Ska köpa min första bil. Har funderat länge och listan på bilar jag testat kan göras lång. Har i alla fall beslutat mig för att köpa en begagnad Yeti.
Nu står valet mellan 1,8 litersmotorn eller 1,4 litersmotorn. Jag är medveten om att VG-koncernen haft problem med 1,4 litersmotorn.
Min fråga är vågar jag köpa en Yeti med modellår 2015 om den har 1,4 litersmotor? Eller är det bättre att gå på 1,8 litersmotorn (den har vad jag förstår sluppit problemen med kamkedjan).
Något annan jag bör tänka på om jag ska köpa en Yeti?
Kommentarer
Du kan köpa en med lilla motorn, men se upp med att den fått oljebyte i rätt tid d.v.s. minst var 1500 : e mil och inte efter det fåniga 3000 mils intrvallet!
Men den blir roligare med större motor.
1.4 liters motorn har f.r.o.m 2014 kamrem som enligt VAG har lång livslängd..., du behöver i alla fall inte oroa dig för kamkedjehaverier som tidigare kunde drabba den motorn.
Nja - 1,4 l motorn som sitter i MQB-bilar har nog den nya kamremsmotorn men var inte alltför säker på att det gäller bilar med tidigare plattformar. Fast kollar man en nyare kamremsmotor i motorutrýmmet så är det sen rätt enkelt att avgöra vad som sitter i den aktuella bilen.
Jag skulle hellre ta 1,4 med kamrem än 1,8 med kamkedja när det gäller VW. Om det nu var valet.
Tack för hjälpen. Det blev dock något helt annat, en ny Polo. Den har enligt mina korta tester förvånansvärt bra framkomlighet på dåliga vägar, tack vare att den är så liten.
Varför ta en 1,4 med kamrem istf 1,8 med kedja,när det var 1,4 som hade problem med kedjan, och inte 1,8......
När man i alla andra trådar propagerar för kamkedja som guds gåva till bilägaren.
Nä just det, "när det gäller vw" kom också, som ett brev på posten......
Kom med ett bättre argument för 1,8 istället, som att den går bättre, eller är snålare, eller som saabnisse, roligare.....
Kul att läsa mellan raderna här!
ducce, lite oklart hur det är med kedjan i 1,8 men vw har ju haft mycket kedjeproblem och problem med motorer som har kedja, så pass att jag tycker man bör avstå att köpa dessa om man ändå har möjligheten att välja. Så enkel regel, kamkedja är normalt bättre, undantag finns och på VW/VAG är det bättre att avstå. Sen var det ju fler förbättringar i den nya generationen med kamrem, som mjukare gång, bättre kupévärme och lägre förbrukning. Möjligen också att man fått ordning på oljetörsten som annars ofta drabbat VAG-motorer när dom börjar bli lite slitna.
Hur bra dom nya motorerna med kamrem är återstår dock att se. Bara att hålla alla tummarna. En fördel med rem kontra kedja är i alla fall att den blir mindre känslig för slarv med oljebyte.
Vidde, har du några belägg för att det finns problem med 1,8:an eller fortsätter du bara med ditt hörsägen-mantra?
Har kört lite med en Golf med 1,4t/150 hk och det var en mycket trevlig motor í den bilen. Vet inte om den finns i Yeti men OM så bör den definitivt vara ett alternativ. Det är alltså den nya kamrems-motorn jag talar om.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.