Vi Bilägares forum

Undvika VW’s bensinmotorer?

Undvika VW’s bensinmotorer?

Hej!
Har kört en passat tdi en längre tid och har varit mycket nöjd. Dock så är det av flera anledningar dags att köpa ny bil och denna gången vill vi ha en bensindriven då vi mest kör småsträckor i stan nuförtiden. Så jag undrar några grejer:

1. Hade gärna köpt passat men som jag förstår det så bör man undvika VW’s bensinmotorer? Samt att jag gärna vill ha automat och det är de tydligen dåliga på också?

2. Gäller det alla VAG bilar eller endast VW?

3. Det måste vara en kombi i den större klassen. Har istället för passat då också kikat på Ford Mondeo, Toyota Avensis och Opel Insignia. Vad tycker ni om dem? Även V70 men den känns kanske lite klumpig i stadskörning?
Har ni andra förslag? Maxpris är 150000.

Supertacksam för svar!

Uppdaterat: 2020-08-05 23:11

Kommentarer

Tack för ett superbra svar! Då känns det som att det får bli en titt på Octavia trots att jag tidigare räknat bort den. Men blev också mycket positivt överraskad att de nyare passaterna inte har samma problem. Gött!

Uppdaterat: 2020-08-07 00:36

Jag var i samma sits efter ett antal beg Skoda med TDI motorer i typ 30-35000 problemfria mil men när man flyttade in till stan med kortkörning så började jag fundera på en bensinare eller hybrid.

Råkade prova en octavia med trepipen 1,0tsi motorn när den kom 2017 och föll för den lilla trepipen som var i min värld förhållandevis pigg och snål med lite dieselkaraktär på varvtalet.

Nu 10000 problemfria mil senare med en octavia 1,0tsi så inser jag att det fungerar bra med 115 hk och 200nm.

Och framför allt att den nästan har dieselförbrukning och att ligga under 0,5 i bensinförbrukning i lugnt tempo är inga problem.

Prova också nya 1,5 tsi med cylinderavstängning.

Det är också en snål trevlig nykonstruerad motor.

Men jag tror det man är rädd för med begade tsi motorer är kamkedjeproblemen och olje törsten som vissa eller ett fåtal haft problem med tidigare men det är väl främst före ca 2014 och på 1,4an och 1,8an som satt i alla vag bilar.

Nu har väl alla vag motorer kamrem som byts kring 20000 mil och 24000 mil på 1,0tsi så alla är väl relativt fri från dom riskerna.

Vad det gäller dsg så tror jag dom numera efter typ 2015 växt ifrån barnsjukdomarna.

Jag körde ca 7000 problemfria mil med dsg 2018 med en 1,0 tsi och kan faktiskt inte nämna något negativt trots att vissa pratar om en viss ryckighet.

Det är vad jag vet och tror av egen erfarenhet.

Och har du inte testat en octavia nyare än 16-17 så är den större än man kan tro och faktiskt tystare än man kan tro säger alla som provat och även biltidnings tester.

Utrymmes effektiv jämfört med många som har längre huv och dyrare.

Och såldes oftast med dragpaket med bensinvärmare.

Testa om du inte har provat.

Och testa många olika för det finns nog inga dåliga bilar i dag.

Uppdaterat: 2020-08-07 08:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har tidigare haft Octavia 1,4 TSI -09 och har för närvarande Octavia 1,8 TSI -11, ingen av dom har krävt oljepåfyllning mellan dom årliga servicetillfällena. Inga kamkedjeproblem heller.

Uppdaterat: 2020-08-07 09:25
Shogun skrev:

Skulle aldrig riskera att köpa en VAG produkt när man läser på fakta i ämnet, verkar alldeles för riskabelt. Finns ju betydligt säkrare kort om man vill minimera risk att köpa grisen i säcken.

Och dom säkra korten du avser är i alla fall lika tråkiga, så den grisen behöver man inte riskera :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
mso 1000 skrev:

Jag var i samma sits efter ett antal beg Skoda med TDI motorer i typ 30-35000 problemfria mil men när man flyttade in till stan med kortkörning så började jag fundera på en bensinare eller hybrid.

Råkade prova en octavia med trepipen 1,0tsi motorn när den kom 2017 och föll för den lilla trepipen som var i min värld förhållandevis pigg och snål med lite dieselkaraktär på varvtalet.

