Hej alla,
Som en student som pendlar till högskolan varje dag vill jag ha lite råd med att köpa nån äldre begagnad pendlarbil med en budget av under 70,000kr.
Mina prioriteringar är:
1. Bilen ska vara automat eller ha en automatvariant (får inte köra manuell)
2. Den ska vara trafiksäker
3. Den ska vara bränslesnål (alltså ungefär 5L /100km eller helst lägre)
4. Den ska inte vara så ömtålig så att den går sönder mycket och behöver ofta reparation (vilka märken eller modeller ska jag absolut undvika när det gäller detta?)
Jag vet att VW Golf/Polo är ganska perfekt när det gäller mina önskemål men man hittar nästan inga automata Golfar på marknaden idag som inte kostar minst 100,000 kronor för att de är för få.
Så jag tänkte, vad finns för alternativen tycker ni? Jag vet självklart att det finns liknande underskattade bilar som man inte vet om. Sprida era erfarenheter!
Extra fråga: Under vilka miltal ska man börja absolut undvika franska/italienska bilar? (För att jag hörde att de är jättebra bilar i början men efter en stund blir de väldigt tröttsamma med sina oändliga problemen och reparationer)
Kommentarer
Det finns gamla Toyota Auris Hybrid har CVT automatlåda, under 0,5 l/mil och driftsäker.
Suzuki Swift med automatlåda kanske - borde gå att hitta för det priset. Det största problemet när det gäller småbilar i den storleken är att hitta exemplar med automatlåda eftersom det inte var så vanligt i den typen av bilar tidigare. Sen finns ju uddabilar som Nissan Pulsar som dessutom är tystgående - men det gäller att hitta till rätt pris. Eller den mindre Nissan Note. Bara att söka på t ex Blocket med de sökkriterier du har - automat, max pris, ålder, max mil, geografiskt område m m.
Här är en intressant bil som man blir ganska ensam om
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Altima_2_5_Hybrid_Bensin_El_Automat_56128697.htm?ca=11&w=3
Den är väl amerikansk med Toyotateknik, eller hur?
Men vad gör studenten om något behöver fixas på en så udda bil?
Skulle ju 100 gånger hellre ta en sådan här gammal Corsa
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-corsa-1-2-ecoflex-automat-en-agare-7372-13816824
Har lagt max 70.000 kr, automatlådan och under 0,5 L/mil.
Hittar inte på Auris eller Corolla men det finns Prius många.
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=Toyota&Models=Prius&FreeText=hybrid&PriceRange.From=&PriceRange.To=70000&ModelYearRange.From=&ModelYearRange.To=&MilageRange.From=&MilageRange.To=&BodyTypes=&Gearboxes=&EnginePowerRange.From=&EnginePowerRange.To=&ShowLeasingOffers=&SortParams.SortField=price_value&SortParams.IsAscending=True&OnlyEnvironmentFriendly=false&OnlyHasCarfaxReport=false&OnlyFourWheelDrive=false&OnlyNew=false&OnlyDeductibleVAT=false&OnlyAuthorizedDealers=false&OnlyWarrantyProgram=false
Har kollat max 70.000 kr för Swift aut och har bara 0,62 - 0,65 L/mil för olika motorvarianter 1.3 och 1.5.
Har inte den robotlådan ?? Den ska man akta sig för, liksom den i Aygo och den andra trillingarna.
Vill man under 0,5 i äldre småbilar med automat, är nog Toyota som GF skriver ända alternativet.
Guran, det är ju riktigt, det är nog inget för honom om han inte är väldigt intresserad och har skruvfnatt ibland.
Men bilen är så ovanlig att jag tyckte den borde uppmärksammas.
Men givetvis bör en Swift, som jag själv har erfarenhet av, passa bättre.
Såklart som jag kollat rätt alternativ.
Ang annan om Opel Corsa 1.2 EcoFlex 85 hk årsmodell 2011 och Easytronic är robotlådan går för dålig drivlina pga ryckningar!
Ryckningar och obekväm automat spelar kanske inte så stor roll om bilen i övrigt är ok.
Huvudsaken är väl att det är en automat!
