Nu när jag kört elbil i snart två år och bortemot 6000 mil har jag börjat funderat på en ersättare. Från början var planen att behålla den i tre år, men det suger i bilbytartarmen och jag kommer behöva ta mig längre sträckor oftare i år än under de senaste åren.
Eftersom jag kör ganska många mil bara för att ta mig mellan hem och arbetsplats behöver jag en bil som är kostnadseffektiv att åka med. 11 mil om dagen har varit perfekt med elbil då man tar sig fram och tillbaka alla dagar utom årets allra kallaste. En annan fördel är att man slipper lyssna på en fossilmaskin som smattrar och behöver påfyllning av cancerogena och brandfarliga vätskor mest hela tiden. Det är helt otroligt så skönt det är att inte behöva åka till en bensinstation och vänta på att någon ska flytta bilen efter att de fått sin korv och sen gå ut i kylan eller regnet för att ta i illaluktande slangar.
Rent ekonomiskt går det knappast att räkna hem merkostnaden för en elbil och andrahandsvärdet är svårt att sia om. Det gör att jag nu återigen funderar på en bensinbil och undrar om marknaden har något tystgående och snålt att erbjuda. Av trevnadsskäl har jag svårt att tänka mig att en dieselbil ska ge mig den livskvalité jag suktar efter. De flesta av mina kollegor har dieslar och maken till disharmoniska maskiner finns knappast.
Små bilar tenderar att vara befriade från ljudisolering och alltför ofta känns motorerna som om de plockats från ett elverk eller har olika stora kolvar så de vibrerar trots att de går på bensin.
Då jag oftast transporterar mig själv känns det som slöseri att frakta runt en massa luft i bilen så jag har helst en någorlunda liten bil. Finns det såna som håller hög komfort?
En fix idé jag har är att jag inte vill ha samma märke på bilen som jag redan haft. Då och då misslyckas jag med det även om ambitionen finns. De modeller som annars hade kunnat komma på tal är Audi A1 och BMW 2-serie coupé. Det säger kanske något om hur jag vill att bilen ska kännas.
Tanken är inte en fabriksny bil eftersom det är för dyrt att köra en sådan som pendlarvagn. Värdeminskning på 20-30 kr/mil vill jag helst undvika.
Kommentarer
Du anger inte hur mycket du vill pynta, men varför inte prova en sådan här: http://www.blocket.se/orebro/Toyota_Prius_HYBRID_1_8_EXECUTIVE_64396774.htm?ca=8&w=1&last=1
Det är ju ingen direkt småbil och långt från världens roligaste och kör man mycket landsväg har man ju inte så mycket nytta av hybridsystemet, men den är hyfsat tyst och anses väldigt felfri.
Det har vi ju hört ofta från missionärerna.
Eller en sådan här: http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Adam_Jam_1_4_100hk_64676667.htm?ca=8&w=3
Jag har inte provat den bara höert från en bekant att den var trevlig.
Den finns ju av någon outgrundlig anledning inte med automat tyvärr.
Jag kom på att du kanske kunde förhandla fram ett bra pris på ViBs Ampera?
1,2 TFSI motorerna som sitter i Audi A1 och mång andra och volkswagensyskonen upplever jag som en tyst och smidig bensinmotor och tänker man på hur man kör så går den även att köra rätt snålt.
Det jag har emot A1 är främst storleken på bagageutrymmet, men då du kommer från en UP så kommer du nog uppleva det som större.
Mitt krav var att kunna få med mig en medelstor resväska utan att behöva fälla sätena varje gång och det klarade inte A1;an.
Men just A1;an är en riktigt rolig och trevlig bil att köra. Håll dig borta från S-line och stora fälgar så kommer den säkerligen kännas hyffsat tyst.
BMW i3 kanske är en kul alternativ annars, finns ju några begagnade att välja på. Men det faller kanske lite på ekonomi som du skrev i ditt första inlägg.
Detta med att byta mellan märken vid bilbyte har även jag haft som "grundregel" men även jag torskar ibland på den "regeln"...:)
Hursomhelst - förra veckan provkörde vi både en ny Golf och en ny Mazda 3 samma dag (sonen skall byta bil) och båda hade dubbdäck. Det var frapperande hur mycket tystare Golfen var så det kanske också kan vara ett alternativ för dig. Och som Benny skriver så är VWs 1,2T-motor väldigt "kultiverad" i motorgången. Sen kan ju definitivt en Auris HSD också vara intressant för den är säkert också OK även om jag inte riktigt trivs med bl a förarsätet. Men snål är den nog och går även den rimligt tyst. Men jag behöver dragkapacitet så Aurisen har gått bort av den anledningen. Sen vill jag dessutom gärna ha adaptiv farthållare och det har ju Golfen som standard men inte många andra i klassen kan erbjuda det ens som tillval.