Nu 10000 problemfria mil senare med en octavia 1,0tsi så inser jag att det fungerar bra med 115 hk och 200nm.

Och framför allt att den nästan har dieselförbrukning och att ligga under 0,5 i bensinförbrukning i lugnt tempo är inga problem.

Prova också nya 1,5 tsi med cylinderavstängning.

Det är också en snål trevlig nykonstruerad motor.

Men jag tror det man är rädd för med begade tsi motorer är kamkedjeproblemen och olje törsten som vissa eller ett fåtal haft problem med tidigare men det är väl främst före ca 2014 och på 1,4an och 1,8an som satt i alla vag bilar.

Nu har väl alla vag motorer kamrem som byts kring 20000 mil och 24000 mil på 1,0tsi

Vad det gäller dsg så tror jag dom numera efter typ 2015 växt ifrån barnsjukdomarna.

Jag körde ca 7000 problemfria mil med dsg 2018 med en 1,0 tsi och kan faktiskt inte nämna något negativt trots att vissa pratar om en viss ryckighet.

Den Golf 7 jag hade med 1,4:an skulle in för kontroll av kamremen vid 24000 mil.

Alla dubbelkopplingslådor jag har testat, bortsett från en Audi A6 med 3.0 tdi, har haft en viss ryckighet jämfört med en konverterlåda. Senast en Golf -17 med 1.2 tsi.

Uppdaterat: 2020-08-07 10:41

Om man kopplar ur "Auto hold"-funktionen så går det mycket enkelt att smyga iväg utan ryck, bara att långsamt släppa på bromsen.

Uppdaterat: 2020-08-07 11:09
Shogun skrev:

Guran wrote:Shogun wrote:Skulle aldrig riskera att köpa en VAG produkt när man läser på fakta i ämnet, verkar alldeles för riskabelt. Finns ju betydligt säkrare kort om man vill minimera risk att köpa grisen i säcken.

Och dom säkra korten du avser är i alla fall lika tråkiga, så den grisen behöver man inte riskera :)

Nej, du har fel igen får jag säga. Bara att kolla upp och jämföra, de är betydligt roligare de säkra korten att äga. ;o)

Nu tänker jag enkom på körglädje.

Men så klart där lär GT86 och Supra stå sig bra.

Men övriga sk. Säkra Toyota kort är erbarmligt tråkiga.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Porsche är väl en utbankad VW-bubbla? Den ska vara rolig sägs det.

Uppdaterat: 2020-08-07 20:31
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Shogun skrev:

Guran wrote:Shogun wrote:Guran wrote:Shogun wrote:Skulle aldrig riskera att köpa en VAG produkt när man läser på fakta i ämnet, verkar alldeles för riskabelt. Finns ju betydligt säkrare kort om man vill minimera risk att köpa grisen i säcken.

Och dom säkra korten du avser är i alla fall lika tråkiga, så den grisen behöver man inte riskera :)

Nej, du har fel igen får jag säga. Bara att kolla upp och jämföra, de är betydligt roligare de säkra korten att äga. ;o)

Nu tänker jag enkom på körglädje.

Men så klart där lär GT86 och Supra stå sig bra.

Men övriga sk. Säkra Toyota kort är erbarmligt tråkiga.

Håller inte alls med, då har man dålig fantasi, finns fler modeller som är riktigt kul vad gäller Toyota som många andra japaner. Tex GT86 föregångare AE86 Hachiroku, Toyota Soarer, MR2, Celica i olika generationer mfl modeller, alla dessa är säkra kort samt kul att äga och köra. En bil som är ett säkert kort är för de flesta roligare att äga än de som betecknas som osäkra kort att äga, om man inte har obegränsat med pengar i plånboken. Så nej, du har fel.

Var finns VWs motsvarigheter till alla dessa modeller genom historien.

Nu snackar du fornminnen, jag var inne på nutid.

Men nya Corolla hatshback är riktigt snygg. En röd med svart tak, såg en i dag, den är nått helt nytt mot tidigare decenniers tråkiga fula modeller. Sedan verkar hybriddrivlina genomgått en rejäl makeover.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag håller med dig Shogun, Toyota har lyckats med designen på den bilen, gamla tråkiga Toyota är som bortblåst.

