Jag är ute efter en V60 och vill att den ska vara så tyst som möjligt. Har fastnat för V60 CC D4 automat 2wd.
Ser att man till ordinarie pris antingen kan ha 17 tums hjul (Valderfälg) som är original eller välja 16 tums hjul (Pangaeafälg).
Är det någon som har erfarenhet ifall det skiljer ngt i ljudkomfort mellan dessa fälgar och hjulstorlekar?
Finns det något annat som skiljer i körkänsla mellan dem?
Jag kör mest motorväg mellan Uppsala och Stockholm men har ca 2 mil slingrande 70 väg innan motorvägen.
Kommentarer
Säkert tystare med 16", men det är inte någon avsevärd skillnad.
Volvon är tyst så säkert ingen större skillnad.
Ju bulllrigare bil desto större skillnad.
Den går tystare med 16 än 17, speciellt på dålig asfalt.
I övrigt rekommenderar jag de laminerade sidorutorna som isolerar lite till.
MVH AL
Tack för svaren, men vore bra med ngn som har erfarenhet av skillnaden både när det gäller ljudnivå men också körupplevelse (på motorväg och slingrig 70-väg).
Eftersom jag kör en sådan så kan jag säga att den går tyst och bra på 17" dock så kommer 16" vara tystare men då kommer att få en sämre vägkänsla då 16" bara är 215 breda medan 17" är 235. Jag kör 215 på vinterdäcken och det är stor skillnad.
Du kan bara få 16" på Kinetic, 17" är standard på Momentum och 18" på Summum.
När det väl är dags att byta däck så sparar du sannolikt några tusingar på att välja 16" framför 17".
Frågan är bara hur mkt dieselspisen låter, den kanske är ett större problem än vägljudet?
Nej, vägljudet på skrynklig väg är mycket värre, motorn hörs knappt.
Motorljudet är ok om man har nya D4 men gamla 5 cyl D4 låter som en traktor vilket gör att awd faller bort
Jo tack. Har en granne med X90 diesel, av senare version av första modellen. Svårt att missa när den kommer, då dieselknattret hörs lång väg.
Jag förutsätter att det var den invändiga ljudmiljön som TS avsåg!
Som du själv listat ut så är 16" generellt tystare men ger också en "svampigare" körupplevelse. Hur mycket är subjektivt och där kan nog ingen annan råda dig.
Ett tips är dock att om bullernivån nu är högsta prio, välj de tystaste däcken du kan hitta. En bil med 16" kan faktiskt bullra mer än en med 17" beroende på däck, särskilt på den grova asfalten i mälardalen.
Om man nu kör så att man upplever 16" hjul som "svampiga" så är det väl frågan om man kanske borde fundera lite över sin egen körstil. Och skillnaden mellan 16" och 17" i "svampighet" måste vara ytterst marginell på vårt svenska vägnät och med våra hastighetsbegränsningar. Sen är det ju som vanligt jättesvårt att välja däck och ljudnivå är ju bara en av flera olika parametrar. Tystare däck kan ju i sig bero på t ex mjukare gummiblandning som då kan ge ett "svampigare" uppförande - jämför dubbfria vinterdäck på sommarväg som ofta är de tystaste däcken men kanske inte de allra lämpligaste trots allt.
Pi, det är skillnad, främst beroende på att 16" blir så hög profil på i relation till bredd så de blir svampiga, jag kör inte som en dåre utan plyschat, har inte heller 16" på vinterhjulen, men väl 215 breda på 17" och de är bra mycket svampigare än sommarhjulens stabilare konstruktion och 235 bredd.
V60cc med 17" är klart tyst, en av de tystaste bilarna jag haft, även om S60cc var lite tystare...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.