Det var nära att det är enda en bil hittat lite billigast 74.900 kr och drar 0,56 L/mil är ju ok och det gillar jag för roligare att köra.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-swift-5-dorrar-1-2vvt-automat-94hk-rantefritt-8790-13313172
Den Corsan jag länkade till hade bara gått 3000mil. Lär ha många mil kvar att ge, och den växlar av sig själv. Även om det är en robotlåda
Ett annat exempel - säkert prutbart nån tusenlapp - https://www.blocket.se/jonkoping/Seat_MI_AUTOMAT_87088687.htm?ca=9&w=3
Jag tänkte inte på att lådan var ryckig, utan att det var problem med de tidiga robotlådorna.
kanske en sån här?
https://www.blocket.se/stockholm/Toyata_Yaris_1_33_Automat_BILLIGAST_I_BLOCKET_87449763.htm?ca=11&w=3
Eller:
https://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_1_3_Hybrid_11_700_Mil_87440466.htm?ca=11&w=3
Eller
https://www.blocket.se/goteborg/Citroen_C3_Picasso_1_6_e_HDi_Airdream_Automat_87434118.htm?ca=11&w=3
Eller
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_8_136hk_87235671.htm?ca=11&w=3
Förbrukningen är förstås beroende på hur och var man kör. Blir det mycket motorväg, blir det svårt att komma under 0,5. Man kan kika på spritmonitor.de och för att se var de olika bilarna ligger i förbrukning i verklig körning.
Jag har haft många franska och italienska bilar, och vill nog påstå att de krånglar inte alls lika mycket som rykten säger. Motor/växellåda går sällan sönder, brukar inte dra olja eller så.
Men: alla bilar krånglar, finns inga garantier.
Och nu kommer andra att säga mot, men som sagt: alla bilar kan krångla.
Med begränsad budget så får man nog lära sig att tumma på sina krav och något högre soppa-förbrukning är nog ett sånt krav - speciellt när man kommer ner på något äldre bilar vilket TS budget antyder.
Vi har f ö haft en Corsa med 1,2-motorn och den tyckte jag nog var anständigt bränslesnål - i o f s med manuell låda. Och Corsa är nog en av de småbilar som är lättast att hitta begagnade och t o m med "automatlåda" även om det är en lite speciell automat. Men jag körde en sån "automat" för några år sen och den fungerar rätt OK - bara att testa och känna om man kan leva med den lådan.
Hultarn, jag håller med. Med begagnade bilar är det alltid ett lotteri oavsett vart de kommer ifrån.
Jag hade en Peugeot 207 1.6 hdi med 9k mil på mätaren som under ett år var i verkstaden 3-4 månader och kostade lika mycket i reparationer som bilen var värd. Hann inte köra den mycket så den såldes med ungefär samma miltal. Innan körde jag en Golf 6 gtd med 12k mil på mätaren som jag körde i 3 år och 7500 mil. Bytte en trycksensor själv som kostade 2500, det var allt. Kopplingen var iof ny när jag köpte den.
Farsan köpte en begagnad Renault Megane 1.9 dci för 50tkr som hade rullat 15k som han körde i 5 år. Den hade rullat 30t mil när han sålde den och det enda som krånglade var ACn. Han fick fick den bytt när han köpte bilen och fick 1 års garanti. Kompressorn byttes 3 gånger under garantin och pajade igen när den gick ut. I övrigt var den helt problemfri.
Innan dess körde han en 2 år gammal A6 3.0 tdi som reparerades för över 100t kr för diverse fel(togs på försäkringen) på ganska kort tid. Egr ventil, hela MMI systemet, styrenhet för växellådan bla.
Detta var några exempel. I min familj har man haft japanska bilar som krånglat, italienska som inte gjort det och vice versa. Man vet aldrig hur det går med begagnade bilar.
Med Toyota-hybriderna, oavsett vilka man väljer, får man ju automatiskt en automatlåda. Kanske det lättaste sättet att hitta automatare i dom (nästan) allra minsta bilarna. Driftsäkra och bensinsnåla är dom ju också. Dock har dom väl en tendens att vara lite dyrare än vissa andra bilar.
Jag skulle helt klart mycket hellre titta på en Yaris/Auris/Prius hybrid istället för Golf/Polo.
Och allmänt, nånting jag lärde mig den hårda vägen är att man inte ska gå på gamla sanningar när det kommer till vilka bilar som är pålitliga. Saker är inte likadana nu som dom var för 30 år sen, "sanningarna" har dock inte ändrats lika mycket. Generellt så är det väl ungefär såhär: Svenskarna/tyskarna har alldeles för gott rykte, fransmännen har för dåligt rykte och koreanerna har alldeles för dåligt rykte.
Skoda Fabia 1.2 TSI runt årsmodell 2014 finns med DSG och är väl hyfsad snål och modern bil för dom pengarna.
Helt okey och bra bil men tyvärr får man nog räkna med förbrukning mellan 0,55-0,65 beroende på hur kort långkörningarna är med en tsi.
Väljer du Fabian med 1,6tdi kan du komma under 0,5 vid pendling och snålkör du kommer man kanske ner mot 0,4 men räkna med 0,5 med tdi.
Jag har erfarenhet av dessa.
En så gammal DSG låda skulle jag akta mig för att köpa. Är ju en beryktad problemlåda
Ja
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.