Toyota är på gång med mycket intressant som lär märkas framgent. Verkar vara så att dom, som professor kalkyl, sitter och funderar och Så kommer dom på det !

Jag tycker det är lite roande att läsa alla kommentarer från märkesfanatiker som hävdar hur bra deras bilar är och hur framstående märket är.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Trodde denna tråd handlade om VW's bensinmotorer men tydligen inte... Toyota här, Toyota där, Toyota överallt när Toyota-pastorn blandat sig i diskussionen.

Uppdaterat: 2020-08-08 08:34
Pi skrev:

Trodde denna tråd handlade om VW's bensinmotorer men tydligen inte... Toyota här, Toyota där, Toyota överallt när Toyota-pastorn blandat sig i diskussionen.

Ja har man mindervärdeskomplex så har man och det verkar han lida av den gode Pastorn.

Uppdaterat: 2020-08-08 09:18
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Insignia.

Tittade som hastigast på vad som erbjuds, 90 % i prisklassen 125-150 000 med automat är tydligen 4WD också, 97 % diesel.

Körsträcka 9000-16 000, fanns enstaka exemplar av den nya modellen 2018 som gått 15 000 som lägst.

Bensinmotorer är sällsynt på "nyare" Insignia med maxpris på 150, de är inte lätta att hitta.

Såg vid den hastiga titten endast en bensin, en på 250 hk.

Automaten är en Aisin med möjlighet att starta på tredje växeln på halt underlag.

Personligen så skulle jag kanske ställa mig en smula tvivlande till att Insignia är en påtagligt bra stadsbil, fast jag aldrig kört någon i stadsmiljö, men intrycket är att sikten bakåt inte är direkt bra även om jag själv inte har något problem med det eftersom jag uteslutande använder yttre backspelarna vid manövrer, men det är inte en framträdande egenskap, även om just kombimodellen går att lära sig just för att det är en kombi och Backkamera förekommer.

Förövrigt är hela bakre yttre panelen på bakluckan av stötupptagande plast och utbytbar eftersom den delvis också utgör en del av "stötfångaren".

Och den nya modellen från sommaren 17 är en STOR... bil.

Det är som det oftast är med Opel, en landsvägsbil, långresor är det starka kortet.

4WD är kanske inte heller det man oftast behöver i stan, även om snöröjningen inte alltid är den bästa om något sällsynt oväder skulle slå till någon gång.

Krocksäkerheten är ett mycket starkt kort, den äldre nog snäppet bättre än den nya modellen, skydd mot nackskador vid påkörning bakifrån är mycket bra, vilket väl är en risk som finns i stadstrafik.

Den äldre är inte direkt rymlig, inte trång så att man inte får plats men heller inte rymlig och det beror på att den är byggd som en "stridsvagn" - "symboliskt"... sett, karossen är "tjock" i alla riktningar och därmed är den också förhållandevis tung.

Den äldre modellen har en autobroms som fungerar upp till 18 km/t, en "egen" lösning och man brukar inte tala om den eftersom den bara går upp till 18.

I stan krockar man väl mest i lägre hastigheter och behovet av en "pansarbil" är kanske inte så högt prioriterat.

Annars är det den mest "egna" personliga och den med mest udda detaljer och utformningar. Kombimodellen av den gamla modellen är egentligen inte en kombi i traditionell mening utan en slags "hybrid", en ersättare till en annan "udda" modell som hette Signum, där personlighet och kul udda detaljer är det som prioriteras framför praktisk funktion och rymlighet.

En s.k. "livsstilskombi".

Det är en man måste titta på själv eftersom den är så annorlunda på i princip allt.

Den nya modellen är den gamlas raka motsatts, men de är alltså ovanliga och har gått en del - men att köra i huvudsakligen stan med en så stor... bil är nog tveksamt.

Uppdaterat: 2020-08-09 09:32

Och så blev det reklam av en annan pastor om något som inte alls hör hemma i en tråd om VWs bensinmotorer!

Helst skulle jag vilja bannlysa alla missionärer, men eftersom jag inte är någon påve, så har jag bara en liten vädjan:

Försök hålla er till rätt tråd!

Uppdaterat: 2020-08-09 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror att N-iklas råkade posta detta i fel tråd för just Insignia diskuterades i en annan tråd.

Uppdaterat: 2020-08-09 10:04

Ursäkta!