Att jag inte skriver prisläget är för att jag inte vet. För ett par år sen letade jag efter en bil för knappa 100 kkr och det slutade med att jag köpte en Up! med en prislapp på 279 kkr.
Jag vill gärna bredda mina erfarenheter så Alfa, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Dacia, Ford, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Saab, VW och Volvo går bort. Några till går bort, men fanns inte att välja bland Blockets märken.
Dragkrok har vi på Dacian så den löser de flesta transporterna av tyngre saker. På lunchen var jag och tittade på Mini. De har gått över till trecylindrigt och jag är lite tveksam. Jag var på vippen att köpa en Cooper S för 13 år sen, men då tyckte jag kilopriset var för högt.
Tänker du även på koncernsyskon så om du säger VW och Audi så menar du även att Seat och Skoda går bort?
Toyota, Lexus, Kia och Hyundai är inte med på listan. Vet ju att dom släppt en ny i10 och Rio. Polaren köpte precis en i10 som "extrabil" till familjen och vad jag har hört så tycker han den är trevlig.
Men då du var inne på beggat så kanske det blir svårt då i10;an, i sin nuvarande modell, är hyffsat ny på marknaden.
Koncernsyskon kan man inte stryka. Det kan vara stor skillnad mellan dem. Seat är lite av en slamkrypare eftersom båda mina fruar hade såna när jag träffade dem, men jag själv har aldrig haft någon.
Grannen köpte nyligen en MB-B 170 automat, det är absolut ingen racer, men bekväm med ett högt placerat säte och den går tyst.
Väldigt bra skick, 08 med 8000 mil bakom sig för 90000:- inkl. nya Michelin vinterhjul.
Kanske en bil väl värd att kolla.
B-Serien finns ju desutom som biogas/CNG bil. Inte el-bils miljösnäll (om man laddar på vettig el) men inte långt därifrån.
Senaste generationen av 308 har ju fått bra kritik när det gäller komfort, tysthet och bränsleekonomi. Bra storlek på bil, inte småbilskuttig, inte storbilbynglig.
Just, det, inte Peugeot. Blir inte så många märken kvar.
Jodå, 25 st olika på Blocket som jag inte hunnit med ännu. Alla har förstås inte bilar i den här kategorin. Toyota/MB/MINI/Lexus är väl de som ligger nära till hands, tror jag.
När det gäller tystnad vill jag minnas att Nissan Pulsar fått bra betyg på den punkten.
Finns väl med 1,2t (Renault??) som är snål på pappret.
Med erfarenhet från elbil borde den kunna framföras snålt på riktigt oxå.
Även om man har som princip att byta märke vid varje byte så hinner det ju trots allt hända mycket med en bil köpt idag kontra en som är köpt t ex för 10 år sedan så man får ju inte vara alltför principfast om man skall hitta en bil som passar behovet och de krav man har - även om det innebär att man "torskar" på ett märke man kört tidigare. Tycker nog att du blockerar väldigt många märken med bra bilar, Mäkinen.
Det ligger en hel del i att utvecklingen går framåt och jag tror inte att en Pulsar har så mycket gemensamt med den 200SX jag har haft och en A1 påminner knappast om S6:an jag inte saknar. Det förtar ändå inte att jag aldrig haft en Fiat.
L. Mäkinen, vad har du för krav på bränsleförbrukningen mer exakt?
Det beror på vad bilen kostar att köpa och hur kul den är att köra. Är den lika tråkig som en Dacia Logan får den inte dra mer än 0,55.
Då är det verkligen dags för en Toyota ;)
L.Mäkinen
Rolig, tyst och snål?
Ska det vara manuell eller automat?
Jag inser som de flesta andra att man inte kan möta alla krav i en och samma bil och kompromissen kan ge lite olika snålhet, kulfaktor eller bullernivå. Det idealiska för pendling vore egentligen en Lotus Elise om den inte hade varit lite bräcklig.
