf några år har kanske ett värde på, 100-150kkr. Skulle det bli så att fler platser förbjuder euro5 bilar, så kanske priserna går ner 10% pga detta? En gissning såklart. Dvs. värsta scenariot är 10-15kkr ytterligare värdetapp. Men det känns inte som något troligt scenario, och det kommer säkert finnas köpare till dieselbilar även om några år som mest kör utanför städerna. Köp bilen om den passar dig!

Uppdaterat: 2021-01-13 10:12
viggen55 skrev:

lsoderlund wrote:Du behöver inte vara orolig att köpa en euro5:a. Dels så är det inte hela städer som är portade utan som i Stockholms innerstad, EN gata. Ett helt verkningslöst förbud som inte ens kontrolleras, då polisen offentligt gått ut och sagt att de inte kommer övervaka förbudet då fokuset ligger på att öka trygghet och förhindra samt lösa riktiga brott (enbart polisen som får övervaka förbud i trafiken). Att det skulle upp kameraövervakning i städerna, eller väktare som skall sköta detta tror jag inte heller är ens genomförbart de närmaste 10-20 åren då grundlagen måste skrivas om. Vidare skulle en sådan lösning massivt inskränka på den privatpersoners integritet

Men kan inte lagen innebära att euro 5 dieslar portas från fler gator än Hornsgatan och även mindre städer som vill visa sig på styva linan kan väl förbjuda i innerstäderna? Eller har jag missuppfattat hur lagen kan bli nästa år?

Har aldrig varit så osäker på bilköp som nu

Om en eventuell euro 5 jag köper sjunker mycket i värde är ju en sak. Än värre är det ju om man inte ens får köra bilen ner än på motorvägar och större vägar utanför stan.

Det är inte så lätt att inrätta ett förbud på en gata. Dels skall det upp i den nämnd som hanterar trafikfrågor och myndighetsutövning, därefter skall det kollas bakåt med transportstyrelsen (som är rätt less på Stockholm trafikborgarråd och Trafiknämnd som försöker hitta på egna lagar och regler likt en illa skött bananrepublik).

Det kommer inte införas fler eller striktare miljözoner (möjligtvis gamla stan, men hur ofta kör man där), framförallt inte i mindre städer än Stockholm och Göteborg, och detta med den enkla anledningen att själva basen i miljözonerna har att göra med luften. Innan förbudet på Hornsgatan i Stockholm så var partikelhalten i luften långt under de föreskrivna värdena enligt luftkvalitetsnormen, varpå att spela in miljözoner som inte behövs kommer bli svårt att få igenom. Problemet med Hornsgatan är inte bilarna och bussarna, utan att det är ett blåshål mellan två hamnar, varav den ena väldigt aktiv.

Stadsgårdskajen och Skeppsbrokajen och på andra sidan Hornsgatan Liljeholmskajen och Liljeholmsviken, med x2 finlandsfärjor på tomgång och aktiva farleder för gods in i Mälaren, ändå är luftkvaliteten bättre än EU:s gränsvärden.

Uppdaterat: 2021-01-13 17:01

https://www.expressen.se/nyheter/forskaren-miljozoner-behovs-inte-i-sverige/

Uppdaterat: 2021-01-13 17:02

Fakta och beslut från beslutsfattare går ju inte alltid ihop. Det är ju inne att fördärva så mycket det går för bilister känns det som.

Beslutsfattare vill att saker ska hända över en natt vad gäller drivmedel på bilar. För några år sedan var E85 räddningen, ett tag senare var det inde så längre. Sen var diesel det bästa, nu är det helt plotsöigt odugligt och hårt beskattat.

Uppdaterat: 2021-01-16 08:18

Beror nog på var man bor. Jag sålde ju min Euro 5 Picasso när jag bytte till en ny Captur II. Ser att min gamla nu rullar i Köping. Det går nog bra. Det är framförallt större städer som har miljözoner idag och som även planerar ha det framåt, men visst möjligheten finns för alla kommuner att införa miljözoner och den möjligheten finns sedan 1 januari 2020 så det finns redan. När det gäller Euro 5 så innebär miljözon 2 att de förbjuds från 2022, då är det minst Euro 6 som gäller. Denna förändring gäller de kommuner som idag har Miljözon 2 och de kommuner som i framtiden kommer införa den mijözonen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/miljo/miljozoner/

Uppdaterat: 2021-01-19 10:20

Hornsgatan i Sthlm har Miljözon 2, kommuner kan alltså införa de fastställda miljözonerna på en enskild gata eller lokalt område. Men det är knappast troligt att kommuner kommer införa det för större områden.

Uppdaterat: 2021-01-19 10:22