Pi, du har säkert rätt och jag har kopierat den till rätt tråd, jag var nog onödigt dömande!

Den var dessutom välskriven och innehöll inga angrepp på andra märken som annars är vanligt i religiösa läger.

Uppdaterat: 2020-08-09 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eller så köper man den bil man trivs med och i de allra flesta fall fungerar bilen utan några som helst problem oavsett vad vissa vill få en att tro. Ja, enstaka bilar går sönder, men det gör de hos alla märken, utan undantag!!

Så jag säger strunta i att snöa in för mycket i olika undersökningar och finn bilen man trivs med och som man tycker ger den känslan man vill ha på olika sätt beroende på vad man prioriterar och därefter om det gäller begagnatmarknaden lägg istället lite tid på att finna rätt exemplar som skötts väl och har den närmaste utrustning/spec man vill ha.

Mycket viktigare vad gäller begagnat finna rätt exemplar än rätt modell.

En illa skött "bra" modell kan vara ett sämre köp än en välskött "mindre bra" modell.

Uppdaterat: 2020-08-09 15:53

Ja bland mina fem senaste nyköpta bilar är Toyotorna de som haft mest problem.

Uppdaterat: 2020-08-09 18:17

Shogun - kan säga att du har så fel du kan om mitt senaste bilköp - det är alltså inte en VW och det står jag för till 100 %. Däremot mina 2 föregående och före dessa 2 var det Ford och Toyota. Och jag tror inte att många håller med om att jag försvarar VW "med näbbar och klor jämt" - däremot stämmer det ju att du gör så med ditt älskade bilmärke. "Som man känner sig själv känner man andra" brukar man säga...Brukar som många andra f ö inte rekommendera det märke jag kör till de som frågar om råd.

F ö äger vi också som tidigare både en Kia och en Mazda så några märken har jag trots allt erfarenhet av som ägare - just idag alltså och inte för 10--20 år sedan.

Uppdaterat: 2020-08-09 18:47
Shogun skrev:

Så är det säkert.....;o)

Jo, i motsats till dig är jag noggrann med sanningen.

Uppdaterat: 2020-08-09 20:26

Shogun: Jag körde med precis samma devis långt innan jag blev höginkomsttagare, sen är det ju bara löjligt ta till såna argument som att mina råd skulle ha med min inkomst att göra. Bilen jag köpt med lägst prislapp på var en Ford Granada för 600 kr, så jag kan garantera dig att långt ifrån alla mina bilar kostat mycket, skulle gissa på att snittet på alla mina bilar legat runt 100.000 kr.

Men jo, jag vidhåller att ett välskött exemplar av en bil längre ner på SBP:s lista är ett bättre köp än en misshandlad ovårdad bil med högre placering. Sen om du anser det vara korkat råd får du gärna tycka det. Jag tycker du är korkad.

Uppdaterat: 2020-08-09 20:36
Shogun skrev:

Nej, du talar inte ens om vilken bilmärke du kör.

Jo, jag har varit helt öppen med varför och dina skriverier under senaste dagarna illustrera väl ypperligt varför jag inte längre vill berätta om mitt nuvarande och mina kommande bilval.

F ö skämdes du uppenbarligen så mycket när du själv köpte din dieselbil för några år sen att inte heller du ville berätta om detta de följande åren. Jag har dock inget att skämmas över utan min orsak är som sagt en annan.

Uppdaterat: 2020-08-09 21:01

Men du Shogun, vad konstigt då att jag aldrig blivit stående då jag aldrig någonsin läst några sådana undersökningar i syfte att det skulle påverka mitt bilval. Hur förklarar du då att jag kört 12 000 mil i 3 nya Volvo på raken utan problem då de inte ligger högst i såna listor? Hur hade det vart bättre för mig i en Toyota t.ex. om Volvona var problemfria? Vilket mervärde hade en Toyota gett mig? Inget alls är sanningen, sämre komfort, sämre säkerhet och en sämre design i mina ögon. Det är skillnaderna som varit......så på vilket sätt hade det varit bättre välja en bil med högre ranking enligt t.ex. SBP? Om nu valen jag gjorde var problemfria, bekväma och bland det säkraste jag kunnat åka i?

Uppdaterat: 2020-08-09 21:03
saabnisse skrev:

Ursäkta!