Manuell eller automat är egentligen ovidkommande för pendling. Jag kör helst manuell då jag tycker om att bestämma.
Känner jag Mäkinen rätt är GT 86 enda intressanta modell som Toyota saluför, men det är väl inget man brukar till o från jobbet.
Å andra sidan har jag en bekant som åker MX5 till jobbet på vintern, på sommaren åker hon Z350.
Tänkte också på MX-5 när Mäkinen nämnde Lotus Elise..:)
Apropå dom senaste inläggen och ett märke du inte haft... En MB SLK kanske? ;-)
Rikard, som du kanske minns vardagskörde jag med Opel Speedster för nåt dussin år sen så en GT86 skulle kunna funka.
Även MB SLK har varit med i mina funderingar. Oftast åker jag ensam i bilen och hade MR2 haft bagageutrymme kunde det ha varit ett budgetalternativ.
Av dom senast uppräknade tror jag nog (utan att ha provat) att SLK erbjuder bäst komfort. Tycker själv den är lockande... Plåtcab är väl inte helt fel vintertid... Och att åka öppet blir härligt i sommar! En SLK kanske dessutom är en hyfsat bra investering. Bör i varje fall inte rasa allt för mycket i värde dom kommande åren, eller vad tror ni? (Hmm, kanske skulle köpa en själv...)
En ny Bmw 1-serie med bensinmotor och manuell borde väl funka? Inte så dyr heller.
118i ligger på 230,000 kr.
Bakhjulsdriften ett plus för körglädjen och andrahandsvärdet torde vara hyggligt.
Ett annat alternativ kan var en ny Honda Civic 1,8, ligger på strax under 200,000 kr.
Förvisso framhjulsdriven men Honda är erkänt körglada, nya modeller har bra komfort och Hondas sugmotorer är fina (och har kamkedja liksom Bmw).
En ny Mazda 3 kan ju också vara ett alternativ, 2,0 liters motorn på 165 häst kostar strax under 200,000.
Komforten i nya 3an ska vara riktigt bra.
Alla tre förslagen ovan känns för mig som bilar med riktigt bra kvalitet och körkänsla, liksom hyfsat snåla (deklarerad förbrukning blandad körning under 0,6 liter milen).
Mvh
Mäkinen ville ha en tyst bil om jag fattat detta rätt och då är en Mazda 3 tyvärr helt fel bil. Annars en trevlig bil men den är t ex mycket sämre än Golf Sportsvan i det avseendet - testade senast i förra veckan båda dessa strax efter varandra och båda med dubbdäck. Skillnaden var helt enkelt häpnadsväckande stor - nåt jag inte hade trott före. Och jag gissar att en vanlig Golf 7 påminner ljudmässigt om Sportsvan.
Pi, vad jag har läst så ska senaste Mazda 3 vara helt ok ljudisolerad eller vet du mer?
En fördel med mina 3 standardval här är också att man kan välja lite smalare däck med lite högre profil om man prioriterar komfort framför handling.
Mvh
Vidstige - jag har provkört senaste generationen flera gånger, senast förae veckan som jag nämnde i inlägget ovan, och dessutom läst flera biltester där man tycker samma sak. Men skillnaden jämfört med Golfen var såpass stor att även en halvdöv som undertecknad upplevde den som häpnadsväckande. Men det hindrar nog ändå inte sonen från att köpa en 3:a för som han säger - jag kör alltid med hög volym på stereon...:)
Pi, oki.
Ytterligare ett alternativ som kanske nämnts för under 200k är Seat Ibiza Cupra ST. 1,8 liters motor på 192 häst.
http://teknikensvarld.se/seat-ibiza-cupra-far-mer-pulver-193188/
Ibizan Cupra är nog ett rätt ok bus-alternativ när det nu äntligen går att välja manuell låda och att dom gjort sig av med den gamla rätt komplicerade motorn (turbo och kompressor) och ersatt med denna.
Kan dock tycka att Ibizan är lite väl dyr. Är det kul man vill ha så är nog BRZ och GT86 ett bättre val.
Jag struntar nog i att byta bil för närvarande. Handlarna ger för dåligt för elbilen så jag får försöka stå ut ett tag till.
Vad "erbjöds" du i pengar av handlarna för UP;en? Och hur långt har den gått?
De kunde tänka sig att ge 140-145 och rekommenderade mig att sälja privat och börja på 175.
Den har snart gått 5500 mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.