Pi, du har säkert rätt och jag har kopierat den till rätt tråd, jag var nog onödigt dömande!

Den var dessutom välskriven och innehöll inga angrepp på andra märken som annars är vanligt i religiösa läger.

Ursäkta, seriöst menat, men jag är rädd att jag inte riktigt förstår det där...

Så vitt jag sett diskuteras inte Insignia någonstans...

Det kan ju föreligga något märkligt tekniskt fel som visar olika texter för olika läsare, men i varje fall läser jag följande under denna rubrik.

"3. Det måste vara en kombi i den större klassen. Har istället för passat då också kikat på Ford Mondeo, Toyota Avensis och Opel Insignia. Vad tycker ni om dem? Även V70 men den känns kanske lite klumpig i stadskörning?

Har ni andra förslag? Maxpris är 150000."

"Ford Mondeo, Toyota Avensis och Opel Insignia. Vad tycker ni om dem?"

Det ges i varje fall det intrycket att det är helt rätt plats baserat på den ursprungliga frågan.

Uppdaterat: 2020-08-09 21:05

N-iklas, just denna tråd är en evighetstråd om VW´s motorer så därför flyttade Nisse ditt braiga svar till rätt tråd

Uppdaterat: 2020-08-09 21:09
*Robban
EnannanRobban skrev:

N-iklas, just denna tråd är en evighetstråd om VW´s motorer så därför flyttade Nisse ditt braiga svar till rätt tråd

Jaha...

Det vore intressant att läsa denna rätta tråd för så vitt jag minns var det många år sedan någon var specifikt uteslutande intresserad av Insignia, var det 2016?

Gissa om det är ett långt utdraget frågetecken här...

Fösta frågan är ju daterad 2020-08-05 23:11, så där 4 dagar sedan och innehåller 36 inlägg om man borträknar mina egna som inte räknas.

Fast för tillfället ser det ut som jag måste utgå från att jag begår något slags misstag, fast jag inte kan finna vad det skulle bestå i.

Uppdaterat: 2020-08-09 21:27

N-iklas, du är i en tråd som heter "Undvika VW’s bensinmotorer?"

Det du troligen kommenterade var någons fråga om bilval. Den tråden heter "Köpråd: Kombi - Mellanklass - Budget - 140.000kr"

Uppdaterat: 2020-08-09 21:30
*Robban

Märkligt att det inte räcker att vara nöjd med sin bil, eller t o m mycket nöjd som t ex Hacken, utan att det också måste finnas undersökningar som påvisar att flera än jag som bilägare råkar vara nöjda. För mig är faktiskt det viktigaste att JAG är nöjd och inte att alla andra också skall vara nöjda. Och att ett bilval är så mycket mera komplext än att uteslutande välja bil efter vilken bil som vissa ägare anser minst problem-benägen. Det ligger numera rätt långt ner på prio-listan för mig och uppenbarligen också för de flesta andra här. Möjligen beroende på att de flesta bilar idag som nyköps är tämligen problemfria under säg de 5 första åren - vilket duger för mig som nybilsköpare. Och då är det andra egenskaper som betyder mycket mera för att man skall vara glad och nöjd dessa år.

Uppdaterat: 2020-08-09 21:41
EnannanRobban skrev:

N-iklas, du är i en tråd som heter "Undvika VW’s bensinmotorer?"

Det du troligen kommenterade var någons fråga om bilval. Den tråden heter "Köpråd: Kombi - Mellanklass - Budget - 140.000kr"

Ja jag förstår att man tydligen har tolkat det så, jag läste den frågan men såg inget direkt skäl att lägga mig i det, jag har till just nu inte läst - ett enda - inlägg i den frågan och har varit helt okunnig om vad som diskuterats där.

Men nu var ju taket i den frågan 140 000 inte 150 000 som i den fråga jag besvarade och frågeställaren nämner inte Insignia i sin inledande fråga vilket däremot frågeställaren med rubriken "Undvika VW’s bensinmotorer? faktiskt gör.

Så jag ställer mig fortfarande oförstående till att man endast diskuterar de övre textraderna om VW motorer men helt tycka ha missat de sista textraderna som faktiskt tar upp något annat också.

DÄREMOT... Så ser jag att som det nu utvecklade sig - vilket jag alltså var helt okunnig om... så var ju det jag skrev till betydligt större mening och nytta på det andra stället än här, där jag hela tiden ansåg att det jag skrev var tämligen överflödigt och till ringa nytta eftersom jag inte anser att Insignia är en utpräglad eller "toppen" "stadsbil" - FAST hade jag nu verkligen besvarat den andra frågan med 140 000 så skulle jag skrivit annorlunda för mycket av det jag skrev var inte relevant för den frågeställaren som ju inte var ute efter en bil att huvudsakligen köra i stan med.

Uppdaterat: 2020-08-10 01:50
Shogun skrev:

Suck, påtal om att förvränga och inte vilja förstå, missförstå med vilje hur man tar reda på hur bra en bilmodell eller märke är. Få se om Scotty Kilmer lyckas bättre att förklara.

https://m.youtube.com/watch?v=p5QUHh__lvk

Du må sucka men i så fall är det ömsesidigt eftersom du uppenbarligen inte kan ta till dig att folk i allmänhet även har andra kriterier än långsiktig hållbarhet för att ö h t kunna trivas med sitt bilköp.Nåja - eftersom du omöjligen kan ta till dig detta så känns det onödigt att diskutera detta vidare. Lev vidare i din lilla värld och var nöjd...:)

Uppdaterat: 2020-08-10 08:25

Scotty Kilmer ha ha ha, hans videor har jag bannat från att visas i mitt flöde.

Fanatiker söker fanatiker...

Uppdaterat: 2020-08-10 15:55

Skulle alla resonera som Shogun skulle vi bara ha ett bilmärke, en tillverkare av mjöl, ett tv-märke osv osv

Inse att smaken är olika och att konkurrens föder innovation och utveckling.

Det är därför det är bra att ios och Android finns, de två driver utvecklingen framåt, hade den ena enbart funnits hade det sett annorlunda ut.

Ärligt talat så har jag fler inom bekantskapskretsen som haft ras på Toyota än på VW faktiskt, då handlar det om motorbyten, smällda kopplingsfjädrar mm, koppling till Avensis kostar 14000:- att byta. Den Toyotakompisen har efter 5 Toyotor numera gått över till VW och Seat.

Jag har ju ägt många Toyotor och på 90-talet var det en helt annan nivå på dem vida bättre än idag.

Uppdaterat: 2020-08-10 16:03

Sammanfattningsvis en tumregel för TS vid köp av VW eller Toyota efter att ha läst kommentarerna.

Köp en VW och ha kul i 10 år, sen blir det inte så roligt.

Köp en Toyota och, försök i alla fall ha kul, i 10 år.

Efter det blir det definitivt inte roligare men inte så mycket krångel.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

;-)

Shogun logik - alla andra ska presentera saker men inte Shogun.

Totalt meningslöst detta, godkväll alla.

Uppdaterat: 2020-08-10 19:46

Det roligaste av allt är att min nästa bil kan bli en Toyota. RAV4 laddhybrid. Nästan så att jag skippar den pga fanatikern här.

Uppdaterat: 2020-08-10 19:50

junkers, jag vet ett alternativ och den har VAG-bensinmotor.

Drygt 1000 mil nu, faktiskt bekväm, det är ju en L&K, men den går knappt 50 km fulladdad innan bensinmotorn ljudlöst startar.

Uppdaterat: 2020-08-10 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan tillägga att senaste upplagan av L&K ser riktigt elegant ut både in och utvändigt om man jämför med surfejset.

Men smaken är ju different!

Uppdaterat: 2020-08-10 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har en VAG på listan över tänkbara val också men inte den du anger utan en mindre spansk släkting. Bara två veckor kvar att bestämma sig på för att få bil i tid nu.

RAV4 har ju dock överlägset stort batteri plus att jag nog vill prova SUV för första gången. 0-100 på 5,9 är inte tråkigt heller. Lågt förmånsvärde och förmodat högt andrahandsvärde gör även kalkylen fördelaktig, därav RAV4. Den ska även vara tystare än den vanliga hybriden med bättre ljuddämpning + laminerade rutor. Verkar få 6,6kW laddning också. Men ful det är den!

Uppdaterat: 2020-08-10 21:23

Jo jag förstår dig junkers, hydridlinan är nog den tekniskt bästa och när det nu är lite mer krut i bensinmotorn blir den ju lite roligare också.

Men den blir ju dyrare med laddkontakt än L&K trots lite mer spartanskt utförande.

Uppdaterat: 2020-08-10 21:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Priset är mindre viktigt, det är värdeminskning som avgör min kostnad liksom förmånsvärdet som är lågt.

Uppdaterat: 2020-08-10 22:07

Här var det service som var viktigast!

Uppdaterat: 2020-08-10 22:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Råkade prova en octavia med trepipen 1,0tsi motorn när den kom 2017 och föll för den lilla trepipen som var i min värld förhållandevis pigg och snål med lite dieselkaraktär på varvtalet.

Nu 10000 problemfria mil senare med en octavia 1,0tsi så inser jag att det fungerar bra med 115 hk och 200nm.

Och framför allt att den nästan har dieselförbrukning och att ligga under 0,5 i bensinförbrukning i lugnt tempo är inga problem.

Nu har ändå ett litet problem framkommit. Vet inte om du påverkas dock.

Citat:

Volkswagen Group will recall a total of 9,192 cars of the VW, Seat, and Skoda brands worldwide. The affected vehicles are equipped with a three-cylinder 1.0 TSI engine with direct fuel injection.

https://car-recalls.eu/vw-skoda-seat-1-0-tsi-recall-injectors/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=33_car_recalls_for_57_models_of_16_brands_in_july_2020&utm_term=2020-08-12

Uppdaterat: 2020-08-12 11:31
Mycket vatten har runnit under hjulen...

1.0 TSI är väl fortfarande lite för ny för att säga om det är en bra eller dålig motor ur hållbarhetssynpunkt. Men förhoppningsvis har den iaf inte samma problem som de tidigare.

Uppdaterat: 2020-08-12 11:38

Skrev tidigare här eller i den andra tråden som blev låst, att det fanns indikationer på nya problem, och man kan läsa mer och mer om vattenpumpen på vissa VAG motorer som ger upp vid 6-7000 mil.

Pumpen drivs av kamremmen, men styr flödet elektroniskt.

Enlig en som jobbar på verkstad är hela pumpen, styrningen, lagret och impellern i plast, dålig.

Den är tillverkad i Kina. Även löprullar och spännare verkar ha låg kvalité.

Blir spännande o se om det även kan ge kamremmshaverier framöver.

Uppdaterat: 2020-08-18 20:32

https://m.youtube.com/watch?v=_B1WMNeMgjg

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

1.5 TSI lider av det till synes eviga problemet med "kangarooing" om man ska tro det man finner på bl.a. följande länkar:

https://www.trocforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=266

https://www.honestjohn.co.uk/news/driving-1/2020-07/volkswagen-confirms-no-further-measures-planned-in-regards-to-15-tsi-issues/ (notera även kommentarerna på slutet)

Uppdaterat: 2020-11-08 20:10

Benny på tal om känguru hopp.

Jag körde över 7000 mil med min octavia 1,0 tsi med den sju växlade dsg lådan och jag upplevde aldrig någon ryckighet vid växlingarna.

Snarare tvärtom i den mjuka känslan vid extrem krypkörning.

Däremot så kan ju start/stops systemet spela en del spratt i vissa lägen när motorn stoppas exakt i en sekvens när jag tänker gasa iväg.

Detta fenomen är ju något man lär sig efter ett tag genom att man analyserar trafiksituationen och med bromspedalens läge eliminerar start/stopp funktionen nån eller några sekunder.

Uppdaterat: 2020-11-08 21:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om man påstår att dsg är mjuk i krypkörning så måste det väl nästan gränsa till förnekande......

Jag har haft 2 Passater med dsg och de var allt annat än mjuka vid krypkörning, småmanövrar etc.

Uppdaterat: 2020-11-08 22:31

Jag har ganska liten erfarenhet av DSG men har inget problem med att smyga iväg utan ryck vid t.ex. krypkörning eller fickparkering.

Uppdaterat: 2020-11-09 05:59

Har väl ungefär samma erfarenhet som L West när det gäller moderna DSG-lådor - fungerar hur bra som helst att "smyga iväg" med. Dock kan jag som jag tidigare påpekat tänka mig att DSG i kombination med Autohold på elhandbromsen kan ge ett litet ryck vid startögonblicket.

Uppdaterat: 2020-11-09 09:55